Florida i august-september. Hodeløst?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av thecoldfish, 16. des 2017.

Tags:
  1. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Fant meg billetter i business med SAS til Miami i månedsskiftet august-september og slo til. Etter å ha lest meg litt opp ser jeg folk advarer mot orkaner, varme og ekstrem luftfuktighet.

    Har leid en bil uten tak og tenkte utforske Florida og tilstøtende sørstater.

    Hva er deres erfaringer? Er det verdt det? Tar gjerne noen tips i samme slengen!
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,687
    Likes mottatt:
    21,746
    Bonuspoeng:
    293
    Irma var der i månedsskiftet i år, tviler på at hun kommer tilbake neste år. Dette går nesten helt sikkert veldig bra!
     
    Anita, braathens safe and thecoldfish like this.
  3. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Vi var der siste uken i August i år (før Irma), var noen dager med skikkelig regn, men også dager med helt fantastisk vær. Vil anbefale å reise, er helt topp å reise rundt i Florida. Temperaturene kan bli høye, og med høy luftfuktiget, men er ikke noe stort problem med rette forholdsregler.
     
    thecoldfish and braathens safe like this.
  4. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Varme er digg! Storm er gøy! Reis, det blir kult uansett:):cool:
     
  5. andersand

    andersand Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har også 2 biz billetter til miami samme periode... så da ses vi, har også litt samme bekymringer, kan også være voldsomt varmt da :eek:
     
    thecoldfish liker dette
  6. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Det er helt umulig å vite når og hvor omfattende høststormene er i Florida. Kan være helt glimrende vær, MEN jeg hadde booket hotel som kan avbestilles på kort varsel. Slik at jeg kunne sett an været og reist etter det. Er fint oppover kysten mot Washington også. I tillegge det er storm i Florida
     
    thecoldfish and Travellingalf like this.
  7. Gnilre

    Gnilre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    1,543
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ville ikke valgt bil uten tak. En helt vanlig bil med aircondition brukt med måte vil være mer komfortabelt.
     
    thecoldfish and Sikiduck like this.
  8. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Mange gode råd her, som jeg slutter meg til.

    Jeg har bodd i Florida i flere omganger, og det er noen forholdsregler man skal ta. Orkaner er noe man må regne som en mulighet og ta høyde for i planleggingen. Ikke dumt med kansellerbare hoteller o.l., ettersom ekstremvær slett ikke dekkes av alle reiseforsikringer. Vel så viktig er det å rent faktisk orientere seg med hensyn til hvor man befinner seg, av type: "Hva gjør jeg, eller rettere sagt hvor drar jeg, hvis det blir orkan her mens jeg er her?". Det kan bli rimelig hektisk langs veier og tomt for bensin over ganske store områder hvis det virkelig iverksettes masseevakuering. Med andre ord: Ikke opphold deg noe sted uten å ha fulgt med på værvarsel og kartlagt fluktruter.

    Når det gjelder vær og temperatur, så blir det normalt skikkelig varmt. Tenk 30-35 grader med høy luftfuktighet. Å oppholde seg utendørs over tid på dagtid bærer med seg sine utfordringer, men det viktigste er og blir tilstrekkelig med vann - i atskillig større mengder enn hva du skyller nedpå hjemme i Norge. Et godt råd allerede nevnt over er å unngå cabrioleter. Det ser skikkelig deilig ut, men det er sjelden det hvis du skal ut og kjøre kl. 14 i 37 graders stekende sol. Det regner også en del i Florida sommerstid. I min tid var det sjelden det regnet hele dager, men det kommer normalt noen skikkelige skurer om ettermiddagen, med heseblesende torden. Hvis du følger med på værmeldingene på TV, blir disse som oftest varslet omtrent med GPS-nøyaktighet på minuttet.

    Ellers: Nord-Florida (Florida Panhandle) er atskillig varmere enn Sør-Florida i august-september, så jeg ville nok vurdert sistnevnte - selv om det øker sjansen for orkantreff.
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,583
    Likes mottatt:
    32,371
    Bonuspoeng:
    293
    For å si det enkelt; Cabriolet=Southern California i perioden sept-des, mar - jun. Ellers er det risikosport.
     
    thecoldfish liker dette
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,765
    Likes mottatt:
    57,037
    Bonuspoeng:
    293
    Forsåvidt enig, men november i California blir også kaldt i cabriolet.

    Freeway/interstate med taket nede er utrolig slitsomt, da det blir mye vind og bråk.

    Er det for mye sol blir man solbrent. Og air condition virker dårlig med taket nede.

    Men, cabriolet er veldig gøy, og jeg leier stadig cabriolet når jeg er i California :cool:
     
    thecoldfish and RoadKing like this.
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,687
    Likes mottatt:
    21,746
    Bonuspoeng:
    293
    Kjørte cab i SF nå i desember, helt topp!
     
    phithor and thecoldfish like this.
  12. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Vi har leilighet i Ft Lauderdale og synes sommeren har flere fordeler: Varmere i sjøen, færre turister/snowbirds og mindre trafikk.

    Orkanene varsles mange dager i forveien, og dersom den ikke for stor er det faktisk ganske fasinerende å oppleve. Dessuten er det hele over ganske kjapt. Dersom du plages av hete, ville jeg faktisk lagt større vekt på akkurat det enn faren for orkan. Ja, det er varmt - men regnskyllet som kommer nesten hver ettermiddag har en viss kjølende effekt.

    Som scandipendler sier: Hold deg unna midt- og nordflorida om sommeren. Orlando feks er helt uutholdelig. Ingen vind, lite byger og en million familier som har sommerferie i kø på vei til en fornøyelsespark.
     
  13. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Liker innstillingen :)
     
    watchaddicted liker dette
  14. Larsmarius

    Larsmarius Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Var der under irma, et par amputerte dager og litt evakuering fra Miami til Orlando. Fikk ikke kommet oss til the keys :(
     
    thecoldfish liker dette
  15. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,199
    Likes mottatt:
    5,031
    Bonuspoeng:
    183
    Drar igang denne igjen jeg... charter til "syden" blir jo dyrere enn 2 uker i Florida, og da jeg i tillegg fant billetter i C i månedsskiftet august/september frister det. Men så er det jo dette været da... jeg tåler varmen fint, men det blir kanskje i varmeste laget for en på 4,5 mnd?
     
    tobeornot999 liker dette
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,765
    Likes mottatt:
    57,037
    Bonuspoeng:
    293
    Jeanette, tobeornot999 and Spielhaug like this.
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,710
    Likes mottatt:
    7,621
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville lett reist til Florida på denne tiden. Det kan være både varmt og torden, men stort sett veldig bra vær og om det er for varmt så finnes det jo aircon overalt.

    Edit: kom mail om en tilbudskampanje hos Norse i går - men jeg har ikke sett på når og om de er billige. Men direkte flight til FLL er jo vanskelig å slå, særlig med lite barn.
     
    Last edited: 13. aug 2022
    Jeanette and vegasbaby like this.
  18. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,199
    Likes mottatt:
    5,031
    Bonuspoeng:
    183
    holmen liker dette
  19. mrhaakon

    mrhaakon Aktivt Medlem

    Innlegg:
    460
    Likes mottatt:
    1,357
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis man holder seg til kysten så er temperaturen noe bedre enn innland hvor det fort kan bli veldig varmt og klamt.
    Har vært der i alle måneder mellom juli-november, og jeg foretrekker heller sent september enn i juli/august
     
    tobeornot999 liker dette

Del denne siden