Fra Ryanair til Qatar -- og mange andre. En forretningsreise helt ute av kontroll

Tråd i 'Reisebrev' startet av tommy777, 04. juni 2016.

  1. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det skjer mye for tiden i min verden. Som vanlig full fart. Men året i år er full av masse nytt, nye spennende ventures og store utfordringer. Og bra er det. Virkelig.

    Det var mye møter som skulle unnagjøres, helst før Europa går på 12 ukers ferie. Så for sikkerhets skyld booket jeg opp 3 solide uker med farting. Møter i en haug forskjellige land og nesten 40 flighter.

    Og det tok tid å booke. Noen steder er ikke verdens navle for å si det mildt. Men er ikke akkurat en vårkylling, dog skal det være sagt at jeg var utslitt etter all bookingen var fullført og ristet på hodet da jeg gikk igjennom reiseruten på tripit. Men litt spanande så det uansett ut.

    Akkurat våknet i Helsinki, skal oppdatere underveis. Korte poster, mer bilder. Håper rapporten faller i smak

    +++

    California. Sol, sommer, silikon, elbil, solcellepanel, in'n out. Herlige ting. Men verden er liksom litt langt unna. Særlig når man bor halvannen time unna San Francisco. Utenfor Sacramento, en by der Southwest har 56% markedsandel. Og to internasjonale nonstopruter: Guadalajara og Mexico City. Paradis for en som reiser mye internasjonal med andre ord.

    Vel, turen startet torsdags morgen. Vi holder på og bygger hus og morran startet med at fruen trengte en masse signaturer. Akkurat. Men kaffe hadde hun mekket og det gikk raskt.

    Jeg hadde møte i Los Angeles klokka 1100, 5 minutter unna LAX, alternativet var American kl 0600 eller Southwest kl 0910. Jeg valgte å sove lengre noe jeg ikke angret på siden jeg traff puta kl 0130..

    Frisk og rask, ved gaten 10 minutter før boarding. Ikke noe lounger her i gården, men alltid hyggelig stemning. Men det er åpenbart at jeg er langt unna å ha sort belte i Southwesting. Det er nemlig en helt annen prosess enn hva man er vant til. Du boarder etter når du sjekker inn dersom du ikke har status, jeg har selvsagt ikke det. Jeg glemte selvsagt å sjekke inn på 24 timers punktet. Mor, mormor og oldemor og resten av familien som er vant til å fly Southwest er selvsagt på hugget når innsjekk åpner. Long story short, B15 på meg, noe som betyr at det er vel en 50 til 60 foran meg.

    Telefonen ringte akkurat da gruppe A var i gang med å boarde. Det var investoren til mitt nye selskap, så den telefonen ville jeg ihvertfall plukke opp. Og før jeg var ferdig i telefonen var plutselig B boardingen godt i gang. Og jeg lærte noe nytt. Når gruppen din har begynt å boarde, går du bakerst, ikke til pålen der nummeret på gruppen din står. Jeg ble satt strengt på plass og sendt bakerst i gruppe B. he he.

    Og Southwest leken var i gang.

    Her er forresten maskinen, en 700 som var litt opp i årene, men godt vedlikeholdt.

    [​IMG]

    Southwest leken, ja. Free seating hos Southwest. Så slik funker det

    1. Finn ett vindussete eller midtgangssete. 2. Unngå øyekontakt med alle som boarder etter deg... For enhver pris.

    3. Dersom du er sent ute, noe jeg var, tass helt bakerst. Er det ingen ledige midtgang eller vindu, tass fremover igjen når rushet har lagt seg. Men pass på, ikke gjør dette dersom flyet er pakka, da blir Southwesterne sure. Dette flyet var vel 80% fullt, så jeg vågde å vente i galley og tok ett midtsete nesten fremst i flyet. Og siden bagasje er gratis å sjekke inn hos Southwest, var det god plass til trillekofferten.

    4. Plukk ett midtsete mellom to slanke individer. Og du føler som at du er i ferd med å drepe kattungen til de du spør om aller nådigst om du kan få midtsetet. Den lille mannen i dress ved midtgangen var veldig åpenbart ikke særlig hæppy med å få en nordlenning på 120 kilo i midtsetet. Den lille latinadamen ved vinduet var for lengst i drømmeland.

    And off we went. dessverre ble en ung dame dårlig, så vi måtte tilbake til gaten og laste henne av. Tok rundt 20 minutter ekstra.

    Vel oppe på cruise ble det ok kaffe med ett smil, men lite underholdning fra ett ungt crew denne morran.

    Landet i LA rundt halvtimen sen.

    Ble plukket opp og hadde ett møte hos Emirates sitt kontor, der jeg observerte både Norwegian og SAS fra Stockholm lande minutter fra hverandre. Sen lunch på Sheraton ved flyplassen etterpå.

    Deretter tilbake til LAX og Tom Bradley. Ingen kø i security, stå på TSA. Stockholm er godt representert på LAX

    [​IMG]

    Opp i Qantas sin First lounge i noen få minutter før boarding startet.

    Tredje A380en til BA for meg

    [​IMG]

    59K, annen etasje, Champers og deretter koma siden BA ikke har internet

    [​IMG]

    Kom oss sent ut av LAX og lengre crossing og sirkling, så landet lovlig sent. Så non stopen til Helsinki gikk i dass.

    Booket om til LHR til ARN til HEL. Traff en gammel Flyertalk kompis i First loungen, kjapp dusj og skifting til middagkostyme og boarding. 767 til Stockholm 2A

    @Fnate air aka BA vet å ta vare på hans catering behov. Derfor, laks

    [​IMG]

    Kom også lovlig sent ut av LHR så min 40 minutter connection i Stockholm så dårlig ut.

    25 minutt sen, kom inn til gaten ved siden av der Finnair skulle fly ut av, der sto det ikke noe fly, så det lovde godt. Av flyet, gjennom passkontrollen, toll, gjennom sikkerhetskontrollen og ved gaten på under 5 minutter. Terminal 2 i Stockholm er bra.

    Maskinen kom inn noen minutter sent

    [​IMG]

    Siden man er i Europa, gikk turnaround raskt. BA maskinen jeg kom inn med til venstre

    [​IMG]

    Hyvva Hyvva. 1A og en hyggelig kar på 1C. Vi bælma champers og på en 43 minutter flight serverte de ett classy måltid, Laks ala Fnate i Marimekko. Digger Finnair

    [​IMG]

    Av flyet, sprintet raskt til Hilton der representanter fra Finnair ventet for en hyggelig middag. De måtte vente 50 minutter, noe som betyr at de allerede var godt nede i øl #3. Meget hyggelige folk. I seng kl 2300

    27 varmegrader da jeg landet, oppgradert til en badstusuite. Lo godt i resepsjonen

    [​IMG]

    4 timer på øyet er definitivt nok. Så oppe tidlig, men dagen i dag er kun transport. Klart for ett hopp tilbake til Stockholm og deretter 1A på en Qatar 787, kjapp First lounging i Qatar og videre til Dubai.

    Følg med!
     
    Last edited: 04. juni 2016
    geddi, Kristian, Adrian E and 25 others like this.
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, da var man plassert i en av verdens tristeste lounger på Arlanda. Litt tørt brød, Hummus som det midtøstlige alibi, kalkun og litt ost. Vann fra spring og vin kun svensker kunne finne på å drikke. En kar i joggebukser som hyler i telefonen med Bose QC15 på setter selvsagt også tonen.

    Tilbake til Helsinki.

    Tasset ned til resepsjonen, sjekka ut. Ble tilbudt gratis frokost, noe jeg avslo. Tassa de 3 minuttene det tok til terminalen, igjennom security på under ett minutt. Og der lå Finnair loungen, men det var ganske så fullt der. Prosecco hadde de satt ut, noe som er mer enn jeg kan si for loungen som kun kjører Qatar her på morran.

    Og Marimekko, noe jeg synes er skikkelig bra design. Jeg tok meg en Espresso

    [​IMG]

    Utsikten var det ikke noe å si på

    [​IMG]

    Tasset mot gaten, flyet ble noen minutter sen så jeg tok turen opp på Aspire loungen som hadde ett interessant tilbud.

    [​IMG]

    Jauda...

    Vel ombord fikk jeg rekken for meg selv. Frokosten besto av en god og fersk frokostsandwich og Nicki F.

    [​IMG]

    Landet på rute og tasset fra T2 til T5 og opp i dette venteværelset. Så her sitter man da..

    Mer om litt
     
    Fjordheim, RemiWM, Baldrick and 19 others like this.
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    SAS Ground ett eller annet håndterer Qatar på Arlanda. Og de er litt.. Hva skal man si, uvant med diverse. Det var ihvertfall nok folk i sving både ombord i 787, ved gaten og på bakken.

    Jeg fant raskt 1A og ble umiddelbart tilbudt Rose eller vanlig Champers. Gikk for Vanlig, Billecart Salmon som satt som ett skudd.

    [​IMG]

    De slet med å få balja til å gå på rute, ca. ti over var vi klar til å lukke dørene. Kort taxi forbi denne karen og away we went

    [​IMG]

    Ble spurt når jeg ville spise, planla en lengre nap, så ba om mat umiddelbart

    Bra oppsett, brød og verktøy på bordet først

    [​IMG]

    Litt Mezze

    [​IMG]

    Og ei mør høne som smakte bra

    [​IMG]

    Sovna som en stein og sov noen timer. Ankom Doha noen minutter sen, hadde kun en time connection, men ble tildelt gate A1 som ligger 2 minutter unna Al Safta eller hva det nå heter.

    Målrettet besøk. Frem til baren, bestille en Billecart Salmon Rose. bælme.

    [​IMG]

    Ut og rett ombord i fly rett før gaten stengte. 777 var blitt til 787, 5K og man bare fortsatte

    [​IMG]

    45 minutter i lufta, tid til mer Champers og litt snacks ble det

    [​IMG]

    Toucha ned i Dubai noen minutter sen, på toget, igjennom passkontrollen og ute på gata på under 15 minutter. Take black car, 80 dirham, men hvit man hoppet i en taxi og var på Park Hyatt Dubai 8 minutter senere og 34 dirham fattigere, rundet opp til 40 siden karen fra Nepal var hyggelig.

    Rommet var nedkjølt, Aqua Panna sto klar courtesy fra GM, sovna rundt midnatt.

    4 timer på nepa, opp litt over 0400, litt jobbing, hoppet i bassenget rett etter soloppgang,

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    dusj og nå er det frokost og man er klar til møter her i Dubai før man blir shuttlet i baksetet i en Lexus til Abu Dhabi og tilbake til DXB for en aftenflight til Doha.

    Formen er utmerket,
     
    Last edited: 05. juni 2016
    geddi, AndersWE, Kristian and 17 others like this.
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Status så langt

    Flyselskaper: Southwest, BA, Finnair, Qatar.

    Flytyper: 737, A380, 767, A320, 787

    Champers: Henriot, Taittinger, den nye til BA kort, Nicki F, Billecart Salmon, Lanson, Billecart Salmon og Billecart Salmon Rose

    Hoteller: Hilton Hotelli Helsinki og Park Hyatt Dubai
     
    Kjakan and view like this.
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for fin rapport så langt!

    Regner med vi får kåring av beste champis etterhvert. Listen foreløpig ser jo bra ut, lett å så hva som er dårligst så langt.. (med forbehold om hva enn BA serverer om dagen i CE)
     
    tommy777 liker dette
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Formen, ja. Den forsvant i baksetet på en Beamer på vei tilbake til Dubai. Som ett skudd forsvant formen. Sånn er det når man kun sover noen få timer.

    Vi spoler tilbake til frokosten i Dubai som var der forrige post endte.

    Opp på rommet, pakket snippen, ned i resepsjonen, sjekket ut, sjåfør var allerede hyret for dagen for 700 dingos noe som i utgangspunktet er dyrt siden det koster 30 daler å hyre bil selv. Men jeg gadd ikke å dille med det denne gangen.

    0835 rullet vi inn på Emirates HQ. En kaffe med en bekjent før man rullet i fullt firsprang mot Abu Dhabi. Min sjåfør var fra Pakistan og pratet ivrig. Etter tre doble Espresso ble det en hyggelig prat de 75 minuttene det tok.

    Slet litt med å finne Royal Flight som jeg skulle besøke, men fant til slutt frem

    Meget interessant møte med påfølgende omvisning av en meget imponerende armada med privatjets.

    Rett videre til Etihad og halvannen time med møter der før man galopperte tilbake til Dubai og til flyplassen. Det var der formen forsvant og jeg ble dødstrøtt. Klokken var ikke mer en 1445, flighten min var ikke booket for 2030. Oh joy. Betalt business-first hjelper vanligvis, så jeg kikket på nett om det var ledig plass. Fullt hus, alle flightene til Doha utover eftan. Great. Koma, seng mv. så mørkt ut.

    Luksushoteller i midtøsten er billig, det er en grunn til det, ingenting er perfekt. Ever. Da vi rullet inn på DXB, var bagasjerommet tomt, kofferten hadde bell hop<en glemt å laste i bilen. Etter 20 minutter kom det en Mercedes inn avtalt sted og droppet den av. Jeg måtte sutre litt.

    Klokken var blitt litt over 1600, ved Qatar innsjekk sto det en kar i bakgrunnen som virkelig så ut som han var boss. Og det var han. Etter litt småflørting med en frøken, kom sjefen bort. Han sa at det var ett sete ledig i First, kom tilbake 1725 og er det fortsatt ledig er setet ditt.

    Tasset til Costa etasjen over og det gikk opp for meg at det var første måltidet siden torsdags morran som jeg betalte for. Resten var spist i lounger, på fly, inkludert på hotell eller påspandert.

    Tasset deretter innom Starbucks som ligger ved innsjekkingsområdet til Qatar i T1. 1725 var jeg på plass og voila. 2A i en A321 og dermed ny flytype for turen

    Parkerte rett ved siden av denne karen

    [​IMG]

    Igjennom passkontroll, på tog, rett ombord. Billecart Salmon, 40 minutt tur. I Doha hadde de noe så spesielt som priority immigrasjon som virkelig var viktig.

    Rett etter sto det en rekke av disse karene

    [​IMG]

    Under 10 minutter til Sharq Village, taxisjåfør fra Ghana med Bob Marley på full gass

    Flott hotell i Ritz kjeden.

    De hadde linet opp litt av hvert.

    Og Nå skal det soves. Det trenger man med hele 3 møter før 787 tilbake til Stockholm kl 1430ish.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    geddi, AndersWE, Kristian and 9 others like this.
  7. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Spennende å følge deg på tur. Har vært litt av en runde så langt og jeg regner med at tempoet ikke roes ned noe med det første heller ;)
    God tur videre!
     
    tommy777 liker dette
  8. Fjordheim

    Fjordheim Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Kjekt å følge deg på tur, hva ender dette opp i?

    "Billecart Salmon Rose. bælme", nei nei den må nytes ikke "bælmes"
     
    tommy777 liker dette
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Sov i hele 5 timer og våknet litt før 0400. Fikk gjort unna ett par presentasjoner før jeg spaserte ned til poolen litt før 0530 for en liten dukkert. Ikke en sjel og se bortsett fra en kar som skrubbet pool baren

    Flott soloppgang

    [​IMG]

    De har litt av noen bassengfasiliteter for ca. 150 rom. 3 store basseng, dette var det nest minste.

    [​IMG]

    Etter dukkerten, tok man seg en kjapp dusj og spaserte til hovedbygget der frokosten ble servert. Grunnet Ramadan, var det ikke buffet, kun en meget liten meny. Bestilte Bircher Musli, litt frukt, Espresso mv.

    Jeg var eneste gjest og etter 20 minutter kom kelneren med Espressoen og en bolle med havregryn. Jeg spurte nådigst hva dette var for noe. Det var Bircher Musli kunne han fortelle

    Kokken kom ut og påstå hardnakket at det var Bircher Musli, jeg googlet og viste bilde på iPaden min. No dice. jeg reiste meg opp og forlot området.

    Manageren kom springende i sjokk og lurte på hva som skjedde. Vel, for det første, vente 20 minutter på ukokte havregryn og en Espresso, men det å måtte lære kokken på det selvutnevnte beste hotellet i Qatar å lage mat, var kanskje litt drøyt. Jeg pakket snippen og forlot.

    Managern lurte på om de ihvertfall kunne kjøre meg med hotellbilen dit jeg skulle noe jeg takket ja til. Ingenting var selvsagt åpent og da jeg ankom Qatar Airways som lå mindre enn 2 kilometer unna, skulle sjåføren ha 100 smackers eller 30 daler, taxi koster 20. så turen var ikke gratis alikevel. Hoteller i midtøsten ass.

    Venteområdet til Qatar er en Costa, men den var selvsagt stengt pga Ramadan

    [​IMG]

    Og det var ikke lov med mat og drikke hos Al Baker disse ukene

    [​IMG]

    Hyggelig selskap og møter var det uansett og etter 2 timer, var jeg ferdig med de to avdelingen jeg hadde møter med. Fikk til og med en liten gave med hjem

    Var ganske sulten og gretten etter den lille skirmishen tidligere, siden absolutt alt var stengt tok jeg turen innom ett Marriott på vei til neste møte. De hadde fortsatt buffet.

    Videre opp til Qatar Executive Jet. De holdt til i General Aviation terminalen som ikke var ferdigbygd. Men de hadde en inngang rundt hjørnet med plastikk etc.

    Rart de ikke ga beskjed om det da jeg booket møtet. Men men. Litt forvirring og kjøring rundt om og jeg fant dem til slutt. Det er rart å drive business med selskaper fra området. De er liksom litt....Annerledes...

    Ferdig halvanne time før flighten min tilbake til Stockholm, ble kjørt til flyplassen i en av Mercedesene til gutta boys.

    Sikkerhetskontroll for både business og first er en drøm. Er du i first går du rett igjennom First lobbyen, igjennom en privat sikkerhetskontroll-passkontroll og voila, du er midt i ai (gøy) safta loungen. Flotte greier. Jeg var kun i Business i dag og det var ikke en kjeft i business innsjekk, sikkerhetskontroll mv. som også var privat. Eneste forskjellen var at du måtte ta rulletrapp ned og spasere noen meter til loungen

    Der var det knusktørt for anledningen så jeg snudde på hælen og dro mot gaten siden det kun var timen til avgang. Innom en kiosk som solgte diverse

    [​IMG]

    1A igjen, pakkfullt på vei ned, men denne dagen var det nesten tomt i biz og også bak gardinen.

    Spiste kun litt, det smakte igjen.
    [​IMG]

    Han luringen som designet 787 vinduene glemte å ta høyde for sol rett mot vinduet... Så selv på det mørkeste kom sola godt igjennom
    [​IMG]
     
    geddi, AndersWE, Kristian and 3 others like this.
  10. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ankom Stockholm på rute og tasset mot Sky City der natten skulle tilbringes.

    Flott utsikt mot Ethernopians 787

    [​IMG]

    Ved innsjekk var det åpenbart Sveriges bursdag, så da bjuder man på kanelbullar

    [​IMG]

    Og verdens beste Tommy fikk også en bra oppgradering til suite og litt sjokkis

    [​IMG]

    Nå er det bingen, møter i morgen og deretter Iberia til Lisboa via MAD.
     
    geddi, AndersWE, Kristian and 10 others like this.
  11. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Hele 5 timer....
    Også 4 timer natta før...
    Ikke rart du stenger shaden, driter i champers og sover på de flightene........
    Makan!
    Tør vi be om litt profesjonalisme her??
     
    geddi, Henrik and Kjakan like this.
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Skal vi se... 5 glass på vei ned, to over til Dubai, tre tilbake og 4 på vei opp. Det blir vel 2 1/2 flasker på 12 timer. Ikke så verst uttelling det, særlig når man er på forretningsreise ;)
     
  13. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Det som er mest imponerende er at du har tid til å skrive og poste underveis med det heseblesende opplegget! Tipp topp
     
    Aussie74 liker dette
  14. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde det ikke vært for sovinga kunne du jo lett ha doblet det antall glass....
    Tsk tsk!
     
    Travellingalf and Are like this.
  15. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Litt av en tur og greit inntak av godt drikke så langt :)
    Men hotellet i Qatar imponerer virkelig ikke, har forståelse for at det er fastetid der nede, men skulle jo tro de kunne ordne noe mat...
     
  16. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Mye Ramadan opplegg her (Dubai) nå. Bra alko i lounge på Shangri La i går, men her på Conrad var det stopp. Ingen alko i lounge i det hele tatt under Ramadan. Flytter derfor videre til Hyatt imrg som har bekreftet servering i lounge!
     
    tommy777 liker dette
  17. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Er det lov å spørre hva du driver med på jobben? Forstår såpass at kunden din er flyselskaper:)
     
  18. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Han er champers-tester i Norsk Supperåd, avd. Colorado Springs. :p
     
  19. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel bare bi-jobben? Hovedjobben er å teste window-shades på de ulike flyselskapene. Her testes det hvor lett det er å få dem opp og ned, om det blir helt mørkt, utfordring osv. Men siden mange flyselskaper nå bytter til elektriske shades, må han nok finne seg noe annet å gjøre....:D
     
    tommy777 and view like this.
  20. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig skrivestil :) Takk for at du deler! Måtte hell og lykke stå herren bi på dei neste flygingane òg :) Utruleg at du måtte ta kokkelauget i lære, men kanskje nestemann får ting slik det skal vera no takka vera deg :)
     
    tommy777 liker dette

Del denne siden