Akkurat nå står toget fast og ingen kommer noen steder på Oslo-Bergen. Men det hender at fly ikke går også. Mitt spørsmål i overskriften var egentlig hva folket ville velge? Ja, flyet tar åpenbart mindre tid, men en av de bra tingene med tog har jo vært å sove godt i sovevogn over natten. Har brukt det noen ganger til Stavanger selv (fra Oslo) - og det er jo ikke dumt å reise mens man likevel sover, og "lande" i en ny by tidlig på morgenen. Det aller nyeste nå, er at Vy byr på fly-seter, i fiskeben (altså veldig likt fly) hvor man sikkert betaler mindre enn for en sove-kupé til Bergen. Har det noe for seg? Jeg mener et klart nei. For en av fordelene med toget må vel ha vært god plass, i motsetning til på flyet. Hvis toget skal fremstå like trangt som fly, er vel fly bedre uansett?
For kort for en god natts søvn, står ikke på lista. Ble vurdert når jeg var askefast i SVG en liten uke men jeg ventet heller 5 dager.
Tenker slike stoler, kanskje med en velkomst lounge med frokost og dusj er et langt bedre alternativ enn en trang kupe med køyesenger. Men alternativ til en 50ish min flyreise som attpå er mye billigere.., hm…
Hmm, reiser du med bagasje og kunne sleppe og sjekke inn og vente på bagasje. Samt ingen sikkerhetskontroll. Kan jo da vurderast i forhold til kost/nytte verdi. F.eks Hurtigruta Bergen-Ålesund er jo ganske behagelig, men klart du har jo restaurant, lugar og slik da.
Jeg velger tog maks 1 gang per år, da må det være midt på vinteren og toget kjører mellom to snøvegger over vidda. Da er det verdt å ta toget, syns jeg.
Toget har sine fordeler i de tilfeller man skal ha med seg litt ekstra og ukurant bagasje. I tillegg så er turen på Bergensbanen flott på turer hvor man kan se ut Fordelen med nattoget er også at man er fremme i Bergen tidligere enn flyselskapene klarer å få en frem, og av og til så trenger man å være i fremme såpass tidlig at det er eneste alternativ hvis man ikke skal reise dagen før. Selv sover jeg greit på nattog så synes det er allright reisemåte, men vet en del sliter med å få sove på tog og da er jo flyet bedre alternativ... Når det gjelder liggestolene så er min erfaring så langt at de ofte er priset dyrere enn sovekupe. Prisen hos Vy varier etter etterspørsel, og er nok mange som vil teste de nye stolene kan det se ut til. Har en tur bestilt om ca. 14 dager og der var sovekupe rundt 500 kr billigere enn liggestol så da var valget lett særlig siden jobben sin policy sier man skal velge det billigste (heldigvis så er policy også at man skal ha mulighet til å sove skikkelig ved reiser på natten så slipper å velge det aller billigste som er å sitte i vanlig sete hele turen)
Tok toget for noen uker siden til Bergen. Tok da etterimiddagsavgangen, slik at jeg tuslet rett fra jobb ned på Oslo S, satt meg på toget, og var fremme i Bergen i 23-tiden slik at jeg kunne gå rett på hotellet for å ta kvelden. Brukte da Pluss-vognen, hadde da et stort bord hvor jeg kunne jobbe hele veien over. Fikk gjort mye mer enn om jeg måtte tatt tog til Gardermoen, lounge, fly og bybane inn fra Flesland. Ser er flere "scenarioer" hvor jeg heller ville tatt toget enn fly.
I noen sjeldne tilfeller er tog et bedre valg enn fly. For noen år siden hadde jeg et samarbeid med en bedrift i Kongsberg. Da var det helt ypperlig å treffe noen venner i Trondheim, ta noen øl, spasere bort til stasjonen og bare gå og legge seg. Våkne i Oslo, plukke med noe frokost og med god margin rekke neste tog til Kongsberg. Komme frem uthvilt og god og mett. Mente det var et bedre alternativ enn at taxien står ved huset i 04:40-tiden for å kunne rekke samme møtet. Et flyttelass til sønnen da han flyttet til Bodø var også bedre med tog, på vei ned igjen tok jeg dagtoget, premiumavd og jobbet hele turen. Funket bra, siden jeg ikke trengte internettilgang, ellers ville det vært verre, det dekningshull på Nordlandsbanen. Er senere besøk til han passer også best med nattog, det var eneste måten å få med jobbens julebord (og dra før det blir kleint) og likevel få en hel helg i Bodø.
Jeg skulle gjerne tatt mer tog. Sentrum til sentrum uten innsjekk, transportbytte og flere køer er en behagelig reise. Dessverre går det ikke når Bergensbanen bruker en arbeidsdag og det litt for ofte "skjer noe". Hoppet på Thalys fra Amsterdam til Paris for noen år siden, litt over tre timer lang tur. Legg litt ekstra penger på bordet og det er servering inkludert. Anbefales!
Tilsvarende her på Frankfurt til Køln for noen år siden. 300 km/t på mye av turen, og 200 km lang reise tok bare en drøy time alt i alt inkl et par stopp.
I Italia har de Frecciarossa eller Italo mellom Milano og Roma på 3 timer. Noe tilsvarende Oslo/Trondheim eller Oslo/Bergen hadde vært revolusjonerende, herregud å få det ned til 5 timer er allerede nok til å få meg til å velge tog (til riktig pris selvfølgelig). Men nei, vi skal ha fergefritt E39 i stedet.
Joda, men kan blir "raskere". Vi nærmere oss 5 timer med Ringeriksbanen, dobbeltspør mellom Bergen og Voss, og kanskje ett par avganger uten stopp. Det er lov å drømme
I dag bruker toget 6,5 time (stort sett) fra Trondheim til Oslo. Utgjør 1,5 time reduksjon i reisetida så mye for valget mellom fly og tog? Hadde vi kommet ned på rundt 4 timer med tog fra Trondheim til Oslo, så hadde det kanskje begynt å monne, synes jeg...
Reisetid med fly er bare litt under 4 timer for meg, hvis jeg skal fra Trondheim til Oslo med fly. Jeg må gå til flybussen, den tar en time til flyplassen, gå gjennom sikkerhetskontrollen, vente rundt for boarding, ta toget til byen når man kommer frem, osv. WiFi på flyet er alltid sketchy eller fraværende, må pass på hva jeg har i håndbagasje, kan ikke ha med egen drikke. Hvis reise var 5 timer, og jeg kunne sykle til stasjonen på en kvarter (gratis), ta med sykkel på toget, chille i 5 timer med WiFi/mobildekning, og sykle ut i Oslo sentrum, hadde lett valgt toget ja. Men reisetid idag er egentlig 7 timer, og toget er nesten alltid dyrere enn flyet dessverre. Og på Dovrebanen kan man få Sodd i kafeen ❤️