Forbrukerrådet vil ha bonus-forbud på kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Naalaiveggen, 20. juli 2018.

  1. Naalaiveggen

    Naalaiveggen Medlem

    Innlegg:
    99
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
  2. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
  3. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Norge den siste kommuniststat. Og vi som bor her har så store skyggelapper at vi ikke innser det engang.

    Noen få trenger å bli vernet mot seg selv, slik vil det alltid være. Men det må da være måte på.
     
    Shyneno liker dette
  4. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    "Regjeringen jobber nemlig med en ny finansavtalelov, som trolig blir behandlet i Stortinget i løpet av året."

    For å bli konstruktive - er det noe meningsfylt sted medlemmene her inne kunne skrive til (finansminister, finanspolitisk talsmann, cc Erna) i de relevante partiene, for å gi uttrykk for at dette er en dårlig ide og kanskje medfører en tapt stemme ved neste valg?

    Eller kanskje noen som kan programmere en enkel mail-generator?

    Selv tror jeg ikke "tar av på Facebook" har like stor impact som at rette vedkommende får et par tusen mail.

    Gjetter også tråden kunne samle en del argumenter - f.eks:

    - Selv om bruken av kredittkort har økt kraftig, har ikke den utestående kredittkortgjelden økt like mye (Kilde: Finans Norge)
    - At man gjennom årsavgiften indirekte betaler for å få bonus
    - At loven eventuelt kun burde ramme bonus på kreditt som ikke betales ved første forfall (eller negativ bonus dersom renter betales, eller på annen måte fjerne bonus-incitamentet knyttet til gjeldsopptak)
    - I stedet for forbud mot bonus kunne kort med bonus heller få krav om at utestående må betales i sin helhet ved forfall
    - Det nye gjeldsregisteret for forbrukslån kunne brukes til å begrense tilgang på kredittkort med bonus for de få som har signifikante gjeldsproblemer
    - Annet?
     
    Last edited: 20. juli 2018
    Ursa, LaDuden, henrikvd and 1 other person like this.
  5. Naalaiveggen

    Naalaiveggen Medlem

    Innlegg:
    99
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Selv ble jeg medlem av forumet i sin tid for å følge diskusjonene rundt Payr, og jeg har ikke noe fokus på bonus på fly. Men jeg bruker kun kredittkort med diverse former for bonus i prosent, og har siden 2011 "tatt ut" om lag 100.000 kroner. Alt har jeg satt inn i min pensjonsparing i aksjefond. Ikke en krone i renter har jeg betalt.

    Det er ille at vi de som bruker kredittkort fornuftig skal straffes for at noen får problemer....
     
    MrPutter, Nilsen, Insomnia4u and 2 others like this.
  6. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hørte nylig noen amerikanere som mente at USA var den siste kommuniststat. Har også hørt briter mene det samme om Storbritannia. Så det er tydeligvis noe konkurranse om denne tittelen... :)

    Uansett er dette gammelt resirkulert nytt som antagelig ikke vil blir innført. Det er andre ting som er langt viktigere om man ønsker å redusere gjeldsbelastningen.

    Selv synes jeg alltid det er morsomt med politikere som er livredde usikret gjeld, men mener bolig må kunne belånes helt opp til pipa så alle skal få en bolig de ikke har råd til.
     
    Ursa, Mbj, Chrisbgg and 3 others like this.
  7. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Har selv over 10 kredittkort som jeg bruker i tur og orden.
    Siden jeg har god kontroll på min økonomi så tjener jeg godt på dette.

    Har forståelse om at noen kanskje ikke har den samme selvkontroll som meg selv og for dem vil dette absolutt være en fordel.

    Et samfunn er aldri bedre enn hvordan de behandler de svakeste, så hadde ikke hatt noe imot dette forbudet.
     
    Dash liker dette
  8. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,154
    Bonuspoeng:
    183
    Tror nok det er lurt å ligge så lavt som mulig...

    Oppfordring :
    Hvis noen her blir kontaktet av media med spørsmål om opptjening av bonuspoeng, vær veldig obs på hvordan dere blir fremstilt, og aller helt, ikke uttal dere.
     
    MrPutter, Shyneno, Dash and 11 others like this.
  9. Swaggertarian

    Swaggertarian Sunnfjording

    Innlegg:
    156
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Eg støttar denne oppmodinga 100%. Ein som flyr verda rundt i C/F og kosar seg med gratis fôr og fludium i eksklusive flyplassloungar vil ikkje få rare sympatien her i erkesosialdemokratiske Norge. Det trass i at han har oppnådd dette med god planlegging og mange timar framfor skjermen.

    Sympatien går til han/ho som har fått Bank Norwegian-kort for å spare CPs til å ta med ungane på Sydenferie, men som no slit med å dekke basisbehova utan hjelp frå vennar og familie etter å ha mista kontrollen med kortbruken.
     
    Kalsnes, Klokkesamler and Wiolenze like this.
  10. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Nå som det blir innført ett gjeldsregister, så kan Stortinget innføre en maksgrense på kortkreditt, feks ei halv årslønn. Banker som gir kreditt utover dette vil miste sin rett til å kunne kreve inn kreditt som er gitt ut over dette beløpet.

    Tror det ville løst den knipa der :)
     
    Last edited: 21. juli 2018
    Gullars and sutenai like this.
  11. rosj

    rosj Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Med gjeldsregisteret som er under utvikling, så tviler jeg på at de vil stramme inn veldig mye.

    Min antakelse er at de vil gå direkte etter Norwegian sitt bonusprogram. Dette på grunn av deres eierskap i Norwegian Bank som gir deg både forbrukslån og kredittkort så lenge du har en puls.

    SAS tilbyr ikke direkte forbrukslån og kredittkort på lik linje med Norwegian.
    Derimot så har du SAS Mastercard som utstedes via SEB bank og AMEX som utstedes via DNB/American Express, som så har avtaler med SAS om EB-opptjening.
     
    Last edited: 23. juli 2018
    Ursa, Derby4 and Xflipper like this.
  12. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Dette. Så krysser vi fingrene for at Finans Norge gjør jobben sin og sørger for at forslaget faller.
     
    MrPutter, furlong, Derby4 and 3 others like this.
  13. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Problemet i Norge er at det er fritt frem for at kredittkortselskapene selv bestemmer rentesatsen. I erkekapitalistiske USA er det rentetak, f.eks. Når det er så store marginer for selskapene, lever de fint med at noen ikke klarer med rentene. Hadde det vært rentetak(f.eks. maks 7 prosent over styringsrente) hadde de blitt superstrenge på hvem som hadde fått kreditt.
     
    ElinPelin liker dette
  14. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Siden USA ble nevnt, kreditorene på den andre siden av fjorden bærer mye høyere risiko enn en norsk kreditor.

    Hvis du kjører økonomien din helt i grøfta i Norge har du mulighet for gjeldsordning, du får fem ekstremt kjipe år mot at gjelden slettes; går du personlig konkurs i USA slettes gjelda når boet ditt er tømt [1].
     
  15. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Relevant.

     
  16. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Kan noen gi @Henrik prisen for dagens beste replikk?
     
    DanH and Blaa like this.
  17. 415thNightFighter

    415thNightFighter Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    33
    Bare et lite apropos til hvilken reklame som er i denne tråden.... Skjermbilde 2018-07-21 kl. 17.03.01.png
     
  18. Derby4

    Derby4 Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Dette er overformynderi! Det har ingenting med å ta vare på de svakeste. Dette handler om å løse et problem med feil virkemidler. Når du har 60 000 kr i ubetalt kredittkort gjeld er ikke fordi folk er så sulten på eurobonus eller cashpoints.

    At du ser på dette tiltaket som å hjelpe de som ikke evner å vite hvordan økonomi fungerer er skremmende!
     
    OleMarius and Swaggertarian like this.
  19. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Derby4 liker dette
  20. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113

Del denne siden