Fra bonusjomfru til Hong Kong med CT

Tråd i 'Reisebrev' startet av DanH, 11. okt 2017.

  1. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Endelig skulle det bli vår tur til å oppleve en flytur "der foran" (disclaimer: vi flyr altså C og ikke F som dette også kan tolkes som) blant de antatt rike, velstående familiene og heldige business-business reisende! Dette blir min fjerde IC reise, konas tredje. Tilfeldigvis fløy vi med samme selskap og delvis samme rute for bare noen måneder siden, den gang bak blant de andre dødelige.

    Hvis vi spoler halvannet år tilbake, så minnes jeg diskusjoner rundt lunsjbordet i kantina hvor en kollega snakket varmt om et kredittkort som hørtes for godt ut til å være sant - et kort som gir hele 20 Eurobonuspoeng per 100-lapp i tillegg til noe som heter Companion Ticket. Jeg var svært skeptisk, men siden han er økonom har han vel regnet seg frem til at dette er en god deal? 100.000 kr i omsetning per år er vel innenfor rekkevidde mtp at utlegg for jobb + matinnkjøp kan gå på samme kort? Det gikk som det gikk og jeg endte opp med å bestille kortet i april 2016. Det var vel starten på min bonusjakt-karriere. Rett over sommeren 2016 sa en kollega (nå sjefen min) at han skulle fly business med sin Companion Ticket og jeg ble veldig interessert.. Går det an?
    Sidenotat: mim datter sier det hele tiden: "går det an? Neei!". Jeg har ikke tenkt over det før nå, men hun har sikkert lært det fra meg..
    Etter å ha fått en introduksjon fra daværende kollega/nåværende sjef skjønte jeg fort ut at det store målet er å tjene inn 100.000 Eurobonus-poeng for å kunne fly helt der fremme. Noe som forøvrig virket som et svært hårete mål. Uansett så skulle jeg kort tid senere på min første IC-jobbreise til SFO og SAS Go ble booket. Jeg forsøkte meg på PlusGrade fra Go til Plus på utreise og gamblet på at 16.000 poeng var nok (minstebud var ca 15.000) men fikk avslag. Da var jeg skikkelig gira på å teste Plus så jeg kjøpte oppgradering i gate for 15.000 poeng. Og for en reise det var, jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag i Premium Økonomi, men det ga ihvertfall skikkelig mersmak. Go på returen ble en real nedtur for å si det sånn! I forbindelse med nevnte tur til SFO så ble jeg veldig nysgjerrig på hvor i økonomi/premium økonomi det er best å sitte osv, så jeg Googlet ganske intenst uken i forveien. Da kom jeg over Flyprat og Businnessclass.se, men følte meg ikke helt hjemme. Så fant jeg InsideFlyer og fant fort ut at kombinasjonen aktuelle tråder + de gærne folka som fløy jorda rundt en helg for å rekvallifisere sin Gull-/Diamant-ststus + UX = passet meg bra. Jeg brukte slutten av 2016/begynnelsen av 2017 på å skaffe meg en teoretisk bachelor i bonushoring noe som resulterte i en raskt voksende (Via)Trumf-konto samt en alt for stor bunke med kredittkort til alle mulige formål. Dette resulterte i en mye rakse Eurobonus-opptjening enn tidligere antatt og målet om 100.000 poeng var plutselig nådd.

    Det begynte å nærme seg tidspunkt for å kunne bestille en reise, og samtidig ble det publisert reisebrev på reisebrev om opplevelser i første klasse. Dette var noe helt nytt for meg og på et tidspunkt måtte jeg faktisk google "what is the difference between first class and business class".. Det så jo unektelig spennende ut, men siden jeg fortsatt var litt usikker på hvor mye poeng jeg ville klare å dra inn per år tenkte jeg det tryggeste ville være å forsøke på én C-tur per år med CT. I tillegg var både jeg og fruen businessclass-jomfruer, så kanskje dumt å hoppe rett opp til first?

    Uansett, jeg var fast bestemt på å prøve SAS sin C-kabin, så da startet jeg jakten på et reisemål som inkluderte minst én strekning med SAS. Hvis jeg ikke husker helt feil fant vi vel returbiletter fra både Tokyo, Beijing og Hong Kong. Vi endte opp med HKG som reisemål og jeg fant fort en utreise via CPH og BKK med TG C som jeg var fornøyd med. Som mange andre her inne også rapporterer om var fruen svært skeptisk til å fly så langt over en så kort periode. Men hun likte spesielt godt tanken om å fly "i andre etasje på verdens største passasjerfly", så da ble til hun til slutt overbevist :)
     
  2. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Forrige helg så jeg at Eva Air hadde åpnet noen award-tickets fra AMS, men det medførte 3t på flyplassen i Amsterdam, en gammel TG 747 C kabin fra BKK samt ankomst i HKG 21:00 fremfor 11:45. I tillegg kom jeg ikke frem på CT-telefonen, så jeg gadd ikke stresse for mye med det (takk for fine bilder forresten @Are!).
    evaair.PNG

    OK - nok avsporing. Tilbake til nåtid og vi stod opp i god tid for å rekke Flytoget. Begge med en forkjølelse in the making, men ikke noe noen Paracet kan løse. Vi leverte ungen og hunden til besteforeldre dagen i forveien for å gjøre morgenen mest stressfri. Vel fremme på OSL fikk jeg endelig testet den nye loungen og som flere andre har skrevet er den en virkelig bra oppgradering.
    Sidenotat: Jeg skulle egentlig testet denne tidligere, men én gang forsov jeg meg og én gang fløy jeg min hittil eneste DY flight på nesten to år.

    OSL - CPH / 737-800 / SAS Plus

    Turen til CPH forløp seg som hvilken som helst annen flight med unntak av at det stod "gate closing" 20 min før avgang. Litt unødvendig økning av stressnivået mitt der med andre ord...
    20171010_120626.jpg
    Vel fremme i CPH besøkte vi gullstua, som forøvrig ikke imponerer noe særlig. De som jobbet der nevnte en ny ordning i passkontrollen og advarte oss om potensieøt mye kø. Vi gikk derfor tidligere enn først planlagt mot gate og var fremme ca. 10 min før de startet boarding. Jeg må si det var veldig imponerende at de hadde et område inkl. stoler/benker (avskilt med sperrebånd) for business+statuskunder!
     
  3. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    CPH - BKK / 777-300ER / Business

    Boarding gikk veldig bra og vi fant fort setene våres. Ferskinger som vi er ble det en liten foto/snap session før vi fant oss skikkelig til rette. Helt fullt fly mot BKK uten at vi merket nor særlig til det. Juice og vann ble tilbudt mens vi var på bakken, champagnen kom da vi var oppe i lufta. Selv om jeg ikke er noen utpreget champagne-drikker måtte jeg nesten bestille dette i lufta.
    20171010_152747.jpg
    Jeg gikk for thai-middagen (glemte å ta bilder av menyen) som viste seg å være svært god. Vin drikker jeg så og si aldri, så til middagen ble det champagne og øl og jeg holdt meg til øl resten av flighten.
    20171010_153634.jpg
    Vi likte oss begge to i setene og var stort sett fornøyd med servicen vi fikk. Det virket som at det ene toalettet var out-of-service i begynnelsen som resulterte i litt kaos da man ble sendt frem til galley/crew toalett og der ble man bare sendt bak igjen. Et par timer inn i flighten så jeg at toalettet "virket igjen", så kanskje det bare var noen med dårlig mage?? Det så også ut som at det var samme filmer og serier i IFE-systemet fra i sommer, men siden vi da reiste med toåringen gjorde det ikke så mye.

    Jeg sover stort sett på siden og til det ble sengen litt trang. Litt uti flighten duppet jeg av uten helt å vite hvor lenge jeg sov. Det fant jeg først ut da jeg tittet på klokka.
    20171011_075347.jpg
    20171011_075546.jpg
    Selv om sengen ikke sengen var optimal er det begrenset hvor trøtt man egentlig er rundt 20:00. En times tid før frokost var jeg sulten og bestilte meg en Chicken Satay som var veldig god. Continental breakfast smakte også bra.
    20171010_221207.jpg

    Jeg har som sagt ingen tidligere erfaringer i C, men jeg må si at TG C var veldig behagelig. Som førstereis var dette helt topp, og jeg gleder meg bare enda mer til TG C i A380 fra BKK til HKG og ikke minst SAS C fra HKG til ARN!

    Nå sitter vi i EVA loungen på BKK og venter på avgang mot HKG med en TG A380.
     
  4. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for strålande rapport so langt og god tur vidare!
     
    DanH liker dette
  5. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    377
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Veldig bra skrevet:);)
     
    DanH liker dette
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,399
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur ;) Takk for både personlig oppvåkningen eller introduksjon til galskapen/ alt etter hvordan en ser det/. Og spennende inntrykk av første flyvningen der foran i himmelen.

    Kos dere riktig med både HKG og diverse C turer videre. Og forsett å ta bilder og bruke tid på å skrive så bra om nettop din opplevelse.
     
    DanH liker dette
  7. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for god inspirasjon både av reisebrev og her generelt på forumet! Er bonusjomfru i denne sammenheng, men har no skaffa meg MC EB premium, AMEX Plat og DNB MC EB, og bruker Payr, trumf og alt anna eg kjem over, og vonar eg er komme til ditt nivå om om 8-12 mnd!
     
    DanH liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig @DanH , kanonstart på leserbrev. Kjør på, her skal det leses til øyet blir stort og vått :)
     
    DanH liker dette
  9. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig god beskrivelse av hvordan man blir fanget og lever som bonushai, meget gjenkjennbart. Stor takk til IF-forumet for praktisk info, appetittvekkere og god tone.
    Neste CT anbefales å få inkludert EVA i ruteplan, meget hyggelig og sjarmerende crew.
    Fortsatt god tur, ser frem til neste rapport!
     
    Travellingalf, Robert H and DanH like this.
  10. dkvt

    dkvt EBD

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    373
    Bonuspoeng:
    63
    Herlig herlig! Bonushai, det liker vi!
     
    DanH liker dette
  11. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg kom i en skikkelig skrivemodus på flyet og ble nesten litt bekymret for at det skulle bli for mye. Jeg har stort sett problemer med å holde meg til få ord (både muntlig og skriftlig). Nå er vi på plass på Cordis i Mongkok så det blir nok litt mindre tekst frem til vi enten er på flyet eller etter at vi har kommet helt hjem. Skal prøve å fylle på med bilder underveis. Akkurat nå sover min bedre halvdel så jeg sitter og nyter en øl i loungen.
    20171011_160035.jpg
     
  12. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Diverse bilder fra en nesten helt tom EVA lounge på BKK. Bortsett fra veldig forvirrende/forstyrrende bruk av speil og lyssetting likte vi oss godt her.
    20171011_065628.jpg
    20171011_065638.jpg
    20171011_065642.jpg
    20171011_065649.jpg
    20171011_065659.jpg
    20171011_065714.jpg
    20171011_065723.jpg
    20171011_065720.jpg
    20171011_065738.jpg
    20171011_064204.jpg
     
  13. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Poeng bruke gikk vel opp til 140 000 poeng når fu gikk for Thai ene veie kontra SAS begge veier.
    Ser ut som en flott tur, ikke dumt å fly C og spare F til senere. Personlig hadde jeg nok fått litt vondt for å bestille C, men nå er tilgjengeligheten på F ikke alltid like god heller. Takk for at du deler :)
     
    DanH liker dette
  14. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Vi fant ikke SAS begge veier, så du har helt rett i at det endte på 140k poeng. Jeg har hørt yme ymse om Thai C men synes de leverte jevnt over bra. Skal bli spennende å sammenligne med SAS på mandag.
     
    petterel, SAJblue and Fredrik81 like this.
  15. Flyskrekk

    Flyskrekk Er for lengst kurert

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    43
    Det er derfor du ikke må drikke øl, men mer potente varer :)

    Bra reisebrev, ser frem til oppdatering!
     
    Eddie47, SAJblue and veeegard like this.
  16. staledude

    staledude EBG, GHA Black, HH D, NCC G, AvisPC ...

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Dette var veldig god lesing. Keep it coming :)
     
  17. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    377
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Gi oss gjerne en status på hvordan loungen på Cordis er, vurderer selv å bo 8 netter der til våren :)
     
  18. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en fin start på turen, virker som om dere har hatt en god start på første tur i C. God tur videre :)
     
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra skrevet. Gleder meg til å lese om turen videre.
     
  20. nix031

    nix031 Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    13
    Härlig inledning. Jag sitter och räknar ner timmarna tills min första resa i C skall börja. Chicago imorgon. Jag hade skrivit exakt samma saker då jag sitter i samma situation. Jakten på poäng, maxa kreditkortet utan sans, vrida och vända på alla möjligheter... bara för att få sitta framme i bussen. Allt detta tack vare att man hamnade på "fel" forum en gång för länge sedan :)
     

Del denne siden