Flyreiser og drikkekultur

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av Ida, 28. jan 2016.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Er jeg den eneste frequent flyeren i universet som aldri drikker alkohol ombord på fly? Det vil si, tar til nøds en eller to mikkelers. Hæres ikke smaken av carlsberg, så det må være en mikkeler. Har aldri drukket vin, champagne, gin eller noe som helst som har en alkoholholdig prosent i seg, ombord i et fly. Ei heller i en lounge.

Har absolutt nada interesse av det, kunne ikke brydd meg mindre hva vinlista sier.

Er dette veldig uvanlig, eller er det bare veldig skrytete og mye "drikkepress" på nett blandt frequent flyers? Synes alt handler så fryktelig om hvilken champagne som serveres, hvor mye alkohol som er inkludert, hvor mye man klarer å bøtte neppå. Er frequent flyers i en permanent berusa tilstand, eller er det bare mye sjargong?

Når jeg senere i år kjører Lufthansa FIRST blir jeg vel en av de FIRST som reiser på bonusbillett casha ut til F hvor jeg ikke trøkker i meg en eneste alkoholprosent. Kan hende jeg slår ut håret og tar en weissbier om de har.

2. Xflipper

Xflipper Senior Medlem

Likes mottatt:
    345
    Bonuspoeng:
    63
    Har faktisk heller aldri drukket mye ombord i et fly, samme om det flyes ECO eller biz :rolleyes:
    Har maks hatt et glass med champagne hvis det tilbys under ombordstigning;)

braathens safe liker dette
  3. Bjørn Helge

Bjørn Helge Senior Medlem

Likes mottatt:
    567
    Bonuspoeng:
    93
    Eh, drikkepress?

Nei, du er ikke den eneste. Bare spør robertaas.

For min egen del drikker jeg sjeldent på bakken, men når jeg flyr i business/First er god champagne og vin (i en prisklasse som jeg ikke tar meg råd til ellers) en del av opplevelsen. Bryr meg fint lite om hva andre gjør så lenge man ikke blir overstadig beruset og forstyrrer medpassasjerer. Generelt er inntrykket mitt at de fleste drikker champagne før avgang, øl/vin til maten, mens før og etter måltidet er det veldig varierende.

Skjønner ikke helt at dette er noe å diskutere. Ei heller at du skal poengtere så voldsomt at du IKKE drikker, både her og i andre tråder. Det er da like uproblematisk som at folk drikker (med måte)?

Last edited: 28. jan 2016
    wilhelm, tommy777, Petter B-C and 5 others like this.
  4. RoadKing

RoadKing Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,021
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel ikke noe problem at @Ida flagger sin mening? Hun har jo et poeng i at vi snakker mye om det flytende som serveres. Slik får man inntrykk av at det drikkes over en lav sko, og da blir jo unektelig hennes valg en raritet. Og rariteter av ymse slag skriver vi jo om i dette forumet.

Nå tror jeg nok det kanskje hauses litt opp, mange er nok om ikke avholdende så iallefall moderate og det har vært flere reisebrev hvor forfatteren om en cola like så gjerne som en øl.

Jeg innrømmer glatt at jeg smaker gjerne på edlere varer jeg ellers ikke ville kjøpt, i lounge som på flyet. Forutsatt at jeg ikke skal ut og kjøre.

Tipper det er jevnt fordelt jeg. Noen drikker, andre ikke. Og det må jo være greit :)

Petter B-C, Robert H, Kjakan and 3 others like this.
  5. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Takk, du forstod greia :)

tommy777, braathens safe and RoadKing like this.
  6. anders82

anders82 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,137
    Bonuspoeng:
    93
    Mye av det som serveres er jo såpass eksklusivt at de fleste sv oss ikke kjøper det.
    Da blir det jo litt "stas" å skryte ;). Ellers drikker vel de fleste moderat.
    Når jeg flyr uten barna drikker jeg nok mer enn moderat, litt avhengig hva jeg skal på ankomst.
    Ellers kunne jeg ikke brydd meg mindre om folk drikker 3 flasker eller 0.
    Ikke døm meg så dømmer ikke jeg deg.

Petter B-C, afirm, Robert H and 2 others like this.
  7. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    1,478
    Bonuspoeng:
    93
    Pleier å dra igang drikkekonkurranser i loungen jeg. Rigger opp ølglass på den lange "bar"disken i innenriksloungen, henter frem pingpong-baller og inviterer til beerpong.

Kristian, wilhelm, Adrian E and 24 others like this.
  8. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    NOTAM: Ikke ment som (for)dømmende. Jeg tenker bare høyt. Hva andre gjør driter jeg litt i, men jeg tenker gjerne over det og filsofoserer på det innimellom :)

Jeg tenker mer på om drikkinga er målet med reisen. Ish. Det føles nesten sånn noen ganger. Eller at det er en nødvendighet for å få koset seg?

9. anders82

anders82 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,137
    Bonuspoeng:
    93
    Skjønte det altså.
    For min del er det mye hygge i god drikke. Jeg liker mest øl, vin og champagne og da er sånne reiser en fin måte og nyte riktig gode varer.
    Ikke målet, men en del av reisen og opplevelsen.
    Ellers var det e gammelt jungelord jeg skrev og var ikke myntet på deg @Ida :)

Edin liker dette
  10. elgaaen

elgaaen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    136
    Bonuspoeng:
    43
    Reisen er ofte forbundet med ferie for min del, jeg liker å drikke vin på ferie og drikker da ofte vin til maten ombord.. Til og med en drink!! Men ikke alltid.. Ser ofte noen som knekker en liten rødvin på Stavanger - Oslo Torsdag 15.40, der er ikke jeg.. Men alle må gjøre som de vil:)

11. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    2,441
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er en av de som liker å ta meg en knert eller sju på (lange) flyreiser. For det første så koser jeg meg ekstra da, jeg synes det er kjekt å prøve nye øl- og vintyper og i noen tilfeller er det akkurat det jeg trenger for å klare å sove noen timer. Men er helt enig i at overstadig beruselse ikke har noe på ett fly å gjøre (eller andre steder for den saks skyld).
    Men nå skal jeg snart begynne å reise med ett lite barn og da blir det nok langt mindre fluidum på denne karen ombord også. Men det går nok bra det også! :)

12. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Så noen som knakk en eller flere vin i loungen før avgang til Gran Canaria en Tirsdag morgen 09:00 :D Slutter aldri å bli förvånad ;)

elgaaen liker dette
  13. TOS

TOS Senior Medlem

Likes mottatt:
    390
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg liker å nyte god mat og god drikke, både på bakken og i luften. Jeg ikke drikke på fly, men tar gjerne en øl, et glass champis eller to, eller litt vin - litt avhengig av når på dagen det er, hva jeg skal gjøre når jeg kommer frem, hva jeg må få gjort på turen, og hvem jeg reiser med. Reiser jeg på business på long haul og de har god champis så tar jeg meg et par glass - helt klart. På reiser mellom TOS-OSL drikker jeg bare unntaksvis. Tidlig på morgenen drikker jeg definitivt ikke - hverken på fly eller på bakken. I det hele tatt drikker jeg vel på fly som på bakken.

Drikking er ikke målet med reisen, men god drikke er nå engang god drikke.

Hva andre gjør bryr jeg meg fint lite om så lenge det ikke er til sjenanse for meg (og mitt reisefølge).

Last edited: 28. jan 2016
  14. anders82

anders82 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,137
    Bonuspoeng:
    93
    Ferie er ferie:)
    På flyplass er man i limbo og da er alt lov så lenge man ikke er til sjenanse for andre. Har drukket øl i lounge før harakiri-flight jeg.
    Ellers er jeg litt som Alf, glad i en knert.
    Vi er jo også gode på å moralisere her oppe i Skandinavia hva alkohol angår. Kanskje er du læstadianer ;)

Travellingalf liker dette
  15. LN-FHU

LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    943
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg drikker alltid når jeg er på fritidsreise. Hvorfor? Fordi det er godt! Men det blir aldri for mye....det har jeg andre trøndere som tar seg av ;)
    Om @Ida ikke drikker så er det hennes ting. Vi er alle forskjellige og bra er det. Målet mitt er reisen i seg selv, og drikke alkohol gjør jeg fordi jeg liker en øl/vin/konjakk etc..
    Jeg får også høre at jeg er "han som tar med ekstra alkohol".....:p:D
    Man har da et rykte å ta vare på :D

wilhelm, Petter B-C, Larata and 3 others like this.
  16. Bjørn Helge

Bjørn Helge Senior Medlem

Likes mottatt:
    567
    Bonuspoeng:
    93
    Selvfølgelig ikke. Men alle diskusjonene her pleier å gå i detalj, enten det er maten ombord (knekkebrød, lefse, forskjell på servering på OSL-LYR med/uten mellomlanding i TOS, kaviar etc), setekonfig, bonustilgjengelighet på LH F, oppgradering av flåte, wifi - eller hvilken type champagne som serveres. Ser ikke helt at det er et så enormt mye større fokus på alkohol enn alt det andre. Vi er tross alt en gjeng med nerder som bruker alt for mye tid på dette. :p

milehigh, RoadKing and Travellingalf like this.
  17. thecoldfish

thecoldfish Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    200
    Bonuspoeng:
    43
    Når jeg ser brukere her inne uttrykke sin misnøye når de får prosecco og cava fremfor "champers" og "champis" når de flyr "biz" for å være 16 timer i Beijing på et forretningshotell ved flyplassen, føler jeg at snobberiet ikke stikker så dypt. Og godt er kanskje dét.

kalleballer and RoadKing like this.
  18. Edin

Edin Senior Medlem

Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Når jeg er på tur er alkohol en del av reisen. Ikke fordi andre forteller om hvilke viner og champangner som nytes, men fordi reisen blir kortere, bedre og tryggere, og flyvertinna blir enda penere.

Også har vi betalt ganske mye for gull, pluss, business og diamanter og den beste måten å hente tilbake penger brukt, er å drikke de tilbake med gratis drikke i loungen. Eller?

Jeg synes også at mye av essensen ved resisebrev er breskrivelse av mat og drikke.

Petter B-C, Are and miura like this.
  19. Reidar

Reidar Senior Medlem

Likes mottatt:
    367
    Bonuspoeng:
    63
    Uten å fortelle fortsettelsen tar jeg alltid et glass hvitvin på LH kl 0620 til FRA uten dårlig samvittighet. Tror heller ikke LH synes det er rart siden vinflaska står på tralala med kaffe, juice... Etc.

Har hatt den ruta flere ganger i senere tid og flere kommer vinter-vår.

Reiser aldri i jobb, heller ikke tidligere i mitt lange liv.

Hva jeg smaker etter ankomst FRA i Senator for jeg vel holde for meg selv. Lever jo i Norge...:rolleyes:

anders82 and RoadKing like this.
  20. Fjordheim

Fjordheim Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Drikker både på bakken mens jeg venter jeg og om bord så sant jeg ikke skal direkte på jobb/møte da holder jeg meg til kaffe og mineralvann, men ofte reiser jeg dagen før. På fritidsreiser; ditto. Dog, passer på meg selv og formen, plager aldri andre, blir aldri (sjeldent i hvert fall:) full, litt pussa holder. Og da blir ofte flyturen i seg selv bedre også, er ikke det en del av det å reise som EBG med lounge aksess (evnt.på SK+ eller tilsvarende).

Petter B-C and RoadKing like this.

Del denne siden