Fottur til Macchu Picchu og en svipptur til Galapagos

Tråd i 'Reisebrev' startet av thool, 06. april 2019.

  1. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Da er det om få dager duket for livets første CT-tur :D

    Litt fakta om reisen generelt:

    Destinasjoner: Cusco (Peru), Quito og Galapagos (Ecuador)
    Avreise: 10. April
    Retur: 30. April
    Legs:
    OSL - LHR (SAS Plus)
    LHR - BOG (Avianca Biz)
    BOG - CUZ (Avianca Biz)
    CUZ - LIM (LATAM eco)
    LIM - UIO (LATAM eco)
    UIO - GPS (Avianca eco) - Gjennom G adventures
    GPS - UIO (Avianca eco) - Gjennom G adventures
    UIO - BOG (Avianca Biz)
    BOG - LHR (Avianca Biz)
    LHR - OSL (Avianca Biz)

    map.gif

    Opplegget blir en høyst aktiv tur den første uken, før det blir litt roligere stemning på Galapagos. Vi blir 3 netter i Cusco før vi setter kursen mot Macchu Picchu til fots. I stedet for å gå den klassiske inkastien skal vi gå gjennom Salkantay og etter hvert komme oss til Macchu Picchu. Denne turen skal vi etter planen bruke rundt 5 dager og innebærer overnatting på hytter samt et hostel når vi ankommer Aguas Calientes kvelden før vi går til Macchu Picchu. Turen innebærer også en topptur opp på Macchu Picchu mountain etter vi har sett oss om i ruinene.

    Jeg må innrømme at jeg er litt spent på fotturen. Vi valgte ruten gjennom Salkantay fordi den visstnok er litt tøffere (blandede inntrykk online av akkurat dette punktet), vi kommer litt høyere og at landskapet også er litt mer urørt selv om denne ruten også begynne rå bli populær. Jeg liker meg godt i fjellet, men det er lenge siden jeg har gått en tur over flere dager. Som konkurrent i styrkeidrett har jeg måttet gjøre noen grep på trenings- og kroppsvektfronten og føler meg godt forberedt til en tur som går opp mot 5000 m.o.h der dag 2 innebærer en stigning på friske 1500 høydemeter. Min bedre halvdel er ikke like glad i å gå i fjellet men tar dette som en utfordring. Derfor valgte vi å booke med Salkantay Trekking som virker å være rennomért for sin lange erfaring på denne ruten, og som i tillegg tilbyr litt bedre komfort. Det er ikke så viktig for meg, egentlig, men det er fint om alle kan kose seg på tur :)

    Dagen etter vi er tilbake fra Macchu Picchu går turen videre til Quito via Lima. Uheldigvis ble vår opprinnelige flyvning kansellert for bare 2 uker siden, og vi har derfor måttet punge ut for en ny flybillett, og såpass tett opptil avreise ble det relativt dyrt. Anyway; vi har et par netter i Quito før turen går videre til Galapagos. Ettersom vi har hatt en veldig bra opplevelse med G Adventures tidligere (Mellom-Amerika), samt liker at noen organiserer litt for oss når det er mye å se/oppleve, så valgte vi å booke med dem. Link til tur. Flere av turene vi så på innebar overnatting på båt, og med tanke på at dette ikke er et tema da min samboer blir meget sjøsyk så begrenser vi tiden på sjøen til et minimum. Turen vi endte opp med å booke innebærer noen timer på speedbåt, det skal vi tåle, målet er å få sett så mye vi klarer på tiden vi har.

    Jeg skal forsøke å oppdatere tråden så hyppig som mulig!
     
    Last edited: 07. april 2019
    geddi, Supersergei, KRS and 39 others like this.
  2. alexanderberg

    alexanderberg Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Dette blir spennende å følge! :)
     
    thool liker dette
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur.....
    Gleder meg til å følge med :)
    Skal gå til Macchu Picchu i November selv.
     
    thool liker dette
  4. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Dette ser ut som en spennende rute med veldig interessante reisemål både på fastlandet og på Galapagos. Blir gøy å følge med på denne turen :)
     
    thool liker dette
  5. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Gleder meg til å følge denne tråden ja:) Skal selv fly OSL-EWR/JFK-SAL-LIM-CUZ i C bortsett fra siste leg som er i M:)
     
    thool liker dette
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Spennende tur! Gleder meg til å følge reisebrevet!
     
    thool liker dette
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,804
    Bonuspoeng:
    113
    Denne gleder jeg meg til å følge. Riktig god tur! :)

    Btw: 4 ledige seter på LH F FRA-BOG 10/4 om du ønsker å pimpe opp utreisen litt ;) 3 ledige dagen før.
     
    thool liker dette
  8. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    857
    Likes mottatt:
    2,968
    Bonuspoeng:
    93
    Kos dere! :D
    Cusco er en nydelig by! Ekstremt fattig utenfor sentrum. Kun et sted med god kaffe, men fortsatt en av de mest vidunderlige byene i verden!
    Machu pichu er vidunderlig. Macchu pichu by er et veldig rart sted! Ble ingen fottur på meg, men den skal være helt magisk. gleder meg til å lese reisebrevet!
     
    furlong and thool like this.
  9. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Oh shit, takk for dette!

    For meg er business egentlig mer enn godt nok, men denne muligheten kan jeg ikke la gå fra meg. Ringer first thing i morgen! Forhåpentligvis kræsjer det ikke med undervisning som jeg ikke fikk flyttet så vi fortsatt kan fly første leg noenlunde sent.

    EDIT: Ser dessverre ikke ut til å la seg gjøre i denne omgang fordi jeg må jobbe halv dag på utreisedagen. Men har denne i mente til neste år. Det blir sannsynligvis en tur til BOG da.
     
    Last edited: 07. april 2019
    Gullars liker dette
  10. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Vi gleder oss veldig, og har hørt veldig mye bra om byen. Hva heter stedet med god kaffe?
     
  11. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,804
    Bonuspoeng:
    113
    Det var synd, men dere får det nok helt topp uansett. God tur! :)
     
  12. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    God tur! Skal også til Macchu Pichu i november, så dette blir spennende å følge med på! Vi vurderte også Galapagos, men fant ut at det ble for dyrt i denne omgangen for oss..
     
  13. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    857
    Likes mottatt:
    2,968
    Bonuspoeng:
    93
    http://www.cafedwasi.com/?utm_source=tripadvisor&utm_medium=referral ^^ god v60 og chemex! :)
    ps: dette var den beste kaffen jeg drakk etter 2 uker på Fiji, hvor de ikke hadde noe særlig spesiell kaffe. Så mulig den ikke ikke er like spesiell som jeg husker.

    Noen andre tips jeg glemte:
    - Tygg cocablader ( du får dem gratis på flyplassen )
    - Slapp av første dagen. Høydesyke er skummelt-
    - På flere hoteller de ekstra oxygen tilgjengelig, Jeg satt i lobbyen 30 min hver dag med ekstra oxygen
     
    Gullars and artanis like this.
  14. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    857
    Likes mottatt:
    2,968
    Bonuspoeng:
    93
    + Spis Cuyo ( marsvin )
    Sjelden opplevelse, smaker ikke veldig godt, men en matrett du ikke glemmer med det første.
    [​IMG]
     
    geddi, Stuttfeiten, Gullars and 7 others like this.
  15. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur, gleder meg å følge med på reisen:)
     
  16. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Smart tips!
    Hvis hotellet jeg skal bo på ikke har oksygen tilgjengelig, finner man da steder i Cusco som tilbyr dette ?
     
  17. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for alle ønsker om god tur! Pakkingen er så smått i gang, og favorittene er lagt frem.
    F9BA5FA3-962E-46D1-87ED-D57CF3FB8606.jpeg
     
    KRS, jgroneng, Avixlo and 3 others like this.
  18. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Slik ser for øvrig fotturen ut:

    [​IMG]
     
  19. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    433
    Likes mottatt:
    2,976
    Bonuspoeng:
    93
    Det ser jo helt fantastisk ut. Vi hadde en rundtur i Peru sommeren 2017, men fotturer var dessverre helt utelukket. Fruen hadde knapt kommet seg på bena etter ryggoperasjon - og ville uansett ikke ha vært klar for 1.500 høydemeter på en dag!

    Høydesyke påvirker alle i forskjellig grad, selv hadde jeg ikke behov for noe som helst selv om både fruen og datteren min (10 år den gang) brukte det ved noen av de høyesteliggende hotellene. Det blir spennende å høre hvilke erfaringer du trekker på denne turen, kun tre dager i Cusco er relativt kort tilvenning før tur opp til 4.600 moh. I denne høyden begynner man for alvor å bevege seg inn i hypoksi-verdenen, det er mange interessante erfaringer man får med seg fra slike høyder og oppover!
     
  20. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Dag 2 blir et helvete ja, men tre dager i Cusco bør i hvertfall være nok til å tåle ~3500 moh, og så får vi ta det i et rolig tempo når vi skal opp på 4650. Det er for øvrig 2-3 dager vi ble anbefalt av både turoperatør og våre fastleger før turen, samt ta andre forhåndsregler som å drikke og sove godt.

    Jeg har vært litt i høyden før og tålt det greit, men toleransen blir dårligere jo eldre man blir, så jeg er spent. Forhåpentligvis går det greit. Fruen og jeg har en avtale om at dersom en av oss blir dårlige får den andre fortsette. Turoperatøren har også tiltak som kan iverksettes. I verste fall møter den som må avbryte i Aguas Calientes dagen før Macchu Picchu.

    Vi krysser fingrene!
     
    KRS, snus_mumrikken, Upsaker and 2 others like this.

Del denne siden