Feil på radar i Svensk luftrom

Tråd i 'Nyheter' startet av Ida, 19. mai 2016.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk nettopp melding fra bestevenninna mi som akkurat skulle til å ta av fra Oslo til Stockholm med Norwegian, de må vente minst 1,5-2 timer inne i flyet før de en gang kan begynne å tenke på takeoff.

"Heldig som de er" så er jo ikke flyet lastet med noe mat eller vann. Så der sitter de, ikke får de gå av flyet, og ikke kan de få så mye som et glass vann. Hun hadde ikke kjøpt noe da turen OSL-ARN tar 40 minutter og man dermed ikke lider noe nød uten mat og drikke. Og hun sjekka inn sent så hun fikk midtsete. 13B. Det er vel det man kaller en skikkelig rævva dag!

Feil på radaren til svenskene (LFV) begynner å bli en stygg uvane.... Det er tragisk hvor ustabilt systemet er!

2. Are

Are EBD InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    2,895
    Bonuspoeng:
    113
    Slik skjer når man setter seg på rad 13..

3. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Der ble flyet kansellert... Hælvetta. Selvfølgelig den ene gangen vi velger å bruke norwegian. Null info ved gate, jeg måtte forklare rettigheter og å mane henne rett til serviceskranka på utsiden. Nå mister hun vannflaske og alt som hun hadde kjøpt på innsiden. I billettskranka ble hun ført over til samme avgang som er satt opp på nytt klokka 15:00. Selv med delay på over 3 timer fikk hun ikke matkupong.

4. Tore

Tore Flydiot InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    261
    Bonuspoeng:
    63
    SAS kansellerte til ARN de og.....

5. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Nå var det ikke kanselleringa i seg selv som var problemet. Også Lufthansa m.flere har hatt kanselleringer, siden det ikke var lov for noen fly å ta av mot ARN.

Poenget var at når det først skjer en kansellering, så måtte det selvfølgelig være den gangen man reiste med Norwegian. For infoen og behandlinga hun har fått har vært precisely som man forventa.... Ingen komp for nesten 4 timers forsinkelse, ikke så mye som en matvoucher. Ingen info om hva og hvordan ting skulle gjøres, ikke en gang beskjed om å ta kontakt med servicesenteret når flighten ble kansellert. Veldig mye kaos nå på slutten, med flybytter og crewbytte pga dårlig planlegging.

Forøvrig gikk SAS' flight på rute til Stockholm, mens Norwegian gikk ytterligere 20 minutter sein. Sånn går det når man skal spare 1000kr... (Det er jeg som kjøpte denne billetten).

EDIT: Nei der ble både SAS og Norwegian sine 15.00-avganger kansellert. Nå må svenskene få orden på radarsystemene sine, jesus christ. Dette er latterlig! Norwegianmaskina hadde boardet alle og gate var closed, så kom det plutselig return to gate og kansellering....

6. anders82

anders82 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,143
    Bonuspoeng:
    113
    Lufthansa gir jo heller ikke kompensasjon uten kamp på forsinkelser i følge en annen tråd her, men de har kanskje lastet vann.
    Jeg måtte for øvrig krangle med lh i ganske lang tid for å få tilbake 25k på en ombooking forårsaket av streikende kabinansatte så dette er ikke unikt for Norwegian

7. RoadKing

RoadKing Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,042
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er det jo hverken Luftwaffe eller Norwegian sin feil at flighten(e) ble holdt igjen/kansellert, slik sett kan jeg ikke se at de skal måtte utlever noen mat eller drikkebonger. Det blir å rette baker for smed.

anders82 liker dette
  8. RedLine

RedLine Senior Medlem

Likes mottatt:
    647
    Bonuspoeng:
    93
    Nå måtte jeg inne og lese i regelverket. Der står det at flyselskapene slipper unna kompensasjon ved uforutsette hendelser, men det står ingenting som tyder på at de ikke er forpliktet til å "ta vare på" passasjerene sine også i slike situasjoner.

9. RoadKing

RoadKing Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,042
    Bonuspoeng:
    113
    Tja, si det... Det er jo voksne folk? Litt må man vel kunne ta vare på seg selv?

CaptainPoint liker dette
  10. Chrisbgg

Chrisbgg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
  11. TOS

TOS Senior Medlem

Likes mottatt:
    390
    Bonuspoeng:
    63
    Man har vel rett på pleie (normalt sett en voucher med en formidabel verdi) ved forsinkelser, men slett ikke uten videre noen form for kompensasjon. Det er i alle fall det man hører fra de fleste flyselskaper, selv om EU-domstoler vel har hatt noen saker hvor forsinkelser over 3 timer er å betrakte som kanselleringer som så utløser standardkompensasjonen. I dette tilfellet betviler jeg vel at flyselskapet kan holdes ansvarlig hvis det er radarfeil (dvs. noe som er fullstendig utenfor flyselskapenes kontroll).

12. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,236
    Bonuspoeng:
    113
    Trolig sabotasje. Så du får heller sende den tanken til et høybygg i Kina, en bunker i Nord Korea, et gutterom i Bærum, en hule i Syria eller hvor nå disse folka sitter ...

13. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    afaik har man rett på forpleining, matkuponger, når det skjer forsinkelser. Uansett art og årsak. SAS delte i dag ut til alle forsinkelser over 2 timer. Jeg har på ingen måte forventning om å få noe eu261 krav på bakgrunn av at svenske radarsystemer er jalla, det er utelukkende LFV sin skyld.
    Det som er mest leit er bare måten man føler at man er en hjelpesløs kvist i en stri elv, om man ikke har litt erfaring når shit hits the fan. Jeg trenger ikke få ting inn med skje, men andre gjør nok det i slike situasjoner.

Edit: MOW...Nja. Vet ikke helt om jeg tror på at det er sabotasje. Det er bare spekulasjoner og typisk svensk å skylde på noe annet. Jeg har et ganske greit bilde av LFV, en bedrift som ikke engang tar seg råd til å bygge ut radar i nordsverige. Visste folket her inne at nord sverige ikke har radardekning? For det har de ikke. Der oppe flyr de på radiopunkter med callins og callouts, og de har flere ganger bedt om å få gratis radardekning fra norske radarer som dekker deler av nord sverige pga egen plassering. Kjipe svensker som liker å spare penger. Men det er klart det er enklere og mer behagelig å skylde på en mystisk trussel... :p

14. RoadKing

RoadKing Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,042
    Bonuspoeng:
    113
    Jøss, hvorfor har de ikke radar i nord?

15. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Koster for mye å bygge ut. "For lite trafikk" til at de gidder å ta seg råd.

RoadKing liker dette
  16. Are

Are EBD InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    2,895
    Bonuspoeng:
    113
    Frister meget å si at dette åpenbart er russere som tester Sverige.
    Plutselig tar de ut alle kommunikasjonssystemer i Sverige og før vi vet det er Sverige et nytt fylke i Russland..
    Harryhandel av vodka vil øke enormt og vi blir aldri kvitt partysvenskene..

Men godt det bare frister å si det, jeg er ikke et nettroll så jeg skal la nettavisen være i fred:)

17. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    208
    Bonuspoeng:
    43
    Säpo kobles inn. Like greit når viktig infrastruktur går fortere ned i Sverige enn jeg skifter sokker. Kan være fint å ha det i bakhodet, vi har gjort oss sårbare og de samme problemene kan for skje her til lands.

http://www.nrk.no/urix/sapo-og-loka...etter-flere-tilfeller-av-sabotasje-1.12955455

Liten spin. Kanskje vi har noen loco konspirasjonsteoretiekre som kødder med infrastrukturen, er ikke grenser for mye tilfeldig dritt enkeltpersoner har satt på telekominstallasjoner.

Del denne siden