Med forbehold om meget stygg sammenligning ta med klypesalt: De de som kan litt medisin, eller har en med prostata plager/operasjon, her kommer et eksempel. https://www.ahus.no/nyheter/oppstart-av-robotkirurgi DaVinci Xi robot kirurgen er programmert f.eks med Boeing sitt sikkerhets system, den kirurgen som operer prostataen, kommer litt for nær kjønnsorganet, pga avvik i programmering, og at det menneskelige kirurgen skal forsøke å få DaVinci til å snu skalpellen mot å SKJÆRE av hele lemmet, så sier programmeringen at IKKE SNU KURS, når det menneskelige kirurgen innser OI DER RØK LEMMET, om jeg ikke snur kniven ASAP. Hadde jeg som pilot på forhånd vist at om det skjer noen software/komponent feil, som igjen fører til jeg eller mine kollegaer ikke har noen styrings rett over, og kun at datamaskinen som ville kunne ta den siste avgjørelse...hadde jeg heller vært arbeidsledig eller byttet jobb, men tviler sterkt på at pilotene var informert om hvordan programmeringen var foregått(forretnings hemmelighet?) eller simulert komponent feil der datamaskinen tar hånd over situasjonene uansett hva piloten gjør?
https://www.aftenposten.no/verden/i/qn28ge/Kritisk-blikk-mot-Boeing-godkjenning-i-USA Da starter rettsprosessen rundt godkjenningen av flyet.
Dette er drøy lesning fra Lion Air-ulykken... https://www.reuters.com/article/us-...-frantic-search-for-fix-sources-idUSKCN1R10FB
https://www.dn.no/luftfart/norwegia...-myndigheter-det-er-veldig-uheldig/2-1-569565 Nå reagerer pilotene også!
https://www.marketwatch.com/story/c...e-faa-went-wrong-in-this-ugly-saga-2019-03-19 En artikkel til ettertanke om hvordan flysikkerhet, økonomi og politikk påvirker hverandre.
Er det bare jeg som syns at en mister litt respekt for Boing og FAA? Vel er det sikkert pris press som gjør at det kuttes i hjørnene(og sikkert ikke bare hos Boing), men i slike tilfeller som MCAS og nye systemer er det vel et minimum at det blir informert/opplæring av helt nye data systemer som er så vitale. Piloten bør jo som et minimum ha kontroll på alle systemene i flyet han opererer?
Helt enig. Og en podcast jeg postet litt over diskuterte litt rundt dette. Og at dette egentlih var en helt ny flytype, men så ble den lagt inn under 737 for det sparte flyselskapene for myyye opplæring/sertifisering.. Hovedsaklig ble dette gjort pga prispress fra US carriers, men det er jo BOeing som sitter med ansvar..
Men likevel må det nok være Boeing som har "overtalt" FAA i at 737 er kun oppgradert til nyere versjon, og ikke et komplett nytt fly? Men er FAA like lettlurt eller foretrekker noen der bestikkelser? Eller Boeing klart å "prefabricate specs" ifra det gamle 737 og derav manglende opplysninger i opplærings manualen og praktisk opplæring, slik at alle antok det er samma fly med oppgradert små snacks slik @Chrisbgg nevner? https://www.thenational.ae/lifestyl...about-flying-now-here-s-what-we-know-1.839270
Nå begynner Boeing å få problemer med tilliten... https://edition.cnn.com/2019/03/22/business/boeing-737-max-garuda-cancel/index.html http://www.spiegel.de/wirtschaft/un...t-bestellung-von-49-flugzeugen-a-1259107.html
Det blir interessant å se hva Norwegian gjør med sin flyordre. Med tanke på at de sliter med finansieringen så kan jo dette være en gavepakke hvis de enten kan få prisreduksjon, utsette levering eller kansellere hele eller deler av leveransen. Jeg er helt sikker på at de jobber alt hva de kan for å få maksimalt (no pub intended) ut av dette her.
Jeg mer å huske at Norwegian (NAS) fikk både store rabatter og delvis finansiering av statsgarantier fra US. De hefter nok ansvar til noe annet er uttalt av PONTUS, men det skjer gjerne mens vi sover !
Problemet for flyselskapene som har ordre inne er vel at de ikke har alternativer til 737 max hvis de skal ha nye fly. Hvis de kansellerer orderen får de ikke A320 neo før om lang tid, da Airbus har fulltegna produksjon i lang tid fremover.
Det er sant. Jeg vil tro Boeing har begrensninger i kontraktene slik at ansvaret deres er begrenset til egen leveranse. Imidlertid vil jeg tro at de ikke nå kan hevde å ha levert i henhold til kontrakt for fly som eventuelt skal leveres i dag for eksempel. Flyet har jo ikke godkjenning for å fly lengre og det er grunnet i forhold som er under Boeings kontroll (hvis det nå er MCAS som er problemet). Hvis de ha har kontraktsfestet leveringsdatoer så har de helt sikkert forsinkelsesbøter per uke forsinkelse, begrenset kanskje opp mot 10% av kontraktsverdi. Om det tar veldig lang tid så blir det jo fort problemer for flyselskapene å finne erstatning for gamle fly og en kan kanskje ikke åpne ruter som planlagt, men for Norwegian som da kanskje slipper å betale en delbetaling ved levering og samtidig kan få bøtebetalinger så vil det kanskje sikre profitabiliteten Kjos har lovet i år.
Boeing klar med software oppdatering: Oppdatering eller ikke, med et design som i utgangspunktet gir ustabilitet blir det lenge til jeg setter mine bein på en Max..
Det er du neppe alene om. Jeg booket en betydelig omvei her før flyene ble satt på bakken for å unngå MAX8. Normalt har jeg ikke noe i mot omveier, men direkte til Oslo vs 5 timer ekstra og 0 poeng er ikke nødvendigvis heller en drømmesitasjon. Men heller det enn MAX8 inntil dette er løst. Får bare søke C-oppgradering hos TAP istedenfor, så overlever jeg nok turen
Jeg har en retur hjem fra påskeferien som fremdeles virker å ha setekonfigureringen til Max 8 (Norwegian med 32 rader)... Men Max 8 kommer vel 'heldigvis' ikke på vingene til da.