Full SAS kabinansatt på vei til Hong Kong

Tråd i 'Nyheter' startet av Lassen, 28. sept 2017.

Tags:
  1. Lassen

    Lassen EBG

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Kom over denne artikkelen om en full kabinansatt.
    "
    Mandag ettermiddag ble en SAS-ansatt tatt hånd om av politiet etter at flyet fra Hong Kong landet på Arlanda flyplass i Stockholm. Politiet opplyste senere at en utåndingstest av kvinnen ga positivt resultat.

    Flere passasjerer skal ha reagert på flyvertinnens oppførsel under langdistanseflyvningen, deriblant Jon Bertelsen fra Drammen.

    Kaffeserveringen gikk galt
    Han fløy business class og var i kontakt med kvinnen flere ganger under den 10 timer lange flyturen. Han reagerte imidlertid ikke på at noe var galt før det gjensto to-tre timer av reisen.

    – Hun skulle servere kaffe, men kom nedover midtgangen med kaffen rennende ut av tuten på kanna, forteller Bertelsen til P4.

    Det viste seg at flyvertinnen ikke var i stand til å utføre oppgaven.

    – Jeg stakk fram koppen og klarte å få bittelitt i koppen, men veldig mye alle andre steder.

    Bertelsen, som er kjent som cognac-gründer, er fra før godt vant til å omgås berusede mennesker, men dette var noe utenom det vanlige.

    – Jeg ser ofte fulle folk, men det er sjelden jeg ser fulle folk, sier nordmannen til danske BT, som først omtalte saken.

    Smurte melk på mac
    Dramaet hadde imidlertid bare såvidt begynt. På brettet hadde flyvertinnen også en full melkemugge, som hun veltet ut, delvis over fanget til Bertelsen.

    – Da tok hun antiskli-matten på brettet som hun hadde melkemuggen på, sammen med servietten som lå i fanget mitt. Hun forsøkte å krølle dette sammen som en slags klut og begynte å gnikke det utover på bordet foran meg. Så, når kluten var blitt skikkelig våt av melk og kaffe, smurte hun den utover mac-en min, som fram til dette tidspunktet hadde vært tørr, forteller Bertelsen.

    Flyvertinnen skal ha unnskyldt seg gjentatte ganger, og tilbød Bertelsen et nytt sete, men klarte å søle kaffe også i dette da hun pekte på det med kaffekannen.

    Jon Bertelsen var redd for at flyvertinnen var syk, og spurte derfor en annen i kabinpersonalet om å få snakke med lederen deres. Det viste seg imidlertid at den aktuelle flyvertinnen faktisk var leder for personalet.

    – Det er jo en viss risiko å ha en full leder hvis det skulle oppstå en nødsituasjon. Risikoen for at de to faktorene inntreffer samtidig er jo ekstremt liten, men jeg valgte å gå innom politiet etter at flyet hadde landet.

    Politiet var imidlertid allerede varslet av det øvrige kabinpersonalet om episoden, og det som trolig var to sivilkledde politimenn hentet kvinnen ut av flyet før passasjerene fikk gå ut.

    Fikk kompensasjon
    Jon Bertelsen, som måtte bli igjen som vitne hos politiet, er full av lovord om SAS' håndtering av saken.

    – Jeg mistet både flyet og en arbeidsdag, og begge deler er kompensert av SAS. Men det viktigste er at et seriøst selskap som SAS gjør det som skal gjøres – også når det handler om en av deres egne, sier Bertelsen til BT.

    SAS uttalte etter episoden at de tar hendelsen på største alvor.

    – Jeg kan bekrefte at en av våre ansatte har blitt tatt hånd om etter en utåndingsprøve, og man mistenker at vedkommende har vært alkoholpåvirket. Vi ser svært alvorlig på dette, ettersom vi har en streng alkoholpolicy som sier at man må ha null i promille minst åtte timer før avgang. Sikkerheten både for vårt personale og våre passasjerer er alltid høyeste prioritet, sa Fredrik Henriksson hos pressetjenesten til SAS, til Aftonbladet.

    P4 har ikke kommet i kontakt med SAS Sverige torsdag ettermiddag"


    http://www.p4.no/nyheter/jon-fikk-k...vertinnen-skulle-servere-ham/artikkel/712344/
     
    Sjefen1234 and Xflipper like this.
  2. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Stygg sak det der. Med positiv utåndingsprøve etter landing i Stockholm må hun ha vært rimelig drita før avgang i Hongkong, med mindre hun faktisk har drukket i løpet av turen...
     
  3. samirunway

    samirunway Medlem

    Innlegg:
    99
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    63
    Konjakkprodusent klager på fyll = the irony
     
    Jonbertel, gregas85, mhsalv and 2 others like this.
  4. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Virker jo som det er begynnt på turen.. Med tanke på at det ikke ble reagert på dette før 3 timer før landing..
    Er nok desverre en trist skjepne bak noe slikt, så man skal ikke ligge for mye i dette.. Og dette skjer på arbeidsplasser rundt om, daglig... Bare ekstra farlig når det er ombord på et fly... Trist uansett.. Og virker som SAS har håndtert dette utmerket...

    C
     
    Sjefen1234, Ursa, TigerTravel and 2 others like this.
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Ansvaret for denne ville jeg lagt på Purser. Det er alltid en pre-flight breefing dere alle i kabinen er tilstede. Om noen er såpass beruset bør det merkes, av alle. Tipper den ansatte her begynte/fortsatte å drikke på flyet.
     
  6. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Virkede til at den fulde var purser selv.....
     
    Jan Fredrik and Edvard like this.
  7. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Det var purseren som var full. Har Hr Bertelsen på facebook, og han har delt en fin video på profilen sin. Usikker på om den er offentlig.
    Men uansett, Jon Arne er vant til fulle folk, men kanskje ikkje som er ansvarlige for hans sikkerhet.
    Tekst fra hans profil:
    "Og jeg sitter i glasshus - som bidrar til å lage disse alkoholgreiene som gjør at enkelte får problemer. Tilbake til det som faktisk skjedde (men som ikke passet å fortelle om i videoen): Da purseren startet å vaske Mac-en min med klut som var drivende våt av melken hun hadde sølt, da kjente jeg at jeg hadde fått nok...melk. Hadde det vært whisky hadde saken selvsagt stilt seg annerledes."
     
  8. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    1: Sjuk situasjon!
    2: De på SAS kunne jo hørt ferdig hva han sa før de sa at det ville koste!
    3: Skjønner at han er fortvilet over situasjonen, men jeg syntes han oppfører seg i overkant flåsete ovenfor SAS Servicedisken.. Noe som igjen kanskje er årsaken til at de ikke tar han helt på alvor..
     
    Narzil2 and Eddie47 like this.
  9. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,221
    Likes mottatt:
    5,395
    Bonuspoeng:
    183
  10. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Han var iallefall fornøygd med korleis dette gjekk med utgangspunkt i situasjonen. Og han er litt flåsete:)
     
    elgaaen liker dette
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    For et tog av tulle-babbel. Den duden var lite effektiv, med passe behov for bekreftelse og PR-kåt. Trodde han hadde filmet i luften, det hadde vore bedre underholdning.

    Book og kjøp alt du trenger i en slik situasjon på egenhånd og få det refundert.
     
  12. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg forstår ikke hvorfor han skal gjøre mer enn nødvendig ut av situasjonen, tatt i betraktning hvor alvorlig og trist den er!

    Han kunne enkelt og greit ha sagt: «Hei! Jeg kom fra Hong Kong i dag på SK964 og på grunn av en svært uheldig hendelse ombord har jeg mistet mitt videre fly til Kristiansand. Jeg har snakket med Peter hos SAS i Stockholm og han har gitt tillatelse til at jeg ombookes! Han kan kontaktes på tlf ...»
     
  13. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,801
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Litt usikker på hvorvidt SAS er tjent med å ha denne karen som kunde.

    Sitter lamslått her på TK730 etter å ha sett den videoen, håpet nesten at de ikke kunne hjelpe han...
     
  14. Jonbertel

    Jonbertel Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Hun var purser.
     
    Shyneno and Edvard like this.
  15. napue

    napue Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    18
    DU sitter nesten lamslått? Hadde du fått sølt kaffe og melk over deg så hadde nok tonen vært en annen. Han hadde en fin tone og tok det med et smil, selv om han sto på sitt.

    Han burde skamme seg for at han liker oppmerksomhet, burde han ikke?
     
    Ursa liker dette
  16. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Om den ansatte: Personlig tragedie. Ingen normalt oppegående person drikker seg dritings på jobb - særlig ikke i luftfarten.

    Om budbringeren: Sosial tragedie. Kommer aldri til å forstå folks enorme eksponeringsbehov, men det er en generell samfunnsutvikling. Jeg hadde nok tatt saken stille og rolig med SAS, men folk er altså forskjellig.
     
    Mbj, furlong, Sjefen1234 and 7 others like this.
  17. napue

    napue Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    18
    Personlig tragedie eller ikke så er det spesielt uakseptabelt når man er en del av(eller i dette tilfellet mellomleder) sikkerhetsbemanningen ombord et passasjerfly.

    Vedkommende i denne videoen var behersket og hadde et smil om munnen stort sett gjennom hele videoen.

    Rart hvor inngrodd janteloven er i mange av oss her oppe i steinrøysa.
     
    thecoldfish and KristianR like this.
  18. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Rett og slett en personlig tragedie for den kabinansatte. Vedkommende vil for alltid måtte stå til ansvar for denne handlingen. Hun blir nok stående uten jobb etter denne hendelsen...
     
  19. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel ingen som er uenig i at dette var en alvorlig hendelse, men reaksjonene på pasasjerens håndtering av saken handler jo ikke om janteloven!

    Hvorfor skal en person som har opplevd dette oppføre seg på den måten som han gjør? Gir hendelsen grunnlag for «smil om munnen»? Trenger «alle» å vite om hvor full den ansatte var? God menneskelig forståelse tilsier vel det fullstendig motsatte?

    Når det er sagt er det vel ikke nødvendig å diskutere passasjernes oppførsel i det uendelige: Noen synes at den var OK, mens andre synes den var upassende!
     
    Mbj liker dette
  20. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Det problematiske er at han (med vilje) brukte 7-8 minutter på å ordne opp i noe som lett kunne tatt under 2 minutter, og samtidig gjorde det på en måte som må ha virket ganske stressende og forvirrende for de som satt bak disken, og unødvendig for purseren det gjelder. Denne fyren utnytter situasjonen for å få likes. Det er helt innafor at folk bruker sosiale medier på en måte som eksponerer dem selv, noen liker det, andre liker det ikke, men når det går ut over andre må man kunne karakterisere det som upassende uten å få janteloven slengt i fleisen.
     
    Mbj, Sjefen1234, Candy and 8 others like this.

Del denne siden