Finnair: Business med Avios+Cash

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av DJViking, 10. okt 2025.

Tags:
  1. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Har noen kjøpt Business hos Finnair med Avios og/eller Avios+Cash?

Jeg har bestemt meg for at min neste reise med Finnair til Asia i 2027 skal være på Business.
    I fjor og i år betalte jeg ca. 21000kr for Premium Economy Flex for reise til Sør-Korea.
    Prisen på Business Flex er godt over 30000kr.

Hvor mye Avios trenger jeg egentlig for å minst halvere prisen på Business?

Jeg har i dag 34000 Avios for mine flyreiser til Asia pluss noe hotellopphold i Oslo. Med en tur/retur Vilnius i slutten av måneden forventer jeg dette økes til 37000 Avios.

Jeg har ellers American Express Green for å kunne samle opp poeng og konvertere Amex poeng over til Avios. Green gir ikke så mye poeng som Platinum Plus Points, men Platinum er ikke lønnsomt for meg med årskostnaden på 9000kr.

Har foreløpig 330000 Amex Poeng som har tatt meg 18 måneder å opparbeide. Dette vil gi meg 17368 Avios. Forventer å øke Amex poeng til kanskje 500000 til September 2026 når tiden er inne for å bestille reisen for September 2027.

500000 Amex Poeng gir meg 26315 Avios. Hvis jeg legger det til min saldo får jeg 63315 Avios.

Er 36615 Avios nok til å halvvere prisen på Business hos Finnair?

2. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,558
    Bonuspoeng:
    293
    Har kjøpt med kun avios ja, award reise.

Det finner du nok ut enklest på finnair.com.

“You can also use your Avios to reduce the cash amount of the Finnair flight ticket's price.

Log in as a Finnair Plus member, start booking flights as usual and once you reach the payment page, select Avios as the payment method. You can freely set the combination of Avios and money that suits you.“

https://www.finnair.com/no-en/finnair-plus/collect-and-use-avios/use-avios-on-finnair-award-flights

Nordlands liker dette
  3. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Eneste mulighet jeg har er å logge inn, prøve å booke, og se hva mine 37000 Avios jeg har nå kan redusere prisen med.
    Usikker om hvis 37000 Avios kan redusere prisen med 5000kr, ville da jeg trengt dobbelt for å redusere prisen med 10000kr.

Finnair hadde tidligere en tabell over poeng man trengte for reise som ikke er bonusreiser, men den finner jeg ikke lenger.

I følge denne så koster det 40000 Avios å oppgradere fra Economy til Business, og 23000 Avios å oppgradere fra Premium til Business, en vei.
    https://www.finnair.com/no-en/finnair-plus/collect-and-use-avios/use-avios-on-travel-class-upgrade
    Trenger da 80000 Avios for å oppgradere en Economy tur/retur til Business.
    Men gjelder dette kun oppgradering etter kjøpt billetter, eller gjelder disse beløpene også hvis man ønsker å betale ned med Cash+Avios.

4. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,558
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er nok kun for å oppgradere en kjøpt billett. For å sjekke cash + Avios må du nok logge deg inn å sjekke.

5. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Akkurat det jeg litt lurte på.
    Jeg kan sjekke mot det jeg har på saldoen akkurat nå av Avios. Det vil i alle fall gi meg en liten pekepinne på hvor mye av Business det er verdt.

Tror muligens jeg reiser med SAS i 2027, og så sparer Avios til 2028.
    Det er fordelen med Avios, man har muligheten å forlenge utløpsfristen.

6. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,854
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du signer opp på Amex Platinum og når spend kravet for en 2 mill poengkampanje får du konvertert det til 105 000 Avios. Med de du allerede har er det nok til T/R Asia på Finnair Biz. Er vel fort verdt 9000 kr det eller? :D

tobeornot999 and kongenamundsen like this.
  7. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Så fremt man finner en bonusreise hvor man har lyst å reise.

Med Platinum Plus Points må jeg ha et forbruk på 500000kr for å nå 2 millioner poeng. Så mye spend har jeg ikke på kredittkort.
    Jeg har både Amex Green og SAS Mastercard Premium. Totalt spend på begge disse er mellom 300000-400000kr i året.

8. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    4,862
    Bonuspoeng:
    113
    Det er en vervekampanje nå hvor du får 1,5 millioner poeng med 60 000kr forbruk ila. 6 mnd. Som @Preference nevner er det noen ganger tilsvarende kampanje som gir 2 millioner poeng.

9. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    60000kr forbruk i løpet av 6 måneder det klarer jeg.
    Får holde øynene oppe da etter den 2mill-kampanjen.

10. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,854
    Bonuspoeng:
    113
    Beklager, kom på denne posten igjen og innser at du allerede er Amex Gold kunde. Kampanjene er som regel bare for de som ikke har hatt noe som helst norsk Amex kort de siste 12 mnd. Om du skal satse på kampanje må du si opp Amex kortet du har, og vente 12 mnd.

11. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Det var litt kjipt ja

12. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Siden Avios hos Finnair kan forlenges utløpsdatoen på (så lenge man bruker eller opptjener noe Avios, og det kan jeg gjøre med noen hotellopphold i Oslo utover året) så kommer jeg til å bruke mitt SAS MC mest nå fremover til neste høst, og bestille en Asia-tur med SAS Business. Så får jeg bruke Finnair Avios året etterpå.

Del denne siden