Fjölskylduferð til Íslands - minirapport

Tråd i 'Reisebrev' startet av Sonictravel, 15. febr 2020.

  1. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,599
    Bonuspoeng:
    183
    Om ikke Google translatør er på jordet betyr forhåpentligvis overskriften «familietur til Island».

    Denne gangen er det altså sagaøya som skal besøkes og hele familien dvs mor og to unger er med, så Ingen omveier eller lurendreierier, men strake veien med SAS.

    Billetter kjøp i høst engang på Point bargain med fly premium rabatt, måtte ut med 63 kEB, for alle fire i pluss, som jeg tenker må være innafor, spesielt siden dette timet bra med ungenes vinterferie.

    Ingen av oss har vært på Island før så blir en first taste, og et nytt land på lista.

    Jeg var litt bekymret over stormen som traff øya i går og som lagde massive problemer med flytrafikken da, men tror det verste har blåst over nå og ting skal være i rute. Regner imidlertid med at flyet blir fullt på grunn av gårsdagens kansellering, så blir spennende og se om den passiv-aggressive seat blokken jeg har prøvd å legge inn på setereservasjonen står seg.

    Uansett, oppdateringer kommer her og der etter vind, føre og WIFI forhold.

    Om noen har tips til bra steder å spise, og da med målgruppe familie med niåringer, og ikke tasting meny, men heller ikke sjelløse generiske kjedekonsepter, så tas det imot med takk!
     
    kjeeli, Upsaker, Kristian and 15 others like this.
  2. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,599
    Bonuspoeng:
    183
    På vei vestover med hva som ser ut som et stappfullt SK4787. Eneste ledige setet ser ut til å være ved siden av min plass, kan det være at EBG har hjulpet her?

    597AE28B-C435-404C-84FF-A423F2ECE735.jpeg

    Enest ulempe var at jeg ikke var så nøye med den familieinterne sete-og radfordeling. Så satte meg på feil rad og fruen stakk av med fritt midtsete. Anmodning om rokkering høflig men bestemt avslått.

    D988342E-ADE8-4356-9831-8FF2A5B6F6BF.jpeg

    Mon tro om ikke en skal unne seg en Mikkeller til lunch
     
    Last edited: 15. febr 2020
    SAJblue, Upsaker, Kristian and 11 others like this.
  3. ME262

    ME262 Medlem

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    813
    Bonuspoeng:
    93
    Island i februar høres ut som en hustrig fornøyelse :eek: men god tur!

    De spisestedene som fikk høyest score av 12-åringen da vi var der i 2017 var Grillhúsiđ (biff) og American Bar (spare ribs o.l.), begge i Reykjavik sentrum.

    Islandske "delikatesser" med bl.a. testikler, innvoller og hai ble utsatt til en evt fremtidig voksentur...
     
    EndreD and Sonictravel like this.
  4. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,599
    Bonuspoeng:
    183
    Klarte oss i minus atten på Svalbard i november, så får håpe det går greit :)

    Ellers takk for tips, skal sjekkes ut.
     
  5. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,807
    Bonuspoeng:
    113
    Island i februar er helt fantastisk! God tur :)
     
    Sonictravel liker dette
  6. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,599
    Bonuspoeng:
    183
    Turen over til Island gikk finfint, merksnodig kubemat med roastbiff som smakte akkurat helt ok. Sjokoladen var som alltid det beste med måltidet.

    6846BA57-B8A3-4085-9D66-F4B1527BD88E.jpeg

    På denne strekningen betød prioritert bagasje tydeligvis at den hadde fått gromplassen helt innerst i lasterommet. Men det gjorde egentlig ikke så mye da flybussen tydeligvis kjørte etter prinsippet - avgang når fullt.

    Noe tids venting og så avgårde, relativt langvarig tur før vi ble sluppet av på bussterminalen, femten minutters gange til hotellet ble på demokratisk vis nedstemt og vi hoppet inn i en taxi.

    Innkvartering på «Room with a View apartements» booket, men når vi kom oss inn på rommet var det plutselig ikke helt som beskrevet i bestillingen. Fikk heldigvis stoppet ungene før de endevendte stedet og resepsjonen flyttet oss over i et annet rom som i motsetning til det vi først fikk utdelt hadde et separat soverom og et lite kjøkken. Ingen voldsom luksus men greit nok som base for et par dager.

    440D03C8-8DCF-4686-958E-0F7B5A0AD0A9.jpeg
    993F6950-C15D-4E0C-97D3-3467E0B7453E.jpeg
    B7747AE4-F3EB-4D75-9D33-C9269AE9B646.jpeg
     
    SAJblue, kjeeli, Upsaker and 10 others like this.
  7. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,599
    Bonuspoeng:
    183
    Reiser med flere enn én person må naturligvis inneholde kompromisser, familiens ønsker for Island var som følger:

    - Far - leie en fet 4wd og kjøre i vill natur
    - Mor - bade i blå lagune
    - Ungene - gå på kattekafe (!!)

    Kompromisset ble da som følger, bade i blå lagune, gå på kattekafé, ikke leie bil. På en eller annen måte føler jeg at denne forhandlingen ikke nødvendigvis gikk helt som planlagt.

    En gjeng med ekstremt lavt blodsukker ramlet derfor ut av hotellet og fant frem til kattekaféen. Dette er da tydeligvis en kafé med masse katter, hvor ungene har fått snust opp dette fra er jeg usikker på.

    Forventningene var skyhøye, skuffelsen desto større når vi fant frem, lite sted, ingen ledige bord og heller ingen katter å se.

    Med grinete unger som var nesten rasende på grunn av akutt kattemangel, stadig lavere blodsukker, og generell panisk stemning ramla vi inn på minste felles multiplum, «Pho Vietnam». En vietnamesisk restaurant med falmede bilder av forskjellige retter som alle så temmelig stusselige ut. Maten levde opp til forventningene.
     
    SAJblue, Upsaker, Kristian and 13 others like this.
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,766
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig!
     
    Sonictravel liker dette
  9. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,599
    Bonuspoeng:
    183
    Hva spiser en på Island når en ikke spiser vietnamesisk? Mexicansk selvfølgelig!

    For middagsekskursjonen var vi litt mindre i blodtåka og hadde undersøkt litt på forhånd, valget falt ned på MB Taquira. Alt ved inngangspartiet skjønte vi at det ikke var noe kødd, røft, gjennomført og stilig konsept streetfoodbar med meksikanske røtter.

    F50431E5-0110-4C34-8287-454BCFCED5AD.jpeg

    Vi var heldige og fikk ett av de fire bordene, rett etterpå ble stedet temmelig fullt,

    90BD89EC-0BA3-42B1-9CFB-3B87FA6FEC6A.jpeg

    Menyen begrenset tilnærmet til flyselskapstrillevognstandard, kjøtt, fisk eller vegetar?

    9ED178C2-F1EC-44F5-B311-65D2CA85526B.jpeg

    Vi gikk for kua,og angret ikke! Fy flate her kunne de greiene sine, perfekte tacos med riktig avstemt mengde syre, godt kjøtt og en perfekt chilisalsa, yum!

    5C6F5CE2-E657-4B1F-AA09-7D251A269FAB.jpeg
     
    Last edited: 16. febr 2020
    SAJblue, kjeeli, Upsaker and 14 others like this.
  10. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,599
    Bonuspoeng:
    183
    Nydelig dag på Island i dag, solen skinner, stormen fra fredag har dødd ut og temperatur på rundt null.
    522A9B1D-0FC9-4A31-B9A6-350848B2DF76.jpeg

    Rolig start på dagen. Når vi kom igang tuslet vi litt bort i gata fra hotellet og fant bakeriet/kafeeen Sandholdt.

    08942B90-0397-41F2-AC51-8CED6D5F09A3.jpeg

    Trivelig og populært sted, med godt ferskbakt brød.


    EA62F13D-37FE-40E0-9631-76DFAE1E17CD.jpeg

    85E12273-F224-4A83-B964-9F389FC0FBCA.jpeg
     
    SAJblue, kjeeli, Upsaker and 12 others like this.
  11. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,206
    Likes mottatt:
    5,296
    Bonuspoeng:
    183
    Du får hilse og si at de går glipp av litt unik islandsk natur og kultur. En dag på Golden Circle bør dere spandere på dere i hvert fall.

    Om ikke får dere ta ein með öllu så får dere litt skikkelig islandsk fast food.

    K
     
    Kristian and Sonictravel like this.
  12. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,599
    Bonuspoeng:
    183
    Sitter på kafeen ved Gullfoss, Golden Circle -tur med buss. To grinete niåringer på slep, fossen er «dårlig» eventuelt «dritt», soloturer er nedvurdert... ;)
     
    Last edited: 16. febr 2020
    SAJblue, Kristian, Points4Fun and 4 others like this.
  13. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,599
    Bonuspoeng:
    183
    Som nevnt over, søndag er tilbragt som skikkelige turister på Island, med Golden Circle rundtur i buss.

    Ungene måtte piskes med da de ikke kunne skjønne behovet for å forlate hotellet, som tross alt hadde grei WIFI.

    Vi troppet opp på en bussholdeplass gode ti minutter før jeg som reiseleder hadde deklarert at bussen skulle plukke oss opp. Dette var dessverre hele tretti minutter før den egentlig skulle komme. Dette var igjen femten minutter før den faktisk kom. En knapp times venting senere ble vi plukket opp av Gray Lines, og kjørt avgårde.

    Første stopp var i Thingvellir nasjonalpark, her var det bare dårlig stemning og kaldt, bilsyke og elendighet. Så jeg gikk en liten tur mens ungene og fruen drakk kaffe og spiste chips på kafeen.

    B8478B95-7241-466F-ACC5-5FE3C0F93DB8.jpeg

    Videre til Gullfoss. Masse mennesker, klarte å få forsamlingen innen synsvidde av fossen før protestene ble overdøvende. Kunne gjerne tatt en lengre runde, men fant ut at det var best å snu før fullstendig mytteri. Ok lunch på turistfellesenteret ved fossen, far fikk pils, bedre stemning.

    3316D620-29CE-4688-B5F1-319815DC7138.jpeg

    Så endelig en crowd pleaser. Stopp for å hilse på et par islandshester. Søte og klappbare, stemning oppadgående.

    0EADD88F-8F40-420B-AE03-C97857EBAFA3.jpeg

    Neste stopp geysirer, her var det endelig full klaff. Dette var kult var dommen!

    FDCF53B9-15AB-4EF2-A90C-2A1A9E50E9DA.jpeg
     
    SAJblue, jgroneng, kjeeli and 18 others like this.
  14. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Hey, der kjente jeg meg igjen. En venn av meg fra Oslo jobbet som baker der i halvannet år og vi var innom der da vi var på Island å besøkte han i 2017.

    Takk for at du deler! Flotte bilder og tekst!
     
    Sonictravel liker dette
  15. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,599
    Bonuspoeng:
    183
    Kult! Bra sted som kan anbefales! :)
     
    mathiasfe liker dette
  16. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur, og nydelig bilder :)
     
    Sonictravel liker dette
  17. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,599
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk! :)
     
  18. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,599
    Bonuspoeng:
    183
    Oppsummering av dag med Gray Line rundt Golden Circle.

    - Temmelig upersonlig opplegg
    - Mye buss, og temmelig lange transportetapper
    - Kjipe seter, bestod ikke noen form for kyttneveteste

    DBE4B21C-A154-418C-AA07-59AC231D0C89.jpeg

    - Turguide som kunne gi litt spredt trivia om ting og steder uten at deg vakte den helt store entusiasmen
    - Sprekken mellom kontinentalplatene i Thingvellir beskrevet som «verdens rumpesprekk» av middels begeistret niåring
    - Med buss er en prisgitt et satt program, er det ikke så spennende der du kommer , «tough luck», bare å sitte å vente, synes du det er interessant og kunne tenke lenger tid for å utforske «tough luck», bussen går om fem minutter.

    Den klare anbefalingen og erfaringen herfra, lei en bil, skreddersy programmet og kjør ditt eget løp!

    FD940E22-5CF9-40B0-9A44-9F5040EE3CA0.jpeg
    Pimpa kitsch solnedgang «busman style»
     
    SAJblue, jgroneng, kjeeli and 13 others like this.
  19. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,310
    Likes mottatt:
    35,208
    Bonuspoeng:
    293
    Eitt av fleire nydelege bilete. Artig forteljarstil. Takk :)

    EDIT
    I 2009 var eg på Island første gong. 2016 fekk eg til ei ny reise. Begge turane var veldig fine. No må eg få til ein ny tur igjen snart, merkar eg. Ser fram til neste innlegg!
     
    Last edited: 17. febr 2020
    Sonictravel liker dette
  20. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,599
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk! :)
     

Del denne siden