Det er mulig jeg må flytte til Køben en periode. Har med kone og tre barn (15,10,3) og trenger å bo et sentralt men forholdsvis trygt sted. Finnes det en objektiv beskrivelse av kongens bys ulike bydeler? /koffert
Flere interessante forslag, men tilgang på kjøtt og hasj er uten nevneverdig betydning. At min datter kan gå i butikken uten å bli tafset på er langt viktigere.
Området rundt Fields ser jo ganske fint ut. Store grøntområder, metro til sentrum og kort vei til storsenter og lufthavn.
Har en forkjærliget for Nørrebro, med masse fine parker og smågater. Har kanskje bare vært der i festlige sammenhenger, men det virker for meg ganske så barnevennlig og. Og billig kebab!!
Nørrebro er dessverre også kjent for gjengopprør, gateslagsmål og skyting - jeg fikk senest en "advarsel" mot området fra en dansk kollega i dag. Nå er det åtte år siden jeg bodde i København, men jeg følte meg alltid trygg i Frederiksberg. Kan også anbefale Amager/Kastrup og Hvidovre - så fremt man holder seg sør i disse områdene. Unntaket er Islands Brygge som er "dejlig", som man sier på dansk
Sier du det ja, det har gått meg hus forbi hvertfall. Men det er jo en stor bydel, midt i byen. Bodde forøvrig på en AirBnB der nå i vår, der det ellers bodde en familie med tre små jenter. Så det er nok ikke helt rød sone enda
Hvis det skal være centralt kan jeg kun anbefale Islands Brygge. Vi har boet der i små 8 år. Metro lige rundt hjørnet. Så 20 min til lufthavn, 20 min til strand (5 min til havnebad), 20 min til centrum og under 10 min til Fields. Desuden så ligger Amagerfælled tæt på hvis man vil have et grønt område. Største ulempe er at det kan være svært at finde noget til en fornuftig pris. Men set i forhold til norske (Oslo) priser er alt jo billigt i Danmark.
Bor på Frederiksberg, og kan klart anbefale det. Tror absolutt at det er her dere vil bli mest fornøyd Lettere og billigere parkering, og mindre skatt er det også. Frederiksberg er en bydel, men også en helt egen kommune.
Mye rare forslag til en familie her, Christiania, Kødbyen??? Fredriksberg og Nørrebro er bra, men det er jo fremdels veldig urbant og består mest av bygårder. Ville helt klart anbefalt Hellerup hvis dere har råd til å bo der. Sentral beliggenhet, en liten togtur inn til sentrum. Her er det eneboliger og rekkehus som dominerer, veldig hyggelig nabolag.
Har nok sammenheng med at det eneste kriteriet var "trenger å bo et sentralt men forholdsvis trygt sted". Da mener jeg i hvert fall at Frederiksberg er best. Kødbyen og Christiania er jeg enig i at er tullete forslag! Synes han Hellerup er sentralt nok, så trenger det en nærmere spesifisering, synes jeg. Da ville jeg også vurdert f.eks. Lyngby.
Tror veldig mange skjønte at Kødbyen og Christiania var tulleforslag altså Er ikke bare bygårder på Frederiksberg, fins flere gamle villaer med store hager om penger ikke er noe problem, eller helt fine og trygge lavblokkområder. Der jeg pleier å bo, i Sprogøvej, er i en 85m2 3-roms selveierleilighet i ei lavblokk fra 80-tallet. Eierforeningen har egen parkeringskjeller, tennisbane, svømmebasseng etc. Helt normalt middelklassestrøk. Kort vei til barnehage, div. skoler og ikke minst CBS. Også latterlig kort vei til enten Fasanvej eller Frederiksberg metrostasjoner, der metroen går til CPH uten bytte. Området har ingen gjennomgangsfottrafikk eller folk som "henger rundt", da beboerne har egen nøkkel til alle snarveidørene. Sånn, det var mitt lille, veldig subjektive tips (Ellers oppleves Islands Brygge som et trygt, stilig, up and coming område.)