Problemer hos Boeing (737 MAX, 787)

Tråd i 'Nyheter' startet av furlong, 10. mars 2019.

Tags:
  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kommer nok ikke til å booke MAX8 før om et par år om det ikke skjer noe mer..

    Ingen tvil om at det er flere som meg som vil unngå dette flyet, og kanskje til og med selskap som bruker det for å være sikker.

    Hva med pilotene? Er de trygge på at dette ikke skjer igjen?

    Her er det mye mer psykologi enn teknikk som kan være utfordrende for Boeing. Et rykte er vanskelig å bygge opp men enkelt å ødelegge blablabla etc osv.
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Manns minne er kort. Til høsten er hele greia med MAX8 glemt, og vi kommer kanskje på det i 11000 meters høyde på vei til Granca :)
     
    NoLimit, Kristian, Shyneno and 3 others like this.
  3. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
  4. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Skremmende lesning... Dette var ikke helt forventet av et stor verdens anerkjent selskap... Blir nesten å lure på hva mer som skjuler seg under teppet... Spm. er om ledelsen "viste" dette eller ikke, samt vedlagt en kostnads estimat på dette ville kost å reparere? Nei blir spekulasjoner, forholde oss til fakta, de er jo ærlige hos Boeing vedrørende 737`n...
     
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    drsyk liker dette
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Det var en skremmende artikkel og Mike Sinnett, var ikke mye bedre, merkelige svar, spes. når pilotene ikke viste om systemet og ikke nevnt et ord i manualen(dermed aldri trent på slik scenario).

    Mike svarer nei vi forventer alle piloter er trent opp i slike situasjoner, ja klart det, men de hadde spart enormt med tid, om de visste om at det var et slikt software som kunne gå i vranglås, som får nesen til å stupe ned, og da med en strategi på dette hvordan håndteres på kortet mulig tid(her kan en være sikker på at Boeing ikke viste om det engang før 2 tragedier skjedd, eller viste de?

    Arrogante F¤%# han Mike, men det er noe flere bakmenn enn han som er ansvarlig... Vi får bare håp på at ikke flere tragedier skjer, uansett flytype, korrupt/tar snarveier eller ei... Menneske liv står på spill.
     
  7. jonss

    jonss Metaprokrastinator

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,059
    Bonuspoeng:
    93
    Quatar nekter å ta i mot Dreamliners fra Boeings South Carolina-fabrikk.
    Mener jeg leste i en annen artikkel hos Bloomberg at den ble satt opp for å tjene mest mulig, så de bygget et sted uten fagarbeidere, så Boeing kunne utdanne arbeiderne selv, uten fagforeninger og altså også med dertil tilhørende sviktende kvalitetskontroll.
    Samme fabrikken lager enkelte deler til 737 Max.

    Får legge til at Quatar fikk sine Dreamliners fra Washington-fabrikken, hvor det er ordnede forhold.
    https://www.bloomberg.com/news/arti...r-plant-plagued-by-shoddy-production-nyt-says
    https://www.boeing.com/company/about-bca/south-carolina-production-facility.page
     
    kaijoar liker dette
  8. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    The New York Times har skrevet mye om fabrikken i Sør-Carolina. Mye av dette har blitt oppsummert i "The Daily"-podkasten. De begynner dog å bli litt gamle.

    For den som er interessert:
    March 19, 2019: Two Crashes, a Single Jet: The Story of Boeing’s 737 Max
    https://overcast.fm/+LHycMZnWw

    April 23, 2019: The Whistle-Blowers at Boeing
    https://overcast.fm/+LHycFpjoo
     
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Xflipper liker dette
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Gir jo god mening dette.
    Folk er ekstra paranoide når det gjelder fly, så ingen vil fly en MAX, da kaller man det bare noe annet og vips så er de fleste uvitende og fornøyd.

    Jeg har engang bodd på hotellrom 12B, det var eneste rommet med bokstav og det var mellom 12 og 14.. Takker fortsatt vår skaper for at det ikke var rom 13.. Det hadde vært kritisk....
     
    Eddie47, Kalsnes, Kristian and 2 others like this.
  12. Flyhight

    Flyhight Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Reiste til Palanga den 6. juli med Norwegian og tilbake 14. juli fra Vilnius. Begge ganger med MAX fly. Når jeg søker på Seat Guru de destinasjoner flere datoer så dukker opp kun 737-800 (738).
     

    Attached Files:

  13. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Siden Max flyene til Norwegian har stått på bakken siden mars er det svært tvilsomt at du har fløyet med Max i juli... Det sikkerhetskortet du har bilde av er et kombinert B737-800/B737-8Max, så da er det helt sikkert 737-800 du har reist med
     
  14. Flyhight

    Flyhight Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ok - nå skjønner jeg, takk! Ble litt urolig...
     
  15. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde jeg vært pilot for B737 og måtte senere fly 737MAX hadde jeg nok fort skiftet over til Airbus for si det slik.
     
    Eddie47 liker dette
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kommer ikke til å reise med et MAX fly dersom jeg kan styre det.
    Den 27.8 skal jeg fly fra Toronto fra Vancouver, beste forslag var satt opp med en MAX8, en flygning jeg hoppet over og valgte å vente i Toronto til neste fly B777-200. Et fly som skal videre til Sydney ....

    I ettertid har Air Canada satt inn en B787 i stedet for MAX8, men da jeg bestilte var MAX8 nettopp satt på bakken og mye har skjedd etter det.
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Er vel ikke fult så enkelt.. Nye sertifikat etc

    Enig. Jeg booket også om en reise for å unngå dette før de ble satt på bakken i våres..
     
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Var det ikke nettopp Ryan air, som har omdøpt samtlige MAX fly til 737-8200... Max visner nok ut... blir å følge med på nytt navn og sertifikater fremover.

    En ønsker virkelig at Boeing, innser hva de har skapt og forsøker å rydde opp. 747`n er hva en assosierer Boeing med... Max`n kan vel ikke settes i drift før er uttestet på lik linje med en "ny fly lansering"+andre uavhengige organisasjoner enn FAA...
     
  19. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,156
    Bonuspoeng:
    183
    Problemene med 737 MAX blir bare værre og værre jo dypere media graver...

    Denne var I NY Times og Seattle Times I uken som var:
    https://www.seattletimes.com/nation-world/roots-of-boeings-737-max-crisis-relaxed-faa-oversight/

    Det viser seg det at Boeing in innflytelse har stukket så dypt inn i FAA at det ikke har hatt kontroll over hva som har blitt sertifisert. De fleste regner nå med at maskinen er på bakken til tidligst 2020.

    Tror og håper at sosiale medier sørger for at det ikke holder å døpe om maskinene fra 737 MAX8 200 til 373-8200. Jeg kommer iallfall ikke til å sette mine ben i en "737 MAX" eller hva de velger å kalle den de nærmeste årene, kommer også å råde alle venner og kjente til det samme.
     
    anders82, phileas, Eddie47 and 3 others like this.
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for update @haakonks , skremmende lesning!Korrupsjon veid opp mot antall menneske liv gått tapt, for å "spare" noen dollar er nok utilgivelig! Enig der med å spre budskapet selv.
     

Del denne siden