Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne.. Nettopp landet i hkg, fått vite at baggage min blir ett døgn forsinket. Så til det store spørsmålet.. Har gjensidige reise pluss som dekker inntil 5k Flybillett er betalt med sas mc premium. Hotell er booket av milehigh, så teknisk sett har jeg vel da 0 i utgifter i forsikringsøyemed? Hvor mye pleier sas å dekke? Er det innafor å sende krav til alle 3,så lenge det er forskjellige ting og jeg oppgir det? Fant en 3 år gammel tråd her som sa ja, men man vet jo aldri om det har blitt "forbedret" siden da.. Bagen blir forsinket litt over 24 t, hvor mye kan jeg forvente å kunne bruke? Ser for meg å kjøpe skjorte, bukse, sko og toalettartikler. Kan jeg kjøpe f eks 2 sett, eller bare ett siden det bare er en dag? Har antall plagg ingenting å si, så lenge jeg holder meg innenfor beløpsgrensen?
Reiseforsikring er vel den eneste forsikringen som kan brukes flere ganger. Men som du sier er det ikke lov å sende samme kvitering/krav til flere. Sjekk hva du har hos de forskjellige og bruk fornuft. Du kan ikke kjøpe golf utstyr om du ikke hadde planlagt golf og har med i bagasjen Er ikke begrensing på sett, men hadde ikke kjøpt 10 skjorter kun.
Edruelighet i antall klær er nok ok, men du trenger ikke gå i de billigste butikkene når du skal shoppe..
Samme skjedde meg i våres. Har 10k pr prs jeg kan handle for i forsikringa mi. Handla hos Hugo, Lacoste og Polo til hele fam. Hvorfor skal ikke jeg gå i de merkene jeg vanligvis gjør når andre har rota bort klærne mine? Vi kjøpte sko, sommerklær og et sett pent til middag. Ikke et spm fra forsikringa etterpå
Basert på informasjonen du oppgir, har du i alle fall to reiseforsikringer som dekker innkjøp. 5K gjennom "Gjenstridige" pluss 4K (?) fra reiseforsikringen ved at du har betalt flybillettene med MC. Dermed er det bare å shoppe for 9K totalt. Når du leverer inn kravet til forsikringsselskap A, oppgir du også polisenummeret hos forsikringsselskap B i angitt rubrikk. Enten sender selskap A saken videre til selskap B for dekning av restkravet (har skjedd meg et par ganger), eller du får beskjed om å selv sende inn restkravet til selskap B med henvisning til oppgjør og skadenummer hos selskap A. Jeg ville bare kjøpt inn diverse klær for 9K i dette tilfellet. Angående antall sett / hva man trenger, finnes det vel ikke to like behov, men bør være innenfor fornuftens grenser. Dét nevnt ble det for et par år tilbake en Rimowa Salsa med på reiseforsikringen - man kan tross alt ikke farte rundt med klærne i plastikkposer som en annen boms. Noen liker også å kle seg seg på én måte på dagtid, og anderledes når de skal ut på byen om kvelden (cross dressere?). Alle skal med.
Nå også info for eventuelle crossdressere på forum et liberalt og imøtekommende forum, som det absolutt bør være.
Så med to eller flere reiseforsikringer, er det ved forsinket bagasje bare å addere maks sum man kan få igjen for og så sende inn til første selskap og oppgi de resterende?
Fikk bagasjen min forsinket på jobbtur til Glasgow for en måneds tid siden. Vi har Europeiske forsikring gjennom jobben og der har vi dekning på inntil 10.000 for forsinket bagasje. Jeg gikk inn på nærmeste Hugo Boss butikk og handlet alt jeg behøvde der (minus tannbørste, som jeg fikk av hotellet ), men dette var jo en business reise så jeg behøvde ditto klær. Sendte inn krav (med kvitteringer) til forsikringsselskapet, og hadde 10.000 på konto to dager etterpå, uten noen spørsmål. Som flere har vært inne på, sørg for å ikke sende krav på samme ting til flere forsikringsselskap.
Da var det handlet inn litt diverse for fine summer penger. Tenkte jeg skulle være grei og ber SAS om bonuspoeng som kompensasjon. Ser de selv nevner beløpet med 80 € dagen, noe jeg synes er veldig lite. Har man en formal dinner så kan de jo bare glemme det. Klart jeg lett får et sett med klær til det på HM, men det er jo ikke min jobb at de skal slippe unna uten å betale nesten noe. Verste var at jeg fant en ok bukse til 1200 HKD og så tok de ikke amex -.- Får satse på at jeg slipper unna med 2 par sko. Ellers ble det en boxer, 2 t skjorter, en genser. og to toalettsaker. Flere som har opplevd å få melding om "your luggage has arrived at its destination" og så er den ikke der? Fikk melding kl 17 lokal tid, og da jeg kom til hotellet kl 18 så hadde de ikke fått den. Genereres den meldingen når den oppdages på flyplassen og scannes der, eller når budbilen faktisk har levert på rett sted? (Dobbeltsjekket nemlig at jeg hadde oppgitt riktig adr - noe jeg hadde). Skal ned og ringe dem etterpå, men flott hvis noen vet om det er helt vanlig at det skjer eller om de da mest sannsynlig har levert den feil plass.
Da begynner jeg å nærme meg klar til å sende inn kravet. Ser for meg følgende: 1) Sende inn hovedkrav til Gjensidige som part A, 5k. 2) Sende inn til SAS Mc (Codan). Oppgi at jeg har sendt inn til Gjensidige også, oppgi polisenr jeg fikk der. Stemmer det her at grensen er 2k per pers? Står 2 summer; forsinket baggasje, per person (2k) og forsinket baggasje, per skadetilfelle (4k). Betyr dette bare at om man f eks reiser en fam på 3, så får man bare dekket for 2 pers (altså 4k og ikke 6k)? Eller kan jeg da få 4k med SAS MC Premium (jeg reiste alene)? Altså totalt 9k? Har hatt utgifter på ca 7980. Er dette en ryddig måte å gjøre det på, eller vil dere anbefale å gjøre noe annerledes? 3) Kan jeg sende restkravet på 980 til SAS og få dekket alt (evt be sas betale ut i form av bonuspoeng i stedet)? Eller vil SAS si at siden jeg har fått av reiseforsikring (som sikkert sender regresskrav til dem etterpå) så får jeg ikke noe av dem? Er ikke noe problem å ta de 980 overskytende selv, i grunn, men får man det dekket, er jo det så klart hyggelig.
Jeg reiser stort sett kun med håndbagasje, med mindre jeg skal bort i ukevis, men etter å ha lest litt her tror jeg kanskje jeg må begynne å pakke en koffert med litt gammelt rask jeg håper flyselskapene kan rote bort for meg
Joda. Men etter kanskje 250++ flyturer har jeg hatt forsinket bagasje 1 gang. Så kan ta sin tid. Flyr nok ofte plasser det ikke ofte det mistes bagasje.
Opplevde min 2. forsinket baggasje etter 350+ flyreiser LYR-OSL trodde jeg. Neida, de hadde sendt min normal size bag på spesialbagasje båndet. Det er første gang ...
Min bagasje var forsinket ved hjemkomst (hadde et par dagers stopp på Hotell mor&far (eller egentlig feilsendt til Finnmark i stedet for til Trondheim). SAS skriver i sitt klagesvar at de ikke kan gi kompensasjon for feilsendinga, men jeg fikk mast til meg 8 000 ekstrapoeng som umiddelbart ramla inn på EB-kontoen. Dog gjelder vel andre regler ved utreise enn i det tilfelle jeg nevner her.
Har også gjensidige pluss forsikring. Fikk ikke baggasjen når vi landet med Air France i Miami i sommer: Kjøpte nye klær og alt mulig for 4500kr som gjensidige sto for, samt fikk vi 300 USD med AF som vi brukte på ting vi trengte. Det ble et kaos. Vi hadde bare 1 natt i Miami før vi skulle til Key West dagen etter. Baggasjen kom heller ikke dagen etter og på flyplassen hadde vi oppgitt hvilke hotell vi var på de neste 5 dagene slik de kunne bringe baggasjen. Når vi ankom Key West / 2 dager etter vi landet så var baggasjen på flyplassen. Når jeg ringte flyplassen for å fortelle at vi ikke trengte å få levert baggasjen i Key West fant de ikke baggasjen plutselig og vi var redd for at den allerede var på vei til Key West... det var jo dumt for vi var i Key West bare 1 natt så når baggasjen var i Key West så var vi tilbake i Miami. Heldigvis rakk vi møte opp på flyplassen og få hentet den ut før den ble sendt noen steder. Tips: ikke ankom Miami en dag før du skal på Cruise eller reise videre et sted. Pakk alltid viktige saker og 2 klesskift i handbaggasje. Tips 2: ikke reis med AF over dammen. Elendig kundeservice og rot i systemet/telefonen på AF sitt kontor på MIA.