Mulig dette er kjent i forumet fra tidligere, men legger ut til skrekk og advarsel for nye lesere:
I vinterferien reiste jeg til Los Angeles med familien. Billettene var bonusbilletter med SAS fra Oslo, med mellomlanding i København. Fant billetter i Business til kone og sønn, mens far ble booket bak i Plus. Mens flyet fortsatt stod ved gate i Oslo var derfor gleden stor da det kom melding i SAS-appen at jeg hadde fått godkjent bud på oppgradering til Business. Jeg gikk inn appen og endret sete, slik at jeg kunne få sitte ved siden av familien. Få sekunder senere ble setet endret tilbake til Plus, og poengene som var trukket for oppgradering ble tilbakeført.
Lettere panisk ved ankomst København tok jeg kontakt med SAS serviceskranke. De kunne fortelle at det var et kjent problem at hvis man kansellerte check-in etter oppgradering mistet man oppgraderingen. Dette gjaldt tydeligvis også hvis man endret sete... Heldigvis var det fortsatt et ledig sete igjen i Business, og takket være en svært serviceinnstilt SAS-ansatt ble jeg oppgradert til dette. Denne oppgraderingen fikk jeg uten at det ble trukket poeng, så det var jo en positiv bieffekt.
Moralen i historien er at hvis du byr på oppgradering og får innvilget dette, må du ikke kansellere check-in eller endre sete i appen.
Last edited: 12. mars 2025