Flyreiser med hund

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av knuttysnes, 21. juni 2015.

  1. knuttysnes

    knuttysnes Sunnmøring

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    God søndag alle sammen!

    Jeg trenger litt erfaringer med reise med hund i kabin eller lasterom. Vi har reise noen korte innenriksreiser med småhund i kabin og det har gått fint det.

    Vi går med tanken om å ta med hundene på ferietur i middelhavet eller Spania etterhvert og siden hundene er akkurat i grenseland for å reise i kabin så blir det veldig trangt for dyrene. 45 minutt er jo ikke noe problem men 3,4 og kanskje 5 timers reising kan bli litt mye.

    Derfor tenker vi å la hundene reise i lasterommet. Men hvordan gjennomføres dette i praksis? Kan vi ta med dyrene helt ut til flyet for avlevering? Her i Ålesund regner jeg med ting går greit men jeg er ikke så fysen på å overlevere dyrene til noen på en flyplass i Hellas for å stole på at alt går bra.

    Hvordan gjør medlemmene her dette?
     
  2. knuttysnes

    knuttysnes Sunnmøring

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    Tusen takk for flott innlegg og god informasjon Ida:) Hundene er 2 Bichon Frisé så det er sagt og tåler en del liv og leven. Er vandt til å være hjemme alene 08-16 hver ukedag og har stor selvtillit. Begge hundene er nærmest vokst opp med matfar på jobb i lastebil og på industriområde og bryr seg ikke om støy. Nye områder er også veldig spennende. :) Har også hatt bilturer på opp til 8 timer uten problemer i bil-bur. (Med jevnlige pauser)

    Vi har stort sett hundene på seriøs kennel når vi er på ferie. En fin sosialiserings "ferie" for hundene også etter min mening.

    Vi vurderer det slik at begge hundene skal takle en lengre flyreise i lasterom. Som vi er enig om så ønsker jeg at hundene skal ha god plass på lengre turer. Derfor er lasterommet det beste da luften og temperaturen er den samme som i kabin og buret kan være i god størrelse. Hundene slipper en del inntrykk av folk, matlukt etc. og det er litt mørkere.

    Men som du nevner over så er det sikkert ikke lett å følge hundene helt til flyet noe som vi egentlig veldig gjerne ønsker. Kanskje kan hundene bli stående lenge i solsteken, og worst case scenario att 1 eller begge hunder ikke kommer med på "sydenflyet". Det ville jo være katastofe.

    Vi ønsker i utgangspunktet å ikke ta med hundene på ferieturer i varme strøk med lange flyreiser men det kan være aktuelt i fremtiden å gjøre dette en sjelden gang i blandt. Håper noen har erfaring med dette som kan dele sine historier :)
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    La dem bli hjemme. Skjønner ikke at dere engang vurderer det.
     
    stalek and chrisbu like this.
  4. stalek

    stalek Medlem

    Innlegg:
    184
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    Helt enig, sorry det er ytterst sjeldent jeg legger meg i hva andre driver med men en bikkje har aldri godt av å sitte i et trangt bur på et fly selv mer enn 10 minutter av gangen. Varmt i Spania er det også, så send bikkja heller på høyfjellspensjonat eller hos bestemor der koser`n seg mye mer.

    Syntes denne er passende her.

     
    RoadKing liker dette
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  6. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har fått æren av å få ansvaret for å hente hjem vårt nyeste familiemedlem i form av en Bichon Frisé fra Ukraina. Hadde i utgangspunktet planer om å få plass til valpen i et bur i kabinen KBP-OSL, men etter å ha kjøpt og testet et bur som er i tråd med SAS sine krav så har vi vel innsett at det må bli lasterommet i overfarten. Kommer til å ha bilen ved OSL for å kjøre siste etappen opp til Trondheim for å unngå for mye stress med to legs. Papirmølle uten like å ta inn en hund fra utenfor EU/EØS. Noen med erfaringer? Blir vel gjenforent med hunden før jeg må gjennom covidtestsenteret på lik linje med ordinær bagasje?
     
  7. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    451
    Likes mottatt:
    336
    Bonuspoeng:
    63
    Vår Corgi har reist overalt i Norge og Europa med oss, hun trives mye bedre på tur enn på hotell eller hos andre. Hun reiser bestandig i lasterommet.
    Vi har klart å tilvenne hun siden hun var lite ved å la hun erfare reiseburet sitt hjemme i lengre perioder helt til hun var veldig komfortabel med det.
    Rutiner varierer fra sted til sted, men det går som regel ut på at man leverer bikkja ved spesialbagasje rett før bagasje akseptering stenges. Vi forsøker som regel å ta direkte flygninger og har en spesiell type godbit som vi gir hun før reisen som er beroligende, uten at det er noe medisinsk i det.
    Bikkja er alltid blid og i det hele tatt ikke stresset med reisen, og hopper i buret så snart hun ser det, så en dårlig opplevelse er det sannsynligvis ikke ;)
     
    Last edited: 14. des 2022
    jonss liker dette
  8. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    651
    Likes mottatt:
    592
    Bonuspoeng:
    93
    Låner denne. Ønsker å ta med en valp i kabinen til SAS på en kort innenriksflyging. Den er under 14 uker så da kreves "veterinærsertifikat for valper under 14 uker" i følge SAS. Men dette er ikke noe som min veterinær har hørt om.
    Noen som har erfaringer med dette?
    upload_2022-12-14_10-1-20.png
     

Del denne siden