Forsinket bagasje

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av TElg78, 01. mai 2018.

1. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
    Hei.

Har fått en veldig uhyggelig opplevelse på min reise MOL-OSL-ARN-DUS (SAS Pluss). En liten opplevelsesrapport.

Etter jeg landet i DUS kom ikke bagasjen på båndet og jeg ventet til jeg var siste der (stoler ikke på PRIO tag - fungerer dårlig). Bagasjen kom ikke. Ok tenkte jeg. Kan ha vært på ARN der jeg hadde 50 min overlay (OSL var 3,5 h). Så straks til service desken for lost luggage (shit can happen). Husker dere filmen Zootpoia og de offentlige ansatte der??? Jeg forteller ikke mer.

Etter 2 timer sjekket jeg case nummer som jeg fikk og da var bagasjen "forwarded" fra OSL!!!!!! Hvordan kan man glemme bagasje på 3,5 timer layover??? Neste fly er 30.4. (neste dag) med ankomst kl. 11:05 i DUS - perfekt, da får jeg klærne mine. Hadde forsinkelse i AKL for noen uker siden og da kom bagasjen til hotellet 4 timer etter flyet landet.

Men så en ny oppdatering. Levering 1.5.2018 - perfekt. Nå må jeg kjøpe skjorte til bursdagsfeiringen 30.4. Men ingen tid når det skal komme.

I dag fikk jeg 8:24 telefon (på en helligdag er det spesielt bra) at bagasjen leveres mellom 17 og 19 i kveld. 48 timer etter opprinnelig ankomst. Men budtjenseten ringte bare på døra. Jeg måtte komme ut til bilen fordi det var så mye arbeid å komme med bagasjen mot meg. Han fikk høre litt.

Jeg har sendt klage til SAS (selv om det ikke fører til noe, men ris og ros må gis):
    1. Hvordan kan groundhandeling klare å glemme bagasje fra en 50 % besatt CRJ-900 med prio-tag og en 3,5 timer layover?
    2. Når bagasjen ankommer kl. 11 klarer flere andre å sende den samme dag, men ikke 31 timer senere - det er for dårligt. (har opplevd utelukkende bedre service før). At jeg må vente til neste flyet pluss levering skjønner jeg.
    3. Har sendt regning for skjorte jeg måtte kjøpe til festen jeg skulle på til SAS (500 kr) - ikke greit å ha en negativ hendelse på forsikringen min pga. at et sellskap som jobber for SAS ikke klarer å gjøre jobben sin skikkelig.

Tror ikke at jeg få noe ut av det, men kanskje. Skrev veldig hyggelig og konstruktivt til SAS, kanksje det hjelper.

Eddie47 liker dette
  2. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,842
    Bonuspoeng:
    350
    Sånt skjer hele tiden. Noen ganger klaffer det på kun få timer, andre ganger ikke.
    Dette har du reiseforsikring til.... Handle inn alt du måtte trenge, send krav, få penger.
    Du får ikke «anmerkning» av forsikringa for å bruke den..... er du redd for det får du si opp forsikringene dine og heller spare de penga

Edvard liker dette
  3. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er surt, men "normalt".
    Hva som helst kan jo i utgangspunktet ha skjedd med kofferten.

Vi har mistet koffert på direkteflight, Lufthansa F og diverse annet.
    Noen ganger kommer de hurtig, andre ganger tar det tid, sånn er det bare.

Bruk reiseforsikringen og vær glad for gratis klær :)

Edvard liker dette
  4. Alekseolsen

Alekseolsen Medlem

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Tror ikke du skal være så veldig overrasket over den bagasheforsinkelsen:p
    Mistet bagasjen min på direktefly OSL-AMS, (KLM), den ble funnet av SAS i København en ukes tid senere..

Er bare å dra å handle for de 4000 (Eller var det 6?) Og sende regning :)

5. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,532
    Bonuspoeng:
    183
    Gratis klær! :)

Fikk ikke skistavene mine når jeg dro hjem til Danmark etter påsken og måtte vente et par dager. Bagasjen kommer alltids fram!

6. TElg78

Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
    Har en annen sak hos forsiktingen. Rakk ikke fly i VIE pga at noen glemte bagasjen sin i sikkerhetskontroll. Måtte ta hotell i Oslo etter jeg klrte å omboke alt uten ekstra kostnad. Hvis SAS takker nei prøver jeg det.

7. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,842
    Bonuspoeng:
    350
    Om du har 40 forskjellige saker hos forsikringa samtidig har det da ingen ting å si. Det er jo derfor vi betaler masse penger til forsikringsselskapene.....

8. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp.. Dette er ikke bilforsikring :)

TElg78 liker dette
  9. sunshine

sunshine Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,789
    Bonuspoeng:
    93
    Liten update på bagasjefronten fra innsiden. Fra og med 1.juni (?) skal alt av bagasje som skal ombord flyselskap som er medlem av IATA (kanskje de øvrige å, men har ikke handling på dem så kan ikke si for sikkert) scannes av oss stuere like før den legges i flyet/container. Da skal det i teorien være mulig å legge inn bagasjetaggen og se hvor i verden bagasjen sist ble scannet.
    Det kan/skal bli slik: scanning på innsjekk-scanning i bagasjesystemet-scanning ute ved flyet-scanning på transferbånd neste flyplass (ved short connection blir det scanning ved neste fly)-scanning på flyet. Er vel en våt drøm for IATA og andre interessenter at bagen skal bli scanna på ankomstbåndet på ende destinasjonen, men har bare kjørt sporadiske tester enn så lenge.

Med ett slikt system skal det være mulig å se totalt antall bag på det flyet man har og i tillegg kan man se hvor bagasjen sist ble scannet (ikke ute på stand, men på backoffice program på PC). Hvis jeg handler ett fly på TRD også ser jeg at jeg mangler x-antall bag som sist var scannet i OSL, og alt av short connection er gjort rede for, og da vet man hvor bagen er. Med dette systemet kan kunden få beskjed når vedkommende henvender seg til serviceskranken/lost luggage og vite hvor bagen er.
    Men teori og praksis stemmer ikke alltid overens.

milehigh, Adrian E, afirm and 6 others like this.
  10. stakar

stakar Frequent Traveler - EBP

Likes mottatt:
    807
    Bonuspoeng:
    93
    Alltid kjedelig når man ikke får bagsajen sin, men som mange her inne sier så er ikke dette uvanlig. Tenker man på alle de bags som er i omløp i løpet av en dag, så er det en vesentlig liten andel som ikke kommer frem på samme fly som pax.

Det er så mange potensielle kilder til at nag kan havne feil, selv om jeg er sikker på at telnologien har bedret seg siden jeg var stuer for +20 år siden. Det er fortsatt mennesker innviollvert i handlingen og alle kan gjøre feil. Tiden man har på flyplassen/ transit trenger ikke å gi noen garanti for at bag kommer frem.

De som jobber med forsinket/savnet bagasje gjør også en fabelaktig jobb med å få den ut til sine «fortvilte» pax som alle mener de har krav på VIP service siden deres bag(s) er forsinket.

Last edited: 02. mai 2018
    TElg78 liker dette
  11. grisefod

grisefod Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Tror nok også du kan overleve et par dage uden skistave..... ;)

PVflyer liker dette
  12. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,532
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke når man har nye rulleski i bagasjen og det er fint vær ute. :p

grisefod liker dette
  13. TElg78

Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg må si, SAS var perfekt. I går fikk jeg overført penger for en skjorte og en hyggelig danks mail i dag om at de beklager og håper at jeg fortsatt velger SAS (han skal videreformidle min kritikk til de som håndterer lost luggage i Düsseldorf).

Nå må jeg vente på forsikringen å betale skjorte nr. 2. ;-)

Det var raskt. Perfekt kundeservice!

Stuttfeiten, DanH and Edvard like this.
  14. Bolle

Bolle Senior Advisor

Likes mottatt:
    190
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg må legge til her at jeg har mistet bagasje flere steder, men ingen steder har jeg opplevd behandlingen så uprofesjonell som i Düsseldorf. I mitt tilfelle landet jeg på lørdag og fikk bagasjen levert kun fredagen etter - til tross for at den ankom DUS samme dag (lørdag), og ikke skulle leveres lengre enn til Bonn.

Jeg klagde til Lufthansa, men de sa at på DUS var bagasjehåndteringen outsourcet til tredjepart, og viste liten forståelse for at det var grunn til å være misfornøyd med at det tok dem nesten en uke å kjøre ut kofferten.

TElg78 liker dette
  15. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    På returen fra Japan (KIX-ICN-FRA-CPH-OSL) ble bagasjen vår stående igjen på CPH. Helt uproblematisk da vi får den i morgen tidlig, men er dette en situasjon der man for eksempel kan få seg noen ekstra eb-poeng fra sas for tort og svie? ;)

16. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    neppe noe og hente her dessverre.

Gullars liker dette

Del denne siden