First Class krigen -- Gamlingen slår tilbake!

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av tommy777, 18. mars 2016.

  1. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har som mange andre her inne gleden av å fly First en del.

    Akkurat hjemkommet fra en ferie/jobbtur der Etihad First og BA First sto for transporten og jeg må virkelig si at ting har endret seg betraktelig.

    tanker om hver av flightene

    LAX til Abu Dhabi. Nesten 17 timer med moro.

    Ble plukka opp alt for tidlig på hotellet, så i fremtiden gidder jeg ikke å bruke gratislimoen. Bilen var en ny Lincoln, så ikke noe spennende. Pluss for at de tilbyr dette, stort minus at både Emirates og Etihad på død og liv skal ha deg på flyplassen nesten 4 timer før

    I LA bruker Etihad Star Alliance sin First lounge som tilbyr Perrier Jouet og Mumm. De har også en restaurant der du kan bestille fra meny. Positiv etter dette besøket.

    Boarding var kaos, vel ombord ble man servert Bollinger Grande Annee som definitivt er for gutta, men personlig ville jeg ALDRI valgt denne Champersen når man ser hva som tilbys i denne prisklassen. Men det er stødige greier.

    Og oppturen på drikkefronten stoppa der.

    Johnny Blue, som alle har i F er kuttet. Single Malt? Billigste Glenlivet -- i miniflasker. Vodka? Absolut. Yikes. De hadde en hvass Montrachet, men dett var dett på vinfronten.

    Etihad har hatt Aqua Panna og San Pellegrino ombord, jeg drikker mye vann og dette er mine absolutt favoritter. Her har de kuttet og i minibaren, som mangler kjøling, var det Al Ain :/.

    På matfronten er det fortsatt konge, Etihad har en stor fordel siden de kan mekke mat ombord, noe som gjorde biffen perfekt. Minus for mangel av svinekjøtt.

    Setet er også meget bra og privat. Den største forskjellen mellom First og Biz er og skal være plassen. Man skal ha plass til en full seng uten å ha pedalene i ett lite høl. Der leverer Etihad. Personlig er jeg drita lei kvasiekspertene Gary og Ben som KUN fokuserer på setet som det aller viktigste, alt annet spiller liksom ikke noen rolle. Vel, i min bok er First en opplevelse og selv om setet er viktig, er det slett ikke alt.

    De hadde Internet som funka godt, noe som var positivt.

    I Storhuben i andre enden blir man hentet med buss siden de er helt Frankfurt med gater der nede. Selv om du har bestilt limo, er det en hel production og du må spasere langt for å komme deg til bilen.

    Don't get me wrong, vi snakker stjernetransport her, men la meg si det sånn, jeg var sjeleglad når det var over.

    Returen med BA var rundt 8 timer og startet i Amsterdam på en separat PNR i Eco. Men som BA Gold var behandlingen den samme. Og BA touchet og personligheten til folket som jobber er natt og dag. Ja, det er noen burugler rundtomkring, men jeg tar heller det en den kjønnsløse top to bottomservicen jeg fikk hos Etihad.

    Vel ombord en tilårskommen 767 som skulle ta meg 46 minutter til Heathrow, kommet kabinsjefen og introduserer seg selv og takket for at jeg flyr BA. Så lite, men gull verdt.

    Heathrow er Heathrow, ikke noe annet å si om det, men security gikk raskt og Grand Siecle, 18 års gammel Glenlivet, Johnny Blue og masse annet ventet i loungen, inkludert en baconsandwich som jeg alltid bestiller. Spa er gratis, de har alt for få cabanaer og dusjene er generelt sett litt disgusting, men slo lett ihjel ett par timer.

    Boarding var nazi, First, biz og emerald, ingen problem og eskortert til setet. Cabin Director kom umiddelbart og introduserte seg og introduserte også den unge damen som skulle servere oss. "Welcome back, thank you for your loyalty". Koster ingenting og lar deg sitte igjen med en ekte følelse at sin business blir satt pris på.

    "skarru ha en smudi, mårru hoste opp diamantkortet. Jeg gidder ikke lese manifestet skjønneru"

    Og så on to mat og drikke.

    Vel, BA har 3 Champers. Grand Siecle som er en personlig favoritt. Og Henriot! That's right. Vintage Henriot er nå å finne i BA First! De har 2007 nå, jeg smakte på den og den er bedre enn det mange skal ha det til. De har også en voksen Rose. Brennevin? Sure. Glenliveten som Etihad serverte i First har også BA. I Economy Class. I First et det en 18 åring som leder an med Johnny Blue rett bak. Skikkelig vodka og Gin var Tanqueray 10. Cognac? Selvsagt! Camus XO, ironisk nok den Etihad hadde før :/

    Også på vinfronten fant man en stjerneburgunder, en strålende poilly fume og kanskje den beste Pinoten jeg noen gang har drukket. Mens Etihad ikke tilbyr dessertvin, har BA siviliserte Sauternes og en tilårskommen Port

    Også maten var oppgradert. Hva med en god røkt fisk med rikelig med Ocsietra kaviar på toppen? Valgte en lamb stew som var det beste jeg noen gang har spist ombord i ett fly. Herlig.

    Meget bra vaniljeis til dessert og espresso ombord.

    Setet er ikke det beste som finnes derute, men du har meget god plass og det oser av klasse. 1-2-1 config og privat nok når alle sitter, men ikke når folk tasser rundt.

    I det hele tatt en perletur av de sjeldne og Etihad fikk grisebank denne gangen!

    Noen refleksjoner denne morran
     
    SASDC8, milehigh, Bernd and 19 others like this.
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    He he... jeg skal slutte å strebe etter Etihad First altså. :)

    Takk for flott rapport.
     
    tommy777 liker dette
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Don't go out of your way. Seriøst
     
    rkvalvaa liker dette
  4. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig nyttig med slike sammenlikninger - takk for at du tar deg bryet!

    Generelt har det slått meg at visse selskaper ser ut til å ha en bevisst strategi om å tilby et premium produkt for å trenge inn i nye markeder, for deretter å devaluere produktet bit for bit. Det er trolig en god forretningsmodell. Etter at man har rekruttert nye kunder, og fått de innelåst i eget bonusprogram, kan man gjennomføre kostnadsbesparende tiltak for å øke eget overskudd.

    Eksempelvis serverer nå Qatar samme champagne på business som de før serverte på økonomiklasse, der champis ikke lenger er tilgjengelig. Og vinkvaliteten på business er bare en skygge av den var for ett til to år siden. Armani i amenity kit er jo First Price i forhold Salvatore Ferregano som de hadde tidligere. Krug er flyttet fra biz-loungen til first-loungen i Doha, småflaskene med Pellegrino er borte i biz-loungen, uzw...

    Så nå har jeg bestemt meg for å prøve BAs Club for første gang, og gleder meg stort til turen til Buenos Aires til høsten - det skal bli stas :)
     
    Fnate, Baldrick and tommy777 like this.
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Haha..
    Det blir utrolig nok bedre med tiden :)

    Bra sammenlikning forøvrig.
     
  6. hansomlikerklm

    hansomlikerklm Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Har hatt strålende service på Etihad first, men i andre klasser og med QR biz og EK blir det for ungt, urutinert og innøvd smilende for meg.
    Takke meg til godt voksent cabincrew på i business på SAS, KLM, Lufthansa og andre trauste selskaper som leverer glitrende service fordi det er en del av de, og ikke bare noe de har lært på en hospitalityskole ett eller annet sted.
     
    tommy777, Flemming Poulsen and mka83 like this.
  7. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Bra @tommy777 !
    Har 8 langturer med BA i CW nå, så er det vel på tide å bruke til litt avios til upg etterhvert.

    Har BA noen form for transport for sine First pax på LHR eller andre steder eller?
     
  8. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Vi reiste i biz i november med QR og da var det Krug å få i baren på loungen i Doha, og Krug var også å få i baren ombord på A380. Så da må det vel ha skjedd etter det, men i så fall er det jo ikke bra...Servicen for øvrig var OK synes nå jeg da. Likte best 787'en fra OSL til DOH. A380 fra DOH til BKK ble litt i største laget og hakket for upersonlig.
     
    Robert H liker dette
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Resignasjon, tror jeg det heter :)

    #toflytoserve
     
    tommy777 liker dette
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    haha :D

    Men EBD er verd mer nå enn for et år siden synes jeg.. Nå har jeg flere ganger opplevd på "svært korte turer" at crew kommer til meg i Go og spør om jeg vil ha noe servering selv om de kun serverer kaffe i Plus :)
     
    Petter B-C and tommy777 like this.
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Akkurat. Nå har man ikke det problemet i BA eco. Der får alle brennevin og noe å tygge på gratis ;). Spørsmålet er vel heller: kommer noen av buruglene og takker deg for at du er loyal?
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Det har nok ingen av buruglene gjort, ei heller verdens fineste flyvertinne. Som forsåvidt ikke er observert på OSL/KRS på et år nå..
    Emirates derimot, med bonusfeber bonusfeber-gull så blir jeg takket for lojaliteten.. :D
     
  13. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg reiste biz i januar, og både på utreise og hjemreise etterlyste jeg Krug i Al Mourjan loungen i Doha, og fikk til svar at de hadde sluttet med den etter at First loungen åpnet. Champisen som ble tilbudt var forøvrig den samme som de tidligere serverte i økonomikabinen ombord. Bordeauxvinen som ble tilbudt var også av langt lavere kvalitet enn tidligere - og all vennlig oppmerksomhet var like fraværende som iskald øl i en sauna.

    Jeg ble bedt om å flytte meg fra familieavdelingen (som var folketom bortsett fra meg), til en annen del i loungen avsatt til oss som reiser alene - men det var også all kontakt jeg oppnådde. Forsøk på å bestille litt mat mislyktes flere ganger - personalet subbet rundt med tomme blikk og triste ansikter. Eller kanskje var det bare meg som var litt molefonken.

    I avdelingen med egne halvåpne avlukker og stillerom med sofaer (som de fleste bruker som en seng), satt det en inder og forsøkte å bruke mobiltelefonen som ropert (kanskje han forsøkte å unngå tellerskritt), og han overså selvfølgelig alle mer eller mindre høflige forsøk jeg gjorde for å be han dempe gaukingen. Til slutt ba jeg personalet si fra til han - men det skjedde aldri.

    Noen ganger er det vanskelig å holde fast i den første forelskelsen.
     
    Fnate and kiev like this.
  14. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    @tommy777 helt konge,

    EK hadde iallfall orden på børsten,
    Men på natt flight med avgang 0300, gidder jeg ikke bekrefte at Bombay er OK, nattmat er nattmat
     
    John in The Tower and tommy777 like this.

Del denne siden