Familiereise (2V & 2B) til Ho Chi Minh - best utnyttelse av Eurobonus-poeng

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av periodeflyveren, 04. aug 2022.

1. periodeflyveren

periodeflyveren Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei,

Jeg har lite erfaring med å bruke eurobonus-poeng best mulig. Poengene har sort sett stått på kontoen frem til de utløper også blitt brukt svært dårlig.

Har nå ca. 300.000 poeng.
    Vi planlegger en tur til Vietnam våren 2023, og tenker at dette kan være en fin anledning til å benytte poengene.

Jeg er åpen for:
    1. Kjøpe billetter å bruke poengene for å oppgradere til en mer komfortabel reise.
    2. Kjøpe billetter med poeng, men dette er vel vanskeligere å få til?

Hvis noen har erfaring med tilsvarende og kan komme med noen innspill til hvordan jeg utnytter poengene best mulig, setter jeg stor pris på det.
    Ser at det er en del "feller" man kan gå i, spesielt hvis man booker hos andre selskaper under star alliance.

På forhånd takk.

2. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,158
    Bonuspoeng:
    293
    Jeanette, Kjetil L and Wiolenze like this.
  3. periodeflyveren

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
  4. marekz

marekz Medlem

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Var i Vietnam (og Sør-Korea) nå i sommer. Turen ble planlagt realtivt tidlig, men dette var i tidlig fase av post-covid, og jeg opplevde generelt ok tilgjengelighet. Gjorde størstedelen av jobben ved bruk av betalt medlemskap hos Awardfares. Opplevde også å måtte bestille returen først pga waitlist hos Turkish, for så og ringe inn og legge på utreise.

Vi var 2 voksne og ett barn. Reiste TK (Turkish) fra Ho Chi Min, men det var også tilgjengelighet til og fra Hanoi relativt tidlig. Av og til fire plasser i Business.

Konklusjon; ikke søk kun på SGN (Saigon), men vurder også annen avreise / ankomst. Vi fløy innenriks i Vietnam på egen billett da vi ankom Vietnam i Da Nang fra ICN, og hadde returbillett fra SGN.

5. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,955
    Bonuspoeng:
    293
    Vi skal til Vietnam i høst. Lander på HAN og skal fly videre innenriks til SGN.
    Hvilket flyselskap brukte dere? Og hva betalte dere? Ser det er ganske rimelig å fly der =)

6. marekz

marekz Medlem

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Valgte flag-carrier Vietnam Airlines. Har vært flere ganger i Vietnam, og flytt både dem og VietJet før. Velger helst Vietnam Airlines da de har romsligere baggasje-kvoter. Med VietJet kan du dog betale deg opp, men da er det plutselig dyrere enn flag-carrieren.

Det er rimelig om du bestiller tidlig, ja. Men jeg måtte ut med ca 950,- kr per pers DAD - SGN en vei, da vi bestilte 2 dager før. :) Det er dyrt til å være Vietnam, men var fleksibel økonomiklasse. De satte også opp sin Dreamliner på den timeslange turen.. :)

Anbefaler forresten appen Grab til både transport- og matbestilling. Vietnams svar på Uber. Fungerer helt strålende! Last ned i forkant og legg inn Curve-kortet, og du er good to go. Tips gjerne sjåførene.

Grab fungerer bra på små flyplasser som DAD. Men til og fra SGN anbefales forhåndsbooket transport, da det er et kaos uten like ved ankomst SGN.

periodeflyveren, indahla and jgroneng like this.
  7. periodeflyveren

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for fyldig og godt svar.
    Etter å ha lest gjennom linkene fra ccurrahee virker det som at best mulig utnyttelse av poengene er å kjøpe sas plus billetter for å så oppgradere med poeng iom at 300K poeng ikke er nok for å kjøpe billetter for alle 4.

Er det riktig forstått?

8. marekz

marekz Medlem

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, ikke egentlig. :) Du får ikke kjøpt SAS Plus billetter til Vietnam.

Kort fortalt: Du kan enten kjøpe vanlige billetter med et Star Alliance selskap (feks Lufthansa, Thai eller Turkish Airlines), og deretter søke om oppgradering til høyere klasse. Dette gjør du her. Jeg vet ikke hvor mange poeng man trenger per passasjer for oppgradering fra økonomi til Business, men det varierer sikkert per selskap.

Eller, du kan forsøke å finne billetter for poeng via Star Alliance. SAS sitt eget søkeverktøy er tungvindt (men greit nok av og til), og feiler ofte etter ett visst antall søk. Du må også søke etter en og en dato. Det er derfor anbefalt å kjøpe tilgang til Awardfares, for eksempel. Søk så etter de lange strekningene, feks IST / FRA - HAN / SGN (Istanbul / Frankfurt -> Hanoi / Saigon).

Deretter må du søke forbindelse fra / til Istanbul, osv. Når du har en noenlunde rute, kan du forsøke å booke denne via SAS sin bookingside for Star Alliance. Du får oftere treff om du søker fra CPH/OSL fremfor en regional flyplass i Norge, som SVG. Trolig må du ringe inn.

Med rundt 300 000 poeng, mangler du 60 000 poeng for en reise i økonomi t/r Vietnam (Sør-Øst Asia) for fire personer. Med en CT (Companion Ticket fra American Express Premium) får du 50% rabatt på én billett.

Last edited: 08. aug 2022
    Maggie liker dette
  9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,884
    Bonuspoeng:
    293
    Merk at oppgradering for poeng på *A forutsetter spesifikke booking klasser, de klassene er dyre.

10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,507
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor ikke prøve Bamboo Airways?
    De har den nyeste flyflåten og matcher SAS Gull med sitt gullkort. Jeg hadde gull hos dem da vi skulle reise til Vietnam, reisen ble kansellert pga kinesisk flaggermusstøv.

https://www.bambooairways.com/global-en/

Kristian and Are like this.
  11. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,955
    Bonuspoeng:
    293
    Det er så gøy når prisen går fra 66 USD (for 2 pax) til 120 USD ...

2022-08-09 11_27_14-Bamboo Airways.png

Kristian liker dette

Del denne siden