I fjor sommer skulle vi reist til Bali. Det skjedde selvfølgelig ikke, så den ble utsatt til i år. For tre uker siden fikk jeg utsatt den igjen til juli neste år. Vi er totalt seks reisende med 3 stk CT. Jeg ringte til kundeservice (som forøvrig alltid har ca 1 times ventetid). Agenten sier at hvis jeg kansellerer reisen så får jeg ikke tilbake CT. Jeg leser da høyt fra FAQ deres som sier det motsatte. Han sier da at siden ene leg er kansellert så får jeg tilbake CT. Jeg gidder ikke å diskutere noe mer på det siden jeg får tilbake CT uansett. Får da også booket datoene jeg hadde funnet på expertflyer. Men bare utreise siden retur-billetter ikke var kommet ennå. Jeg har tidligere booket retur dagen etterpå for så å endre reisen når retur-billetter blir lagt ut. Agenten jeg snakket med sa at det ikke var nødvendig, at jeg bare kunne legge til retur på reisen senere. Så da ble bare utreise booket. I forrige uke skulle jeg da ringe tilbake for å få booket retur-billettene. Agenten jeg da snakker med sier at det ikke er mulig å legge til en retur på en reise som er bare er booket en vei. Han sier jeg må kansellere billettene og bestille de på nytt. Siden det var mye ledig fortsatt sa jeg at det var ok. Agenten sletter reisen og finner selvfølgelig ikke billettene igjen etterpå. Jeg ringer tilbake dagen etterpå (1 time kø først) og snakker med en annen agent. Hun finner billettene da men sier at det ikke er mulig å kombinere økonomi og business i TK. Jeg sier at dette ikke kan stemme. Så hun setter meg på vent for å sjekke dette. Det går 5 minutt også blir linjen brutt. Ingen ringer tilbake og jeg hører ikke noe mer. Jeg ringer tilbake på torsdag i forrige uke. Han sier at man kan legge til retur-reise på en-veis-billett. Men han finner ikke billettene på de dagene jeg opprinnelig hadde tenkt. Expertflyer stemmer ikke i det hele tatt med det som han ser. Jeg oppdager tilfeldigvis også at jeg ikke har fått refundert alt av gebyr fra kanselleringen jeg måtte gjøre. Agenten får fikset dette. Jeg bestemmer meg da bare for å vente til over helgen med å booke reisen. Jeg ringer da tilbake i går og snakker med en ny agent. Han finner ledige billetter på tilnærmet de samme dagene som opprinnelig tur skulle være. Men han finner bare 2 av 3 CTer! Etter at han sjekker historikken ser han at det skal være 3 stk totalt. Så jeg får booket 2 CTer og får beskjed om at han skal sjekke hva som skjer med den siste. Jeg skal da få SMS når han har funnet ut av det. Men han har ikke mulighet til å ringe meg tilbake. Det går 10 minutt så får jeg faktisk SMS om at den er på plass igjen. Etter en time til i telefonkø får jeg snakket med ny agent. Men da mangler jeg 3000 poeng på å gjøre bookingen. Hadde ikke fått med meg at det nå koster 210k til C til Bali. Jeg ender opp med å kansellere en reise til Bejing jeg skulle hatt i oktober. Siden den sannsynligvis utgår uansett. Men jeg får da endelig booket siste del av reisen! Men må si at kunnskapsnivået til de i Tallinn var mye bedre enn det svenskene har.
Jeg kommer også nettopp ut av en telefon med SAS, og er ikke imponert over kunnskapsnivået nei. For det første kom jeg overhodet ikke gjennom på SAS sitt norske nummer. Fikk bare en beskjed om at det er mange som ringer oss nå, ring igjen senere. Fikk ikke en gang mulighet til å legge inn EB nummer for prioritering. Jeg ringte da det svenske nummeret i stedet. Da fikk jeg i alle fall lagt inn EB nummer og kom igjennom etter 10-15 minutter. Han jeg snakket med fant greit billettene jeg var ute etter, men insisterte på at prisen økte fra 60.000 til 90.000 poeng. Jeg sa at det kan ikke stemme, siden jeg har høyeste nivå FP og da er prisen på Plus og Biz den samme, men han insisterte på økningen. For meg var det viktigste å få booket og var innstilt på at jeg heller får ta poengkrangelen senere, så jeg bad ham om å endre uansett poengpris og avsluttet samtalen. Enden på visa er at klasse er endret på billetten, 60.000 poeng (for den opprinnelige billetten) er tilbakeført og 60.000 er trukket på nytt. Altså akkurat som forventet i utgangspunktet. Må si jeg blir "lettere" oppgitt...
Det er så fint og greit, bare spar litt poeng og reis verden rundt på første klasse…. Eller, vent nå litt?
Jeg har nettopp hatt en lengre runde med Lufthansa, jeg kan forsikre dere om at det er ikke noe bedre der. Det er åpenbart tøft for flyselskapene om dagen. Det pussige er at de gjør jo egentlig ting værre for seg selv, slik som med Lufthansa, som ser ut til å ha fjernet enhver mulighet for selvhjelp på web'n og alt dermed må ringes om.
Det riktige er nok at kompetansen VARIERER STORT beroende på hvem en får snakke med. Noen er fantastiske, noen er håpløse og noen derimellom. Noe av årsaken skyldes nok at når Sveg overtok fra Tallinn så var det en liten gruppe personer som ble "kurset" på CT-booking. Senere har de imidlertid åpnet for at mange (hele callsentret?) gjør CT-bookinger, og hvor de ikke har klart å få opp kompetansen. Men uansett årsak er det kjipt når man havner hos noen i den dårlige enden på skala...
Jeg er helt enig med dere alle om utfordringene og frustrasjonen dette gir. Har merket det selv etter at Tallin ble erstattet. Når det er sagt, er jeg av den typen som syns at selve planleggingen, optimalisering av reiserute, layover, kabintype osv er en STOR del av moroa med denne hobbyen. Ja, det er utrolig frustrerende til tider, men gud så GØY når man greier å ro i land den perfekte turen. PS. En annen ting er jo at det er litt fint at det ikke bare er "rett fram", bare tenk på evt inflasjon det ville blitt hvis alle mann alle bare kunne handle på Kiwi, kjøpe seg et par kredittkort og fått booket akkurat det man ville ved å ringe SAS - altså nesten enklere enn å bestille mat fra Foodora...
Jeg drømmer om at det er like lett å bruke eurobonus-poeng og CT som det er å bruke cashpoints hos Norwegian (vel, før den nyeste begrensningen, som jeg håper er midlertidlig). Eller at SAS får åpnet opp for nettbestilling av CT hos star alliance igjen. Det hadde også vært fint. Eneste kjipe er at hvis man vil ha kreative rutinger (som fly ned til frankfurt, overnatting, fly videre med swiss via zürich) så må man fortsatt ringe inn. Tenk om vi kunne ha søkt opp legg for legg på web på ct.sas.no og den hadde alle reglene i systemet? Joda, det hadde kanskje åpnet for "misbruk" i kreative rutinger, siden det nå skal være "mest praktiske vei til destinasjon" eller noe slikt, men det kunne jeg fint ha levd med. Jeg vil reise mest mulig direkte selv, er ikke så opptatt av flest mulig stopp underveis.
Irriterer meg også at de ikke har call-back på kundeservice. Hadde de brydd seg om fornøyde kunder hadde de hatt det.
Callback fungerer bra hvis trafikken er variabelt gjennom dagen og man har tidspunkt hvor man kan "ta igjen" køen som har bygget seg opp. Jeg tror ikke SAS har slike stille perioder så i det man lar folk stille seg i kø for callback så vil køen som har bygget seg opp kl 17 være uhorvelig lang og noe de ikke rekker å ta unna før de må gå for dagen.
Tenker litt på å restrukturere inntjeningen min i høst, for da tar jeg imot de 20.000 EBB jeg har på Amex elite, og da runder jeg 150.000 i omsetning også. Så nedgraderer jeg til Amex Premium, også beholder jeg MC Premium ut en periode, slik at jeg tjener de poengene jeg trenger til gull ut perioden jeg er i nå slik at jeg bikker kravet i april neste år, kanskje for siste gang ... Fra da av så tikker klokka for SAS sin del med spørsmålet, "ønsker de meg som kunde eller ikke?"........ Gjør de programmet levedyktig i forhold til antall bonusreiser i business class så går jeg for det, hvis ikke Kanskje 2023-24 gull strategien blir noe alla dette neste sommer og høst, men er ikke sikker ... sånn som SAS driver på med kanselleringer så får jeg mer EU216/04 kompensasjon enn jeg flyr for da