Fly til tannlegen.

Tråd i 'Reisemål' startet av Oppirumpadi, 08. mars 2017.

1. Oppirumpadi

Oppirumpadi Medlem

Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    43
    Prøver stadig å finne gode unnskyldninger for å komme meg avgårde, med eller uten kona.
    I dag tidlig hadde jeg flaks og tygde i stykker en tann. Dermed åpner muligheten seg til å komme seg ut i verden.
    Dermed hadde det vært fint med noen tips til hvor man kan dra for å få fikset gliset, gjerne i kombinasjon med overnatting på et CC-hotell.

Xflipper and DanH like this.
  2. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Fiks tennene dine i Norge.

Du får fort et helvetes problem hvis det oppstår komplikasjoner etter behandling utenlands, for det er ingen tannleger i Norge som vil ta i slike tilfeller med ildtang - og det forstår jeg godt.

En ting jeg ikke kan fatte og begripe, er hvordan folk tilsynelatende ikke har noen problemer, utover obligatorisk light-surving, med at rørleggere, elektrikere og eiendomsmeglere - med ingen eller minimal utdannelse og derfor ikke studielån, og ikke minst relativ lav utstyrskost - tar seg en tusenlapp i timen, mens det gjøres samfunnsfiender av tannleger som tar seg det samme, selv om de har minimum fem års universitetsutdannelse og hver tannlegestol koster over millionen.

Jaja. Sic transit gloria mundi.

miura, Nanping, FastLane and 10 others like this.
  3. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,895
    Bonuspoeng:
    183
    Som svar på spørsmålet er Thailand tingen!

Men om det blir for drøyt, så er det Polen eller Litauen som gjelder. EU forbrukerrettigheter og helsekontroller.

Odontika i Vilnius er meget bra. Mange billige fly med kort tur, og du kan til og med ta dagsturer

Oppirumpadi liker dette
  4. Guden

Guden EB Diamond

Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Kan også anbefale Thailand. Bare gode erfaringer og selv min tannlege her hjemme sier "godt arbeid" om hennes kolleger sitt arbeid i gapet mitt (bruker tannlege her hjemme for årlig sjekk og fjerning av tannstein, men ordner større saker i Thailand)

Oppirumpadi liker dette
  5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ikke selv erfaring, men en venn av meg som tilbringer 1-2 måneder hvert år i Thailand/Cambodia/Vietnam benytter alltid anledningen til å besøke sin faste tannlege i Bangkok.
    Han er meget fornøyd.

Oppirumpadi liker dette
  6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Det er da vanlig å fly til tannlegen ....???
    Når tannlegen er i Bergen og jeg i Oslo, og jeg har time kl 15 så flyr jeg til Bergen ... spiser middag med kona og flyr til Oslo på jobb igjen ...'
    Dette har jeg da gjort i flere år ...

Vips så har jeg 2500 poeng på konto .....

Nanping, Angie, DanH and 10 others like this.
  7. braathens safe

braathens safe NN

Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Så du anbefaler (Ford) Transit istedet for fly, med smil om munnen.

8. Oppirumpadi

Oppirumpadi Medlem

Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for tips.
    Har hørt at østen, og også Grekenland, kan være litt risky med tanke på motstandsdyktige bakterier. Blir nok det sentrale/nordlige Europa. Det er også passe nærme.

Last edited: 08. mars 2017
  9. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har tannlege i Riga, mye bedre enn i Norge etter erfaring.

20 tannleger som driver med hver sin ting istedenfor 1 tannlege som gjør alt.. hvem tror du blir best på akkurat den tingen tannlegen driver med?

Skremselspropaganda at du må gå til tannlegen i Norge, går det skikkelig til helvete skal du få hjelp i Norge uansett.

Oppirumpadi liker dette
  10. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Tingen er jo at det finnes utrolig mange useriøse aktører i utlandet der det ofte er mindre regler osv. Men det fines uten tvil tannleger som er minst like flinke som de i Norge. Det handler vel om og undersøke først

11. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Nanping, chipcampden, kaijoar and 2 others like this.
  12. TOSflyer

TOSflyer EBD

Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
  13. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    Chrisbgg and milehigh like this.
  14. seppma

seppma Reiseglad

Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    43
    Kan varmt rekommendere Budapest har vart der flere ganger, bra priser og byen er flott, og undviker man sommeren er hotellprisene også bra. Søk på kreativ Dental de har en kontakt person i Norge.

15. thecoldfish

thecoldfish Senior Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Dra til landet med lavest forekomst av MRSA.

16. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er konspirasjonstenkning på samme nivå som hos de som hveser av vemmelse når Tannlegeforeningen fraråder gratis tannbehandling for voksne. Det folk ikke tenker på, men som Tannlegeforeningen vet litt om, er at kostnadene knyttet til tannbehandling faktisk er en av hovedgrunnene til at voksne nordmenn tar noenlunde godt vare på tanngarden sin. Hvis tannbehandling plutselig skulle bli gratis, så ville man fort se en endring her. For Tannlegeforeningen hadde jo gratis tannbehandling rent faktisk vært en gullgruve, ettersom tannlegestanden hadde kunnet håve inn fra statskassen, som med tiden hadde fått enda en gigantisk utgiftspost, men tannlegene tenker altså litt lengre enn dette.

Man kan forøvrig få behovsprøvd støtte til tannbehandling i Norge.

Men for all del: De som vil, og som har hatt heller lemfeldig omgang med tanntråd hjemme, må gjerne få tennene behandlet utenlands. Men forvent da ikke at tannleger i Norge skal komme og rydde opp etterpå.

wilhelm, Nanping, afirm and 3 others like this.
  17. TOSflyer

TOSflyer EBD

Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Heldigvis står man fritt til å velge hvor man vil la seg behandle. Dersom man velger tannbehandling i utlandet er det imidlertid noen ting man skal være klar over:
    • I Norge har man ved feilbehandling mulighet til hjelp fra Tannlegeforeningens klagenemder og Norsk Pasientskadeerstatning (NPE). Dette sikkerhetsnettet har man ikke ved tannbehandling i utlandet.
    • Dersom man får behandling i EU/EØS-området kan man ha rett til trygderefusjon, men det må søkes HELFO i etterkant og man risikerer å få avslag. I Norge er det opp til hver enkelt tannlege å avgjøre trygderettigheter, og man slipper å legge ut for behandlingen.
    • Dersom man får behandling utenfor EU/EØS-området har man ikke rett til trygderefusjon.
    • Kvaliteten på arbeidet som utføres varierer, og som pasient kan dette være vanskelig å bedømme. Det er også stor variasjon i hvilke materialer som brukes. I Norge er dette strengt regulert. Hvis man får behandling med tannimplantater kan det være at disse er av et fabrikat som ikke norske tannleger har utstyr for å skru av dersom det oppstår komplikasjoner.
    • Antibiotikaresistente bakterier er i mange land mye vanligere enn i Norge. Man risikerer å komme hjem med mer i bagasjen enn man hadde sett for seg...
    Men som sagt er det opp til hver enkelt hvor man ønsker å la seg behandle :rolleyes:

Ursa, Nanping, grisefod and 2 others like this.
  18. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,629
    Bonuspoeng:
    183
    Går selv ikke til tannlege om ikke noe faller eller har falt ut, eller at det er så betent at overformynderiet bestiller time.

Om jeg må så er det Norge som er tingen, så finner jeg heller andre grunner for å fly.

Men, hadde 6 uker pappaperm i Brasil, da var jeg til tannlegen nesten gratis. Og nok bedøvelse.

Kollegaer anbefaler Budapest, men det er muligens sluttsummen de anbefaler

Scandipendler liker dette
  19. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    Så vi tar mindre vare på helsa fordi det er "gratis" sykehus ?

Chrisbgg and milehigh like this.
  20. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    Det nåløyet du må gjennom for å få hjelp gjennom NPE er så lite at det ikke er vits å nevne engang...

Del denne siden