Filosofi: valg av flyselskap og utvalget å velge fra

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av Ida, 31. okt 2014.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Det meste er teoretisk, men jeg ser enkelte
    [​IMG]+[​IMG]

(tolk det som du vil. hint: nordnorsk ord)

diskuterer og fryder seg over økt konkurranse og at CASK'en til f.eks SAS er så grusomt høy ifht Ryanair.

Så la oss si at disse hest+hane folka får det som de vil og at vi til slutt sitter med bare Norwegian og Ryanair innenriks i Norge, som flys av spanjoler (f.eks slinger ALC-OSL-TOS-OSL-ALC), briter (slinger LGW-OSL-SVG-OSL-LGW) og kanskje noen øst-europeere (slinger fra f.eks litauen, via oslo til trondheim og tilbake). Det er ikke noen utopi - dette skjer allerede i dag selv om det ikke er rent mel i posen.

Jeg kjenner jeg får lettere spastisk anfall av tanken, og vi alle vet det finnes mennesker som synes dette er helt perfekt. Det er ikke det jeg vil diskutere. Overhodet ikke, så langt der i fra, grøss og gru og la oss ikke gå ned den vegen.

Hvis man ikke kan konkurrere så lenge man har høyere kostnader enn LCC-selskapene, vil alle nettverksselskapene gå adundas. Lufthansa sliter jo også, så de ender opp med å ha LCC-langdistanse, og en underleverandør som flyr til OSL. Gjerne noen polakker framme i styrhuset der og, kanskje spanjoler i kabinen. Det samme sprer seg og til slutt er hele luftfarten bare et sammensurium av irsk AOC og utbetaling via salomonøyene fra et vikarbyrå i singapore men du flyr Oslo - London.

/scenario end.

SPØRSMÅLET er: er det virkelig slik at det ikke finnes et marked for folk som tenker på andre ting enn pris? Det er jo blitt en veldig stor greie med å være SUNN nå om dagen, man skal spise økologisk, lokal-produsert og det gjør ikke noe at det koster mer. Idealismen og det å ta vare på jorda står sentralt. Men i flybransjen virker det ikke som det er så mange som vil ha en "sunn" luftfart? Vil framtiden bli en slags "junkfood"-luftfart, hvor alt bare er billig og det smaker jo godt selv om det er importert - eller vil det være grunnlag for de som ønsker flyreiser med kvalitet, substans, som er lokal-produsert med solid fundament og andre sånne fine ord? Vil det ende opp med en dag hvor man står uten et valg?

[Igjen, jeg er ikke ute etter en diskusjon om selskaper eller slikt, og siden vi er et forum hvor mange setter pris på å reise i en finere klasse og fly bra selskaper så tenkte jeg at det kanskje er flere her som har gjort seg tanker om hva de skal gjøre hvis alle de bra selskapene forsvinner? Eller er det jeg som tenker for negativt på det, kanskje? :) ]

2. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, EUs frie marked er no dritt...

3. KristianSk

KristianSk Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror det er et stort marked for folk som vil betale mer for et bedre produkt, men et nærmest ikke eksisterende marked for de som vil betale for bedre arbeidsvilkår.
    Jeg betaler ofte mye mer enn jeg behøver for billetter, om jeg får et bedre produkt (flatseng etc.), men skulle jeg fly Stavanger-Trondheim ville jeg valgt det billigste alternativet (om Norwegian var rimeligst, men SAS kostet 100,- mer ville jeg sansynligvis valgt SAS pga. bonuspoeng, men det er jo en litt annen diskusjon).

4. TOS

TOS Senior Medlem

Likes mottatt:
    390
    Bonuspoeng:
    63
    Nå oppfatter jeg vel utgangspunktet for denne tråden til å være noe ladet og siden jeg ofte diskuterer CASK er jeg sikkert i den kategorien som karakteriseres ved et saftig nordnorsk uttrykk, så jeg er ikke sikker på at min analyse av markedet er etterspurt. Om man skal ta det åpenbare først så er det slik at det er liv laga for et selskap om man selger til en pris over sine kostnader, og selv om et selskap har høyere CASK enn et annet så betyr det ikke at selskapet med høy CASK forsvinner. Selv om man ikke skulle diskutere selskaper så er det nå en gang slik at et selskap som SAS henter inn mer per passasjerkilometer enn konkurrenter som FR og DY. Man kan derfor i utgangspunktet fint leve med noe høyere kostnader.

Det finnes nok en hel del passasjerer som er villige til å betale mer for bedre kvalitet (hvor stor andel av kundene dette kan være vet jeg ikke, men det er f.eks. rimelig å tro at forretningsreisende er mer villige til å betale litt ekstra for en sømløs og enkel reise). Spørsmålet er vel heller om kundene oppfatter noen kvalitetsforskjell i produktene som leveres, og som dermed gir grunnlag for å hente ut en tilstrekkelig mye høyere pris enn det konkurrenten selger sitt produkt for. Jeg tror dessverre det er der en del nettverksselskaper sliter, men dess flere lojale kunder de får gjennom sine bonusordninger dess enklere er det å ta ut litt mer. Jeg tror f.eks. at de som reiser uten status ikke opplever produktene som nevneverdig forskjellige. For enkelte selskaps del så har man jo valgt å "tilpasse" produktet sitt til det de mener markedet etterspør, og fjerner f.eks. business class. Det er godt mulig det er veien å gå (fordi det øker etterspørselen etter akkurat det produktsegmentet), men det gjør samtidig produktet mer likt de selskapene som tilbyr no-frills (og som har betydelig lavere kostnader). Da trengs det en betydelig innsats for å overbevise kundene om at det er noen forskjell i forhold til alle konkurrentene (som kan se til forveksling nokså like ut).

Jeg tror ikke mange er villige til å betale mer for å slippe å ha en polakk, litauer, spanjol eller brite som pilot, og jeg er også relativt sterkt tvilende til at folk flest oppfatter i alle fall europeiske selskaper til å være "usunne". Jeg tror heller ikke at alle nettverksselskapene går ad dundas, men at noen av de ikke vil overleve tror jeg dessverre er en relativt stor sannsynlighet for. Jeg tror imidlertid at det er en del kunder (men neppe et massemarked) som er villige til å betale mer for kvalitet. Da må et selskap evt bestemme seg for om de skal gå etter denne kundegruppen, eller om man skal fokusere på massemarkedet.

Last edited: 31. okt 2014
    Zzzindre, Cecilie and KristianSk like this.

Del denne siden