Har varit medlem här en god stund, men har mest varit inne och läst tidigare. Nu har jag dock en fråga som jag hoppas få hjälp med. Vi är en liten familj på 3 (snart 4), som reser betydligt mer än den vanliga barnfamiljen, men troligen mycket mindre än de flesta andra här inne Ett vanligt år har vi 2 längre resor (USA och Asien, samt ett par kortare i Europa). Jag funderar på om Familiekonto är en bra ting för oss eller inte och eventuellt tidpunkt för att gå över och om det kan få negativa effekter. Det är jag som är mest aktiv vad gäller insamling av poäng via amex, trumf, resor, etc. Men då jag då och då använder CT så är det inte jag som har högst status i familjen. Just idag har vi tre konton med mellan 40-45 000 poäng på varje. Det jag funderar på är om man ska vänta med att skapa familjekonto tills efter man faktiskt använt poängen. I tillägg så kommer vi ha en längre resa nästa år då vi kommer farta runt i Asien en god del, där jag helst behöver få använt två CTs, men det kommer vara på håret med poängen. Hur hade ni gjort och tänkt?
Vis dere trenger poeng på begge kontoene for CT så ville jeg nok ikke ha oppretta en familiekonto. Er dumt å tape CT'er bare fordi man vil ha alle poengene inn på en konto
Jeg visste ikke at Eurobonus har familiekonto? Har det tilbakevendende kraft? Dvs hvis jeg oppretter en nå for meg og kona, blir våre poeng slått sammen?
Min erfaring var at bare nye poeng blir slått sammen, alt som stod på fruens konto fra før står der ennå
Fant info om dette på eurobonus nå. Har dette vært lenge? Herre min hatt, jeg har vært medlem i Eurobonus siden 1993 og dette har jeg ikke fått med meg. For kona og meg er jo dette helt konge. Men vi må vel betale for å overføre eksisterende poeng
Poengene burde samles der de gir mest nytt. Om du får to CT på samme navn (Dere gjør vel det i Sverige?) så er det bare å samle sammen. Om du og din partner får en hver, så lag en familiekonto med et barn hver RoadKing: Det er ingen tilbakevirkende kraft, det er kun nye poeng som flyttes.
Slik jeg oppfatter det og. Kjipt av SAS at man må betale for den overføringen. Denne begrensningen har ikke BA.
Ja jeg vet ikke hvorfor det skjedde og det skjedde kun med en konto, mens andre i samme familiekonto ble værende.. Har opplevd litt "småbugs" med familiekontoen, herunder dette (at alle poeng ble overført).. En annen gang opptjente ene familiemedlemmet 1000 poeng og fikk da totalt 6000 på konto. Jeg brukte da disse 6000 på en innelandsreise og kontoen gikk dermed i 0. Men måneden etter fikk jeg plutselig 1000 poeng inn fra denne kontoen, så her "tjente" jeg 1000 poeng..
Høres ut som det kan være en kilde til å "tjene" poeng . Fanken at jeg ikke har fått med meg det her før. Må begynne å lese det SAS sender ut.
Slo sammen kontoene i fjor rett før jeg meldte meg på "doble poeng til sommer destinasjoner", og etter to turer i Plus til sør Europa stod det 80.000 nye EB poeng på "min" konto
@Are, jag är Svensk men bor i Norge och har norsk version av amex etc. Men det stämmer att båda CT kommer vara i samma namn, så därför kanske det ger mest mening om att slå ihop kontona redan nu för att maximera intjäningen på mitt konto för att få ihop tillräckligt med poäng. De små buggarna som folk snackar om här låter ju minst sagt intressanta också. En sista fråga bara, för er som redan gjort det. Har inte lyckats läsa mig till hur de olika personernas status eller framtida upptjäning av status påverkas. Ska man tolka det som att det inte påverkas?
Så vidt meg bekjent opptjenes status på vanlig måte. Grunnpoengene registreres som vanlig, men kontoen blir bare "tømt" for poeng til bruk 1 gang i måneden..
Det står at poeng blir overført fra contributor som extra poeng. Dvs, de får ingen betydning for receiver sin status. Selv om det ikke står eksplisitt tolker jeg det dit at det betyr contributor tjener status som normalt.
Lurte på noe som dere som har "Familiekonto" kanskje kan svare på (vurderer å "slå sammen" kontoer): På SAS sine sider om familiekonto står det at "Basispoengene som en giver tjener opp, blir overført som Ekstrapoeng til mottakeren. Gyldighetstiden til alle overførte poeng blir tilpasset mottakerens kvalifiseringsperiode." ( http://www.sas.no/familie-konto ) Da lurte jeg på om de poengene som blir overført til mottakerkontoen, vil de bare være gyldig ut min kvalifiseringsperiode (normalt ett år)? Dersom dette er riktig, så vil jo poeng som er overført f.eks. i mai av en juni 2015-juni 2016 kvalifiseirngsperiode, gå ut juni 2016?? Spørsmål nr. 2 er om den som gir fra seg poengene fortsatt vil kunne opparbeide sølv/gull-status for sin del/på sitt eget kort?? På forhånd takk!
Du har jo egentlig svart på dine eget spørsmål her da... "Gyldighetstiden til alle overførte poeng blir tilpasset mottakerens kvalifiseringsperiode" Du er jo mottaker, så de vil være gyldig ut din kvalifiseringsperiode. "Basispoengene som en giver tjener opp, blir overført som Ekstrapoeng til mottakeren" Giver beholder basispoengene, derfor kan de fremdeles opparbeide seg status.
Problemet er bare at SAS (en random fyr) pr. telefon sier at det er normal gyldighetstid på poengene (3-4 år?)..slik som på en "normal" eurobonus konto...og vilkårene sier noe annet...derfor jeg spør de med erfaring... Dessuten er det jo ganske urimelig at man skal miste 15 000 poeng dersom man reiser med giveren en uke før kvalifiseringsperioden min er over...
OK, jeg svarte kanskje litt feil, jeg mente: du er jo mottaker, så de ekstrapoengene du mottar vil være gyldig ut din gyldighetstid, ikke kvalifiseringsperioden, som har ingenting med ekstrapoengene å gjøre .