Det går helt fint å fly Business. Problemet er aldri barna; det er foreldrene.
Hvis foreldrene er stresset, dårlig forberedt, "knute på tråden" etc., så får alt dette en forsterkende effekt på et fly. Dette fanger små barn opp og turen blir helt krise.
Med gode forberedelser og forhåndsavtalt arbeidsfordeling (en voksen har "hviletid" mens en har ansvar for ungen), går dette helt fint. Hvis ungen gråter ubehagelig mye i Business, tar du en spasertur med den bak i galley - og ev. bak i Plus for å hilse på de uvaskede massene.
I februar fløy jeg på tur/retur USA med en 2-åring og en 5-åring - uten mamma - i hhv. Business og Plus. Gikk helt fint!
Stalltips:
- Forsøk å time barnets dagtidssøvn til når man er i luften (for all del ikke la den sove i bilen til flyplassen!!)
- Vær tidlig ute og slit ut barnet på bakken, slik at det har "løpt fra seg" før man går om bord
- Ikke stol på at flymaten tilfredsstiller barnet
- Spar ev. iPads med barneapps og barne-tv etc. som en nødløsning, litt kjipt å starte turen med den og ikke ha noe spesielt å by på når "krisen" melder seg...
- Hvis man flyr Business, kan man informere besetningen tidlig (type før avgang) om at man ønsker å vente med sitt måltid til barnet er sovnet. Jeg opplever SAS' kabinbesetning som usedvanlig hjelpsom og forståelsesfull når man reiser med barn i Business.
Du kan jo ellers kikke litt her for hvordan jeg gjorde det da jeg reiste alene med eldstemann for noen år siden - riktignok i Go. Prinsippet er uansett det samme.
https://insideflyer.no/forums/threads/til-usa-med-en-toogethalvtåring-uten-mamma.1061/
God tur!
Vis alt...