Da ser det ut til at det innføres en ny sete seteavgift på kr 80,- for flyreiser fra neste år. Dette gjør det litt dyrere med legsrun.. Og så toppes dette med betydelig høyere egenandel for pendlere, så vi får i pose og sekk i år For en normal pendler blir dette rundt 3500-4000 kr pr år, ikke langt unna det samme som reelt ryker i fradrag på kostnadene. Noen tanker rundt dette?
Politikk er det umuliges kunst. Og det er jo umulig for folk flest å se at de 80 kronene skal ha noen som helst påvirkning av miljøet i verden. Jeg har hørt at politikere i Venstre er råere på det umulige enn andre. De har vel tatt seg en rev og halusinerer. Seriøst. Det er helt meningsløst. De kan kalle det grønn politikk til de blir grønne i ansiktet, det er så dumt at jeg tror ikke de selv kan tro på det en gang. Jeg vet at politikere må lyve av og til, og si ting som de ikke står for, men hadde jeg vært han finanspolitiske talsmannen til V som stod på tv i går og skrøt på seg brokk for å ha miljøvennlig profil pga 80kr i avgift på flyreiser, ja jeg hadde skjemtes vanvittig. Alle vet, det blir ikke færre flyreiser fordi vi skal betale 80 kr i avgift. Jeg må til barnebarna i nord en gang iblant, og det skjer uansett hva imbesille politikere måtte pønske ut av unnskyldninger for det det egentlig handler om; At de skal ha mer penger til studiereise til SåLangtVekkIstanSomDetGår, at de skal ha personlig assistent, at de skal ha medierådgiver, at det må ha dekke fly til og fra hjembyen som de aldri er i uansett, at de skal ha gratis leilighet i Oslo fordi de egentlig bor i byen de ikke kommer fra, og lista fortsetter... Hva er det som er feil med politikere til venstre for høyre? Hvorfor skal de alltid øke avgifter som svar på alt? Hvorfor kan de ikke stikke fingern i jorda og innse at kanskje også det offentlige må levere til sine eiere slik som det private næringsliv gjør? Men det er håpløst. Fordi at flertallet av oss vil det slik, de som stemmer for dette er jo faktisk valgt inn av oss. Så, gratulerer med en ny avgift, der fikk vi viljen vår igjen gitt!
Dette kan vel neppe forklares som noe annet enn en fiskal avgift, dvs en avgift ment for å gi inntekt til staten. Med mindre disse 80 kr er øremerket miljøtiltak utover hva vi investerer i dag vel og merke..
Med inntog av nyere fly med bedre fuel economy og langt mindre utslipp, så skal man ta steget å straffe de som flyr ? Flytrafikk er ikke en stor bidragsyter til CO2 utslipp og en sterkt nødvendig reisemåte i vårt langstrakte land. Skal vi heller ta toget en hel dag mellom Oslo og Bergen osv? Lite fornuftig samfunnsøkonomisk.
Med moms så blir denne avgiften i følge NHO på kr 88, dvs nesten 90 kr ekstra i avgift, så tror nok dette er slutten på innenriksbilletter til 399, laveste pris fremover nå blir vel 499 og 599 kan jeg tenke meg... Videre så melder nå både SAS og Widerøe at dette vil føre til rutekutt og det er jo ikke lystig lesing http://www.aftenposten.no/okonomi/SAS-og-Wideroe-forbereder-flere-rutekutt-i-Norge-8256979.html
SAS og Widerøe truer med rutekutt som følge av avgiftinnføringen. http://www.aftenposten.no/okonomi/SAS-og-Wideroe-forbereder-flere-rutekutt-i-Norge-8256979.html
Rutekuttene i gang. Spent på hvordan det ville slå ut på Kjevik. Blir det 200 kroner ekstra t/r vil nok noen flere ta bil/buss/tog til Oslo. Er vel ikke allverdens med belegg å gå på fra før. http://www.aftenposten.no/okonomi/Flere-ruter-kuttet-pa-Torp_-avgift-kan-stenge-Rygge-8261115.html
Dette er vel ikke helt korrekt. Jeg tar denne ruta minst 1 t/r pr uke og er stadig god fyllingsgrad, dog, de få gangene jeg har flydd Norwegian har det vært bedre plass..
Rygge truer med fullstendig nedleggelse av hele flyplassen og 1000 arbeidsplasser i dragsuget: http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2015/11/27/1248/SAS/flyskatt-kan-legge-ned-rygge-flyplass
Jeg har hørt verre forslag enn å innføre en slik avgift, men det er vanskelig å bli klok på hvorvidt den skal gjelde pr. booking eller pr. tur/retur (regjeringen har vel allerede bedyret at den ikke skal gjelde for connections i alle fall). Jeg har langt større problemer med den kraftige hevingen av grensen for pendlerfradrag. Roadkings usammenhengende tirade over hadde forøvrig neppe blitt satt på trykk selv av en debattredaktør i ei obskur lokalblekke nord for Setermoen. Det er lov å være frustrert, men det er også lov å være saklig. I alle tilfeller bør vel den politiske diskusjonen holdes mest mulig unna et forum som dette.
Vi får krysse fingrene for at IATAs innspill til regjeringen slår gjennom, utslippene er allerede blitt kompensert gjennom EUs kvotesystem og lignende forsøk i andre land har blitt trukket tilbake. Uten å bli for politisk, så håper jeg regjeringen finner tilbake til sitt gamle jeg, hvor klimakutt gjøres med teknologiske nyvinninger, ikke pisken.
80 kroner fra eller til vil ikke gjøre noe som helst med min aktivitet i lufta. Når det sagt er dette nok en målboavgift som vi Norge er så sykt glade i. Kudos til Venstre og KRF som virkelig setter sitt preg på regjeringens politikk, og jeg regner med at de 8 % av Norges befolkning som stemte på dem ved siste valg er superfornøyd
Støtter i stor grad det du sier. "Problemet" er når familien(4xtur/retur) skal på tur. Da vil 800kr fra eller til være med å avgjøre om man tar bilen eller om det blir fly...
Den skjønner jeg. Geografi vil hel klart spille inn, og siden jeg er lokalisert i BOO er bil, båt eller tog ganske så uaktuelle alternativ av tidsmessige årsaker.
Så da får saken et miljøalibi? Jeg tar ikke bilen til Kirkenes selv om vi er 4 stk, det er helt sikkert
Ser forresten på NRK at IATA også er svært kritisk til den nye avgiften, og mener det vil være ødeleggende for videre internasjonalt miljøarbeid. Heia regjeringen...
Stort sett godt belegg når jeg flyr også, men det er vel helst kveldsavganger og i helgene belegget kan være lavt. SAS har jo flydd endel med ATR-72 i det siste fordi det ikke er nok kunder til å fly med 737. Dette vil jo også gjøre det vanskelige å få det svært etterlengtede kveldsflyet fra KRS til OSL. Kundegrunnlaget blir ikke akkurat noe større nå.