Fra EBG til EBD - Nesten gratis?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Elo, 28. febr 2017.

  1. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er idag EBG og flyr langt fra nok til å bli EBD. Med et milagerun til Auckland kan jeg selvsagt få nok poeng til EBD. Jeg vil da få 45-50.000 poeng, gratis årsavgift på amex (1700) og anledning til å "gi bort" (11.000-12.000) 2 stk gullkort (1 i opptjeningsperiode og 1 i grace). Stemmer ikke dette? Dvs at jeg må kun ut med ca 6.000 NOK egentlig og sitter da igjen med 50.000 grunnpoeng. Hvorfor gjør ikke flere dette? Hehe
     
    Ursa and nissen like this.
  2. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Du vil kunne "gi bort" TRE gullkort.

    1 i opptjeningsperioden.
    1 i året etter.
    1 i grace period.

    Jeg kommer til å gjøre nøyaktig som deg, men jeg gir første og siste gullkort til kona....og det midterste til dattera, så inntjeningen blir ikke allverden.
     
  3. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Du må skaffe deg tre kjøpere først til den prisen. (4000kr)
     
  4. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis man rekvalifiserer seg til EBD, er det da noe tredje EBG-kort å gi bort i det som ville ha vært en graceperiode?
     
  5. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    I fare for å høres kjip ut; ødelegger man ikke på sikt hele konseptet om man baserer seg på salg av gullkort? Det er jo ikke derfor SAS gir bort denne muligheten?
     
  6. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Neineinei.

    Først må du ut å fly. Om kona protesterer tar du frem regnestykket.

    ...så kan du bekymre deg om resten.
     
  7. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er helt enig og syntes SAS burde fjerne dette. Men når folk kan gi, så blir mange griske har jeg registrert.
     
    Scandipendler liker dette
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Nei da får du det vanlige, men en dag dropper du ned og får graceperiodens kort å gi bort- om reglene da ikke er endret.
     
    ILS2 liker dette
  9. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg gjorde akkurat dette i fjor og angrer ikke et sekund. Da var prisen høyere også, ca 23K per pers OSL-FRA-SIN-AKL og tilbake. LH biz OSL-FRA og så SQ resten.

    Jeg har gitt bort 2 gullkort (ett i opptjeningsperioden og ett i det nye opptjeningsåret) og jeg går ut fra at folk har rett i at du får enda ett å gi bort i graceperioden. Om det skader programmet at SAS er såpass raus? Tja tjoda vil jo tro det. Det kommer nok endringer når Eurobonus 3.0 slår inn. Inntil videre er det nok såpass få som utnytter dette systemet så mye som oss, så det er nok bare å guffe på.

    Det er virkelig vanskelig å lage et regnestykke siden verdien av EBpoeng er flytende. MEN for å si det slik: min timing kunne ikke vært bedre - jeg kom hjem til 70% poengtilbud og bestilte meg umiddelbart en SAS PLUS-reise til Hong Kong for 24.000 poeng, og jeg kunne fått enda en interkontinental PLUS-reise for Auckland-poengene om jeg hadde hatt tid til å reise (Vi bestilte faktisk 3 x PLUS-reiser til Washington for 72.000 poeng, men endte med å avbestille).

    Så for å prøve å verdisette alle perks'ene, så fikk jeg altså for 23K NOK:
    3 SAS Gullkort (verdi 0-15000,-)
    48.300 EB-poeng (kjøpsverdi 9660,- men bruksverdi 2 x PLUS interkontinental)
    Losji i 4 dager på fly (verdi ~4000,-)
    Hummer og champagne i 4 dager (verdi ~7000,-)

    Dette er jo tidenes tåpeligste regnestykke pga det er så vanvittig mange "ifs" og usikre faktorer. Men jeg vil si at det er en vidundertur som du bare MÅ unne deg - i hvert fall i år når prisen bare er 20K
     
  10. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Helt klart, og det mest ødeleggende er å diskutere det så åpenlyst.
     
  11. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Alt med verdi vil selges.. SAS kjenner helt klart til at dette foregår, men ønsker ikke å forby det, da hadde de spesifisert dette tydligere i reglene..

    Og volumet dette foregår i, er nok helt begrenset i forhold til antallet EBG/EBD som er der ute...

    Og helt ærlig, hvilken verdi har det å gi sin bedre halvdel(som stort sett, for de fleste) reiser sammen med seg, når man først reiser.. Da står de som en stor D på setekart og har alle diamantfordeler som diamanten selv..

    Jeg tror sas ser seg tjent med at folk som er så giret på å betale 5k for gull, har penger til å fly en del, og skaper bra med business for bolaget.. uten at de noen gang vil si dette høyt..

    Selv kjøpte jeg Gull, og påfølgende periode ble jeg diamant. og i dag morges ble også min samboer Gull(på ærlig vis)



    C
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Gavegull burde vært omdøpt til partnerkort etter min mening.
    Om det er 20k EBD (eller var det 28k?) og bare halvparten av disse gir bort et kort med 2 års varighet er det fortsatt 20% (28%) økning av antall med gull.
    Ikke bare fører det til en økning i belastningen på loungene, men de som muligens hadde lagt noen kroner på bordet for en MR kan heller kjøpe kortet.

    Det gir god mening å gi kortet til sin bedre halvdel da man får 2 gjester i utenbys lounger. Og noen har vel også halvdeler som flyr litt utenom.

    Det er vel også uenighet om tolkningen av reglene. Jeg mener at det står klart at det er forbudt å selge kort, men gidder ikke ta opp den diskusjonen. SAS er vel også redd for å irritere på seg EBD..
     
    Last edited: 01. mars 2017
    Misterix and Scandipendler like this.
  13. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tipper at denne løsningen alltid har vært ment som en mellomløsning i påvente av nytt IT-system. De har neppe sett behovet for å investere ytterligere i det eksisterende steinaldersystemet sitt, som uansett skal fases ut, og dermed ble dette den rimeligste måten å løse det på.

    Når EB 3.0 er ferdig utrullet, tror jeg at denne måten å gi bort status på forsvinner - helt uavhengig av om det foregår kjøp & salg av status.

    Jeg ville derfor ikke kalkulert med noen inntekt for salg av EBG-kort i et ev. regnestykke for en EBD-run.
     
    Chrisbgg liker dette
  14. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    For de som er kritiske av dette og kaller de som selger EBG-kort for griske, så henger jeg ikke helt med på den. Jeg vil tro at alle som er innom InsideFlyer har en interesse i bonusprogrammer, og et ønske om å utnytte disse til det fulleste. Og det trådstarter her nevner er jo nettopp det. Selger blir glad, kjøper blir glad og SAS får solgt litt mer. Det er jo bare tre fornøyde parter.

    Jeg har solgt to til 5k stk, og gitt bort to til familie. Og jeg ble overrasket over hvor stort markedet for å selge var, og hvor mange som faktisk tok kontakt.

    For det første er prosentandelen som selger EBG-kort ganske så lav, som igjen resulterer i den loungebelastningen du snakker om uansett er ganske så mikroskopisk. For det andre så blir jo ikke antall gullmedlemmer påvirket i noe særlig grad av gullkort selges. De som selger ville jo trolig ha gitt vekk kortet om det ikke ble solgt.
     
    Insomnia4u, milehigh, lMartin and 2 others like this.
  15. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Én ting er hvor mange som selger gullkort, en annen ting er hvilken kategori kjøper tilhører:
    A) flyr svært lite, kjøper gullkort pga status
    B) flyr endel, men ikke nok til å opparbeide status
    C) flyr nok til status, men orker ikke vente på kvalifisering

    A koster jo omtrent ikke SAS noe, C vil snike litt i køen, men legger uansett igjen penger hos selskapet.
    Så hvis alle diamant-medlemmer selger gullkort til en god miks av gruppene over blir det ikke automatisk et utvannet produkt.
     
    milehigh, Petter B-C and Chrisbgg like this.
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ja det stemmer nok, men jeg tror de som mottar kortet havner i bunke A (dvs flyr ikke allverden), mens mange av de som kjøper kortet er i kategori B.

    I det store og det hele driter jeg i om folk kjøper og selger kort all den tid det ikke påvirker systemet. Det eneste jeg bekymrer meg om er at de skal kutte det for de som bruker det "som det var planlagt". Dvs gir til partner el.
    Nå kommer vel kanskje kona til å klare å dra inn EBG på egenhånd neste 2 år pga ET-salget, og forhåpentligvis vil jeg klare å finne Star-salg en gang i året i de neste mange år.. Men man vet jo aldri...
     
    Scandipendler and DanH like this.
  17. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Hvorfor er det verre å "utnytte" EBG-salg enn å utnytte error fare? Å utnytte error fare hos ET ødelegger jo eurobonus på samme måte som å selge EBG (flere som ikke fortjener det som får det), i tillegg taper ET masse penger, som vil si dyrere billetter for alle andre.
     
    Petter B-C, milehigh and Chrisbgg like this.
  18. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Man har barn.

    Når foreldrene har D og G kan de hver ha med seg en gjest. Mange har to barn.

    (Ja, man får med seg barna inn i SAS-lonugene, men ikke i *-lounger. Det fikk jeg bittert erfare i MIA i oktober. Derfor vil jeg gi EBG til kona.)

    /koffert.
     
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    I og for seg et kurant poeng.
    Er dog ikke gitt til ET hadde klart å selge alle setene.
    Har foreløpig ikke sett at C kabinen har vært full på noen av mine ET flights. Har også vært romslig til/fra Stockholm ifg en kompis som har tatt den et par ganger før.
    Ang poeng er det vel i samme har som å diskutere at milage runs burde gi mindre poeng fordi formålet er ikke reisen.. Hadde jeg lagt mine ET penger på SAS kampanjer hadde jeg fått flere poeng per krone.
     

Del denne siden