Forskjellig mengde poeng på samme strekning

Tråd i 'Bonushjelp' startet av antirealiti, 02. nov 2022.

  1. antirealiti

    antirealiti Medlem

    Innlegg:
    128
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg flydde economy Lufthansa fra Frankfurt til Cape Town her om dagen. Første turen var helt alminnelig, dog ukomfortabel. Fikk 1475 poeng for denne turen.

    Da jeg sjekket inn i Cape Town for å fly hjem, gikk jeg til førsteklasses-innsjekk, da denne tydeligvis gjaldt for Star Alliance Gold. Da jeg kom på flyet satt jeg fortsatt i economy, men vertinnene kom og hilste på meg med fult navn og spurte om de kunne tilby meg noe å drikke før avgang (jeg satt på bakerste rad). Denne turen fikk jeg 5900 poeng for.

    Turene hadde begge samme bookingklasse, så hvorfor var det da så stor forskjell?
    Er det mulig å kontakte f.eks SAS for å få 5900 poeng for første tur også?
     
    eventyrer liker dette
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,529
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om du flydde økonomiklasse begge veier, er det forskjell i opptjening avhengig av billettklasse.

    Ifølge gcmap.com er 5 815 miles mellom Frankfurt og Cape Town - dette rundes opp til nærmeste 100 når det konverteres til Eurobonus opptjening

    Slik at 5 900 høres riktig ut om du hadde klasse N,Y,B,M,H eller U som gir 100% opptjening på hjemreisen.

    På utreisen hadde du nok klasse K, L, T som gir 25% opptjenning (5900*0,25 = 1475)

    Skjermbilde 2022-11-02 161249.png
     
  3. antirealiti

    antirealiti Medlem

    Innlegg:
    128
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for utfyllende svar!
    Er klassene innenfor økonomi "automatisk" eller har det noe med det man sier insjekkingsskranken å gjøre? Klassene var de samme da jeg bestilte.
     
    eventyrer liker dette
  4. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,529
    Bonuspoeng:
    183
    Avgjøres når du bestiller, som tommelfinger regel er billige billetter = lav klasse med lite opptjening

    Du skal kunne se hvilken klasse du har i bekreftelsenmailen når du booket, eks under viser at jeg har Business billett klasse P og Økonomi billett klasse W.

    Det er bokstaven (P og W) som bestemmer opptjeningen av poeng



    Skjermbilde 2022-11-02 162550.png
     
    eventyrer liker dette
  5. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    478
    Likes mottatt:
    589
    Bonuspoeng:
    93
    Som EBG får jeg noen ganger 312 poeng og andre ganger 125 på sas-go-light i bookingklasse "O". fra Osl-Arn og tilbake.
    Disse er alltid bestillt på reisebyrå.
    Hos sas og i appen står det alltid sas go light,og klasse O.
    Riktig poeng er 125,vet ikke om det er noe reisebyrå gjør,men vet at Travelis reisebyrå booking gir meg sommregel,eller alltid 312 poeng.
    Mistenker at de er noen av de værste skurkene i OTA bransjen,og at de på en eller annen måte trikser med billettene.
    Når jeg sier "skurker" er et eks,alle biz/pluss whatever billetter du bestiller der står det med STOR skrift at bagasje ikke er inkludert.
    Bruker Travelis stort sett fordi prisene på sas er ofte opptil 40% rabattert,så prisen du betaler er ofte billigere en skatter og avgifter,så jeg reiser ofte "gratis".
    De ser ut til å leve av og lure "vanlige reisende",mens vi "proffe" tjener.
    Litt som i strømbransjen,egentlig. Et eksempel her.
    gratis.png
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    125 er light billett, 312 er go smart.
     
  7. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    478
    Likes mottatt:
    589
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vet. Men dette er alltid go-light billetter. Det står også inne på sas.
    Så jeg tror Travelis har et "dirty triks" de bruker.
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Er nok ikke så enkelt å lure SAS, så de tar vel heller å lurer kundene.
    Booker alle billetter med bagasje, og så krever de et forhøyet gebyr kort tid før avreise kanskje?
     
    Spielhaug liker dette

Del denne siden