Familietur til NYC og SXM med SAS C og Delta Y

Tråd i 'Reisebrev' startet av Lars J, 12. juli 2019.

  1. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,645
    Likes mottatt:
    7,632
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 8:

    Dette var siste dagen vi hadde leiebil, bestemte oss for å ta en kjøretur rundt øya, igrunn bare for og ha gjort det.
    I tillegg er det gøy å kunne si man har vært også på den franske delen av øya.

    Det går en "hovedvei" på øya med standard som en norsk fylkesvei som vi kjørte.
    Vi la inn ett stopp på den franske siden på "Grand Case" etter å ha blitt anbefalt denne stranden.
    For min del var den heller skuffende. Det var mye søppel og ødelagte bygninger nært vannet, Var litt bekymret for å la ungene gå barbeint der.

    Stranden var dog lang og vi gikk ikke hele, mulig den var bedre i andre enden.
    Eldstemann fant en stor fraflyttet konkylie i strandkanten som reddet dagen for hans del.

    Etter å ha gått på stranden så gikk vi en tur i sentrum hvor madammen shoppet litt klær. På den franske siden går det i Euro mot Dollar som er foretrukket på den nederlandske siden.

    På vei tilbake til hotellet stoppet vi for å fylle bensin, fyllte 10 liter og da var det mer på tanken enn når jeg hentet bilen.

    Kunne sikkert utforsket øya mer og hadde igrunn planer om det før vi kom, men vi var så fornøyd med lokasjonen til resorten vi var på at vi droppet det.

    Resten av dagen ble brukt i bassenget på hotellet.
    Under oppholdet hadde barnebassenget vært stengt, av uviss grunn. Men dette var nå åpnet igjen. Her var det mange sklier barna kunne more seg i.
     
    Last edited: 30. juli 2019
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,645
    Likes mottatt:
    7,632
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 9:

    Siste hele dag på St. Maarten ble brukt på hotellets basseng og strand.

    Passet på og få vært på stranden mellom 12-16 for å få med mest mulig av jetflyene som går inn for landing.
    Fikk også med meg AF sin A340 ta av og sandblåse de modigste som hadde stillt seg nærmest rullebanen. Selv stod jeg i god avstand men kjente godt trykket når motorene gikk for fullt. Uvirkelige krefter som er i sving..

    Etter tips fra noen andre turister matet vi fiskene på stranden med kokt egg, dette skal være bedre enn brød som sveller i magen og kan føre til at de dør. Dette var veldig gøy for de små som snorklet og så fisken vrimle rundt beina våre.



    snapseed-18.jpeg

    snapseed-17.jpeg
    snapseed-16.jpeg
     
    Lnbre, EndreD, drsyk and 9 others like this.
  3. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,645
    Likes mottatt:
    7,632
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 10: avreisedag fra St. Maarten

    Etter frokost pakket jeg og sjekket ut mens resten badet. Vi benyttet baggasjeoppbevaringen og ble på hotellområdet til ca 2.5 time før flyet skulle gå.

    En 5 minutters taxitur senere var vi på flyplassen, her var det lang kø i check in for statusløse, men siden vi hadde skypriority var det en egen kø for oss som var mye mindre.

    Etter sikkerhetskontrollen var vi inne i avgangshallen, som ikke består av så altfor mye.
    Ett par kiosker, en suvenirbutikk og en Dominos pizza. Flyplassen ble også hardt rammet av Irma i 2017 og intill nylig var mye av fasilitetene plassert i telt.

    Ca 30 minutter før boarding skulle begynne ble vi ropt opp til skranken, litt småbekymret møtte vi opp. Fikk da beskjed om at flyvningen dagen før hadde blitt kansellert og at denne flyvningen var helt full. Etter som jeg var Gull og madam Sølv hos Delta fikk vi nye billetter i Comfort+.

    Helt ærlig merket vi ikke store forskjellen. Det var noe bedre benplass, istedet for 2 knyttnevner fikk jeg 3 knyttnevner frem til setet foran. Vi fikk også seter lenger frem i flyet som gjorde at vi kunne komme tidligere av. I tillegg fikk vi også velge mellom 5 forskjellige snacks mot 3 i eco..
    Utenom dette var det ikke stor forskjell og jeg hadde iallefall ikke betalt 109$ pr pax for dette som Delta skulle ha før turen begynte.

    Flyturen gikk forøvrig fint. Ungene koste seg med IFE og slappet av.
    Delta er etter min lille erfaring ett hakk eller to bedre(desverre) enn United.

    Vi landet på JFK på rutetid. Immigration gikk som en lek med automater( når kommer disse på EWR??).

    Hyret en LyftXL inn til Manhattan hvor vi etter en times kjøretur sjekket inn på Hotel 50 Bowery som jeg hadde betalt fullt ut med Expedia poeng.
    Dette var på bestillings tidspunkt ett VIP+ hotell, så poengene hadde dobbel verdi( sparte 3,5k).
    I ettertid har hotellet blitt med i Hyatt kjeden og hadde ikke lenger VIP+ status i Expedia så gikk glipp av evt perks.

    Klokken var nå 21 og alle var såpass slitne at jeg dro og hentet 3 poser med mat på Mcdonalds denne kvelden.
     
  4. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,645
    Likes mottatt:
    7,632
    Bonuspoeng:
    183
    Går smått dette, men her følger siste del..

    Dag 11: :

    Hjemreise dag.

    De små bestemte seg for at det skulle være morgen 0800, etter en kjapp frokost på hotellet sjekket vi ut og satte igjen bagasjen for å utforske byen frem til flyet skulle gå.


    Bodde som sagt på Hotel 50 Bowery som ligger sør på Manhattan, i gangavstand til Ground Zero.

    Ungene ble fascinert av One World Trade Center, og gjorde store øyne når vi forklarte at det at de hadde stått to nesten like høye bygg der hvor det nå var fossefall. De spurte og gravde veldig på hva som var skjedd, vi ga de en veldig overfladisk versjon uten og nevne fly med tanke på at vi skulle opp i ett senere på kvelden...


    Deretter tok vi Metro opp til 36th street hvor det ble gjort unna endel shopping, før vi til slutt havnet på Hard Rock Cafe på times square hvor vi spiste middag.
    Da den var fortært var klokken såpass mye at det var på tide å tenke komme seg tilbake på hotellet og hente bagasjen før man satte snuten mot EWR.

    På vei hjem fikk ungene teste metroen i rushtiden og måtte dele på ett sete - en ny erfaring.


    Utenfor hotellet fikk vi en god pris fra en Taxisjåfør så vi droppet Lyft/Uber.

    Vi hadde SK902 hjem som går 23:30 - dette viste seg å være en optimal løsning.
    Normalt på ferien hadde de lagt seg mellom 20 og 21, så vi var litt bekymret for at de skulle sove før flyet gikk noe som hadde vært krise, da hadde det vært vanskelig for de og sovne igjen på flyet, og faren for jetlag hadde vært stor.

    Vi kjørte på med ipad bonanza i loungen for at barna ikke skulle sovne, de spiste seg også mette på Saltkringle/Pretzel og rundstykker,

    Klarte og holde de våkne frem til boarding, minstemann sovnet så fort pusback begynte. Eldstemann etter ca. 1 time i luften. Vi voksne hadde også spist oss mette i loungen så vi hoppet over servering og la oss til å sove så fort barna sov.

    Fruen og jeg våknet til frokost, men barna sov helt frem til de måtte vekkes før landing, helt fantastisk!

    Etter ett kjapt flybytte i CPH kunne vi lande friske og uthvilte på OSL med minimalt med jetlag.

    Alt i alt en fantastisk tur, Karibien falt virkelig i smak og jeg har så smått begynt planlegging for en lignende tur neste år:

    SAS C til øskysten og betalt fly deretter til en øy Karibien.
    Alternativt C til HKG,PEK eller PVG og deretter fly til ett annet (strand)sted i Asia.

    Vurderer akkurat nå Atlantis på Bahamas(mulig dette ikke teknisk sett er Karibien)

    Snapchat-1926050439.jpg Snapchat-1803714924.jpg 20190724_170325-01.jpeg 20190725_055130.jpg
     
    Jonkebassen, drsyk, Lnbre and 11 others like this.
  5. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Ta en titt på Hyatt sitt anlegg Bahamar også. Meget meget smukt.
     
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Kom over dette fine reisebrevet igjen i dag og kan ikke se annet enn at det ser ut som at dere hadde en riktig fin tur! Ser også ut som at de minste i familien storkoste seg, både på reisemålene og ikke minst under selve flyreisene.

    Hvordan var klimaet på Sint Maarten i juli? Av bildene ser det ut til å være riktig så bra? Det er vel utenfor orkansesongen og det ser heller ikke ut som at det var mye (noe?) regn? Var det veldig varmt?
    Vurderer nemlig en lignende familietur selv med to små og setter derfor ekstra stor pris på slike reisebrev!

    Takk for at du delte og ikke minst mange flotte bilder!
     
  7. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,645
    Likes mottatt:
    7,632
    Bonuspoeng:
    183

    Takk for tilbakemelding.

    Dette er nok den beste familieferien vi har vært på - eneste jeg angrer på er at vi ikke kunne være der lenger. Frister veldig til gjentakelse en gang i fremtiden.


    Klimaet var veldig bra, +/- 30 grader hele uken, 2-3 regnskurer var det - men det var av typen hvor himmelen åpnet seg i 15 minutter før det var sol igjen.
    New York var mer ubehaglig tempraturmessig på vår reise
    Var også i Miami i August 2017 og det var mye mer ubehaglig mtp. tempratur og luftfuktighet enn Sint Maarten.

    Anbefaler veldig hotellet Sonesta Maho Beach, veldig behagelig med All Inclusive med små barn, samtidig perfekt plassering med tanke på flyspotting :)
     
    jgroneng and Travellingalf like this.
  8. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Maho beach burde jo være på bucketlisten til samtlige her inne. ☀️
     
    Blaa liker dette
  9. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for riktig godt svar! Jakten fortsetter! :)
     
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for et flott reisebrev. På gjensyn til neste avreise:)
     

Del denne siden