Spør for en venn. Han rakk ikke flyet hjem til Oslo. TK sier det er sas booking pga bonus. Hva er riktig måte å løse det på nå?
Hvordan ser reiseruten ut? Industristandard når man reiser på gjennomgående billett er at selskapet som står for forsinkelsen er ansvarlig for ombooking.
Hvis han kom inn med TK fra en annen destinasjon til IST og skulle videre til OSL så er det TK som må booke han om raskest mulig forbindelse.
Andre flyselskaper har bare lov å endre billetten utstedt av SAS i irrop-situasjoner. (Iht IATA regler). Han kan prøve å ringe SAS og håpe på goodwill, men da det verken er operating eller issuing carrier sin feil blir det trolig å kjøpe ny billett.
Det endte med at han kjøper egen billett. TK service desk fant ingen økonomi imorgen, så de solgte ham business til 1200 usd. Fant økonomi på samme flight til 2700 nok og han prøver å få kansellert billetten. Takk for rask svar
Liten oppfølgingsspørsmål: noen som vet regler rundt kansellering av business kjøpt med TK? Prøver å sjekke, men litt mye å Google og chatte på en tynn Internettlinje på fly
Det spørs om det er BusinessFly (semi-flexible) eller BusinessPrime (flexible). Førstnevnte kan kun endres mot 60 EUR gebyr, sistnevnte kan kanselleres frem til flyavgang. Ref. denne siden under "Turkish Airlines international branded fare rules".
Kjøpe fra skranke på flyplass for neste tilgjengelige flight, med litt desperasjon i blikket…. Det gir sjelden en god pris