Familiekonto Eurobonus

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av ehawk, 27. april 2015.

  1. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Har varit medlem här en god stund, men har mest varit inne och läst tidigare. Nu har jag dock en fråga som jag hoppas få hjälp med.

    Vi är en liten familj på 3 (snart 4), som reser betydligt mer än den vanliga barnfamiljen, men troligen mycket mindre än de flesta andra här inne :) Ett vanligt år har vi 2 längre resor (USA och Asien, samt ett par kortare i Europa). Jag funderar på om Familiekonto är en bra ting för oss eller inte och eventuellt tidpunkt för att gå över och om det kan få negativa effekter.

    Det är jag som är mest aktiv vad gäller insamling av poäng via amex, trumf, resor, etc. Men då jag då och då använder CT så är det inte jag som har högst status i familjen. Just idag har vi tre konton med mellan 40-45 000 poäng på varje. Det jag funderar på är om man ska vänta med att skapa familjekonto tills efter man faktiskt använt poängen.

    I tillägg så kommer vi ha en längre resa nästa år då vi kommer farta runt i Asien en god del, där jag helst behöver få använt två CTs, men det kommer vara på håret med poängen.

    Hur hade ni gjort och tänkt?
     
  2. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Vis dere trenger poeng på begge kontoene for CT så ville jeg nok ikke ha oppretta en familiekonto. Er dumt å tape CT'er bare fordi man vil ha alle poengene inn på en konto
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg visste ikke at Eurobonus har familiekonto? Har det tilbakevendende kraft? Dvs hvis jeg oppretter en nå for meg og kona, blir våre poeng slått sammen?
     
  4. Royal

    Royal Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Min erfaring var at bare nye poeng blir slått sammen, alt som stod på fruens konto fra før står der ennå
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Fant info om dette på eurobonus nå. Har dette vært lenge? Herre min hatt, jeg har vært medlem i Eurobonus siden 1993 og dette har jeg ikke fått med meg. For kona og meg er jo dette helt konge.
    Men vi må vel betale for å overføre eksisterende poeng :(
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Poengene burde samles der de gir mest nytt.
    Om du får to CT på samme navn (Dere gjør vel det i Sverige?) så er det bare å samle sammen.
    Om du og din partner får en hver, så lag en familiekonto med et barn hver :)

    RoadKing: Det er ingen tilbakevirkende kraft, det er kun nye poeng som flyttes.
     
  7. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Det er kun det man opptjener fremover som skal overføres, men jeg opplevde at alt ble overført..
     
    RoadKing liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Slik jeg oppfatter det og. Kjipt av SAS at man må betale for den overføringen. Denne begrensningen har ikke BA.
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Det er akkurat hva jeg ønsker meg :)
     
  10. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Ja jeg vet ikke hvorfor det skjedde og det skjedde kun med en konto, mens andre i samme familiekonto ble værende.. Har opplevd litt "småbugs" med familiekontoen, herunder dette (at alle poeng ble overført)..

    En annen gang opptjente ene familiemedlemmet 1000 poeng og fikk da totalt 6000 på konto. Jeg brukte da disse 6000 på en innelandsreise og kontoen gikk dermed i 0. Men måneden etter fikk jeg plutselig 1000 poeng inn fra denne kontoen, så her "tjente" jeg 1000 poeng..
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Høres ut som det kan være en kilde til å "tjene" poeng :). Fanken at jeg ikke har fått med meg det her før. Må begynne å lese det SAS sender ut.
     
  12. Royal

    Royal Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Slo sammen kontoene i fjor rett før jeg meldte meg på "doble poeng til sommer destinasjoner", og etter to turer i Plus til sør Europa stod det 80.000 nye EB poeng på "min" konto
     
    RoadKing liker dette
  13. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    @Are, jag är Svensk men bor i Norge och har norsk version av amex etc. Men det stämmer att båda CT kommer vara i samma namn, så därför kanske det ger mest mening om att slå ihop kontona redan nu för att maximera intjäningen på mitt konto för att få ihop tillräckligt med poäng.

    De små buggarna som folk snackar om här låter ju minst sagt intressanta också.

    En sista fråga bara, för er som redan gjort det. Har inte lyckats läsa mig till hur de olika personernas status eller framtida upptjäning av status påverkas. Ska man tolka det som att det inte påverkas?
     
  14. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Så vidt meg bekjent opptjenes status på vanlig måte. Grunnpoengene registreres som vanlig, men kontoen blir bare "tømt" for poeng til bruk 1 gang i måneden..
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Det står at poeng blir overført fra contributor som extra poeng. Dvs, de får ingen betydning for receiver sin status. Selv om det ikke står eksplisitt tolker jeg det dit at det betyr contributor tjener status som normalt.
     
  16. Emirate

    Emirate Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    8
    Lurte på noe som dere som har "Familiekonto" kanskje kan svare på (vurderer å "slå sammen" kontoer):

    På SAS sine sider om familiekonto står det at
    • "Basispoengene som en giver tjener opp, blir overført som Ekstrapoeng til mottakeren. Gyldighetstiden til alle overførte poeng blir tilpasset mottakerens kvalifiseringsperiode." ( http://www.sas.no/familie-konto )
    Da lurte jeg på om de poengene som blir overført til mottakerkontoen, vil de bare være gyldig ut min kvalifiseringsperiode (normalt ett år)? Dersom dette er riktig, så vil jo poeng som er overført f.eks. i mai av en juni 2015-juni 2016 kvalifiseirngsperiode, gå ut juni 2016??

    Spørsmål nr. 2 er om den som gir fra seg poengene fortsatt vil kunne opparbeide sølv/gull-status for sin del/på sitt eget kort??

    På forhånd takk!
     
  17. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Du har jo egentlig svart på dine eget spørsmål her da... "Gyldighetstiden til alle overførte poeng blir tilpasset mottakerens kvalifiseringsperiode" Du er jo mottaker, så de vil være gyldig ut din kvalifiseringsperiode.

    "Basispoengene som en giver tjener opp, blir overført som Ekstrapoeng til mottakeren" Giver beholder basispoengene, derfor kan de fremdeles opparbeide seg status.
     
  18. Emirate

    Emirate Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    8
    Problemet er bare at SAS (en random fyr) pr. telefon sier at det er normal gyldighetstid på poengene (3-4 år?)..slik som på en "normal" eurobonus konto...og vilkårene sier noe annet...derfor jeg spør de med erfaring...

    Dessuten er det jo ganske urimelig at man skal miste 15 000 poeng dersom man reiser med giveren en uke før kvalifiseringsperioden min er over...
     
  19. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Gyldighetstid og kvalifiseringsperioden er 2 helt forskellige ting da.
     
  20. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    OK, jeg svarte kanskje litt feil, jeg mente: du er jo mottaker, så de ekstrapoengene du mottar vil være gyldig ut din gyldighetstid, ikke kvalifiseringsperioden, som har ingenting med ekstrapoengene å gjøre .
     

Del denne siden