Flightspotting for dummies/Gjennkjenning av flytyper

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av ValdresBjarne, 23. mai 2018.

  1. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Luftens Baronmedlem

    Innlegg:
    924
    Likes mottatt:
    1,040
    Bonuspoeng:
    93
    Usikker på om det finnes tråder for dette, fant ikkje noko logist ved søk.

    Men saken er den at eg klarte å ta feil av ein A320 og 737/800, ved å vera alt for skråsikker. Men når eg kom innpå, så såg eg at eg tok feil.
    Også lurer eg på korleis ein kjapt ser info om produksjon, og andre ting de andre erfarne veit ganske kjapt.
    Flya som eg treng tips på er stort sett Airbus mot Boing, og eg klarer å kjenne att 747, A380, A340, 787, A350(iallefall når eg ser cockpit-vindu) veldig lett(skulle berre mangle på eit par). Også kva generelle ting er artigt å veta om flyet du skal fly med?

    Kan lage ei liste over trekk, men det finnes kanskje?
    Generelt:
    Airbus, avrundet nese
    Boing, spissere nese

    737, større synlig klaff for nsehjulet, som også er plassert foran kabindør, svært utstikk etter vertical Stabilizor(bakerst)
    A320 Avrundet nese, lengre "stjert" bak Vertikal Stabilizor, steilere vinkel på forhjulet
    A321 har vinger som ligner litt på 737-800, men har ingen nødutganger over vingen. Litt rundere nese enn 737
    A350 Sorte vinduer i cockpit som buer litt
    A330, 4 hjul på kvart sett under vingen, vipp opp yterst på vingen
    777. 6 hjul
    787: taggete deksel bak på flymoteren
    A380 og 747, om du treng hjelp til dette, så er du kommet feil
     
    Last edited: 24. mai 2018
    Xflipper liker dette
  2. jgroneng

    jgroneng Senior Medlem

    Innlegg:
    490
    Likes mottatt:
    468
    Bonuspoeng:
    63
    Spørs jo ofte fra hvilken vinkel du ser flyene.

    Sett fra siden, på bakken:
    737 har en større synlig "klaff" for nesehjulet. Nesehjulet er også litt lengre frem, plassert før kabindøra.

    A320 har vel en liten "stjert" også, noe som 737 mangler.
     
    Last edited: 23. mai 2018
  3. mathiasfe

    mathiasfe Senior Medlem

    Innlegg:
    1,581
    Likes mottatt:
    3,219
    Bonuspoeng:
    113
    737 har spissere nese, mens A320 er litt mer avrundet. Det er i alle fall slik jeg selv ser forskjellen.
     
  4. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    367
    Likes mottatt:
    340
    Bonuspoeng:
    63
    På bakken: A320 har steilere vinkel på forhjulet.
     
  5. sunshine

    sunshine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    28
    Er jo også underkategorier på 737 og a320 familiene. F.eks har 737-800 2 nødutganger over hver vinge, så den er enkel å skille ut fra resten, 737-600 er ganske stutt kontra -700 og -800. De nye 737-800 har større motorer enn de eldre, pluss at de er noget høyere forran enn forgjengeren.

    På bakken er airbus 320 familien på generelt grunnlag høyere fra bakken og til skroget enn 737 familien, grunnet større motorer. 321 har vel nødutganger forran og bak vingen, mens 320 og 319 har 1 nødutgang mindre (kan ta litt feil, men man ser uansett klar forskjell på 321 og resten av 320 familien. Lasteromslukene er det ekstremt stor forskjell, da Boeing er ca 80x80 cm, mens airbus er ca dobbelt så stor. Passasjer dørene åpnes vel også litt annerledes på de to fabrikantene.

    Ytterst på vingene er det vel også en markant forskjell på 737 og 320, spesielt på de eldre (ikke NEO og MAX). Sharklets (litt opp og litt ned på ytterkant), vinglets (rett opp) på -700 og -800 maskiner. MAX’en har vel både opp og ned?
     
  6. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Luftens Baronmedlem

    Innlegg:
    924
    Likes mottatt:
    1,040
    Bonuspoeng:
    93
    Det var ein A321 eg tok som ein 737-800, og eg såg kun ytterst på vingen...
    Edit: Og flyet var veldig nytt. Kan ein sjå prod dato på flyet, eller korleis finn ein det?
     
    Last edited: 23. mai 2018
  7. Wiolenze

    Wiolenze Senior Medlem

    Innlegg:
    1,024
    Likes mottatt:
    1,169
    Bonuspoeng:
    113
    www.airfleets.net legg inn full reg og du får all info på flyet, inkl tidligere operatører og registreringer

    Ta en titt på luftinntaket på motorene på en 320 serie og en 737 serie så har du i det minste klart om det er en Airbus eller Boeing.
     
  8. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    995
    Likes mottatt:
    1,418
    Bonuspoeng:
    93
    A32x har helt runde motordeksler foran, men 737 er «flate» under. Dette er fordi 737 er mer kortbeint enn A32x
     
    Xflipper liker dette
  9. Listenger

    Listenger Medlem

    Innlegg:
    63
    Likes mottatt:
    46
    Bonuspoeng:
    18
    Mine observasjoner av diverse fly:
    Airbus A320-family: Over cockpit så er det en haifinne-antenne, neseleggen er lengre og mer synlig, flyet ligger høyere over bakken, paxdørene "snur" seg ikke i åpen posisjon, cargo/baggasje compartment dørene åpner seg utover...
    Og det enkleste! Du ser aldri en stuer stå og laste/losse fremre baggasjeluke uten et bånd! (2m´ish fra bakke til dørken)... og liten funfact hvis du reiser med SK A321... De har baggasjebokser (ULD).

    Boeing 737: Spissere nese, ligger lavere på bakken, motorene ser ut til å subbe i bakken, paxdørene åpnes utover og "vrenges" på utsiden, cargo/baggasjedører går innover i flykroppen i åpen posisjon.. Og igjen med stuer eksempelet så kan man stå og laste og losse fremre baggasjerom uten bruk av bånd (ca 1,40 opp til dørken fra bakken avhengig av balansen på flyet og vekt)
     
    Xflipper liker dette
  10. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    95
    Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    33
    -800 og 900 er også levert med «Scimitar Winglets» opp og ned varianten (muligens -700 også) Scimitar kom som en option i 2013.
    En annen endring er at MAX har en «stjert» ikke ulik A320 familien.
     
  11. sunshine

    sunshine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    28
    Har ikke så mange nye fly her på Værnes ;) men ser da litt når man farter rundt omkring
     
  12. Wiolenze

    Wiolenze Senior Medlem

    Innlegg:
    1,024
    Likes mottatt:
    1,169
    Bonuspoeng:
    113
    Også flere 6/7/800 som et levert uten winglets fra Boeing. Noen har fått winglet som STC i ettertid, andre flyr fortsatt uten.

    Også noen 800 som har «modifisert» winglet, så de ligner på en MAX winglet.
     
  13. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    95
    Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    33
    Den Modifiserte Winglet'en er Scimitar og den var en option fra 2013 - ser lokalt Alaska har valgt denne paa -800 og -900 som de benytter til Hawaii.

    Det er ellers korrekt at NG -600, -700, -800 og -900ER opprinnelig ble levert uten Winglets - og er vel ennaa en option paa alle unntatt -600 og -900ER. -600 fikk aldri Winglets av 2 aarsaker - for faa maskiner produssert til at sertfiseringskostnadene ble loennsomt (Sertfiserings Prosessen maa gjennomfoeres for hver type). Den andre aarsaken er aerodynamisk - 737-500 ble sertifisert med Winglets (Continental modifiserte en del) men man opplevde en del "issues" i lave hastigheter - noe som vil bli ennaa forsterket med -600 (lengre vingespenn en kroppslengde)
     
  14. LaJa

    LaJa Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg synes det er lettest å skille a320 fra b737 ved å se på haleroret, b737 har en ekstra «skrå» del før selve haleroret går opp.

    Alle airbusmodeller minus a350 har et Femkantet vindu bakerst på hver side av cockpit, nesten helt firkantet men skrådd av på øverste hjørne bak.
    A350 har litt samme form på vinduet bare litt mer avrundet.
    Synes selv dette gjør at modellene ser mer gamle ut, liker derfor solbrillen som de har begynt med sort rundt vinduene på a330-neo og a350. Det mørke partiet rundt vinduene som nevnes på a350 er jo også tatt i bruk på en del a330-neo. Modellene burde være lette å se forskjell på uansett, men kun dette kjennetegnet vil altså kunne bli feil.

    Widebody twin-jets.
    B777 har ikke winglets.
    A330 har en vinklet skrå vinglet (neo varianten litt mer avrundet)
    B787 hakkete bak på motoren, i motsetning til a350 som kan ligne en del i form som har «vanlige» motordeksel. Disse er kanskje de som jeg synes er likest i form. B787 litt spissere lavere nese, A350 (så langt jeg vet) med solbriller på.

    A340, likt som a330 med fire motorer. Er vel den eneste modellen uten to etasjer som har fire motorer? (Av fly som er aktivt i bruk)

    B757, langt, tynt og høy på hjulene. B767, ikke vinduet som jeg nevnte til a330, mindre enn b777 og derfor kun fire hjul på hvert sett bak. Forøvrig det som kanskje er vanskeligst for meg å skille ut på egne kjennetegn. Også et fly vi ikke ser fast i Norge som jeg vet om..?
     
  15. OttoL

    OttoL Senior Medlem

    Innlegg:
    1,021
    Likes mottatt:
    1,299
    Bonuspoeng:
    113
  16. braathens safe

    braathens safe Senior Medlem

    Innlegg:
    314
    Likes mottatt:
    258
    Bonuspoeng:
    63
    Fordi Ordnung muss sein. Eller for å være pirkete.
    Haleror skrives veldig ofte, men jeg tror ikke det finnes. Bak på flyet er det sideror ( rudder), som er lengst bak. Det er festet til vertical stabilator. Det andre er høyderor festet til horizontal stabilator. Noen fly har ikke sistnevnte. (HS).
    Litt blanding med engelsk staving, det trengs ikke pirking på.
    Har ikke lest alle innlegg over her, men håper ingen har skrevet dette før meg.

    Edit. Uffda, det finnes flere varianter, f eks typ DC 9.
     
    ValdresBjarne liker dette
  17. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Luftens Baronmedlem

    Innlegg:
    924
    Likes mottatt:
    1,040
    Bonuspoeng:
    93
    Klarte ikkje å finne noko godt norsk ord å vertical Stabilzor i farten, men har satt inn det no for å få det korret.
    Elles, no trur eg at eg ikkje tek feil av 737/800 og A321.. Det blir nesa og nødutganger som blir tipsa der.
     
    braathens safe liker dette
  18. braathens safe

    braathens safe Senior Medlem

    Innlegg:
    314
    Likes mottatt:
    258
    Bonuspoeng:
    63
    Vertikal stabilisator er det sannsynligvis på norsk.
     
  19. LaJa

    LaJa Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Godt det ble avklart. Var usikker selv når jeg postet, søkte derfor etter en betegnelse. Haleror er tydeligvis noe uklart å forstå, så beklager det. Gir likefullt en god del treff på flydelen jeg tenkte på, og kanskje flere treff på norsk enn vertikal stabilisator. Tok utgangspunkt i rudder, som vel er den bakre, bevegelige delen på den vertikale stabilisatoren. Rudder oversatt direkte blir ror, et begrep som kanskje da ikke blir 100% korrekt? Likevel et ord som brukes og derfor kanskje like forståelig som vertikal stabilisator, hvertfall når jeg legger til «der haleroret går opp».
     
  20. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Luftens Baronmedlem

    Innlegg:
    924
    Likes mottatt:
    1,040
    Bonuspoeng:
    93
    Fantastiske svar og no gleder eg meg til nokre turer for å teste kunnskapen.

    Sjekka opp litt statistikk på CRJ-900(som er ganske grei å kjenne att) når eg sendte familien ut på tur aleine, og det var ganske imponerande!
     
    LaJa liker dette

Del denne siden