Forsinket bagasje med SAS på utreise, rettigheter?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av SVG_flyer, 01. des 2022.

  1. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Hei folkens,

    hvilken rettigheter har man hvis bagasjen blir forsinket ved utreise? reisen var med SAS fra Norge til Toronto, bagasjen kom forsinket 4 dager etter (bagasje var i København hos SAS groundhandling). De som reiste valgte å vente på bagasjen og sjekket inn på hotell før de reiste videre på road trip gjennom Canada.

    Har de rett på å få dekket noe fra SAS? Hotell, matutgifter? ser på nettsiden at SAS betaler kompensasjon på 75Euro per person per dag ved forsinket bagasje. Er det bare det de kan kreve? eller for utgiftene også?
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,789
    Likes mottatt:
    57,161
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er vel en typisk reiseforsikring-sak?
     
    indahla, furlong and NoLimit like this.
  3. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,725
    Likes mottatt:
    7,648
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med @holmen i at reiseforsikring er tingen her. Da får man kjøpt inn erstatningsklær, toalettsaker osv. Og pengene kommer rimelig raskt, om enn litt avhengig av forsikringsselskapet man har.

    Det er mulig å kreve kompensasjon fra SAS, men forsikringen trekker da fra dette beløpet i sin utbetaling. Og du må vente i månedsvis på pengene fra flyselskapet. Om de kommer i det hele tatt. Og om SAS ikke er konkurs i mellomtiden ;)

    Standardkompensasjon erstatter i de fleste tilfeller mulighet for dekning av faktiske kostnader i tillegg. Men jeg kjenner ikke SAS sine detaljer om dette.
     
  4. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    321
    Likes mottatt:
    674
    Bonuspoeng:
    93
    I juni reiste jeg til LAX, og det tok 6 dager før bagasjen kom. Jeg skulle på biltur, så jeg måtte reise videre uten bagasje. Jeg kjøpte det jeg mente var helt nødvendige ting, mest klær. Jeg fikk bagasjen levert etter 6 dager. Forøvrig etter mye krangling. De ville ikke sende den videre fra LAX. Men jeg sto hardt på, og til slutt godtok de å videresende den til Utah.
    Da jeg kom hjem sendte jeg rapport til SAS, med krav om å få igjen mine utlegg til nødvendige ting. Jeg la ved kvitteringer. Etter noen uker uten å høre noe, kontaktet jeg forsikringsselskapet. De ba meg å scanne inn kvitteringene å sende det. Dagen etter fikk jeg beskjed om at pengene var sendt meg! Topp service.
    Ca. 3 måneder senere fikk jeg e-post fra SAS. Der sto det at jeg kunne få utbetalt ca. 1/3 av det jeg ba om. Resten var "ikke nødvendig" sa de. Jeg ba de glemme det siden jeg hadde fått alt fra forsikringen.
     
    jgroneng and Eddie47 like this.
  5. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,825
    Likes mottatt:
    7,706
    Bonuspoeng:
    183
    Du får ikke dekt hotell fordi du venter på bagasjen nei. De skal ettersende bagasjen der du er, du oppdaterer i PIR rapporten på nett hvor du befinner deg.
     
  6. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,354
    Likes mottatt:
    1,272
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har akkurat vært i gjennom dette.
    Bagasjen kom etter 4 dager, på en 6 dagers tur...

    Det slår meg at erstatningsregimet er noe ubalansert.
    I desember ble jeg noen timer forsinket på en hjemreise med SAS. Da fikk jeg en voucher på 5000 kr.

    Når jeg nå var uten bagasje i 4 dager og brukte masse tid på telefoner til flyplassen og innkjøp av nødvendige ting, får jeg ingenting.
    Jeg har selvfølgelig reiseforsikring og jeg har ikke tenkt å involvere SAS i utleggene.
    Forsikringsselskapet kan gjerne "ta kampen".
    Er det noen som har erfaring med å få noen poeng for tort og svie?
     

Del denne siden