Forlengelse av billeie

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av runarg, 06. april 2018.

  1. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    321
    Likes mottatt:
    674
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har en billeie i California med Avis i jula. Prisen for 8 dager, klasse E, er 1800 - en bra pris. Nå fikk jeg akkurat melding fra SAS at de ikke kommer til å fly LAX-ARN 26.12 der jeg har booket. Så jeg må vente til 27.12. Billeien er til 26.12 og må forlenges med en dag. Jeg sjekker på avis.no, og prisen for 9 dager er 2900, altså 1100 mer! Også prisen for 8 dager er nå økt. Så sjekker jeg prisen på leie EN dag, som er 500, under halvparten av prisen av å forlenge leien med en dag.
    Jeg ringer Avis og spør hva jeg bør gjøre. De bekrefter prisene jeg har funnet, og sier at jeg IKKE kan bestille en dag ekstra og levere en dag senere. Da må jeg kjøre innom stasjonen på LAX etter 8 dager og ta en ny bil den siste dagen!!!! Men jeg har ikke tenkt å være tilbake i LA den dagen!
    Noen med erfaring fra liknende? Noen gode råd? Avis er ikke villige til å hjelpe (det har jeg blitt vant til!!).
     
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,365
    Likes mottatt:
    28,896
    Bonuspoeng:
    183
    Prøv å bestill den ene dagen ekstra i samme bilklasse, så ringer du til Avis å ber de slå sammen leiene. Gjort det samme i UK flere ganger når det har blitt endring i planene, og det går brillefint.
     
  3. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    321
    Likes mottatt:
    674
    Bonuspoeng:
    93
    Det var akkurat det jeg spurte om da jeg ringte i går. Svaret var at det ikke er mulig. Jeg må innom Avis på LAX og hente ny bil for den siste dagen. Ønsker jeg å unngå det må jeg betale 1100 for å forlenge den opprinnelige leien med 1 dag.
    Kanskje jeg bør ringe igjen og håpe å snakke med en annen agent?
     
  4. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Ta det med utleier i USA, pleier å ordne seg da
     
  5. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    915
    Likes mottatt:
    1,306
    Bonuspoeng:
    93
    Stort sett kan det ordne seg, spesielt hvis du er statuskunde. Imidlertid er det nok av utleiesteder i USA som begjærlig griper anledningen itl å tyne ekstra USD ut av deg når de klart skjønner at du IKKE har anlending til å svinge innom. opplevde det i San Antonio for et par år siden....
     
  6. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,365
    Likes mottatt:
    28,896
    Bonuspoeng:
    183
    Har fått samme svar når jeg spør om det går uten å ha begge reservasjonene klare, men prøv å booke den siste dagen før du ringer igjen.
     
  7. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    331
    Likes mottatt:
    246
    Bonuspoeng:
    43
    De kan (om de vil og får lov på den aktuelle stasjonen), sjekke ut begge kontraktene dine samtidig. Du må da signere på to ulike kontrakter, men de setter opp samme bil på kontrakten slik at du slipper å bytte. Utfordringen er at de da må trikse med km på bil, noe som de spesielt i USA er ganske strenge med, spesielt om det er en egeneid stasjon. Om det er en frittstående gjør de litt mer som det passer dem, men du må nok bare høre med dem når du henter bilen. Spør eventuelt om å få snakke med manager.

    Når det gjelder prisen så vil de ikke kunne endre på leien din uten at prisen oppdaterer seg. Når prisen i dette tilfellet har gått opp siden bookingtidspunktet, så blir det etter samme prinsipp som om du skulle endre flybillett, at du må betale den nye prisen (og prisen på hele leien endrer seg). Jeg ville derimot fulgt med på prisene fram mot avhenting, da det like gjerne kan gå motsatt vei og prinsippet blir det samme da, nemlig at om du endrer på bookingen (ved f.eks å legge til en dag), så vil hele leien justeres ned i pris.
     
  8. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    915
    Likes mottatt:
    1,306
    Bonuspoeng:
    93
    Forsåvidt litt OT, men i fjor var det laaaang ferie med uthenting av bil i AGP og leiebilbehov i ca 5 uker. Hertz setter max til 4 uker, men intet problem med back-to-back leie uten å måtte innom.
     
  9. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    298
    Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Så sant ikke prisen går ned på forhånd ville jeg beholdt bookingen og snakke med Avis når du henter ut bilen. Hvis det også på stasjonen innebærer at de må rekalkulere prisen på hele leieperioden og det blir veldig dyrt, så ville jeg hentet ut bilen og ringe dem senere i leieperioden og si at du må ha bilen én dag ekstra.

    Det står i avtalevilkårene hvordan forlengelse av leieforholdet foregår. Hvis du er forsinket må du betale for en ekstra dags leie for kjøretøyet pluss et behandlingsgebyr for forsinket tilbakelevering for hver dag du er forsinket.
     
  10. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    331
    Likes mottatt:
    246
    Bonuspoeng:
    43
    Å justere leien før du henter bilen eller å forlenge den mens du har bilen vil i prinsipp lede til det samme. Eneste forskjellen er at prisen kan ha endret seg i perioden fra du hentet ut bilen og til du ber om forlengelse, og det vil påvirke sluttprisen i den ene eller andre retningen. Prisen blir rekalkulert i det de endrer i systemet og blir deretter låst til eventuell ny endring. Om du forlenger før du skulle levert bilen etter opprinnelig avtale, slipper du gebyret for forsinket tilbakelevering.

    Ellers enig i at dersom prisen ikke har gått ned før du skal hente bilen, så er det like greit å vente til du er på stasjonen. Du kan være heldig med den du treffer på...
     
  11. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    915
    Likes mottatt:
    1,306
    Bonuspoeng:
    93
    Litt OT: Matforgiftet i BCN tidligere i vinter, ble ett ekstra ufrivillig døgn på hotell med ditto innlevering av bilen til Hertz. Kun fakturert for behandlingsgebyret. Absolutt sympatisk.
     

Del denne siden