Feilstavet navn på billett. Stort problem eller ubetydelig?

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Wame, 22. mai 2019.

  1. Wame

    Wame Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ble ved en tilfeldighet oppmerksom på at billetten og passet ikke stemmer overens på en reise i august fra Bergen - Kilimanjaro, med retur fra Dar Es Salam tilbake til Bergen.
    Fornavnet mangler en dobbeltkonsonant ifht det som er skrevet i passet, men de to andre navnene (mellomETTERnavn og selve etternavnet) er korrekt. Tok kontakt med reisebyrået som reisen er bestilt gjennom, og får beskjed om at det er vårt eget ansvar, og vi må kjøpe ny billett. KLM som er deler av reisens flyselskap sier vi ikke må høre på dem, og forlange at de fikser det, noe de sier de ikke kan. Kenya Airways som også er deler av reisens flyselskap sier de kan ordne sin del av reisen for 50USD (men det hjelper vel lite når de andre to delene ikke endres?) Tilslutt snakker jeg med skrankepersonell på flyplassen, som sier at så lenge navnet tross alt er det samme (bare en dobbelskonsonant som mangler), og etternavnet er korrekt, så bør det gå bra. Men...kan jeg stole på det? Surt å stå på flyplassen ved avreise med en stor gjeng og få beskjed om at dette ikke er greit. g hva om vi kommer oss ned, men møter en kranglete afrikaner som sier vi ikke får reise hjem igjen? Noen med erfaring? Har lest på diverse forumer av tilsvarende art, men er usikker på om jeg ble noe klokere....?
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,627
    Likes mottatt:
    34,811
    Bonuspoeng:
    293
    Har selv reist tur retur Auckland med en EB poeng CT billett ( dermed vanskelig å forandre navn i ettertid) der etternavnet på en av de reisende ble delt opp og feilstavet, det skjedde forøvrig i bookingprosessen sånn at navnet var korrekt stavet når jeg godkjente billettbestilling. Sånn at det ble to etternavn og ikke ett lengre. Ingen reagerte på noe på 8 flighter. Så så lenge etternavn og kjønn osv er korrekt ville jeg pustet ut og ikke gjort noe. Men som du skriver, en kranglete flyplassanssatt kan sikkert lage en sak ut av det.
     
  3. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Etternavnet er korrekt, det er viktigst. Tror neppe noen fanger det opp en gang
     
    furlong, Shyneno and Wame like this.
  4. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    1,381
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har flydd t/r USA i 2016 med feil navn på billetten. Hadde bytta om på to bokstaver i fornavnet.
    Så lenge etternavnet stemmer og fornavnet har en så liten feil som du beskriver med en manglende bokstav er min erfaring at det går helt fint.
     
    Wame liker dette
  5. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Eller som TSA-supervisor sa etter å ha blitt tilkalt for problem med mitt navn:
    «it’s only one character wrong, so that’s ok. Let him through.»

    Ø var blitt til OE på billetten.
     
    Wame liker dette
  6. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke helt det samme, men... Jeg presterte en gang å skrive mitt egen navn feil OG feil utløpsdato på passet i en eVisum-søknad. Ingen reagerte på noe som helst, hverken på avreiseflyplass eller på destinasjon, og jeg oppdaget det ikke selv før etter at jeg kom hjem...
     
    Kaffen, Insomnia4u and holmen like this.
  7. Wame

    Wame Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Eg håper det
     
  8. Wame

    Wame Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Tok idag igjen kontakt med reiseselskapet vi har brukt, som igjen sier de ikke kan gjøre noe, til tross for at de 3 flyselskapene sier det er greit å endre, men at det er reiseselskapet som må gjøre det. Eg er utslitt!! Vet da pokker hva vi skal gjøre. Dette legger en demper på feriegleden... Tenk om denne mørke skyen hadde forsvunnet fra himmelen nå.
     
  9. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Dette hadde jeg absolutt ikke stressa med.

    Om det i det hele tatt noen gang skulle bli noe problem, så ta det derfra med reiseforsikring eller lignende. Sjansen for dette mener jeg er meget, meget (,meget) lav.

    Hakuna matata! :)
     
  10. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Her må du vise til at det samme er gjort på den maskinlesbare delen av passet ditt. Det finnes en føderal standard for hvordan utenlandske bokstaver skal transkriberes til det engelske alfabetet og det er der har man fasiten.

    Jeg har hatt en del kontakt med amerikansk byråkrati og det går alltid slik: først må jeg overbevise vedkommende at jeg har rett til å få utført tjenesten jeg er der for. Så må jeg forklare hvorfor jeg har "to fornavn" i stedet for et fornavn og et "middle name" siden vi ikke har "middle names" slik de har i USA, men "given names" og "surname". For å gjøre det enda mer komplisert så er jeg en av mange nordmenn med dobbelt etternavn der det første av de to registreres som "given names" i Folkeregisteret. Så må jeg forklare at vi har Æ, Ø og Å i det norske alfabetet. Noen tar det med et smil og er glade for å ha lært noe nytt. Andre blir veldig mistenksomme og må snakke med sjefen.
     
    wilco, CrotchRocket and Sonictravel like this.
  11. Eksempel

    Eksempel Medlem

    Innlegg:
    101
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    Personlig har jeg sikkert sendt avgårde noen hundre tusen passasjerer til USA/UK o.l, og har aldri stoppet noen pga ubetydelig stavefeil/skrivefeil. Systemet fanger det opp med en gang, men agenter kan godkjenne :)
     
    furlong, jonss and wilco like this.
  12. Wame

    Wame Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Usikker som aldri før. Tripmonster har nå tilbydt å legge en merknad i reservasjonen, om at det ikke er en navneendring, men en skrivefeil, men de presiserer at vi da reiser på eget ansvar med feilstavelsen. Dersom vi ikke tar med denne merknaden, reiser vi like fult på eget ansvar, så sånn sett er vi jo like langt. Noen som har erfaring med slike merknader i reservasjonen i utlandet? De trenger da kopi av passet. Jeg er vel egentlig ikke i tvil om at det ikke er et problem i Norge. Jeg er bekymret for om utfordringene vil starte når vi kommer til AMS og Nairobi. Og ikke minst på returen fra DAR til Nairobi og videre til AMS.
    Noen med erfaring på eit slikt vedlegg/merknad i resrvasjonen?
     
  13. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Bedre enn ikke noe. Tør du ikke reise med det må du faktisk bare kansellere og bestille på nytt....
     
    Wame and veeegard like this.
  14. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Du har fått 8 forskjellige bekreftelser her nå, og alle er positive om at dette sikkert er totalt uproblematisk.

    Jeg skjønner ikke helt hva mer du ønsker noen skal bidra med her da, som får deg til å føle deg sikrere?
     
  15. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har Ø i etternavnet mitt og har vært i USA nesten 20 ganger de siste 4 årene og de har aldri nevnt OE som noe uvanlig. Men nå har jeg bare vært på større flyplasser som må ha dette flere ganger hver dag.
     
  16. Wame

    Wame Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Du har helt rett... jeg vet heller ikke. Kanskje en forsikring fra noen som har vært oppi akkurat det samme på samme reisemål.... og jeg skjønner jo naturligvis at det er svært lite trolig... :)
     
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,472
    Bonuspoeng:
    293
    Øctober? :p

    Jeg har Ø i etternavn, har reist med OE, O, ?, og andre rare tegn.
    Aldri hatt noe problemer med det.

    Har 5 navn totalt, og det er aldri plass til å skrive alle navnene helt ut, så det blir noen bokstaver her og der. Aldri noe problem.
    Reiste til NRT i påsken med kun to av totalt fem navn på billetten. Ingen som reagerte.
     
  18. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,219
    Likes mottatt:
    5,395
    Bonuspoeng:
    183
    Hølmen?:rolleyes:

    K
     
    Eddie47, anders82 and holmen like this.
  19. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,898
    Likes mottatt:
    12,825
    Bonuspoeng:
    183
    Har forståelse for din nagende uro, jeg liker også at ting skal stemme 100%. (Hadde en mørk morgen fått på meg sokker med nesten lik farve. I lunsjen kjøpte jeg et nytt par :))
    Men: Denne feilen, enkelt vs dobbelt konsonant, hadde jeg tatt helt med ro. Se bare avslappet og rolig ut ved innsjekk, ikke lys av redsel for å bli stoppet:).
    Min forklaring hvis det blir spørsmål vil være at noen skriver med enkel og noen skriver med dobbel bokstav (i utlandet vet de ikke hva konsonanter er). Det er vel derfor reisebyrået også skrev feil? Hvordan fikk de navnet ditt, forresten? Hvis skriftlig og korrekt har de ansvaret.
    God tur!!
     
    Sonictravel and holmen like this.
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,472
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, det er ikke etternavnet mitt. :p
     

Del denne siden