Problemer hos Boeing (737 MAX, 787)

Tråd i 'Nyheter' startet av furlong, 10. mars 2019.

Tags:
  1. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
  2. whaat

    whaat Trust me I'm a doctor, sort of

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Ro dere ned folkens. Tror vi alle kan bli enige om at det var ikke meningen å såre noen.

    https://www.theatlantic.com/notes/2...ecord-about-problems-with-the-737-max/584791/

    Jeg visste ikke om ASCS systemet. Artikklen viser noen av de rapportene sendt inn av pilotene.

    Sitert fra én av dem:

    "
    This description is not currently in the 737 Flight Manual Part 2, nor the Boeing FCOM, though it will be added to them soon. This communication highlights that an entire system is not described in our Flight Manual. This system is now the subject of an AD.

    I think it is unconscionable that a manufacturer, the FAA, and the airlines would have pilots flying an airplane without adequately training, or even providing available resources and sufficient documentation to understand the highly complex systems that differentiate this aircraft from prior models. The fact that this airplane requires such jury rigging to fly is a red flag. Now we know the systems employed are error prone--even if the pilots aren't sure what those systems are, what redundancies are in place, and failure modes.

    I am left to wonder: what else don't I know? The Flight Manual is inadequate and almost criminally insufficient. All airlines that operate the MAX must insist that Boeing incorporate ALL systems in their manuals.
    "
     
    drsyk and Chrisbgg like this.
  3. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Seriøst unnskyld uttrykket "RÆVA ARBEIDE" fra Boeing! Er jo som å bli nybakt foreldre uten opplæring i å oppdra et barn, heldigvis har de fleste nok vett i hue til å forstå åssen baby`n skal ivaretaes.

    En pilot bør vel har all mulig informasjon tilgjengelig og opplæring, spes. om er et totalt nytt system som er ukjent ifra før, er ikke akkurat tippeliga eller rein flaks for å føre flyet?Er det standard opplæring på nye fly? Airbus samme opplærings opplegg?

    Forventer Boeing at pilotene har en innlærings evne som overgår manualen? Synd ikke supermann finnes og kan trå til når Boeing MAX svikter.

    Nei har ikke mistet noen i flystyrtene, men det er uskyldige liv som gikk tapt pga mangelfull opplæring? Sviktende komponenter?

    Bare håper MAX`n blir på bakken så slipper flere flystyrt og flere menneskeliv tapt, til de klarer å finn ut av dette...
     
    furlong liker dette
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,768
    Bonuspoeng:
    293
    8 MAX er fortsatt utrohet flyr ..
    Har ikke Trump kontroll? 8701908D-D37E-41C0-AEF3-EA5853ED2992.png
     
    furlong and drsyk like this.
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Ferryflights tilbake til baser de forhåpentligvis kan fikses på. Opptil tre legs per fly er godkjent.
     
    Chrisbgg liker dette
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
  7. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    759
    Bonuspoeng:
    93
    Spent på å høre konklusjonen fra undersøkelsene. Synes det var merkelig å se øyenvitner forklare om røyk fra halepartiet da flyet var på vei ned, men det er kanskje noe som har gått varmt bak der når det har blitt overarbeide på å styret flyet opp og ned?

    Jeg aner lite om greier i denne gata, og det er urovekkende at nye fly fra en annerkjent produsent driver og styrter - men jeg synes det er overraskende hvor kjapt mange kom til slutningen at det er samme grunn til disse to krasjene.
    Kanskje, kanskje ikke?
     
  8. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Øyevitneobservasjoner er også notorisk vanskelig å forholde seg til i slike situasjoner.

    Så det må undersøkes nærmere før man kan si for sikkert at det var røyk. Hjernen spiller oss alle et puss hva gjelder hukomelse...

    C
     
    furlong and Shyneno like this.
  9. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke lett å si hva som er værst av om det skulle være samme feil eller to ulike feil. Skulle det være to ulike tekniske feil må man kanskje i enda større grad stille spørsmål ved hele engineering-prosessen og hva mer som eventuelt skulle skjule seg.
     
    Shyneno liker dette
  10. whaat

    whaat Trust me I'm a doctor, sort of

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    https://edition.cnn.com/2019/03/14/politics/air-force-boeing-refueling-plane/index.html

    "
    In a blistering attack on Boeing, the Air Force's top acquisition official said the company has a "severe situation" with flawed inspections of its new KC-46 air refueling tanker aircraft, after trash and industrial tools were found in some planes after they were delivered to the Air Force.

    Dr. Will Roper, assistant secretary of the Air Force for acquisition, technology and logistics, made clear his concerns after visiting Boeing's Everett Washington plant where the plane is assembled.

    "I left concerned, and I also left thinking Boeing understands they have a severe situation that's going to take top level engagement from their company," Roper said.
    "

    Videre peker artikkelen på manglende kultur av disiplin og sikkerhet...
     
    drsyk liker dette
  11. whaat

    whaat Trust me I'm a doctor, sort of

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    https://www.washingtonpost.com/busi...06ee6e-46d7-11e9-94ab-d2dda3c0df52_story.html

    Dette er ikke særlig betryggende heller.

    With the messages, the FAA “revealed that they were just parroting what Boeing told them,” she said.

    The agency needs more people with technical skills to adequately monitor a company that makes machines as sophisticated as today’s jets, she said, contending that it didn’t understand the Max’s flight-control computer program.

    “The FAA readily states they don’t understand the 4 million lines of code and the 150 computers,” Schiavo said. “What they do is see that Boeing followed the process, they checked the FAA boxes. The public thinks the FAA has more involvement.”

    og

    “We have a good system,” said Hall, the former NTSB chairman, “and sometimes people go to sleep when things are going well. It’s time to wake up.”
     
    drsyk liker dette
  12. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei alle sammen, det var meg.

    Det var aldri mening å dra noen "joke" på det som skjedde i Ethiopia. Jeg hadde skrevet en blogg-post, mens jeg satt i ett mørkt Nannestad kulturhus, jeg postet feil artikkel på alle fora (FB, Twitter og Insta). Jeg beklager.
    Nå har jeg mistet over 100 følgere, sikkert fortjent og saken ble tatt opp på FB igjen i dag, og jeg har svart følgende;

    Det var en feil, jeg hadde laget en post på dette, men satt i et mørkt kulturhus i Nannestad, og kom til å trykke-feil publisering. Jeg slettet alt, når jeg oppdaget feilen. Jeg har besvart alle som har kontaktet meg direkte. Ta gjerne kontakt via PM, dersom du ønsker å diskutere saken nærmere. Igjen I am sorry !
     
    Kalsnes, drsyk, furlong and 12 others like this.
  13. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183

    @Tore , hvorfor sletter du bare mine innlegg i denne tråden, og ikke @Chrisbgg og @Origo sine også, som er svar på mine innlegg?

    Dette er andre gang du går inn og sletter mine innlegg. Får man ikke lov å diskutere noe her inne lenger?
     
  14. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for oppklaring . Vi kan alle gjøre en feil:)
     
  15. mofser8

    mofser8 Medlem

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    drsyk liker dette
  16. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
  17. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    drsyk, Shyneno and Upsaker like this.
  18. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke intensjon om å kun slette fra enkeltpersoner. Jeg sletta flere innlegg fra andre, men mulig noen har glippi. Skal rydde mer.
    Diskusjoner skal vi så absolutt ha, men når det blir litt vel personlige meninger eller personangrep sletter vi.
     
    Gullars, flying_all and drsyk like this.
  19. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Enda godt de bare trengte en "software update", og at de innrømmer software feil som tok livet av dem alle på en tragisk måte...RIP

    Hva skal man med piloter når dem blir overkjørt av Boeings AI uansett hva de gjør, før de bli oppdaget på tragisk måte og må endre sin programmering av sikkerhets systemene?

    The system is designed to push down the nose of the aircraft if sensors are saying it is necessary — overriding what pilots may be trying to do. The software update would limit the number of times MCAS tries to push down the nose, preventing it from struggling with a pilot, according to the pilots.

    Boeing has indicated the software fix will “make an already safe aircraft even safer.” The F.A.A. has said it expects to tell airlines “no later than April” to incorporate the software fix.

    "make an already safe aircraft even safer" Seriøst, kan ikke innse alvoret?
     
    Jan Fredrik liker dette
  20. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    651
    Likes mottatt:
    592
    Bonuspoeng:
    93
    Ufattelig om det faktisk er en enkelt programmeringsfeil alene som tok livet av så mange. Må si at jeg mister troa på sertifiseringprosessene og myndighetene sine godkjenninger dersom dette blir endelig konklusjon.
     

Del denne siden