FCT Frankfurt vs FCL Munchen

Tråd i 'Bonushjelp' startet av runese, 27. mai 2019.

  1. runese

    runese “Chewie, we’re home.”

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    God morgen.
    Det ser ut til at jeg har fått en liten nøtt i fanget, og har et valg jeg må foreta ganske raskt.
    Valget står mellom.
    LH F - FRA - PEK (747-8) vs. LH F - FRA-PVG (A340-600)

    FRA - PEK gir FCT. MUC- PVG gir FCL. Jeg har aldri opplevd noen av de, men FCT har stått høyere oppe på ønskelisten enn FCL, uten at jeg kan begrunne det.
    Jeg har per nå booket tur FRA - PEK med 3t.40m layover i FCT. Velger jeg PVG-MUC får jeg 1t 45m t i FCL, alternativt 4t.30m.

    Velger jeg MUC-PVG, får jeg en vesentlig kortere layover på turen til Tokyo. MUC-PVG er også et nattfly, som er et pluss i min bok.

    Er det stor forskjell på FCT vs FCL? Hva er eventuelt forskjellen?
    Blir man fortsatt kjørt til flyet fra FCL? Ikke det at det er det viktigste, men morsomt å ha opplevd det også...:cool:
    Har forsåvidt aldri flydd hverken 747-8 eller A340-600.

    Råd mottas med takk :)
     
  2. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,827
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    747-800 + at du har ønsket å teste ut FCT lenge, tror jeg hadde gått fint for FCT da :D

    Jeg kan ikke svare på forskjellen annet enn det jeg har lest her:)
     
    Insomnia4u and runese like this.
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg foretrekker 748 vs 346 og FCT vs MUC pga garantert bil til fly + litt mer eksklusivt. Når det er sagt er det tilnærmet lik design på lounge og mindre antall passasjerer i MUC, men ikke garantert bil til fly.
     
    runese liker dette
  4. runese

    runese “Chewie, we’re home.”

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for svar @Insomnia4u og @paramberg
    På min eksisterende booking har vi 6t50 min layover i PEK, dette synes jeg er litt lenge...
    Hvis Tallinn skulle finne de samme billettene jeg finner via PVG, så er det kun 1t50m layover. Dette fremstår som mer attraktivt, men samtidig er det kanskje for lite tid - og da uaktuelt. Noen tilfeldigvis vet minimum connection time PVG?

    Er det noen gode lounger i PEK? Flyr NH biz videre til HND fra PEK...
     
  5. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    2 el 2,5t alt ettersom om du må skifte terminal:
    https://www.jal.co.jp/en/inter/airport/pvg/transit/

    PEK har dårlige lounger. PVG har en god Star Alliance.
     
  6. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    FCT på FRA og totalpakken du får bør absolutt oppleves, selv om FCL på MUC nok er litt bedre på andre områder.
     
  7. runese

    runese “Chewie, we’re home.”

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Hva tenker du er bedre på FCL på MUC?
    Det er et komplekst regnestykke med fordeler og ulemper som må veies opp mot hverandre :) spent på hva du mener oppleves bedre på FCL for deg.
     
  8. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    @Edvard har god innsikt i fordeler med MUC :)
     
    runese liker dette
  9. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    973
    Likes mottatt:
    2,887
    Bonuspoeng:
    93
    Leste et reisebrev her om dagen hvor noen tipset om at Harald Wolfahrt var leid inn og lagde retter man sent vil glemme på FCL i MUC. Det viser seg at han blir der frem til 15 juni, dette er kanskje noe å ta med i vurderingen om du kan få til en litt lenger transfer. :)
     
    watchaddicted, runese and jgroneng like this.
  10. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Uten at jeg på noen som helst måte er den mest drevne på Lufthansa First her, så er det egentlig småting. Begge er lounger i verdensklasse.

    Jeg opplever MUC FCL som litt renere, freshere, roligere og litt mer intim, og synes servicen jeg fikk der var 110% mot FCT hvor den kanskje bare var 103%. Det kommer nok sikkert også litt an på hvem som er på jobb på de aktuelle dagene. FCT er uansett verdt et besøk og du får garantert en god opplevelse.

    Det er uansett et komplekst regnestykke som du sier. Jeg liker både B747-8 og A340-600, men selv om jeg egentlig er Airbus fanboy hadde jeg nok muligens valgt B747-8 som tross alt er et mer moderne fly. Begge flytypene vil nok dessverre forsvinne om ikke alt for lenge, så prøv å få deg en tur med begge to om du kan.
     
    runese liker dette
  11. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Vi var på FCL i MUC en gang, hadde flyet til MEX. Fikk hele loungen for oss selv det meste av tiden. Hadde 10 timer der. Spesiell opplevelse. :D
     
    Insomnia4u and runese like this.
  12. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,366
    Likes mottatt:
    28,904
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde 748 FRA-MEX og 346 MEX-MUC. Om jeg måtte velge på utreise så hadde 748 og FCT vært valget igjen. Merk at om dere er 2 pax så er det bare en mulighet for sete sammen på 748 mens det på 346 er 2 rader.

    God tur
     
    Last edited: 27. mai 2019
    runese liker dette
  13. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Uten tvil FCT! Da er du garantert å bli kjørt til flyet som er en spesiell opplevelse. I motsetning til en av talerne over har vi fått bedre service på FCT enn noen av F-loungene, både på MUC og FRA.
    En annen ting er jo flytype. A340-600 er en utrolig fascinerende fugl (min subjektive oppfattelse selvsagt) og den er svært stille i F-Kabinen. Det er så vidt du merker at man tar av og lander.
    På den andre siden er det fint lite som slår å sitte i nesen på en 747-8 Intercontinental. Det er tross alt Queen og the Skies. Komforten er her imidlertid ikke på nivå med A340-600. Det er mer risting og skrangling ved take off og landing. Setene er tilnærmet identiske så ingen forskjell der.
    Uansett hva dere lander på kommer det til å bli magisk bra! LH har etter min erfaring svært konsistent service i F:)
     
    Shyneno, animals and runese like this.
  14. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    492
    Likes mottatt:
    3,806
    Bonuspoeng:
    93
    En annen faktor er vel at til PVG er flytiden to timer lenger. Dette er en innertier. Nå sluknet jeg riktignok før take off mellom FRA og PEK, men 9 timer gjør at man ikke får mer søvn enn nødvendig. 3-4 timer til mat og frokost, take off og landing gjør at tiden suser avgårde.
     
    watchaddicted and runese like this.
  15. runese

    runese “Chewie, we’re home.”

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Ja, det er en innertier! Jeg sliter generelt med å sove på fly, men seng hjelper alltid! Derfor passer det jo også godt med at det er avreise 22:20 fra MUC...
     
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Kan du ikke legge inn lengre tid i PEK el PVG for et transitstopp og sightseeing, om du ikke har vært i byene før?

    Mener det skal gå å rekke muren med privatbooket bil og sjåfør ved PEK på 4,5t:
    30 min visumkø, 1t reisetid, 2t mur, 1t tilbake, og ca 1t til å komme seg gjennom immigrasjon.
     
  17. runese

    runese “Chewie, we’re home.”

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Har besøkt både Beijing og Shanghai før, klatret på muren og tatt bilder! Stor opplevelse.
    Denne turen vil vi egentlig komme oss til Tokyo så raskt som mulig.
    Om vil flyr via PEK eller PVG så skiller det bare 30 min på ankomst, så det spiller egentlig ingen rolle.
    6t50m i PEK virker litt lenge samtidig som 1t50m virker litt snaut i PVG.
    Så er det opplevelsen FCT vs FCL og 747-4 vs A340-600 samt at flytiden til PVG er lengre, noe som er positivt og at det går om natten...
    Synes det er vanskelig, og takker virkelig for all informasjon som flyter inn her!
     
  18. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Du får ta 2 turer ;)
     
    indahla and runese like this.
  19. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Hvilken flight har du på FRA-PEK? Jeg finner bare LH720 med first, og det er da en nattflight? Det er den jeg satser på å bytte til i oktober. :)
     
  20. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Elsker et sånt luksusproblem!
    Mitt korte svar: Fly via Frankfurt....
    Jeg synes dog det er et litt vanskelig valg, og hovedgrunnene er at du får lang tid på flyplassen i Beijing (høl) og at FRA-PEK er av de kortere flightene med LH F. Når det er sagt... FCT - wow! Og garantert bil ut til flyet... Og ikke minst å sitte i snuten på B747-8 er etter min mening helt unikt! :)
    PS: Hvis du velger via MUC, velg for guds skyld 4 og 1/2 time der!

    Er ikke noe ledig fra FRA-HND da? Det vil løse alt;) God tur!
     

Del denne siden