Reisefeber er for amatører og førstegangsreisende, ikke sant? For oss med gullkort og platinum kort, som rutinert manøvrerer oss rundt på flyplasser, gjennom fast track og inn i lounger, er reisefeber noe som hører barndommen til, eller den gang for x antall år siden man var på sin første syden tur.
Jeg har alltid reisefeber, og er stolt av det. Nei, det er kanskje ikke som tidlig på 90 tallet en gang jeg møtt opp på Fornebu og skulle reise til New York for første gang. På skjermen ved gaten sto det SK907 til Newark. Jeg ble drit-nervøs og trodde jeg hadde bestilt feil billett eller noe, jeg jo skulle til New York, ikke Newark.
Men den hyggelige mannen bak skranken med rød cap på hode kom frem til meg. Han smilte bredt da jeg utrykte min bekymring. Han skakket på hode og med litt jente-aktig, beroligende stemme, forklarte han meg litt geografi, mens han holdt meg fast med en hånd på hver av mine skuldre.
Da som nå. Det handler om å nyte. Alt, mest mulig, lengst mulig. Det handler om å bygge opp en spenning. Gjennom planlegging og erfaring, bygge jeg opp den rette stemningen i kroppen. Litt som en idrettsutøver trenger den rette spenningen. For det er jo en sport vi driver også, er det ikke? Dette er min reisefeber, og den er jeg stolt av.
Concorde room.
Det aller helligste av BA lounger. Myteomspunnet. Et sted mann er privilegert bare mann er så heldig å ha hørt om. Og er mann så heldig å kjenne noen som har vært der, så tilhører mann virkelig den ypperste av den borgerlige klassen.
Vel, på vei dit dummer jeg meg ut umiddelbart. Dette var mitt første besøk i Concorde room. Jeg vet jo hvor hovedinngangen er, da den er vis-a-vis Galleries First Lounge som jeg vanligvis bruker. Men jeg hadde hørt at de var en bakdør rett etter security, så jeg ikke behøver å gå hele veien ned, gjennom shoppingområdet og tilbake opp til loungene. Jeg kom jo flygende inn fra OSL og må gjennom transit sikkerhetskontrollen. Jeg tar til høyre som vanlig, og jeg som forventer å bruke bakdøra til Concorde Loungen tar igjen første dør til høyre. Men jeg kommer ikke langt før jeg blir stoppet.
-Ååå? er ikke dette bakdøra til Concorde Loungen? spør jeg.
-NOOO! Du må gå den veien, rett frem, forbi sikkerhetskontrollen.
-Å ja vel ja det er flere sikkerhetskontroller…
Er dette veien til Concorde rommet tro??
Jeg fant til slutt frem, og vel inne så fant jeg meg fort tilrette. Veldig hyggelig betjening, god plass og behagelige møbler.
Jeg fikk umiddelbart spiseplass og tok meg et egg benedict og et glass rose champagne. Etter maten fant jeg meg en god lenestol. Betjeningen sørget hele tiden for at champagne glasset mitt ikke gikk under halv fult, og jammen duppet jeg av en times tid også.
For å få til trim tok jeg meg også en tur til Galleries Fist Loungen også for å få i meg et måltid der å.
Etter 5 timer i loungen var det etter hvert klart for boarding av BA 287 til San Francisco ved gate C 65. Dette var min første tur på first class. Det er en herlig følelse å rolig kunne finne seg til rette med et glass champis på bordet.
Følg meg gjerne på FB:
https://www.facebook.com/BjoernInAmerica/
Fortsettelse følger......
Last edited: 19. mars 2017