Flytter til USA - betale skolepenger

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av skyblue, 03. jan 2018.

1. skyblue

skyblue Medlem

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Hei!

Jeg skal flytte til USA for å studere i januar. Skolepenger er på $10.000 USD per semester og de tilbyr kredittkortbetaling, men skolen tar et gebyr er på 2,5% = nesten 2000 kr i gebyr. Er det verdt det?

Jeg har AMEX Premium, Shell, SAS Mastercard og Norwegian Rewards kort.

Og jeg har SAS Gold.

Hvis noen har noen ekstra gode tips på hvordan jeg skal tjene mest mulig poeng mens jeg er i USA si fra. Jeg skal jobbe på campus så jeg får SSN nummer men usikker på om jeg kvalifiserer for kredittkortene med gratis poeng :).

Godt nytt år!

haki liker dette
  2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Når du kommer over er du persona non grata for alle finansinstitusjoner.
    Det første du gjør er å "kjøpe" deg et kredittkort. Dvs et MC eller Visa hvor du setter inn penger på forhånd, og bruker det flittig. Når 6 måneder er gått (i noen grad også før) så er du blitt stueren, da kommer tilbudene. Dog, det er selvsagt ikke mirakler som skjer, du vil ikke ha noen kongerating, men du er i gang.

3. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Har du ok inntekt nå?
    Får vel ikke tak i et Amex ICC kort?
    Da er kanskje veien til USA kort kortere..

4. ArrogantBastard

ArrogantBastard Medlem

Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Nå tar jo bankene gebyr også for å overføre til USA og det er fremdeles en lite smidig prosess (tar ofte mye tid). Så Kredittkort betaling kan fort være en grei løsning.

Som Roadking skriver er SSN kun første steg for å få Kredittkort her i USA, du må bygge opp Kreditt. Vi anbefale at du velger en av bankene som tilbyr Kredittkort knyttet til Flyselskap, f.eks Chase med United Mileage Plus. Til å begynne med får du et Debitkort og sørg for å betale mest mulig via Chase, husleie, strøm slik at de ser et stødig mønster. Om du har mulighet til å sette inn et beløp i en Sparekonto (USD 2000 ++) og ikke røre dette vil også hjelpe på å korte ned de normale 6 månedene det tar.

AMEX kan også korte ned tiden ved at det bruker Kreditthistorien du har hos dem.

Poengene her borte er ikke gratis, du kan normalt velge mellom lavere rente eller poeng - betaler du ved forfall er poeng billig, men bruk litt tid på å planlegge hvilket selskap du skal samle poengene hos, husk at med U.S. adresse må du i tillegg til Poeng / Miles også oppfylle et USD krav for å oppnå status.

Del denne siden