Flyr, Norse og Norwegian på en tur til Bath

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flyingdutchman, 06. nov 2022.

  1. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,231
    Bonuspoeng:
    183
    For noen måneder siden var det noen (beklager, husker ikke hvem) her på IF som tipset om at Norse hadde et tilbud.
    Siden jeg aldri har flydd Norse, ei heller en Dreamliner, var det veldig lett å bare hoppe på tilbudet.
    Selve billetten, kostet 390kr per person i premiumklasse og det etter at tilvalg (sete og/eller kabinkoffert) var lagt til. God deal!

    Etter at jeg hadde bestilt Norse-billetter spurte jeg fruen om hun hadde lyst å bli med på tur og svaret var heldigvis ja :D
    Vi ble enige om å dra en annen plass en London, for der har vi vært flere ganger.
    Vi var en tur (via google!) innom Bristol og Thornbury castle (ser jo kjempeflott ut!), men slo det fra oss da prisen var over 5k per natt. Vi får spare en slik opplevelse til en annen gang.
    Jeg foreslo Bath og etter litt googling om hva som finnes der og rundt var det enkelt å velge som destinasjon.

    Men, Norse flyr fra Oslo, og vi bor nær Trondheim. Har flydd SAS og Norwegian mange ganger før mellom TRD-OSL og da er det jo greit å teste atter et nytt tilskudd, Flyr. Så det ble også bestilt, prisen var omtrent det samme som SAS og langt lavere enn Norwegian.

    Leiebil ble bestilt (Hertz kom best ut med ca 150 pund for 4 dager) og da jeg plottet inn ruten så jeg at et alternativ via Stonehenge. Jepp, det havnet på TODO listen umiddelbart!

    Turen startet fra TRD, som statusløs reisende har det faktisk ikke så mye å si. Kø i sikkerhetssjekk var 1 minutt ifølge skjermene, lounge finnes ikke.
    Væskebalansen er viktig å få kontroll på når man reiser...
    [​IMG]

    Hadde fått plass på rad 24! Slikt kan skje når man ikke velger å betale for setevalg (ei heller kan bruke en frequent flyer fordel).

    [​IMG]
    Flere ting som er uvant her... Det som står på flyet, faktum at vi måtte gå inn bakerst samt at det sto em smilende fyr og delte ut en flaske vann mens han ønsket velkommen ombord! Jøss, det var jeg ikke klar over at vi skulle få, hadde nettopp fylt opp vannflaska på et vannpunkt i terminalen.

    [​IMG]
    Slik ser et fly ut når man er bak vingen! Ojoj, er fly virkelig så lange?

    Hadde håpet på en max (for da hadde jeg kunne huket av atter en flytype - og ja, jeg er klar over at max ramler ut av luften, har sett dokumentaren og alt det der men stoler på at ting er i orden nå), men det ble en vanlig 737.
    [​IMG]
     
  2. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,231
    Bonuspoeng:
    183
    Siden Norse flyr fra Oslo relativt tidlig og jeg ikke hadde lyst å stå opp midt på natta (ei heller risikere å ikke nå flyet pga forsinkelse med et annet selskap), ble det en tur kvelden før, som da også innebærer en natt på hotell. Vi valgte Radisson RED, siden man da ikke trenger shuttebuss, BLU, som heller ikke krever shuttlebuss, var dobbelt så dyrt så den utgikk denne gangen.

    Hadde nettopp gått fra Radisson gull til premium. Leser at de fleste får juniorsuite eller hjørnerom på Red, men det var ikke tilfellet for min del. Naboen til hjørnerommet ble det. En hyggelig velkomstgave derimot, det fikk vi. Ifølge fruen var makronene god men veldig søte. Jeg har ikke smakt på de, for da ville det muligens blitt en liten tur innom et sted som har rikelig med adrenalin og antihistaminer på lager :p

    [​IMG]

    Rommet ser fint ut. Beklager at sengen ser herpa ut, jeg måtte bare teste hvor mye der var og gjorde det i fart og før jeg tok bildet. ("noen" i reisefølget kaller dette barnslig oppførsel)
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vi kunne skimte noen flyhaler, blant annet Norse, som viste seg å bli flyet vi skulle ta neste morgen. Tok ikke bilde av det fra rommet.
     
    Last edited: 06. nov 2022
  3. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,231
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tok derimot et bilde fra svalgangen mot terminalen:
    [​IMG]

    Vi kunne ikke sjekke inn ferdig online, men i prosessen endret prisen seg. Hvorfor, aner ikke, men det ble billigere!
    [​IMG]
    Fikk refundert forskjellen på kredittkortet etter et par dager. Greit det...

    Vi måtte altså innom en skanke på Gardermoen for å vise pass, det var det hele. Ganske lang kø på economy, men de ble håndtert smidig av tre åpne skranker. Den fjerde skranken var til premium, oss, alstå. Kun to personer, som reiser sammen, ved skranken, så i praksis ingen kø.
    Fikk vist pass, fikk utlevert boarding card og da var det strake veien til sikkerhetssjekken. Ingen fast track, men det var så godt som ingen kø på vanlig side, så det gikk helt fint.

    Siden vi hadde spist frokost og ikke har loungetilgang gikk vi bare til passkontrollen, der det var null kø, rett gjennom via en betjent skranke, automatene var sperret av.

    Vi trodde vi hadde god tid, ca 1t20m før avgang etter passkontroll. Fant et par massasjestoler og svidde av en femtilapp for 16 minutter. Status var "go to gate" da vi satt oss og det skulle bli ca en time til avgang når knaingen er ferdig.
    Da vi sto opp var status "gate closing". WTF? Det var tidlig!
    Gikk mot gate, der boarding card ble blippet og vi var på et venteområde. Kanskje 10 minutter senere begynte de med ombordstigning. I løpet av de minuttene så vi en god del folk som kom løpende mot gate og som virket veldig stresset.
    Det skjønner jeg i grunn, for "gate closing" betyr normalt sett at du har ganske så dårlig tid.
    Anyway, det ble annonsert prioritert ombordstigning, så vi gikk. Det var ingen videre kontroll, så hvem som helst kunne bare gått ombord.
    En smilende flyvertinne pekte oss mot venstre. En annen kom rundt med pre-departure drink. Jøss! Det hadde jeg ikke forventet, tenkte at alt måtte betales for. Valget var eplejuice, appelsinjuice eller vann. Ingen bobler altså.
    [​IMG]

    Gode seter, litt ala SAS plus på langrutene.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Behagelig, god recline, fotstøtte er veldig kjekk. Jeg likte de store vinduene, samt at flyet er veldig stille. Det går fint å ha en samtale uten å føle at man må snakke med høyere volum enn vanlig.

    Etter en stund kom tralla, forventet å måtte betale for alt men neida. "En kald drikke, samt en varm drikke er inkludert", det var en hyggelig overraskelse.
    Vi bestilte også noe calzone-aktig, noe som var helt nytt på menyen og flyvertinnen kunne fortelle at hun ikke hadde fått instrukser for oppvarming enda da hun kom tilbake med de, om det skulle trenge noen ektra minutter i oven var det bare å si ifra. Og joda, vi måtte si ifra, iskald i midten. Igjen beklagelser, men det går jo helt fint, nå vet hun det til neste gang. Vi har jo god tid.

    En annen ting som var ny på menyen var denne øltypen. Jeg spurte om det var greit å ta den med, siden jeg skulle kjøre bil senere. Joda, ingen problem. Boksen ble ikke åpnet (og står i kjøleskapet hjemme nå, så jeg kan ikke si noe om smaken).
    [​IMG]

    Vurderingen av Norse: om prisen og flytidene er riktig er dette er godt valg også for en lengere tur, for eksempel til New York.
     
  4. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,231
    Bonuspoeng:
    183
    Ankomst på Gatwick var som vanlig, måtte gå et stykke til passkontroll. Ingen kø ved automatene. Så måte vi gå et lite stykke til Hertz for å hente ut en bil. Det er beskrevet her https://insideflyer.no/forums/threads/ride-report-skriv-om-din-leiebil-her.392/page-45#post-473680

    Alltid uvant å ha rattet på "feil" side i starten, men det er jo er grei pekepinn på at man faktisk å kjøre på "feil" side av veien også.

    Vi svippet innom Stonehenge, bare for å finne ut at det var ganske lange køer, både for de som hadde forhåndsbestilt og de som ville kjøpe billetter der. Besluttet at det nok er roligere der på en mandag sammenlignet med lørdag formiddag, og valgte å dra videre mot hotellet i Bath.

    Vi bodde på et boutique hotell som heter Harringtons. Det så like koselig ut på bildene på nettet som i virkeligheten. Badestampen i bakhagen (rettere sagt hageflekk) sammen med meget sentral beliggenhet og god pris var utslagsgivende.

    Hadde forhåndsbestilt en halvflaske Champis på rommet. Selv om det kun er vann i bøtta så kan det ikke ha vært så veldig lenge siden siste isbit har smeltet, for det var god og kald.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Utsikt på en gin bar... hva mer ønsker man? Utsikt mot en vanlig bar? Joda, da hadde vi når man ser mot venstre :)
    [​IMG]

    Når man er i Bath, så er besøket ikke komplett uten å ha vært innom det som er startgropa for hele byen; det Romerske badet!
    [​IMG]

    Og når man først er i nærheten, hvorfor ikke ta en tur innom Bath Abbey?

    Jeg la merke til at taket var til forveksling likt det som finnes i King's College Chapel. Jeg spurte en ansatt, han ble helt begeistret over A) at jeg hadde vært i nevnte kapell og B) at jeg hadde lagt merke til noe som de færreste spør om. Fikk en hel utredning om det var samme folka som sto bak og massevis annen historisk info. Det var litt kult :)
    [​IMG]

    Bath er en veldig fin og ren by, både rent som mangel på søppel og som rene linjer og byggestil. Er vel ikke helt uten grunn at byen står på Unesco-listen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En ting som Bath var stor på i "gamle dager" er "social season", dette var en by der adelen samlet seg for å danse, feste, finne maker i "riktige familier", osv. Et av stedene å gjøre slikt på er "Bath Assembly Rooms", en sal som er bygd for nettopp dette formålet.
    [​IMG]
    Må ærlig innrømme at jeg syntes det så litt traust ut, følte det manglet skillelig "grandeur" som jeg har sett på flere slott og palass som jeg har besøkt. Men det er sikkert bedre når alt er pyntet.

    På vei tilbake til hotellet la jeg merke til dette skiltet.
    [​IMG]
    Er det mindre arbeid å lage et skilt og skru det opp enn å bare fikse ringeklokka?
    Må jo ha noe å lure på...
     
    Kalsnes, cooolcatz, RoadKing and 19 others like this.
  5. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Dette ser jo bare digg ut!! :)

    Vi har bodd på Thornbury og kan skrive under på at det er flott, kan virkelig anbefales og prisene kommer ned i ca. 2,5 k i ukedagene.

    Når det gjelder Stonehenge er det en eneste stor turistfelle. Før i tiden fikk man gå inn til steinene, noe som forståelig nok ikke er mulig nå med hordene som besøker stedet. Etter å ha betalt 600 + inkl busstransport for å se steinene fant jeg ut at jeg kunne kjørt selv og gått de siste 100 meterne.
    Så skal dere ha med dere dette en annen gang kan det være en enkel måte å spare 600 norske riksdaler:p
     
    Last edited: 06. nov 2022
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,183
    Likes mottatt:
    869,718
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden for en fin by!

    Jeg har vært en gang i Bath på forretningsreise, jeg trodde byen bare var et hotell, restaurant og en pub…
     
    Flyingdutchman and chipcampden like this.
  7. chipcampden

    chipcampden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    320
    Likes mottatt:
    517
    Bonuspoeng:
    93
    Bath er min favorittby i England. Den gjennomførte georgianske arkitekturen gjør byen unik.

    I tillegg til de stedene som Flyingdutchman så flott beskriver er også The Royal Crescent et must når du er i Bath. En halvmåneformet bygning med 30 boliger som stod ferdig i 1775, hvor en av boligene i dag er omgjort til museum.
    http://royalcrescentbath.co.uk/
     
    Flyingdutchman and Eddie47 like this.
  8. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,231
    Bonuspoeng:
    183
    Takk! 2,5 er en mye mer overkommelig pris enn 5k :D Så det skal følges med på!

    Stonehenge har vi besøkt, i tillegg til Avebury. Beskrivelsen kommer litt senere. Tar tid å skrive ned ting ;)
    Det er så utrolig mye mer. Her er noen flere snapshots. Bath er utrolig fotgjengervennlig.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Og til slutt en "baby Guinness"...
    [​IMG]
    Så den på et barkart og måtte bare finne ut av det. Kaluah pluss Baileys. Søt som f. Anbefales ikke.

    Yes! Kommer til det, har vært innom der også :)
     
    Kristian, Kalsnes, cooolcatz and 12 others like this.
  9. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,231
    Bonuspoeng:
    183
    Nevnte "The Royal Crescent" ser slik ut, og huset på høyre side en No 1 Royal Crescent som kan besøkes. Bygget ble beskrevet som en datidens AirBnb, der de litt rikere familier kunne leie seg et oppholdssted i "social season". Selvfølgelig er det plass til tjenere, de jobber i kjelleren og sover på loftet. Karakteristisk for Georgiansk byggeskikk er bruk av søyler (til pynt) og at takkonstruksjonen er litt tilbaketrukket fra fasaden.

    [​IMG]

    Like nedenfor er det en park, der de har pyntet litt.
    [​IMG]

    Målet for dagen var Stonehenge, måtte ta en liten omvei for å lade først... moderne problemer for å nå noe fra Neolitisk tid.

    [​IMG]

    Steinene står der, og vi fikk sjekket at de nå viser vintertid ;)

    Det må ha vært slitsomt å dra slike svære stein gjennom terrenget, men det er nå kjekt at våres forfedre/mødre gadd å gjøre det slik at vi i nåtiden kan lure på hvorfor i alle verden de gadd å gjøre det...
    [​IMG]

    Jeg var klar over at dette er en skikkelig tourist trap, men følte det måtte besøkes likevel. Utstillingen de har laget gir en del ekstra informasjon, men ingen definitive svar på "hvorfor har de gort dette".

    Det som derimot ikke er en tourist trap er Avebury. https://www.english-heritage.org.uk/visit/places/avebury/

    [​IMG]

    Her har de ikke bare verdens største steinsirkel, men du kan gå inn og berøre steinene. Adgang er gratis, men parkering må betales for. Sirkelen er så stor at de har bygd en liten bygd inni og en vei går tvers gjennom. Et vertshus, bondegård, noen hus står i sirkelen, mens et koselig tun er rett utenfor.
    Heller enn mennesker som oppfører seg som sau, så er det faktiske sau overalt rundt steinene. Fordelen med mennesker som oppfører seg som sau er at de pleier å gjøre fra seg på toaletter, for faktiske sau er jo plenen det samme som toalettet. Man må se seg godt for hvor man går, for det er saudritt overalt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Man får bydge-england i et nøtteskal på samme plass. Jeg digger dette!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Kristian, jonss, Kalsnes and 11 others like this.
  10. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,231
    Bonuspoeng:
    183
    Plottet inn Bath i GPSen og så at ruten ble lagt via Swindon. I Swindon finnes det en "magic roundabout" som jeg hadde lest om. Det er i bunn og grunn små rundkjøringer som leder til en større for så fordele trafikken utover de små igjen. Man kan jo ikke bare kjøre forbi noe så (relativt) unik som dette vel? Så Magic roundabout ble lagt inn som en liten omvei...
    [​IMG]

    (fruen tok dette bildet, ikke jeg, er jo sjåfør)
    [​IMG]

    Ovenifra ser det slikt ut (bilde er kopiert fra google maps)
    [​IMG]

    Galskap satt i system. Jeg fikk litt "mental overload" og klarte ikke å treffe på riktig utgang... samme det, jeg har kjørt der og det var målet. Kan ikke nødvendigvis anbefale folk å gjøre det uten å studere flyfoto først for å skjønne hvordan ting henger ihop, for det er ikke fullt så intuitivt når man sitter i bilen og ser biler som peker i alle retninger på vei inn og ut av diverse rundkjøringer :D
    Rundkjøringer som er normale er allerede litt å venne seg til, siden de kjøres med klokka fremfor imot som her hjemme (og de fleste andre steder jeg pleier å kjøre). Alt gir mening på sitt vis, må bare bli vant.
     
    Kristian, Kalsnes, cooolcatz and 12 others like this.
  11. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,231
    Bonuspoeng:
    183
    Hotellet var som nevnt inledningsvis ganske koselig. Vi benyttet oss aldri av badestampen (glemte å ta bilde)...
    Frokost salen var liten, men grei.E
    [​IMG]

    En liten buffet til kald drikke og litt forskjellig.
    [​IMG]

    I tillegg får man utdelt en meny med forskjellige valg. Det ble full english de fleste dagene, men en dag, som viste seg å være dagen jeg hadde med mobilen ned tok jeg avocado toast med posjert egg og bacon.
    Alle varme retter lages "to order", de bruker ganske lang tid, men de bruker gode råvarer og bruker tiden på å lage en god frokost, tilsynelatende uten å bruke snarveier.

    [​IMG]

    Kaffen var uvanlig god, glemte å spørre hva slags bønner de brukte.

    Etter frokost var det dags for å besøke Nr 1 Royal Crescent.
    Turen startet med at en person forklarte opplegget og kom med en slags disclaimer at slavejobber blir nevnt og at det kanskje kan være krenkende å høre for noen. Men slik var det nå på den tiden, blir for dumt å ikke inkludere det...

    Her har de lagt opp en rute med audio og til dels videoomvisning (veldig smart skjult bak speil) der man blir med på en hverdagslig dag til en litt smårik familie med de problemer det medfører på vei oppover i huset, og på vei nedover får man høre tjenerest side av saken mens man går tjenertrappa (du trodde vel ikke at de får være mer synlig enn absolutt nødvendig?!).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Absolutt verd turen, selv om historiefortellingen var noenlunde langtekkelig.
     
    Kristian, Kalsnes, cooolcatz and 14 others like this.
  12. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Etter fruen og underskrevne var på roadtrip (blant annet innom Bath) i England i sommer har vi blitt helt anglofile. Dette hjelper ikke. For et deilig reisebrev:)
     
  13. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,231
    Bonuspoeng:
    183
    Så var det bare hjemturen igjen... med Norwegian. Etter museumbesøket svippet vi innom hotellet for å hente koffertene og kjørte østover mot Gatwick. Bilen hadde automagisk plottet inn en stopp ved en supercharger. Samme sted som forrige gang, og det ble en kaffe med laderabatt denne gangen også.

    Levering av bilen gikk fint. Innsjekk hos Norwegian var preget av folk som helt klart kun er på jobb fordi de får penger for det. Var mest opptatt av å jabbe med hverandre heller enn å gjøre jobben sin. Selvinnsjekk var litt klønete og systemet ville ikke gjenkjenne strekkoden på bagasjelappen. Måtte flere runder til før det gikk. Ingen av bakkepersonalet brydde seg, og bare fortsatte å snakke om trivielle ting som har ingenting med jobben å gjøre heller enn å hjelpe til. Minuspoeng der altså.

    Som statusløs og uten riktige andre kort ble det ingen fasttrack eller lounge. Det ble derimot et besøk hos Nando's, som er en veldig grei plass til å være en kjederestaurant.

    Det som ikke er greit er at Norwegian skuffet med setet. Ikke bare var det ingen vindu (som jeg sikkert kunne ha finnet ut av på setguru eller lignende) på 10A, men setet var også ganske herpa.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Midtsetet var ledig, så jeg flyttet meg. Sa ifra om ødelagt sete til flyvertinnen og hun skulle gi beskjed videre. Får håpe det faktisk skjer.
    Bestilte litt snack og drikke, som ble levert umiddelbart. Kjekt.

    Mellomlandingen på OSL gikk knirkefritt og neste fly var fin og fresh.
    Tok ingen bilder underveis, de fleste vet hvordan ting er ombord når alt er som det skal :D

    Bagasjen kom frem på Værnes ganske fort. Weekendbagen som jeg bruker til skittentøy hadde fått en større rift, men la gå, bagen har tilnærmet ingen verdi.


    Alt i at var det en veldig bra tur og kan anbefale Bath og Avebury på det varmeste! Norse anbefales dersom prisen for premium er riktig. Flyr var også et hyggelig bekjentskap, vi får håpe at de overlever.
     
    Kristian, Kalsnes, cooolcatz and 12 others like this.
  14. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,231
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk!
    Vi fikk også mersmak, så neste UK tur blir nok heller ikke å ha fokus på London...
    https://www.nationaltrust.org.uk/ her finnes det utrolig mye god info for hele landet. Tenker jeg blir medlem av NT før en lengre tur, men når det blir det får vi se.
     
    watchaddicted liker dette
  15. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    NT har vi kikket på også, ser vi har sammenfallende interesser:p
     
    Flyingdutchman liker dette
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,183
    Likes mottatt:
    869,718
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen!
     
    Flyingdutchman liker dette
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,902
    Likes mottatt:
    57,544
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen! Har vært for lite i England, der jeg..
     
    Flyingdutchman liker dette
  18. chipcampden

    chipcampden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    320
    Likes mottatt:
    517
    Bonuspoeng:
    93
    Fun fact for de musikkinteresserte: Peter Gabriel bor like utenfor Bath, og Solsbury Hill ligger rett øst for byen.
     
    jonss and Flyingdutchman like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen :)
     
    Flyingdutchman liker dette

Del denne siden