Forslag til endringer i eurobonus programet

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av edstro, 03. okt 2016.

  1. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Min personlige mening er at eurobonus programmet har blitt kraftig vannet ut. Sølv har for mange fordeler og gull er litt for lett å oppnå. I tillegg kunne jeg tenkt meg noen ekstra fordeler i diamant.

    Sølv:
    - Mister rettigheter for å gå i lounge og fast track sommer og jul.
    - 20 flyvninger eller 20 000 grunnpoeng for å oppnå status
    - 5% eller 10% ekstra poeng på dette nivået.

    Gull:
    - 50 enkeltflyvninger eller 50 000 grunnpoeng for å oppnå denne status
    - 20% ekstra poeng på dette nivået
    - Ellers som før

    Diamant:
    - 100 enkeltflyvninger eller 100 000 grunnpoeng for å oppnå denne status
    - 30% ekstra poeng på dette nivået
    - Gratis drikke og mat på flyet uansett bilettklasse
    - Gratis mulighet for ombooking til andre avganger uansett billetklasse, ved ledig sete.
    - Ellers som før

    På flyplassen:
    - Særskilt ombokningskø for gull og diamant kunder
    - Plussbilett kunder mister rett til boarding priority og lounge tilgang
    - Lounge er kun tilgjenelig for gull og diamant, eller andre star alliance gold kunder

    Noen som er enig, eller som mener det er for strengt? Særlig diamant bør få ekstra fordeler som jeg har nevnt her.
     
    Ursa liker dette
  2. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Du skriver en rekke forslag, men ingen argumentasjon om hvorfor det bør være sånn. Om du mener så sterkt at det er for mange fordeler med sølv, så forklar gjerne hvorfor. For meg virker sølv bortkastet utenom bagasjen.
    Er enig i at diamant bør bli enda bedre. Gratis mulighet for ombooking er totalt uaktuelt for flyselskapet fra et økonomisk perspektiv, så den er det bare å glemme. Fleksibilitet MÅ vi alle sammen fortsatt betale for, ellers går flyselskapene tom for penger ganske raskt.
     
  3. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har tro på en omlegging av hele opptjeningsmodellen hvor man belønnes etter hvor mye man legger igjen hos selskapet. Dette vil redusere tettheten av folk som flyr for å fly på billige "milage runs" og gi bedre plass til de som betaler 6800 kroner for en innenrikstur i SAS Go.
     
    Enhanced, TomF66 and SASlovah4evah like this.
  4. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    316
    Likes mottatt:
    573
    Bonuspoeng:
    93
    Dette har du ment før også, @edstro, men det kom ikke noen flere argumenter siden sist. Jeg kan være enig i at Diamant bør få flere fordeler, men samtidig så tror jeg du går litt hardt til verks på Plus-billettene all den tid SAS tjener gode penger på disse (majoriteten av Plus er ikke billig-plus på MR til Gdansk..). Fjerner du lounge og priboarding på Plus kan folk like godt kjøpe Norwegian-billetter til 1/2 av prisen.

    Egen kø for status finnes alt i den forstand at det er en egen nummersekvens på kølappsystemene, i hvert fall i skranken på OSL og BGO. Men hvor ofte har du hatt behov for å snakke med noen om ombooking? Tidligere fly: ordnes i gaten. IROPS: ordnes proaktivt pr telefon uten at jeg trenger å løfte en finger. Skulle det bli en forbedring vil jeg gjerne ha enda mer effektiv håndtering av ombooking når driten treffer den berømmelige viften, men egentlig er min og andre bekjentes erfaring at Diamanter blir godt ivaretatt når ting ikke går som de skal.
     
    braathens safe liker dette
  5. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis man henger her hver dag er det sikkert lett å tro at dette er ei stor gruppe, men det er faktisk ikke disse menneskene som tar opp plass i loungen. Selv om det er forholdsvis lett å opptjene status hos SAS følger jeg meg ganske sikker på at 99,99% av SAS sine kunder ikke en gang er villig til å engang ta én ekstra t/r for å oppnå status. De som er villig til å gjøre denne øvelsen flere ganger i løpet av et år for å oppnå status er enda mindre.

    For ikke å snakke om at dette forumets eksistensgrunnlag ville være mer eller mindre borte hvis SAS skulle gjøre det umulig for kundene å gjøre noen enkle sprell for å sikre de siste meterne til gull- eller diamantstatus.

    I tillegg til synes jeg en vesentlig ting mangler i trådstarter sitt innlegg, hva er problemet med dagens situasjon? Hvis det er overfylt innenrikslounge på OSL, kan det ikke hende at det bare er loungen som er for liten? For utenom den har jeg aldri hatt problemer med å finne plass i en SAS lounge noen gang.

    EDIT: rettet noen skriveleifer
     
    Last edited: 03. okt 2016
  6. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Klarer ikke forstå at noen tror det er reelt å få gratis ombooking for Diamant uansett billett.... Forstår dere ikke hvor mye det faktisk koster SAS å gi dette? Hvorfor skal jeg som Diamant gidde å booke PLUS om jeg uansett får ombooking pga jeg er Diamant? De beste kundene skal altså stimuleres til å ikke kjøpe de dyre billettene? Henger ikke på greip.

    Og nei, det er "ingen" forretningskunder som booker PLUS innenlands for en boks Cola og en muffins.
     
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,757
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror sølvkortet, med dagens krav og fordeler, er skikkelig bra for SAS for å beholde en del av de som flyr sånn halvveis jevnlig.

    Norwegian Rewards er faktisk et ganske bra program og her må SAS konkurrere. Hvis SAS hadde økt opptjeningskrav og fjernet fordeler tror jeg de raskt hadde tapt ganske mange i denne gruppen - for hvilket incentiv har da denne gruppen for å fly med SAS?

    Gratis setereservasjon tilbyr ikke SAS til sølvkundene sine, men hos Norwegian kan du få dette etter 12 flyvninger (eller etter 18, hvis du velger fast track som første reward).
    Etter 18 flyvninger kan man eventuelt også velge gratis innsjekket bagasje.

    Så la oss da ta en som flyr akkurat nok til å få sølvkort med ditt forslag; 20 flyvninger i året. Nå spekulerer jeg her, men la oss for argumentets skyld si at det i all hovedsak er innenriks, pluss en liten storbytur i Europa hit og dit. Det går i de billigste billettene også. Da tror jeg vi treffer godt på ganske mange i dette kundesegmentet.

    Etter 20 flyvninger hos SAS får man... tja. Noen ekstra bonuspoeng på toppen av de veldig få poengene man får med dagens opptjening. Et ekstra gratis kolli bagasje, som kanskje ikke skal kimses av.

    Etter 12 flyvninger med Norwegian, kan man velge seg enten gratis fast track eller gratis setereservasjon. Fast track gjelder også hele året - stor fordel.
    Så tar man enda 6 flyvninger, og er omtrent like jevnt som med det punktet hvor SAS kunne tilbudt et ekstra kolli bagasje. På dette tidspunktet kan man jammen meg velge det hos Norwegian også. Eventuelt, hvis man ikke synes bagasje er så viktig, kan man ordne fast track/setereservasjon, avhengig av den du ikke har.

    Så hvorfor skulle da noen ha valgt SAS, gitt at alt annet er likt? De hadde ødelagt mange incentiver til å være lojal for et stort kundesegment.
     
    Last edited: 03. okt 2016
  8. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Som sølv member (kommer aldri til å ha mer eller vil mer) synes jeg st det er helt greit. Vi får ikke så mye. Lounge kan du bare bruke 2 ganger per år over et visst tidsrom og det er bare noe som er en fordel på flyplasser som faktisk har SAS lounge. Så må du faktisk reise til disse tidspunkter.
    Så kan du sjekke inn på business - big deal med bagdrop på alle flyplasser.
    Den eneste fordelen som er skikkelig bra for meg er ekstra bagasje. Spesielt når jeg reiser hjem til Tyskland og kommer med litt hjemmefølelsen og noen gaver tilbake til distriktet her. :)

    De som har gullkort eller diamantkort har egen lounge. Dere må ikke snakke med proletariatet som vi sølvkunder representerer. :p Og som EBG står folk vel fritt til å bruke alle Star Alliance lounger over hele verden. Det er en skikkelig stor forskjell.

    Og hvis alt dette ikke er nok står en jo fritt til å bytte til LH sitt program... eller Norwegian.

    Så bør man aldri glemme at SAS er et lite flyselskap fra 3 veldig små land som har ingen betydning i verden, men er konge å ha i Skandinavia.
     
  9. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    367
    Bonuspoeng:
    63
    At sølv skal være lett oppnåelig og gi noen skikkelige fordeler i de delene av året hvor forretningsreiser avtar noe, er god business for SAS, og bør sånn sett bestå. God business for SAS er jo tross alt noe alle medlemmer, sølv som pandion, nyter godt av i det lange løp.

    Det jeg kunne tenke meg er å finne en bedre løsning på innenriksloungen sommer og i julen, for når sølvmedlemmene kommer i tillegg er det nesten ikke mulig å finne en sitteplass, i alle fall ikke to ved siden av hverandre. Satser på at dette løser seg selv når ny innenrikslounge åpner.

    Å gi sølvmedlemmene tilgang til fast track over sommeren/julen gjør at jeg ofte synes den går like fort eller sakte som de andre slusene, og virker således ganske meningsløst.

    Forslagene nevnt i innledende post forøvrig er jeg stort sett uenig i, her tror jeg man skal prøve å få et litt bredere perspektiv enn sin egen følelse av eksklusivitet.
     
  10. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    @Bettan, kan være enig med deg angående fast track. På sommerstid er det ikke uvanlig at fast track-køe er lengre enn slow track, og da kommer den ingen til gode. For meg som ofte reiser ut fra OSL innenriks på søndags ettermiddag/kveld opplever jeg oftere at det er smekkfullt og vanskelig å finne sitteplasser, uavhengig av årstid. Jeg tror egentlig ikke problemet først og fremst er at sølv får tilgang i lavsesongen for forretningsreisende, men at innenriksloungen rett og slett er for liten.
     
  11. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Mener jeg leste et eller annet sted at SAS har planlagt og få på plass en egen SAS Fast Track. Noen andre enn meg som mener og ha lest dette ett eller annet sted?
    Nye innenriks Loungen skal etter hva jeg vet komme der Sinnataggen ligger nå (oppe til venstre etter sikkerhetskontrollen) og blir på rundt 1000 kvadrat (hvis jeg ikke husker feil) så da får man håpe på at det blir en egen gull del akkurat som på utland.

    Var i CPH for en tid tilbake og gikk da i SAS sinn Fast Track og der var jeg helt alene så noe sånt burde helt klart komme på plass på OSL også!
     
    thecoldfish liker dette
  12. AHA86

    AHA86 Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    En ting jeg med fordel synes SAS kunne implementert for Gull/Diamant er gratis ombooking til tidligere fligth ved innsjekk - gitt ledig i samme klasse (go eller plus). Dette gjøres enkelt fra maskin hos feks United, helt gratis (vet ikke om dette er en star G* peark eller gjelder for alle kunder).
    Ser at SAS kan potensielt tape endel plus-kunder på dette, da folk kan spekulere i få endret til tidligere avgang ved mulighet, istedenfor å betale for langt dyrere plus-billett i utgangspunktet.

    Jeg ble meget fornøyd med 2 av 2 i USA for få uker siden. Kom meg og hjem til Oslo 4 timer tidligere enn original booking. Sykt irriterende å bli sittende på feks BGO og se at 3 tidligere flighter er halvfulle, for å vente din egen fulle avgang 3 timer senre..
     
  13. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Enig med de siste innleggene. Tror det vil være uheldig for SAS om de reduserer de få fordelene som EBS har - og at økte fordeler for EBD ikke på langt nær vil veie opp for dette.
     
  14. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg synes trådstarter har noen poeng.

    Jeg er en SAS-entusiast og en Skandinavia-entusiast og håper SAS klarer å bestå som et solid og svært flyselskap (SAS er STORT i forhold til hvor lite Skandinavia er med 800 flygninger om dagen - det er middelstort ift. resten av Star Alliance). Visste du forresten at den norske nasjonalsangens 6. vers tydelig impliserer at teksten først og fremst er ment som en unionssang? Bare google det så ser du :)

    tilbake on-topic: det som SELGER, er ENKELHET. Om man sammenligner SAS mot Norwegian så er det tydelig at Norwegian sitt system er ENKELT, mens SAS sitt system er SKIT VANSKELIG.

    Det er nærmest umulig for en gjennomsnittlig casual reisende å forstå de vanvittige fordelene man kan oppnå med SAS Eurobonus. I hvert fall om man ikke har tenkt å bruke 50+ timer her på Insideflyer på å sette seg inn i det. Jeg selv er utrolig takknemlig for at jeg har venner (@kaijoar ) som klarte å vise meg nok til at jeg ble "selvhjulpet" nok til å forske videre på Eurobonus-programmet.

    Og siden jeg bryr meg først og fremst om at SAS skal fortsette å være et bra selskap, så må de tjene penger. Og da tror jeg det de må gjøre er å SLUTTE å endre på Eurobonus, men aller først FORENKLE det.

    Jeg liker tanken på en rund bonus per tier-nivå (sølv: +10% poeng, gull +20 etc). Det vil være mye enklere å se verdien av.

    Og så synes jeg SAS bør gå mot strømmen og vurdere å ha et lite måltid til alle reisende i alle klasser, slik Lufthansa gjør. Menyen er så godt som uforståelig med en nordisk, europeisk og interkontinental del, hvor det er mange spesialregler på hver side (ikke mat under 1,5 timer etc).

    Eller når det gjelder mat igjen for eksempel si at 100% av flyvninger over 1 time har servering eller tilsvarende. Noe som gjør at Ola Nordmann vet hvorfor SAS koster 100 kr mer enn Norwegian. Det skal JÆVLIG mye forenkling til før Ola går rett til SAS for å si det slik.

    Dette innlegget ble veldig usammenhengende ser jeg, og det beklages :) men i hvert fall: gode tanker fra trådstarter.
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Enig @Ursa , forenkling har mye for seg.
    I det ligger også f.eks det puslespillet med booking vs serviceklasser, eget metall vs codeshare/spesielle codeshare og hvor mye poeng man får.
     
    Ursa and braathens safe like this.
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,701
    Bonuspoeng:
    293
    Der lå Braathens Gullstue (innenriks og utenriks) sin Lounge og BA sin Lounge da Gardermoen åpnet ...

    Hos Braathens var det bedre mat enn hos SAS, men de hadde bare vin i motsetning til SAS som også hadde sterkere saker og champis ....
    SAS Gullstue var den gangen også for innenriks .....

    Da var det kjekt å ha Gull hos begge ...
     
    Ursa, Misterix and RoadKing like this.
  17. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det var gylne tider :) Jeg rakk vel omtrent akkurat å få gull både med SAS og Braathens den gangen, men så kom vår "venn" Victor Norman inn og fjernet muligheten for å opptjene bonuspoeng innenlands.
     
    braathens safe and Eddie47 like this.
  18. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Som på tidspunktet var helt rett og rimelig.
     
  19. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Den diskusjonen orker jeg ikke å ta igjen, men jeg er ikke enig. Men det er heller ikke det som er tema i denne tråden.
     
    thecoldfish liker dette
  20. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig med @Ursa angående forenkling: SAS-menyen er på den ene siden et skrekkeksempel på hvor komplisert ting kan gjøres (henger formodentlig sammen med en rekke kompromisser med CC-foreningene samt konsernøkonomiske hensyn forøvrig, uten tanke for hvordan dette fortoner seg utad). På den andre siden er menyen et slags bilde på hvor komplisert SAS kan være forøvrig. I så måte tror jeg faktisk Norwegian har scoret atskillige poeng hos Ola Dunk, som liker ting enkelt og forståelig (forståelig nok...).

    Fun fact forøvrig, og aldeles på siden: 'Ja vi elsker' var i utgangspunktet enda mer skandinavistisk, men svenskenes lille kuvending overfor Danmark høsten 1863, fikk den godeste Bjørnstjerne til å fjerne den innledningsvise hyllesten til Karl XV (han føyet til gjengjeld til et støttevers til Danmark). Her henrettet imidlertid Bjørnstjerne baker for smed, ettersom Karl XV vel var den som mest ivret for et forent Skandinavia og krig mot prøysserne, mens hans utenriksminister Ludvig Manderström - heldigvis også for oss nordmenn - allerede på dette tidspunktet hadde forstått at krig mot Preussen var en dårlig idé. Franskmennene kunne også, på forskjellige tidspunkter i historien, hatt godt av en slik erkjennelse, men jeg kan ikke annet enn å fryde meg over en del av den dengen froskespiserne har fått.
     
    Ursa liker dette

Del denne siden