Forventninger til opphold med status

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av gabrigoal, 12. febr 2017.

  1. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Den er litt interessant. Får de opp profilen automatisk ved innsjekk, eller tenker du at de henter den frem om en ber om noe ekstra?

    Skjønner for så vidt om de skiller på de som har statusmatchet vs de som har klart det på ordinær måte. Jeg statusmatchet fra Hyatt, men regner med å kvalifisere meg på netter til Hilton Diamond. Da tenker jeg at det er fint om de har profilen oppe, men er usikker på om det er et argument i seg selv? :)
     
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Selvom de skulle se at du ikke har noen opphold så kan du ha fått status fra corporate management, og selv de som har matchet bør tas godt vare på for det er den (ene) sjansen de får for å beholde deg.

    Tviler vel på om front desk kan se alt. Strider nok mot noen personvernhensyn her og der. Hos IHG ser de helt klart poengbalansen. Jeg hadde et møte med en manager hos Hyatt en gang, og hun henviste til min stay historikk ellers. Hos Hyatt har noen lagt inn info om sønnen min, så har blitt spurt noen ganger om hvordan det går med ham. Også søsteren min når hun ble booket gjennom meg. Ellers aldri opplevd at de har visst noe annet.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo utvilsomt en riktig ting å gjøre, at man prioriterer de som faktisk har tjent opp statusen.
    Det kan ikke hjelpes for, om statusmatch oppleves aldri så digg for oss som utnytter det, så er det til syvende og sist en spiker i kista på å uthule programmene.
    Når det blir flere gratispassasjerer så blir programmene mer kostbar å drive og vil til slutt bli devaluert. Det er en trend vi på forumet her ser, og opplever.

    Jeg har blandede følelser for statusmatching, selv om jeg innrømmer at jeg benytter meg av det.
     
  4. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    milehigh liker dette
  5. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde nylig en krangel med et Hilton-hotell i Karibien (skittent rom med maur den første natten). Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å betale for den natten, men de refunderte bare 100 dollar fordi det var betalt med bonuspoeng jeg hadde kjøpt og en matchet Diamond-status jeg bare hadde brukt én gang før ("After reviewing your profile, we have reached the conclusion that 100 dollar credit is appropriate compensation" eller noe sånt). Så jeg tipper de kunne se at poengene var kjøpt osv.
    Jeg synes det var bare frekt, for hotellet fikk jo 500 dollar fra Hilton for den natten. Hilton rettet heldigvis opp og jeg fikk en kupong for en gratis natt på Waldorf Astoria.
    Jeg forventer at en status som er matchet behandles helt likt en som er opptjent, for hele poenget med status match er jo at man skal kunne teste ut en annen hotellkjede og få lyst til å bytte.

    Alle som sier at de ikke har noen forventninger tipper jeg at ikke har særlig mange opphold hos internasjonale kjeder som Starwood, Hilton etc.
    Club Carlson og Choice er jo heller i kategorien "vandrerhjem" til sammenligning, der ville jeg heller ikke hatt noen forventninger. :p
    (Har selv Club Carlson Gold og Nordic Choice Platinum eller hva de statusene heter, men (heldigvis?) aldri fått brukt dem... Tenkte dog å teste ut om jeg kan bruke spa-avdelingen på The Thief gratis. :D )
     
    milehigh liker dette
  6. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg forventer oppgradering hvis jeg skal være mer en 1 natt. Dette var vi konsekvente når jeg jobbet på hotel selv også, selv om folk bare var Thon Gold feks.
    Hvis dere har sett enkeltrommene på Thon Arena så skjønner du at man ikke kan holde ut der 5 dager på messe..
     
    RoadKing liker dette
  7. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Rezidor er jo helt på trynet, får maks 10% oppgradering, ja du får noe frukt på rommet, men det bryr jeg meg lite om.

    En ting som gjorde meg pissed var en periode jeg bodde mye på Radisson Blu Bryggen i Bergen, 4-5 uker man-tors.
    Jeg skulle booke rom til neste uke, men det var fullt og jeg fikk ikke booket rom, jeg gikk ned i resepsjonen og spurte om de kunne fikse et rom til meg neste uke?

    Respsjonisten: Nei, det er helt fullt!

    Jeg: Er det helt fullt? Jeg bor jo her hver uke, kan du ikke se om du kan ordne et rom til meg?

    Respsjonisten: Nei, det er helt fullt!

    Jeg: Ja, men jeg har jo gullkort og skal få garanter rom hvis jeg bestiller mer enn 72t i forveien.

    Respsjonisten: Nei, det er helt fullt!

    Jeg ringer da til Club Carlson mens jeg står i resepsjonen og hun hører på, og booker et rom til meg neste uke.

    Jeg (i spydig tone): sånn da var det fikset, takk for hjelpen!

    Men jeg har sluttet å forvente noe etter en del skuffelser.
     
    Henrik, DanH, mathiasfe and 5 others like this.
  8. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Som sagt, jeg skjønner godt at man ikke har forventninger når man må bo hos slike kjeder fordi Starwood & Co. nesten ikke har hoteller i Norden. :p

    Vet ikke om jeg skal fortelle hvordan man blir behandlet som SPG Platinum... Da begynner enkelte kanskje bare å gråte. :D
     
    milehigh liker dette
  9. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg booker som regel det billigste rommet til ca. halv pris, får gratis frokost og suite-oppgradering (f. eks. i Roma nylig: det billigste rommet skulle koste 380€ den helgen - jeg betalte 200€ og ble oppgradert til en suite med en dagspris på 1800 €).. Poengene jeg opptjener kan jeg bruke på First-Class-flights.
     
  10. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig. Verden er annerledes utenfor Norden, og med topp status. Er blitt ganske bortskjemt.
     
    Gresshopper liker dette
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    H
    Nåja... Ikke alltid solen skinner utenfor norden heller da...
     
  12. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er vel så opptatt av dårlige opplevelser som gode- for å lære og unngå dem.

    Hvilke statuser/hotelller har manglet sol?
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg sier ikke at det er mange, men jeg har f.eks hatt traurig opplevelse med Radisson Frankfurt, Hilton Conference Praha (Hilton gamlebyen Praha var fantastisk!) og Crowne Plaza Bratislava.

    Tilsvarende har jeg opplevd utmerket service på Radisson OSL, Nydalen, TRD, Royal Garden.

    Poenget er imidlertid ikke å henge ut enkelt hotell, jeg er ikke uenig i at vi skal dele informasjon om hoteller, jeg reagerte bare på generaliseringen om at det var dårlig service i Norden og ikke utenfor.

    Det som er, er at servicepersonell på de enkelte hotell kan ha en dårlig dag, som vi kan ha det. Noen, hender det, er utvilsomt i feil bransje, men å skjære en hel geografisk sone under en kam på grunn av enkeltpersoner syns jeg er å ta litt i :).
     
    Chrisbgg liker dette
  14. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig vi snakker litt forbi hverandre. Har hatt kjempeservice i Norge og elendig utenfor Norden, men jeg snakker mer om forventninger til statusfordeler som tråden handler om. Og når jeg snakker om kjeder utenfor Norden er det feks Hillton, SPG, Hyatt, IHG, Marriott, Shangri La, Accor med topp status.
    Radisson er eneste kjede (i praksis) i Norden som har en global footprint og nevneverdige toppstatusfordeler. Regner ikke Best Westen og Choice i liga med de over, og de få Hilton etc i Norden utenfor Norge er greie men altså meget få.
    Selv Radisson er et godt stykke bak de over i fordeler og for såvidt relevant footprint.
    Hvilken status hadde du på hotellen du nevnte over? Jeg har bodd på CP Bratislava som topp status på pointbreaks. Suveren beliggenhet og topp service, til og med lounge.
     
    Gresshopper liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen stat på CP Brat, brukte loungen for det det var verdt. Akkurat her var det personalet i resepsjonen som var lite blide. Hotellet forøvrig var ok. Dog små rom.

    Hilton er jeg Diamond. I Praha Conf ble jeg plassert i et sliten hjørnerom.
    I Praha old town ble det oppgradering til jun suite, limo til flyplassen og masse stas.

    Radisson er jeg Gold Elite og vi fikk nix nada oppmerksomhet i FRA.
     
  16. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    I tillegg hjelper status hos de store internasjonale kjedene ganske betraktelig når et hotell leverer dårlig service. Jeg sender en melding til @spgassist på Twitter og får som regel svar på under ett minutt. De ringer hotellet og ordner opp. Skulle likt å se det hos Thon. :D
     
    DanH, RoadKing, chberge and 1 other person like this.
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg regner ikke mid level som status:D PRG conf var kanskje fullbooket.

    Har absolutt hatt min dose "problemer". Best på gamle Hyatt George hvor GM selv intervened og refunderte samtlige romkostnader og all charges for to tom i 4 dager, uten at jeg ba om det, men kun ba om hans kommentar på en rekke forhold. De er ikke lenger Hyatt.
     
    RoadKing and Gresshopper like this.
  18. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Hjørnerom er jo allerede en oppgradering, men hvorfor klaget du ikke på det hvis det ikke levde opp til forventningene? Gjerne direkte til Hilton hvis hotellet mener at det er det beste de kan levere. Eller så bare finner man seg et annet hotell.
    Jeg gjorde f. eks. det i HKG:
    Hadde booket Sheraton HKG som SPG Gold (det var like før jeg ble oppgradert til Plat) og hotellet var bare dårlig og slitt og overhodet ikke verdt 2500 kr natten. Ba om å få snakke med manageren og sa at hotellet er fullstendig uakseptabelt og at vi stikker på W HKG istedenfor. Hun spurte da om vi hadde booket enda, og da jeg svarte nei, tilbød hun å ringe dem og ordne alt for oss. De tok bagasjen vår, hentet en taxi og vi ble kjørt bort til W, der omtrent 8 personer (jeg tuller ikke) kom løpende for å hilse oss velkommen, ta bagasjen osv. En fin oppgradering ble det i tillegg, og Marketing Director'en viste oss rundt på hotellet.
    Selvfølgelig slapp vi å betale for natten på Sheraton-hotellet, selv om den i utgangspunktet ikke var refunderbar.
    Jeg vil påstå at slik service ikke finnes hos noen av kjedene som har et nevneverdig fotavtrykk i Norden.
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Nei si det, hvorfor klaget jeg ikke... er vel for norsk :).
    Jeg klaget med beina, flyttet til Hilton Old Town. Og det var på eget initiativ.
    Men ja, det var konferanse, som jeg deltok på.
     
    Gresshopper and milehigh like this.
  20. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, som jeg sa innledningsvis, dere nordmenn må bli flinkere til å klage. :D
     

Del denne siden