Forsinkelse LH, hva gjør jeg videre?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av rimitone, 23. febr 2018.

1. rimitone

rimitone Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Hei

Jeg var en tur over til Whistler denne uken, og fløy OSL-FRA-DEN-SEA for så å fly YVR-FRA-OSL tilbake.

Problemet oppstod på utreise. Allerede på gardermoen ble første flyet forsinket ned til FRA med ca en time. Kjipt, men det burde kanskje holde akkurat for connection. På flyplassen i FRA viste det seg at bekymringen for å rekke connection var meget ubegrunnet. Vi ble stående ca 3,5 timer på bakken, i kabinen. Vi fikk bare meldinger om at det tok litt mer tid hele veien.

Naturlig nok, er forsinkelse på over tre timer påvirkende videre flyvninger, så flyet som riktignok var med UA kunne jeg bare glemme, da det antagelig var landet i Seattle før jeg var nede i Denver.

Her lukter det vel kompensasjon? Jeg måtte frem til Seattle, og fikk kjøpt ny billett med siste fly,over skranke hos south western (noen som gjør det lenger?).

Reisen var bestilt hos LH gjennom flightfinder. Slik jeg har skjønt det er det LH som har ansvaret, UA var codeshare, på lik linje med at jeg på hjemturen endte opp i en SAS maskin, selv om det er LH sin tur.

Hvem/hvordan kontakter jeg? Jeg mener jeg utifra EC reglene ihvertfall har krav på 600 euro her, og muligens den andre flybilletten, eller går den innunder de 600? Da det ikke var noen andre *A flyvninger for kvelden, var andre som hadde videre connections, villige til å ta inn på hotell for natten.

Tar gjerne imot tips på hva og hvordan jeg skrider frem i denne saken

2. NilsernNilsen

NilsernNilsen Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,498
    Bonuspoeng:
    93
    Spørsmål om kompensasjon etter EU 261/2004 som følge av forsinkelser er en gjenganger her på forumet, og de alminnelige utgangspunktene er som regel de samme: Så fremt ikke forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter i henhold til art. 5 nr. 3 har du krav på kompensasjon etter art. 7 nr. 1 bokstav c) dersom du ankom din endelige destinasjon mer enn tre timer forsinket. Reiste du på gjennomgående billett har du krav på å få dekket utgifter til alternativ transport eller overnatting dersom dette er nødvendig. Det er det flyselskapet som er skyld i forsinkelsen som skal utbetale kompensasjonen. I ditt tilfelle synes jeg det er uklart hva som skjedde med videre flyforbindelse i USA - var denne kjøpt som enkeltbillett, bestod reisen av gjennomgående billetter, ga du flyselskapet mulighet til å booke deg om eller booket du ny flybillett selv. Dette kan være avgjørende for om denne utgiften skal erstattes av flyselskapet, i tillegg til at det utbetales kompensasjon.

3. rimitone

rimitone Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    For å gjøre det klart, det var gjennomgående billett til Seattle, med overgang til UA i denver. Altså det var en reise bestilt sammen. Returen var og samme reise, men fra Vancouver. Den videre flighten var gått da jeg landet.

4. haakonks

haakonks Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    2,124
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor kjøpte du billett videre med Southwest?

Prøvde du å kontakte LH sine ansatte på Denver eller alternativt United for å få en ny billett mår du ankom Denver?

Chrisbgg liker dette
  5. rimitone

rimitone Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    United hadde ikke ansatte tilgjengelig, bare to som stod igjen fra LH, de hadde ikke adgang til U sine systemer. Det var ikke flere fly den kvelden hverken med LH eller U, så de ga bare ut hotellrom. SW var eneste som hadde en flyvning igjen som var mulig å rekke. Jeg snakket med LH, og de sa det var helt greit at jeg booket. De var stresset for å få unna køen.

6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    7,124
    Bonuspoeng:
    113
    Litt samme problemstilling, vi fløy med gjennomgående billett fra BGO-CPH-YYZ-CUN.
    Pga. problemer med computer for å beregne last kom vi for sent til siste fly fra YYZ til CUN og kom ca 14 timer forsinket til CUN.
    Har vi rett til noen kompensasjon fra Air Canada?
    YYZ-CUN er også en AC flygning.

rimitone liker dette
  7. NilsernNilsen

Likes mottatt:
    1,498
    Bonuspoeng:
    93
    Utgifter til annen transport kommer i ditt tilfelle i tillegg til kompensasjon på €600 (kompensasjon gis utlukkende så fremt forsinkelsen ikke skyldtes ekstraordinære omstendigheter). Dersom du ankom Denver mindre enn fire timer etter opprinnelig ankomsttid kan imidlertid kompensasjonen reduseres med 1/2, jf. art. 7 nr. 2.

Ja, €600 per passasjer, jf. art. 7 nr. 1 bokstav c.

Last edited: 25. febr 2018
    rimitone liker dette
  8. rimitone

rimitone Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Hvor kontakter man LH? Jeg sliter med å finne rette sted? Forbrukerrådet sin greie leder meg ikke noe sted hvor jeg skjønner hvor jeg skal melde kravet. Finnes det noe telefonnummer eller skal kravet fremstilles skriftelig?

9. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    7,124
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg klaget og så kom svaret fraAir Canada, hva gjør jeg med dette?

Thank you for contacting us about your flight from Copenhagen to Toronto on February 21, 2018. We're sorry your flight was delayed and you missed your connection to Cancun.We know how important on time departures are, especially when our passengers have connecting flights to board shortly after arrival. As we did not operate our flight as scheduled, it is easy to understand your frustration.
    The delay of flight 883 was less than 3 hours. Air Canada submits the connection flight of AC1812 from Toronto to Cancun on is not under the scope of the EU Regulations 261/2004. Air Canada is not a Community carrier and this flight was departing from Canada and not the EU. In cases where flights are not operated by Community carriers, the EU Regulations 262/2004 only applies where passengers are departing from an airport located in the territory or a Member State to which the Treaty applies. As such, in this case, compensation is not payable under EU Regulations 261/2004.

However, as a gesture of goodwill, we would like to offer you a one time saving off your next booking at aircanada.com. More information can be found below the signature line.

I'm sorry to learn of the issue you encountered with your baggage. I have opened up a claim with our Baggage Claims department for their review. A member of their team will contact you directly under separate cover.

I have also opened up a claim with our Refund Services department for their further review of the downgrade to Economy on your flight with SAS Scandinavian Airlines. They will contact you directly under separate cover.

10. NilsernNilsen

Likes mottatt:
    1,498
    Bonuspoeng:
    93
    Kravet bør fremstilles skriftlig, eks via https://www.lufthansa.com/no/en/Feedback

Tjaei, dersom du på gjennomgående billett har en mellomlanding i en tredjestat kommer ikke forordningen til anvendelse med mindre forsinkelsen fra EØS-staten til tredjestaten er mer enn 3 timer forsinket. Det vil si at dersom ankom YYZ mindre enn 3 timer forsinket faller retten til kompensasjon etter EU 261/2004 bort ...

Montreal-konvensjonen gir imidlertid visse rettigheter: Etter artikkel 19 er flyselskap ansvarlig for påregnelig tap som følge av forsinkelse i lufttransport hvis ikke selskapet godtgjør at det har tatt alle forholdsregler som med rimelighet kan forlanges for å unngå forsinkelsen eller dette ikke har vært mulig for dem. Konvensjonen omfatter mer enn forsinkelse / kansellering av selve flygningene. Utgifter til ubenyttet hotell mv. kan i så måte kreves erstattet.

11. rimitone

rimitone Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Det har jeg gjort, så regner med at det kommer svar innen rimelig tid? Noen som har erfaring med hvor lang tid slikt tar?

12. rimitone

rimitone Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg sendte krav til Lufthansa 26.feb. Jeg har enda ikke mottatt noe svar. Brukte customer.relations mailen. Noen som har erfaring om hvor lang tid slik vanligvis tar, og eventuelt hvor jeg eskalerer/purrer? Har sendt mail et par ganger for å etterspørre svar, ikke fått noe.

Eventuelt andre tips?

13. MadsVaHa

MadsVaHa Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,623
    Bonuspoeng:
    113
    Tre år ca.
    https://www.adressa.no/reise/Per-M-...an-seiret-tre-ganger-i-norsk-rett-11658b.html

14. rimitone

rimitone Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
  15. MadsVaHa

MadsVaHa Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,623
    Bonuspoeng:
    113
    Har ingen erfaring om hvor lenge det vil ta dessverre. Får håpe det ordner seg raskt :)

16. A346

A346 Medlem

Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Det tar laaang tid med LH...

Sendte klage i begynnelsen av desember, fikk beskjed på mobilsvar(!) i midten av februar om at 600 EUR ville bli overført innen to uker, men har fortsatt ikke mottatt kompensasjon. Purret per mail tidligere denne uken, men venter ennå på svar. Så mye for tysk effektivitet...

17. RoadKing

RoadKing Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,755
    Bonuspoeng:
    113
    Ble oppringt fra Filipinene (hvordan staves det egentlig) 3 mnd etter en klage en gang, først svarte jeg ikke fordi jeg tenkte det var scam. Da jeg tok tlf ble jeg forklart på ekstremt dårlig engelsk at det var fra Lufthansa Customer Relations...

NoLimit liker dette
  18. rimitone

rimitone Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg fikk faktisk svar, noen timer etter jeg la inn her at jeg ikke hadde gjort det.

Ikke overraskende, ikke enige i min bedømmelse av situasjonen, så må vel klage videre. De skyldte på været, noe jeg er uenig, da det var litt snø....men det skal ikke ta fire timer å de ice...., andre fly som var på samme flyplass, ble ikke forsinket i denne skala.

19. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg klaget til Lufthansa og fikk svar dagen etter. Da med avslag. Jeg svarte hvor jeg listet opp reglene og krav og fikk da medhold etter en dag. Kan virke som de prøver å unngå krav?

20. view

view Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,086
    Bonuspoeng:
    113
    Jajaja, velkjent taktikk hos Lufthansa dette: First, deny everything.

Har kjørt flere krav med forsinkelser pga teknisk hos dem og uten unntak har de nektet utbetaling og skyldt på forhold utenfor deres kontroll og annet svada som ikke er i henhold med reglene. Så ramser jeg opp regler og dommer som er avsagt, så kommer det muligens et avslag til før jeg truer med advokater og da kommer pengene. De ringer meg gjerne fra Filipinene også da og forteller at de betaler ut erstatning, de har tydeligvis et kundesenter der nede.

Artig at det da i brev med erstatning at Lufthansa sier at de ikke er enig i saken/regelverket, men utbetaler som en "goodwill gesture".

Anita and rimitone like this.

Del denne siden