Fant i dag dette i lokalavisa. Må det ikke være slikt at flyselskapet må bevise at det ikke var noe som de hadde innflytelse på? http://www.rbnett.no/pluss/2017/07/20/–-Ikke-alle-forsinkelser-kompenseres-15040388.ece Uavhengig av flyselskapet som er nevnt i artikkelen. Når jeg leser sånn (jeg har hatt gode erfaringer med SAS) lønner det seg nesten å gi saken til en sånn hjemmeside som henter inn pengene for deg mot et gebyr. Med DY kan det ellers bli en lang krangel.
Bevisbyrden ligger hos selskapet. Dette er den norske nemnda helt klare på. Det er litt mer vrient av flere grunner når man må bruke tilsvarende i andre land.
Nå er artikkelen bak en Paywall, så vet ikke tilfellet her, men for å svare på den siste delen av spørsmålet skal ikke bli en krangel. Du spør, klager en gang om du ikke er fornøyd med svaret (mer argumentene for at du mener at det er feil), og sender det videre til transportklagenemnda om de fortsatt ikke aksepterer din side av saken. Så ordner transportklagenemnda det slik at rettighetene dine blir opprettholdt. Det skal ikke bli en person vs. selskap situasjon ut av det. Jeg har forøvrig gode erfaringer med transportklagenemnda.
Jepp, noen bør klage det inn. Skulle håpe at det går forbrukernes vei. Og det er lettere enn man tror å klage. Forøvrig er det spesielt å se at Norwegian oppgir "uventet sykdom" som en potensiell grunn til at man ikke kan få kompensasjon. Regner med at de planlegger all sykdom noen uker i forveien? Eller så er det muuuuligens bevisst ordkløveri for å villede forbrukerne. Ved de aller fleste tilfeller av sykdom blant crewet vil man ha krav på kompensasjon, så lenge et fly ikke har blitt forsinket på grunn av sykdom om bord, rett før takeoff, etc. Det å bemanne ansvarlig nok til å kunne sette inn crew om noen er for syke til å komme på jobb er forventet, og er grunn til kompensasjon om flyet alikevel ikke kommer seg av gårde. Jeg prøver å ikke mislike Norwegian altså, og jeg er stort sett fornøyd når jeg faktisk bruker produktet, men nesten hver gang de uttaler seg om noe som helst i media sier de ett eller annet som gir meg lyst til å droppe Norwegian av prinsipp...