Flyselskapets friheter for å definere erstatningsansvar

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av TElg78, 20. juli 2017.

  1. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,109
    Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
    Fant i dag dette i lokalavisa. Må det ikke være slikt at flyselskapet må bevise at det ikke var noe som de hadde innflytelse på? http://www.rbnett.no/pluss/2017/07/20/–-Ikke-alle-forsinkelser-kompenseres-15040388.ece

    Uavhengig av flyselskapet som er nevnt i artikkelen.

    Når jeg leser sånn (jeg har hatt gode erfaringer med SAS) lønner det seg nesten å gi saken til en sånn hjemmeside som henter inn pengene for deg mot et gebyr. Med DY kan det ellers bli en lang krangel.
     
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,198
    Likes mottatt:
    9,855
    Bonuspoeng:
    183
    Bevisbyrden ligger hos selskapet. Dette er den norske nemnda helt klare på. Det er litt mer vrient av flere grunner når man må bruke tilsvarende i andre land.
     
    TElg78 liker dette
  3. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er artikkelen bak en Paywall, så vet ikke tilfellet her, men for å svare på den siste delen av spørsmålet skal ikke bli en krangel. Du spør, klager en gang om du ikke er fornøyd med svaret (mer argumentene for at du mener at det er feil), og sender det videre til transportklagenemnda om de fortsatt ikke aksepterer din side av saken. Så ordner transportklagenemnda det slik at rettighetene dine blir opprettholdt.

    Det skal ikke bli en person vs. selskap situasjon ut av det. Jeg har forøvrig gode erfaringer med transportklagenemnda.
     
    TElg78 liker dette
  4. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,109
    Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
    Her er en PDF...
     

    Attached Files:

    milehigh liker dette
  5. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    858
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp, noen bør klage det inn. Skulle håpe at det går forbrukernes vei. Og det er lettere enn man tror å klage.

    Forøvrig er det spesielt å se at Norwegian oppgir "uventet sykdom" som en potensiell grunn til at man ikke kan få kompensasjon. Regner med at de planlegger all sykdom noen uker i forveien?

    Eller så er det muuuuligens bevisst ordkløveri for å villede forbrukerne. Ved de aller fleste tilfeller av sykdom blant crewet vil man ha krav på kompensasjon, så lenge et fly ikke har blitt forsinket på grunn av sykdom om bord, rett før takeoff, etc. Det å bemanne ansvarlig nok til å kunne sette inn crew om noen er for syke til å komme på jobb er forventet, og er grunn til kompensasjon om flyet alikevel ikke kommer seg av gårde.

    Jeg prøver å ikke mislike Norwegian altså, og jeg er stort sett fornøyd når jeg faktisk bruker produktet, men nesten hver gang de uttaler seg om noe som helst i media sier de ett eller annet som gir meg lyst til å droppe Norwegian av prinsipp...
     
    TElg78, Blaa, milehigh and 1 other person like this.

Del denne siden