Flyplassbutikker skor seg på momsfritak

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av AndersB, 08. aug 2015.

  1. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Har du lurt på hvorfor du på en del flyplasser må vise boardingkort for å kjøpe en cola eller en pose potetgull? Årsaken er at butikkene forsøker å unngå å betale moms på varer som eksporteres ut av EU. Du, som kunde, nyter ikke godt av dette da det er samme pris for alle, men butikken sitter igjen med momsbeløpet selv.

    De plassene jeg kommer på i farta er Heathrow og Munchen.

    På Gardermoen ser vi noe av det samme, men det er ikke så synlig. Der reklamerer (gjorde hvertfall det tidligere) parfyme-butikken på innland med at det er samme priser som i tax-free på utland. Med andre ord så har de enten vesentlig dårligere fortjeneste på innland, eller så melker de ekstra godt på utland. Koster solkremen 125 kroner begge steder så tjener de 25 kroner mer på utlandssalget.

    http://www.independent.co.uk/news/u...ounts-on-airport-dutyfree-sales-10446111.html

    I bunn og grunn er det vel bare å sjekke prisene i forhold til hva man er villig til å betale, men det er jo veldig mange som tror at tax-free betyr at det er billigere og at man hvertfall sparer avgifter/moms på det man kjøper.
     
    Fnate liker dette
  2. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Husker jeg skulle kjøpe en cola i kiosken på Munchen, måtte vise både boardingkort og pass. Både jeg og samtlige andre kunder der ytret gladelig vår mening om dette.... Karen i kassa svarte så godt han kunne at han var helt enig og at de hatet dette selv, så tydeligvis får de mye kjeft i løpet av en dag. Bare synd at det går ut over de på gulvet.

    Når det gjelder tax-free har jeg gitt opp, og kjøper sjelden noe annet enn øl og snus til min bedre halvdel. En fordel som vi har nå kontra før er at det er lett å sjekke via mobilen hva ting koster andre steder.
     
  3. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Er vel ikke helt enig i at dette er å lure kundene. Økt inntjenting et sted, kan føre til at man gir større rabatt et annet sted osv. Faktisk kan det hende at varene ville vært dyrer uten denne ordningen.

    Når det gjelder OSL er jeg ganske sikker på at det ikke er en slik ordning. Så her tjener de nok mindre ja.
     
  4. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    For Heathrow sitt vedkommende så er prisene på LHR (omtrent) det samme som i vanlige butikker (ref. artikkelen), dvs. når man reiser ut av EU så tjener de mer på produktene.

    Hvis man skal handel noe i disse butikkene som bedrift (med mva-regnskap) så lønner det seg jo å kjøpe på innland/som EU-reisende for da er nettorpisen lavere.
     
  5. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Samtidig er muligens husleien mye høyere. Så dermed blir ikke overskuddet noe større.
     
  6. gardamix

    gardamix Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Husker at det var en tid der et par flyplasser oppererte med to priser i Tax-Free`n, der en var EU pris og en Non-EU pris..
     
    Jan Fredrik liker dette
  7. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Her er det vel spleise-lag, vesentlig lavere omsetningsbasert leie på innland vs. utland.
     
  8. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, de fleste EU-plassene skiller på tobakk og sprit. På MUC og LHR (og det artikkelen nevner) er alle andre butikker og andre ting som selges på flyplassen som sjokolade, vesker, potetgull og sånn.
     
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jo, men det betyr vel uansett at det er utland som betaler gildet og at hele pakka bare er tull?

    Høres det ikke ut som en jobb for fru Flesland? De kalles tax free men er det egentlig ikke.
     
  10. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Litt som KIWi som har fjerna momsen på frukt og grønt(NOT).
     
    Fnate and AndersB like this.
  11. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Kjøpte noen DVD'er på Heathrow en gang, og stusset litt på at de ikke spurte om boaridngkort eller flightnummer.Da jeg kikket på kvitteringen etterpå, stod det at jeg skulle til JFK med BA177 (elller noe sånt). Boardingkortet sa Oslo. I mitt tilfelle var det forsåvidt ikke noe "problem", men om jeg egentlig skulle til en destinasjon innen EU....
     
  12. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Så hadde det heller ikke vært ditt problem, men butikken driver da med mva-svindel
     
    tommy777 liker dette
  13. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Saken ruller videre i UK

    http://www.telegraph.co.uk/travel/t...to-show-boarding-passes-to-airport-shops.html
     
    Fnate liker dette
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
  15. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Med tanke på at dette fra myndighetenes side kan klassifiseres som svindel og skatteundragelse så hadde det ikke skadet om britiske skattemyndigheter slo til med noen stikkontroller...
     
  16. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje Tommy kan tipse bloggerene sine om å oppfordre folk til å rapportere inn svindel om oppdages
     
  17. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Og som noen kommenterte i en av artiklene... Jeg nekter plent å la andre scanne for meg dersom boardingkortet ligger på mobilen. Heldigvis har gjengen i Svindelmann på OSL forstått dette og satt opp scanner på kundens side av kassen.
     

Del denne siden