Hei alle sammen. Har nylig opptjent nok poeng og CT til å reise biz 2 pax hvor som helst. Så jeg er ny til det å jakte på billettene. Jeg har lest masse i fb grupper, chatter og her på forumet. Men det er allikevel ting jeg lurer på. Håper noen av dere kan gi meg litt råd. Jeg har prøvd ulike søkestrategier, men jeg er usikker på om det er "riktig" måte å gjøre det på. Her er et tilfeldig eksempel på min framgangsmåte. La oss ta SEA som ønsket destinasjon. Jeg prøver å finne long haul en av veiene først. Enten bruker jeg broad search i Awardfares, Europa -> SEA. Og håper på det beste. Eller så søker jeg manuelt alle store hubber, LHR, AMS, CDG, CPH -> ønsket reisemål, f.eks MNL eller BKK. Så prøver jeg det samme motsatt vei. Gjerne jeg burde ta til takke med Economy på retur? Finner jeg biz, så booker jeg den. Ringer CT og legger til feeders og retur i hvilken som helst klasse. Tanken her er vel at å finne feeders rundt i Europa for å komme seg SVG <-> AMS eller CDG er ganske enkelt og av liten bekymring? Men er det også tilfellet for Asia? At det er enkelt å finne feeders til større huber internt i Asia? Tanken har slått meg at hvis jeg vil til Bali (DPS) i biz, så er det godt nok å bare komme seg til Asia, f.eks til BKK i biz, og finne feeders fra BKK -> DPS etterhvert. Da ser fremgangsmåten min slik ut, med DPS som ønsket reisemål som eksempel. Jeg prøver å finne long haul fra Europa -> Asia. Prøver broad search og spesifikke søk. Finner en bestemt long haul til Asia, f.eks AMS -> BKK. Sjekker om Sky Team i det hele tatt har ruter fra BKK -> DPS. Svaret er ja. Booker denne. Søker spesifikt i Awardfares etter BKK -> DPS med under 24t layover. I alle klasser. Ringer CT og legger til denne som feeder. Finner retur, og legger til resterende feeders etterhvert. Er dette en vanlig måte å gjøre det på? Er jeg helt på bærtur?
Du er inne på mye riktig. Dersom du skal til USA så er tilgjengeligheten fortsatt ganske god, men om du skal østover til Asia så vil det nok bli mer utfordrende å finne en reise i Biz begge veier (Men ikke umulig). Men ja, finn long haul først, det er denne som er nøkkelen. Feeder fra SVG burde være mulig å finne senere om det ikke er tilgjengelig ved booking av long haul og kan jo også være i eco om det trengs. Feeders i Asia har vet jeg lite om, men det er bare å søke opp med Awardfares, ble positivt overrasket over hvor lett det var å finne flyvninger domestic i USA på poeng når jeg bestilte en reise forrige uke hvertfall. Ulempen med Asia er vel at mye flys av Vietnam Air og derfor er dobbel poengpris... Hvertfall enn så lenge
Ja, dette er jo ikke feil. Samtidig har feedere blitt litt vanskeligere nå ettersom man ikke kan ha mixed classes på et legg (= f.eks OSL-SEA må være være en klasse, men SEA-OSL kan være en annen). Personlig prøver jeg alltid hele strekket først på sas.no på ønskedatoer, deretter begynner jeg å se etter long haul another-point-to-point, f.eks LHR-SEA, CDG-SEA, AMS-SEA etc. Om man ikke finner noe der, så kan man vurdere f.eks OSL-JFK, OSL-ATL, evt CPH, AMS, CDG osv - og sjekke at det finnes feedere (i samme klasse). Min opplevelse er at Awardfares Gold kan fungere greit, men Diamond er å foretrekke. Her kan man også sette opp alarmer, og litt fra selskap til selskap blir jo seter ledige hist og pist. Til inspirasjon, så kan det lønne seg å finne alternativer til de mest beryktede reisemålene, om du ikke er spesielt fleksibel på datoer. En del av min metode er f.eks å tenke at DPS egentlig bare er Granka for Australere, så heller fokusere på sør-Filipinene. Thailand? Trenger hverken short eller long time, så kanskje Vietnam er like greit osv osv. Tilgjengeligheten blir raskt bedre der ikke alle skal reise.
Takk for tips. Men det kan vel ikke stemme at det ikke er lov med mixed classes? Har lest flere steder at man ikke kan booke det selv, men CT telefonen kan legge på eco feeder på biz long haul. Hva tenker du om feeders internt i Asia? Er det noe du har prøvd?
Om mixed classes-same leg, altså f.eks OSL-LHR+ LHR-IAD er lov -igjen-, så er det (velkomment) nytt for meg. Det var slik før overgang til SkyTeam og nytt system. Sist jeg booket (desember 24) var det big nono. Har aldri brukt feeder i Asia, bare husk å ligge unna selskapene med dobbel poengkost.
Ja, skal være mulig å booke feeder i lavere klasse nå, men den må legges til etterpå, som en feeder. Så eco+biz i samme bestilling går ikke, men du kan bestille long haul biz, også ringe inn på nytt og legge til feeder i eco
Spørsmålet er da, hva skjer hvis man ønsker å gjøre en endring etter å ha lagt på feeder som resulterte i mixed class?
Mulig jeg tar feil, men om man har først har ringt inn for å endre, har jeg stort sett opplevd at det står at man må ringe inn for å endre/kansellere. Hvilket er enda et bevis på at SAS har enorme IT-problemer.
Du får ikke gjort nye endringer som innebærer rekalkulering av poengtrekk så lenge den står som mixed, f.eks. legge til hjemreise eller flyvninger videre til annen sone.
Så om man har booket biz en vei og planlegger å booke biz andre veien også, så må man gjøre det før man legger til eco feeders? Biz bestilling først. Neste biz bookinger over telefon. Eco feeders til slutt. ?
Ikke kommentar ift. fremgangsmåte hvor du langt på vei gjør ting riktig. Dersom angitt eksempeldestinasjon er ønsket destinasjon, er beste alternativ å søke AMS-DPS da Garuda flyr AMS-CGK-DPS (alt. søke APD-CGK). Jeg flyr denne rutingen t/r i høst..
Denne er også fin for å finne hvilke ruter man bør søke på: https://www.flightconnections.com/route-map-skyteam