Finnair (Europeisk?) Biz

Tråd i 'Reisebrev' startet av MarkSS, 25. jan 2022.

  1. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    806
    Bonuspoeng:
    93
    De sier "there's a first time for everything", så da må man vel begjære seg ut på sitt første reisebrev?

    Bakgrunn for turen
    Med nylig innkassert AY Platinum tilbake i oktober var tanken selvasgt at vi måtte forsøke å få brukt dette. Heldigvis stod det en god slump ubrukte Finnair Plus poeng på konto fra noen tidligere AY turer.
    Finnair Plus er ikke et program som er diskutert noe særlig på dette forumet, så det var bare å begynne å lese seg opp litt.
    Ved en rask titt på deres award pristabell kunne man ikke unngå å legge merke til de relativt stive prisene for long haul.
    Screenshot 2022-01-25 162407.png

    Ved en nærmere titt derimot var det en bemerkelsesverdig detalj.

    Screenshot 2022-01-25 162434.png

    Dubai er i Europa :).

    Så var det å sjekke equippment på denne ruten, de brukte vel ikke narrowbody? Kjente jeg ikke hadde veldig lyst til å sitte 7t i europeisk biz sete.
    Men neida, deres nyeste a350XWB med lie flat reverse herringbone biz var satt på denne ruten:D.
    Da Finnair og hadde aktiv kampanje med 20% rabatt på alle bonusreiser ble valget lett. Vi drar til Dubai.

    Å finne bonusplasser er aldri lett, men klarte til slutt å finne et biz sete hele veien OSL-HEL-DXB. Var derimot litt verre å finne noe tilbake, her var det kun economy tilgjengelig. Det som er positivt med Finnair Plus poengbookinger er at enveis er akkurat 50% av prisen for t/r. Man kan mao være mye mer fleksibel. Som Platinum får man dessuten 2 long haul upgrades og 4 europeiske. Mange bytter inn de 4 europeiske til en long haul som man kan gjøre, men man kunne vel og bruke en av de 4 europeiske på denne turen siden Dubai er "i europa"? Dobbeltsjekket med kundeservice, og joda, det gikk fint:).
    Booket enveis biz ned, og enveis X tilbake, med en upgrade voucher totalt 32k poeng t/r. Da ble det plutselig biz hele veien unntatt siste HEL-OSL leg, men det skal jeg overleve;).

    Booket med 7(!) t layover i HEL på utreisen, planen var selvsagt å bruke tiden i Platinum wing. Eller, det var i alle fall planen tilbake i oktober. Platinum wing er fortsatt stengt i januar, og ikke nok med det, men mer om dette senere.
    Blir spennende med besøk av nytt land og 2020 Expo!

    dubai-expo-2020.jpg

    Fortsettelse følger!
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Dxb i europa… jøsses
     
    MarkSS liker dette
  3. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Skikkelig business til DXB og europeisk pris. Knall deal!
     
  4. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    OyvindN, milehigh, RoadKing and 2 others like this.
  5. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    milehigh and Edvard like this.
  6. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,899
    Likes mottatt:
    12,829
    Bonuspoeng:
    183
    Det gledes til fortsettelsen:)
     
    MarkSS liker dette
  7. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    806
    Bonuspoeng:
    93
    Innsjekk og OSL

    Med kun en skranke åpen gikk innsjekkingen sakte for seg. Alt av dokumenter til final destination skulle sjekkes, og med Finnairs relativt store longhaul nettverk virket det hele litt overveldende for den stakkars dama. Hun brukte en stor fysisk manual hvor hun måtte bla og slå opp hver ulik destinasjon.

    Til Dubai var det kun negativ PCR test som gjaldt, og var forbedredt med dette. Ble derimot spørt om litt mer, først om returbillet. Måtte lete litt i innboksen men fant til slutt denne.
    Deretter ble jeg spurt om helseforsikring.
    Helseforsikring? Regna med hun mente reiseforsikring, eller noe reiseforsikringen i alle fall dekker? Var ikke helt forberedt på dette så viste bare forsikringvilkårene til mitt amex.
    Spurte "What do you need to see?"
    Hun svarte: "To be honest I don't really know what I'm supposed to be looking for, I'm sure it's fine."

    :)


    Fast track fungerte fint, og da var man på plass i OSL Lounge. Premium del fremdeles stengt, her ble det bare en rask frokost.
    IMG_9441.jpeg

    Ser ut til at det blir fint flyvær!

    IMG_9442.jpeg

    Ikke så mye å si om OSL lounge, alt var middelmådig.
    Ble møtt av aggresiv markedsføring på vei ut, var vanskelig å gå glipp av denne.
    Greit nok, skal gi dere et forsøk ;)

    IMG_9443.jpeg

    Ved gate ble priority boarding strengt håndhevet, ryddig og strukturert opplegg. Først om bord i flyet og klar for at deres a319 med Oneworld livery skulle ta meg over til Helsinki!

    IMG_9444.jpeg
     
    Last edited: 26. jan 2022
    OyvindN, milehigh, sutenai and 30 others like this.
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke ta det ille opp, men reklamasjon har ingenting med den plakaten å gjøre. :)
     
  9. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    806
    Bonuspoeng:
    93
    Rettet ;)
     
    RoadKing and obay like this.
  10. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    806
    Bonuspoeng:
    93
    OSL - HEL

    IMG_9442.jpeg
    Business kabinen bestod i dag av 6 rader, med blokkert midtsete og gardiner til economy. Satt meg godt til rette i 1A og det ble utdelt "velkomstdrink".
    IMG_9446.jpeg
    Selv om jeg setter velkomstdrink i anførselstegn er små ting som en flaske vann noe jeg setter stor pris på!
    Ganske tom business kabin, tror vi var rundt 8 stykker. Eco virket derimot nesten smekkfull!

    Det så virkelig ut til å bli fint flyvær, og ikke minst, fin engine view :)
    IMG_9447.jpeg

    IMG_9448.jpeg

    IMG_9449.jpeg

    Varmt håndkle på intra-europa! Dette har vært savnet!
    IMG_9450.jpeg

    Etter håndkleservice ble jeg ønsket velkommen av purser, som og presenterte dagens måltid. Maten var en enkel kald kyllingsalat. Mente det hadde vært varmmat tidligere på AY intra-europa og spurte litt om dette. Joda, stemte det, men dette hadde visst blitt forbedret bort under covid:oops:.

    Nuvel, måltidet så slikt ut, og de hadde bobler!
    IMG_9451.jpeg
    Crew kom også rundt med brødkurv, og brødet var varmt og sprøtt.

    Før landing kom purser innom igjen og informerte meg om min veldig gode transfertid, gate, og ankomsttid. Ønsket meg også god tur til Dubai! Imponerende god oversikt over min reiserute, dette var skikkelig anerkjennelse av platinum!


    Var litt dårligere vær i Helsinki.
    Kan være vanskelig å se, men parallel landing er alltid kult :)
    IMG_9453.jpeg

    Da var man på plass i HEL, før det 7 timer senere bærer mot DXB.
     
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Har de fått gjennomsiktige gardiner mellom business og økonomi? (Jeg ser den i midten :))
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Er en fryd å være med på alle disse reisene når man ikke selv kan reise.
    Spesielt med uvant flyselskap! God tur vider og takk for at du deler med oss :)
     
    MarkSS liker dette
  13. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    806
    Bonuspoeng:
    93
    Ved ankomst i Helsinki var det første som møtte meg en monsterkø mot terminal 1 delen av flyplassen. Var noen Raja tjenestemenn der som hadde satt opp sjekkpunkt og sjekket dokumenter. Tenkte først det var innenlandstransfer men så på departure board at det var flere europeiske flyvninger som dro fra gatene på andre siden. Vet ikke helt hva dette var?
    IMG_9455.jpeg
    Gikk nå uansett videre mot passkontroll og non Schengen delen.
    Med såpass god transfertid spaserte jeg først litt rundt i terminalen og plutselig føltes det ut som jeg hadde kommet inn i intensivavdelingen på et sykehus.
    Men neida, det var bare Shanghai flighten som var i ferd med å dra.
    IMG_9458.jpeg
    IMG_9457.jpeg
    Skjønner da virkelig ikke hvordan sånne hazmat suits skal gjøre noe særlig forskjell i reisesammenheng? Maske og hette må jo av flere ganger, mesteparten av smitte skjer vel uansett gjennom nese og munn.
    Men hva vet jeg, kanskje det er påkrevd enkelte steder.


    Gikk videre inn i Finnair sin non Schengen lounge, og her ble noen rykter jeg hadde hørt bekreftet. Nevnte i starten av reisebrevet at det var planlagt å bruke tiden i Platinum Wing. Denne var ikke bare stengt, men den vanlige non Schengen loungen stenger dessuten allerede 18:00! Det var 1 time til. (Dette var ikke Finnair sin feil, men grunnet coronarestriksjoner). Blir virkelig ikke klok på logikken i enkelte av slike restriksjoner.
    Loungen var derimot fin den, føltes veldig lys og luftig. Usikker på om det var et resultat av design eller at den var ganske folketom. Sikkert en blanding av begge deler.
    IMG_9459.jpeg

    IMG_9460.jpeg
    IMG_9461.jpeg

    Tilbudet av mat og drikke var meget bra!
    Her var det i tillegg til salat og snacks ordentlig varmmat som man kunne bli god og mett på.
    IMG_9464.jpeg
    IMG_9465.jpeg
    Varmmaten i dag var kjøttkaker, poteter og rotgrønnsaker.
    Var og gnocchi pasta som siderett.
    I tillegg var det fullservice bar på plass! Hyggelig bartender som du kunne bestille drinker ifra.
    IMG_9463.jpeg
    Satt meg godt til rette med en Bloody Mary og litt mat. Med en time til loungen stengte var det bare å nyte det så lenge det varte.
    IMG_9468.jpeg
    Rakk så vidt en dusj og før klokka ble 18:00
    IMG_9470.jpeg

    Selv om koronarestriksjonene var utenfor Finnair's kontroll syntes jeg dog situasjonen kunne vært håndtert litt annerledes. Noe innpakket snacks og drikke hadde vært fint, det var tross alt 6(!) timer til min flight.

    Gadd jeg å bare sitte og vente 6 timer uten lounge?
    Svaret var nei, så her ble det en rask spontan avgjørelse.
    Vi tar en tur inn til Helsinki :)
     
    SayWhat, OyvindN, milehigh and 14 others like this.
  14. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    806
    Bonuspoeng:
    93
    Usikker på om de var gjennomsiktige eller ei, men gardiner var det i alle fall :)
     
  15. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    806
    Bonuspoeng:
    93
    Etter en rask sjekk på at jeg hadde alt som trengtes for å komme inn til Finland var det bare å tusle over til passkontrollen igjen og ankomst. Til ankomst var det kun manuelle skranker og ble spurt om jeg skulle tilbake til Norge. Grensevakten ble litt sjokkert da jeg sa Finland og sjekket test og vaksinepass. Ble spurt om formål og nevnte da den lange transfertiden og ønsket om å besøke. Han virket litt gretten og mumlet noe som "Bit unnecessary but ok".

    Togstasjonen på HEL lå visstnok veldig dypt ned, rulletrappene tok sin tid.
    IMG_9471.jpeg

    IMG_9472.jpeg
    Da var det en 40 minutters togtur inn til byen. Fikk sett Helsinki domkirke og trasket litt rundt i byen.
    IMG_9473.jpeg
    IMG_9476.jpeg

    IMG_9479.jpeg

    IMG_9480.jpeg

    IMG_9481.jpeg
    (Dette lignet da mistenkelig mye på slottet i Norge)

    IMG_9485.jpeg

    IMG_9486.jpeg

    IMG_9488.jpeg
    Tiden gikk fort så fikk ikke sett så mye men absolutt fin by!

    Plutselig var man på HEL igjen og det ble litt gåing. Finavia bygger visst ut ny innsjekkingsterminal.
    IMG_9492.jpeg

    Var mangel på fasttrack, vet ikke om dette var fordi det var såpass sent? Kun en security linje åpen.

    IMG_9496.jpeg
    Etter security hadde jeg litt tid til å titte på den nyutbygde non Scengen delen, må si jeg virkelig er imponert, spesielt av denne naturdelen!
    IMG_9674.jpeg
    Ble spilt natur og fuglelyder fra høytallere ovenfor, ment som en "avslappingsområde". Kult konsept!

    IMG_9497.jpeg
    Så et par andre kule ting på vei til gate og, denne delen av terminalen føltes virkelig ny og flott ut!

    IMG_9499.jpeg
    Da kunne man til slutt skimte den vakre maskinen som skulle ta oss til Dubai denne kvelden/natten.
     
  16. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,899
    Likes mottatt:
    12,829
    Bonuspoeng:
    183
    Trivelig med rapport fra en ikke så vanlig reiserute, keep it coming!
     
    MarkSS liker dette
  17. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    107
    Likes mottatt:
    806
    Bonuspoeng:
    93
    AY1963 HEL - DXB, A350XWB

    Stemningen endret seg brått fra en tom og stille terminal til et folkehav ved gate. Ser ut til å bli nesten full widebody flight, kan nesten ikke huske sist jeg var med på dette. Selv om det hele var litt kaotisk var det flott å se at reiselysten til folk hadde tatt seg opp:).
    Etter å ha lest meg opp litt på ruten fant jeg ut at Finnair kategoriserer deres Dubai rute som europeisk flyvning ikke bare i poengsammenheng, men servicesammenheng og. Pengeprisene for billetene er dermed og veldig lave, og nesten alle om bord var finner på fritidsreise som hadde funnet en god deal. Prisene var visstnok nede i rundt 400 EUR hver vei for biz, som jeg må si er en veldig god deal. Mange barnefamiler her, dette skulle jeg merke under flyvningen.

    Ny sjekk av dokumenter under boarding, men fremdeles god struktur og håndhevelse av pri boarding.


    Satt meg godt til rette i 11A.
    IMG_9500.jpeg

    Ved setet ventet allerede et amenity kit, og flaske vann. Ble og raskt tilbudt velkomstdrink. Veldig positivt overrasket over amenity kit og drink da jeg kun hadde forventet intra- europa service!
    IMG_9500.jpeg
    IMG_9501.jpeg
    IMG_9502.jpeg IMG_9504.jpeg

    Pushback rundt 30 min forsinket, men kapteinen forsikret oss om at han skulle ta dette igjen.

    Setet hadde akkurat nok benplass, men følte hodet mitt lå litt nærme midtgangen. Ellers hadde det alt man trengte av porter, lys og setekontroller.

    Etter at vi var i luften ble det en rask tur på do. Tittet meg litt rundt og joda, business kabinen var helt full. Dubai ruten til Finnair flys kun i høysesonger og er primært ment for fritidsreisende. La merke til at det var mange barnefamilier ved boarding, men at så mange barn skulle i biz hadde jeg ikke forventet. Telte 9(!) barn i egne seter og 5 infants. Mye søvn ble det ikke nei:rolleyes:. Huff så mye skriking og løping opp og ned midtgangene.


    Fikk nå uansett utdelt varmt håndkle og ble senere ønsket velkommen av purser. Hun nevnte at det så å si alltid var 100% load factor i biz på Dubai rutene for tiden, og det ofte var mange barnefamilier ja. Visstnok mange som hadde funnet de gode biz dealene og tatt seg råd til litt luksus. Merket ved boarding at det var mye fascinasjon for business class. Masse bildeknipsing rundt meg og folk som hadde lagt setet i lie flat før takeoff:D.

    Siden jeg satt på nest bakerste rad i minikabinen ble jeg fortalt av purser at det kunne ta litt tid før tralla kom frem til meg, og spurt om jeg ønset noe å drikke i mellomtiden. Fin touch!
    IMG_9508.jpeg

    Siden det var europeisk service som gjaldt var det verken meny eller valg.
    Hele middagen ble servert på ett brett og så slik ut.
    IMG_9509.jpeg
    Presentasjonen var grei, men kjøtteteren i meg ble skuffet da jeg fant ut at det eneste de hadde til hovedrett var vegetar. Forretten smakte forsåvidt greit men hovedretten var dessverre litt skuffende.
    Forsøker å ikke forvente så mye av catering da det er dette som har gjort biletten så rimelig, men litt kjøtt hadde jeg satt pris på.


    Selv om jeg til tider følte at jeg var i en barnehage fikk jeg til slutt noen timer søvn og våknet opp et sted over Saudi Arabia.
    IMG_9511.jpeg

    Ved setet lå det allerede en sandwich, og ba i tillegg om en kaffe.
    IMG_9510.jpeg

    Ved final approach kunne man skimte Sharjah.
    IMG_9512.jpeg

    Og til slutt var man på DXB, her var det mange store fugler.
    IMG_9516.jpeg IMG_9515.jpeg
    IMG_9517.jpeg
    IMG_9520.jpeg
    Flott å se BA's 380 tilbake i service:)

    Og en ganske så mye mindre tass like ved
    IMG_9522.jpeg

    Parkert ved D gatene, og fantastisk utsikt fra terminal toget over til arrivals!
    IMG_9521.jpeg IMG_9523.jpeg


    Da var man her, stor takk til @milehigh som fikset executive suite på Hyatt Regency!
    IMG_9527.jpeg
     
    jgroneng, SayWhat, Kalsnes and 20 others like this.

Del denne siden