Flystyrten i Østersjøen

Tråd i 'Nyheter' startet av Rscott, 04. sept 2022.

  1. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,724
    Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    Surrealistisk å følge flighten på Flightradar24 den siste halvtimen (OEFGR). Skikkelig gåsehudfølelse. Lite info foreløpig, men det er fortsatt mulig å følge redningshelikopteret live (HMF2). Litt overrasket over at Flightradar lot oss følge flyet helt til det gikk i havet.
     
    Last edited: 04. sept 2022
    travelislife and Sonictravel like this.
  2. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    976
    Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Pussig at jagerflyene ikke så noen i cockpit. Mulig noe har skjedd i kabinen som har fått dem til å forlate med autopilot på.
     
    travelislife liker dette
  3. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    29,490
    Bonuspoeng:
    183
    Enig, surrealistisk! Gikk veldig fort ned i noe som så ut som en spinn, så ikke stort håp for overlevende vil jeg tro :(
     
    travelislife liker dette
  4. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,724
    Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, neppe noe håp. Det var oppe i -8000 FPM på slutten
     
    Last edited: 04. sept 2022
    travelislife liker dette
  5. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,724
    Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    De har spekulert i trykkfall, men det kan jo ha vært hva som helst. Skulle trodd at noen av passasjerene ville tatt seg frem i cockpit dersom de var ved bevisshet.
     
    travelislife liker dette
  6. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,149
    Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis man følger med flyruten på flightradar24 så ser det ut som om det var kontakt mellom pilotene og flyplassen i Køln i det det skulle ha innflygning, men så ser man at flyet plutselig endrer kurs litt østover og deretter nordøst. Flyhøyden var den samme under hele turen og før det styrtet som må jo det bety at autopiloten var på hele tiden, noe muffins må ha skjedd inne i flyet rett før de skulle landet i Køln.
     
    travelislife liker dette
  7. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,724
    Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    Samtidig la jeg merke til at det vendte rett øst inn mot Latvia i 5-10 minutter før det gikk i spinn og styrtet. I denne perioden gikk det både raskt nedover og oppover i rykk og napp Jeg tenkte at noen hadde våknet pga lav høyde (ca 20.000 fot), men det blir jo bare spekulasjoner. Håper passasjerene var bevisstløse hele tiden. Og det kunne vel like gjerne vært autopiloten som kicket inn.
     
    Last edited: 04. sept 2022
    travelislife liker dette
  8. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    458
    Likes mottatt:
    2,708
    Bonuspoeng:
    93
    Ja dette var skikkelig tragisk. Våre tanker får gå til etterlatte familier.

    Kan se ut som om det fløy på autopilot helt til det muligens gikk tomt for drivstoff, farten sakker brått av før det starter en descent / ikke greier å holde høyde før det deretter tiltar i descentrate og av en eller annen grunn foretar en venstresving som resulterer i minst 2 fulle 360.

    Problem med trykkabin skulle visstnok være rapportert tidlig etter avgang. Kanskje trodde piloten (ja for det var bare en pilot) at situasjonen var under kontroll, så var den ikke det, med påfølgende hypoksi og bevisstløshet.

    Trist var det uansett. Så får vi håpe vi får svar og svarene kan hjelpe å forhindre ulykker i fremtiden.
     
  9. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,450
    Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Som flyinteressert tenker man på om moderne avionics kunne ha løst noe av dette.
    https://skybrary.aero/articles/automatic-emergency-descent-system

    Selv om flyet var fra 1979 så er det ikke usannsynlig at det har fått Garmin glasscockpit eller lignende.

    Ironisk nok, så er godkjennelsesprosessen for nye løsninger så dyr og langdryg at det tar lang tid før slike ting blir dagligdags.

    For småfly har det kommet autolanding som lar passasjerer starte en nødlanding hvis piloten ikke er i stand til å lande:
    https://www.wsj.com/articles/press-a-button-and-this-plane-lands-itself-11595044800
     
    travelislife liker dette
  11. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    458
    Likes mottatt:
    2,708
    Bonuspoeng:
    93
    Så pussig. Tenkte akkurat på dette selv og nevnte det for en jeg prata med i går. "Det skulle nesten vært en knapp for automatisk nedstigning til FL100". Egentlig så er jo risikoen mindre ved å stige ned til FL100 mens piloten ( e ) våkner til liv, selv uten MSA klarert (minimum safety altitude, i forhold til terrain) enn å selv forsøke å løse det problemet med noen sekunder for mye uten oksygen. Vi har alle sett hvordan folk blir da, i tester foregått i trykkammer for opplæring og simulasjon.

    Synes det er skremmende høy prosentandel på flyulykker som kan relateres til trykk / oksygenmangel. Alarm for oksygenmangel / kabintrykk burde vært obligatorisk.
     
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,450
    Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, dessverre er det fort noen ekstra klikk med autopiloten for å få det til. Drei hjulet for å sette target altitide, trykk på/endre mode til V/S og drei hjulet for å sette rate of descent. På jetfly er det vel Flight Level Change (FLC)-modus.

    En egen knapp (eventuelt få klikk på skjermen) for FL100 hadde vært lurt de (få) gangene det er nødvendig.

    Disclaimer: jeg er ikke pilot, men har aspirasjoner om PPL "en gang før 50".
     
    jonss liker dette
  13. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    458
    Likes mottatt:
    2,708
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, helt enig. For Boeing 737: Det å måtte snurre på ALT PRE SELECT på MCP kan være too much når man er helt i ørka grunnet hypoksi vil jeg anta. I teorien skal det kun være å snurre hjulet til ønsket høyde så trykke på LVL CHG (level change) og deretter setter flyet selv idle thrust og justerer descent path accoring to speed selector i MCP (og den settes vel lik current speed når du endrer til LVL CHG modus). Kanskje det hadde berget noen liv. Men har på den annen side ikke hørt noen havarirapporter som peker på funn som tilsier at de var på vei til å konfigurere for descent og dermed ikke "rakk det".

    Airbus er kanskje litt snillere. Der vil ikke computeren ha flyet i overspeed eller for steep descent uten å rette opp selv, selv uten autopilot aktivert. Roll er nok også begrenset til trolig 45 grader vil jeg anta (noen røflige antakelser her).
     
    tobeornot999 and jonss like this.
  14. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,613
    Likes mottatt:
    9,219
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er det vel ikke SÅ mange kommersielle ulykker med hypoksi som årsak. Poenget mitt er at man kan gjerne lage slike funksjoner med en knapp for hypoksi, men en slik svært spesiell funksjon kan fort glemmes blant de andre 100 funksjonene i cockpit. Se bare på Hudsonulykken, det var jo en funksjon for «landing on water» som skulle skalke alle luker i buken, men pilotene glemte/kom ikke på å aktivere den.
     
  15. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,450
    Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Siri, aktiver landing on water
    ...
    "Åpner apple music og spiller landing on water av Neil Young"

    Kanskje greit vi har fysiske knapper fortsatt ja, selv om jeg ser tesla-eiere er flinke til å forsvare fjerning av knapper og bruk av skjerm og talestyring ;-)

    Jeg visste ikke om denne funksjonen, men jeg fant info om den for alle som er like nysgjerrige som meg:

    https://simpleflying.com/airbus-aircraft-ditch-switch-emergency-landings/
     
    Rscott liker dette

Del denne siden