Gå for gull?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av HaraldTOS, 10. okt 2019.

  1. HaraldTOS

    HaraldTOS Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    18
    Har 34 legs frem til perioden min utløper 30. april. Skal jeg prøve å gå for gull eller vil det ikke være poeng i det?

    Eventuelle forslag til turer for å få inn resterende legs tas i mot med stor takk. Ønsker ikke å reise bare for å reise. Gjerne oppleve/se noe dit jeg eventuelt skulle reist.
     
  2. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    816
    Likes mottatt:
    3,303
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen vits å ha gull for å ha gull. Men om du skal reise mykje framover så kan det jo vere verdt det. Med American Express Elite får du 20 000 statusbyggande poeng og SAS Mastercard Premium gir deg 1000 statuspoeng pr mnd. Så det er nok ein greiare måte å nå gull på at du flyr inn dei resterande poenga enn at du fokuserer på legs.
     
  3. HaraldTOS

    HaraldTOS Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    18
    Selvfølgelig en mulighet, men en student på 18 år, med ligningsført inntekt på så vidt 5-sifret spørs vel det.
     
    Wiolenze liker dette
  4. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Det er jo mye mer gøy å fly for statusen.
    Noen storbyturer gir deg kjapt de legsa du mangler. En tur til Gdansk via Stockholm eller København hver vei og det samme med en tur til Praha og Hamburg så er du i mål. Flotte byer å besøke og ofte svært billige billetter. Mulighet til mange flere byer, men disse eksemplene er ofte lavt priset
     
    HaraldTOS liker dette
  5. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du er litt kreativ så kan du fint fly inn gullkortet billig, for du kan overnatte på Gdansk ganske så billig i grunn, og du kan handle mat der og sjekke inn kjølebagen som kolli på flyet. Så handler du billig alkohol i Gdansk og kvoten så drar du inn en del i å selge den, eller så blir det kraftig rabatt på ditt eget budsjett uansett.

    Du bør også booke på en slik måte at du har størst mulig sannsynlighet for å miste transit i CPH eller OSL på veien hjem, en EU/261 på 250 Euro Kompensasjon kommer langt i ett studentbudsjett i forhold til å spare midler også lever du en ekstra dag gratis, og når du når EBG så blir fordelene enda bedre, så det kan bli en ganske så morsom lek dette :)
     
    ArthurDent, jonss and HaraldTOS like this.
  6. HaraldTOS

    HaraldTOS Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    18
    Sjekket priser på sas.no, er det noen spesiell grunn til at det er så billige billetter til HAM? (Om du vet)
     
  7. HaraldTOS

    HaraldTOS Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    18

    Gode ideer, aldri tenkt tanken på å ta med kjølebag. En del å spare i Polen ja.

    Er det noen dager/tidspunkt som er å foretrekke om man ønsker å "miste" en transit?
     
  8. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    HAM har vel alltid vært hyggelig i pris. Det samme gjelder også GDN. Derfor er det mange som kjører MR dit.
     
    HaraldTOS liker dette
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg må vite hvilken by du tenker å fly i fra før jeg kan svare på det spørsmålet :)
     
  10. HaraldTOS

    HaraldTOS Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    18
    Bor på Østlandet, så blir hovedsaklig OSL jeg flyr fra.
     
  11. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, den beste kombo er typisk OSL - ARN - CPH - GDN, siden du er ny så betyr dette Oslo - Arlanda/Stockholm - København - Gdansk, også tar du en overnatting i Gdansk ei natt for å komme deg av flyplassen til handlesenteret rett over motorveien fra flyplassen, det går buss i skytteltrafikk mellom disse stedene, også reiser du hjem GND- CPH - ARN - OSL :)

    Hvis du får flybilletten for under 1500 kroner, eller 300 kroner segmentet så har du gjort ett kupp, så regn med 4 x 300 = 10.200 kroner for Gullkortet fra der du er nå, men er du kreativ så kan du ta med deg en kartong og dra inn 400 kroner på den pr tur, også 300 for sprit og vin pr tur også tipper jeg at du kan dra inn 400 på sparte mat pr tur.

    så 300 + 400 + 400 = 1100 kroner i retur for å ha flydd pr dags dato, så du kan greie å dra inn 8000 kroner av de 10.000 kronene du bruker på reisen i returinntekt :cool:

    Her har vi en fyr som gjorde noe sånt da han fløy inn Gullkortet med denne metoden for første gang i sitt liv, og regnskapet hans gikk faktisk i pluss etter at han sjekket i følge han selv, og her er innlegget hans om Harrytur til Gdansk :cool:
     
    Last edited: 11. okt 2019
    ArthurDent and HaraldTOS like this.
  12. HaraldTOS

    HaraldTOS Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    18
    Tusen takk for utfyllende instruks. Da er det bare å begynne å booke billetter når timeplanen for vårsemesteret kommer. :)

    Har jo heller ikke medregnet at jeg sannsynligvis blir å ta en liten vinterferie, og da bikker jeg godt over totalt 45 reiser før perioden utløper. Regner med å allerede ha 30 reiser neste periode, så satser på å gå for gull to år på rad.

    Igjen, tusen takk for hjelpen! :D
     
  13. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Dette var da et underlig rengestykke. Han mangler 11 segmenter, dvs at han trenger 2 turer OSL-ARN-CPH-GDN-CPH-ARN-OSL

    Denne turen får du i GO Smart til under 2.000,- kroner, altså under 4.000,- for de to turene han trenger. Eventuelt booke i Plus Smart for under en tusenlapp mer for å dra inn 4.000 grunnpoeng mer og mer innsjekket bagasje.

    Så hva du driver og surrer med 10.000,- kroner for vet vel bare du, selve økonomieksperten her inne...
     
  14. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Beklager den, så det som omvendt at han manglet 34 legs :confused::oops:,...men da er det jo annerledes, for da snakker vi om 6 legs + 5 legs, og det er jo ca 3300 kroner, minus 2 laken på retur-inntekt så det er en nobrainer, jeg hadde gått for Gull der :)
     
  15. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Her var det jo en del kreativ matematikk, men jeg har sikkert for lav IQ til å forstå den :rolleyes:
    Ellers tenker jeg jo at når man foreslår en tur med overnatting er det sikkert også greit å ta med noen overnattingsutgifter, selv om dette også kan gjøres relativt billig i Polen. I tillegg må man ved en overnattingstur trolig også beregne kostnader til mat, og minst to måltider. I et så marginalt regnestykke bør vel også turen opp til OSL tas med. Sikkert noe jeg har glemt også, men det er sjelden det kun er flybilletten som er utgift.

    Edit: Du kan heller ikke beregne inn en EU261 som inntekt på turen. Hører ikke alt for ofte om at folk drar inn dette på MR til Gdansk...
     
  16. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Korrekt. Jeg har vært i GDN 7-8 ganger de siste to årene og med et unntak har jeg ikke engang vært i nærheten av å ikke rekke vanlige connections på disse turene. Unntaket var da det var kraftig tordenvær på CPH på hjemturen, da ble vi 1,5 time forsinket inn, men også flyet videre til ARN var over en time forsinket så med hjelp av kundeservice ble det organisert direkte transport fra gate til gate så jeg rakk flyet. Men det ene legget hadde nok gått i vasken uten hjelp.

    Men hvilken hjelp ville det vært siden forsinkelsen skyldtes været?
     
    veeegard liker dette
  17. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel rundt 15 daglige avganger mellom ARN og CPH så jeg skjønner ikke hvordan dette skal være et potensielt target for EU-komp, for de som aktivt er ute etter slikt....

    Og som du sier, været gir heller ikke rett til kompensasjon.
     
    Flight Cancelled liker dette
  18. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Det må være at man sikter seg inn på de aller siste avgangene da, men slikt gidder jeg ikke engang tenke på. At enkelte gjør det får så være, vi har alle våre lyster og laster...
     
  19. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Har man 34 legs med SAS i året vil jeg jo mene at det er gunstig med EBG. Tjener fort inn di tusenlappene det koster for et par MR ved senere anledninger hvis du igjen flyr 30+ neste periode.
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,472
    Bonuspoeng:
    293
    +1
     

Del denne siden