Fastelavn er opprinnelig en hedensk vårfest, som skulle vekke kvinner, dyr og trær til fruktbarhet. I følge gammel kristen tradisjon betyr fastelavn «kvelden før fasten» Dette var opprinnelig en tredagers festperiode, som bestod av fastelavnssøndag, blåmandag og askeonsdag. Det har skjedd litt på denne dag tidligere. 1856 Lindesnes fyr som er Norges eldste tenner sitt lys for første gang. Fra mitt besøk på fyret i sommer. 1925 Thor Bjørklund får patent på ostehøvelen. 1927 Første Mardi Gras blir gjennomført i New Orleans. 1930 Bouvetøya får status som norsk biland. 1943 Tungtvannsfabrikken på Vemork sprenges. 1981 Paul McCartney og Stevie Wonder spiller inn singlen Ebony & Ivory. 1994 Vinter-OL på Lillehammer avsluttes. Topp ti på medaljeoversikten. Ståle Solbakken kan blåse ut 54 lys på bursdagskaken. Jørn Lier Horst kan spare litt pust ved å blåse ut kun 52 lys. Dere som fortsatt er våkne kan blande dere en White Russian, Classic Mudslide eller en B 52 i anledning National Kahlua day. Med en Kahlua drink eller to innabords kan man kanskje bli fristet til å kose en isbjørn. Men tror det er best å holde avstand til isbjørnen i anledning National polar bear day. Min oppfordring til dere på denne søndagen er å bake boller med krem, ta en Kahlua drink og hold avstand til isbjørnen
God morgen fra hybelen i Bergen. Covid og krise på jobb har for meg ført til 12 timere med overtid, både i går og i dag. Akkurat nå nytes et par kopper Nespresso sammen med klassisk musikk for å skjerpe sansene litt før en setter kursen inn i "hula" for jobbing. "For alt vi har. Og alt vi er" Ha en fin en
God formiddag fra Grenland. Skulle egentlig ha jobba i natt, men fant en åpning til å ta avspasering. Dermed ble det lunch og pubtur med madammen på dagen i går isteden. Mye hyggeligere. T-12 til Miami Fått tre schedule change sms siste to dager, men heldigvis ikke noe angående denne turen ( ennå?) Må jobbe fra kl 19-07 i natt. Seff alt for tidlig oppe, men får ta en power nap i ettermiddag. Fant en juleribbe i frysen, som skal spises i dag. Ha en sprø dag
God morgen fra Austria Airlines sin lounge i Wien hvor vi er klare for frokost nr 2. Det ble tre frokoster i går, så vi kan jo ikke være noe dårligere i dag Første frokost unnagjort på Intercontinental Wien. Min 16-årige datter var ikke noe imponert over frokosten der. Hun mente de hadde dårlig utvalg. Jeg prøvde å spørre henne hva hun savnet og etter tredje gangs mas fra meg var svaret "Fruit Loops". Hun har smaksløkene til et lite barn. Jeg skylder på mora...
God morgen fra Hell International. Riktig nok ikke for å fly, kjører forbi og overnatter på Scandic ved siden av. Radisson på flyplassen var faktisk litt billigere, men det var før parkering… Ha en praktfull søndag. PS: T-5
God morgen fra London. Hjemreise etter vinterferie idag, var planen. Men British Airways er igjen på kansellerings-kjøret etter datacrash som må ha vært nesten like heftig som det i 2018 (da fløy de ingen fly på 4-5 dager). Denne gangen tok det "bare" 2-3 dager, og de klarte å holde lang-distanse produksjonen gående. Men igår var alle short-hauls (nasjonalt og innen Europa) kansellert. EDIT: kom oss avgårde. På den eneste Oslo flighten BA ikke har kansellert idag (av 3 planlagte). Drøy halvtime forsinket, men det må man jo tåle noen ganger. 25000-30000 mennesker kom seg ikke noe sted med BA: https://www.independent.co.uk/trave...ish-airways-it-failure-heathrow-b2023869.html Så langt ser Oslo-flyet vårt ut til å skulle gå, men det er jo litt spennende når man ser hvordan departuretavlen på Heathrow ser ut akkurat nå:
God morgen fra Tigerstaden. Må komme seg ut i det flotte været etter en ryddesjau. Kjøpe en god fastelavensbolle vil være en god plan T-39 til D.C-NYC. Ha en strålende søndag alle IF-ere
Et hjertesukk… Hvis de som lager disse appene til flyselskaper, hoteller og whatnot som prakkes på oss kunne brukt et fragment av sin utviklertid til å teste… siste medlem i «klubben» Scandic. Får varsler i hue og ræva om GDPR og nå går jeg online og gud hjelpe meg. Men å faktisk gjøre noe nyttig? Som å fungere når jeg skal sjekke ut? Ikke faen (pardon my French)
T-3 for en fin tur til NYC med LH og Swiss.Trodde jeg. Inntil PointEarner og jeg våknet snufset og med hodepine i dag. To illrøde streker på hjemmetesten. Jeg har endel svært dekkende uttrykk fra mitt barndoms Nordnorge, men jeg skal spare dere på en søndags morgen.
Frå Valdres kan det meldas om at sole skin, men det er litt kaldt. Covid-symptomer i heimen, men veldig mildt for eigen del, men prøva er positiv! Ser ut til å bli ein backuptur til Mexico City no i vinterferien, då det står på lista! Det blir taco heile veka! God sundag!
God morgen fra godstolen. Her reflekteres det litt over en meget vellykket tur til NYC. Reiserapport kommer etter hvert. Er tilbake på norsk tid men kunne tenkt meg fri heller enn jobb i morgen. Synes at nyhetene om krigen virker å ha som mål at de ønsker å få oss redde, veldig merkelig vinkling. Ser det både på USA, NL og Norskbaserte mediekanaler. Luftfartsrelevant er stenging av luftrom for Russiske fly, som svares direkte med stenging av Russisk luftrom for land som har stengt for de. Asia begynner sakte men sikkert å åpne etter covid, men vi -som vi ønsker å dra østover- må da begynne å belage oss på en liten omvei via f.eks Tyrkia, Dubai eller selvfølgelig USA. Ha en fredfylt søndag!
God morgen fra Chateau-stolen alle! Her i indre østfold er det lettskyet og pent og deilig vær. Kan hende med en Oslo-tur idag så man kan titte på sivilisasjonen. Nå når jeg endelig skjønner uttrykket kan jeg si T-33 til Qatar i business til DOH og BKK samt Qatar sin Al Safwa First Class Lounge. Har 9 timer å slå ihjel på DOH Oslo til Doha – QR 176 (Business) 1. apr., 15:45–23:15 Doha til Bangkok – QR 838 (Business) 2. apr., 08:10–19:00 Bare å glede seg til en saftig trip report fra lounge og business i QR
God morgen fra California! Vi har kommet oss over fjellene, gjennom Death Valley, og ut på de åpne slettene mot havet. Dagens mål er San Francisco. To netter skal tilbringes der, før vi vender snuten hjemover. A330 er byttet ut med A350, det kan man jo ikke klage på. God søndag til alle!
God tur til SF Unngå biffen for alt det er verdt på returen, det er det verste jeg har smakt på lenge. Biffen fra OSL var ok.
Kylling og vegetar pasta med sopp. Hadde gått for kyllingen om ikke den lå i sennep (eneste jeg ikke liker omtrent) Ble servert med en forrett med en shrimp, oster og en sjokolade dessert som var helt grei men ingenting mer en det. Biffen lot jeg være igjen etter tre biter, livnæret meg av brød istedenfor.
Fruen mente at biffen på EWR-OSL var god men at tilbehøret var helt rævva, dvask og blaut. Siden den og kyllingen ble servert med paprika (som jeg er allergisk mot... som nevnt tidligere er dette en utrolig irriterende allergi) måtte jeg ty til sopp-pasta. Spiste bare litt av den og satset mest på brød.