Gardermoens Non-Schengen-pir skal utvides med 15 000 m²

Tråd i 'Nyheter' startet av Herlov, 18. aug 2015.

  1. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Nordic office of Architecture har fått oppdraget med å prosjektere utvidelsen av Non-Schengen og starter arbeidet umiddelbart. Sårt tiltrengt ... Jeg gleder meg til å se skissene!
    Kilde: http://news.nordicarch.com/
     
    Fnate liker dette
  2. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Her snakker vi vel om den nye piren som skal stikke rett ut av den gamle?
    I så fall er vel den tegnet allerede? Ja sågar langt på vei bygd?
     
  3. Jameson

    Jameson Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Les artikkelen en gang til. Jeg også tenkte sånn første gang jeg leste den
     
  4. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig jeg er tett i pappen, men nå har jeg lest både artikkel og sett på linken uten å bli særlig klokere. Men du som har skjønt det kan kanskje opplyse oss andre som ikke skjønner det? ;)
     
  5. Jameson

    Jameson Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har skjønt det som at tegningene skal være klare for mars 2016
     
  6. ENGM_RAMP

    ENGM_RAMP Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Erling / Bizflyer,

    Dette er altså Non-Schengen området vårt som nå skal utbygges......Taxebane F som går rett bak stand 53 blir borte, og piren blir forlenget lengre ut, og flere stands/gater for store maskiner som B777 & B787 skal bygges....Jeg tror vi kan forvente av piren IKKE blir direkte forlenget og blir lik den eksisterende piren, men at den får en annen form for å få nok plasser til alle passasjerene der ute...
     
    Herlov and Bizflyer like this.
  7. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Det var sånn jeg og forsto det.

    Det har vel vært snakk en stund om at OSL skal forlenges østover, og at dette skal komme non-schengen til gode. I tillegg skal vel en gate bygges for å kunne ta imot A380.
    Jeg tar forbehold mot at jeg
    a) Har syke arkitektdrømmer om nettene
    b) Har lest en ønskeliste til noen et eller annet sted
    c) Har lest løse rykter
    d) En god blanding av alle tre overstående
     
  8. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,922
    Likes mottatt:
    6,660
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje det er måten det er skrevet på, men jeg tolker det dit hen at det skal bygges "ytterligere" 15000m2"
    Skisser skal være ferdig innen utgangen av 2015, og tegningsgrunnlaget skal være ferdig innen mars 2016 og de ser fram til å utvide porteføljen med arbeid de har ved OSL.

    Slik det er skrevet tolker jeg dette som tillegg/ytterligere utvidelser med 15000m2 av terminalen.
     
    Last edited: 18. aug 2015
  9. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Det er helt på det rene at dette ikke har noe med Pir Nord (som er under utbygging) å gjøre. Jeg syntes dette fremgår ganske klart av teksten, men vi leser tydeligvis ting på forskjellig måte. Det står jo at de går i gang med prosjekteringen nå, og at tegningene skal foreligge til jul og beslutnignen til neste år. Tegningene for Pir Nord har jo eksistert en god stund nå ... :)
     
  10. Lorentz88

    Lorentz88 Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    8
  11. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er jo kjempenytt. Og vil forhåpentligvis styrke Dirrekte rute tilbudet fra OSL betraktelig når det står klart :)
     
  12. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo kjempe gode nyheter, men en A380
    tror jeg ikke det er nok trafikk til å forsvare.
     
  13. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,426
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor stort er dagens non-Schengen-område? Min erfaring er at tall som høres imponerende ut ofte ser mindre imponerende ut når et bygg står ferdig.
     
  14. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    15.000 kvm er ikke mye. Det tilsvarer ca 2,5 fotball baner. Så ikke akkurat mye så skryte av. Men vis det betyr f.eks 4 nye gater, med 1 flight hver tredje time bare, så er det fremdeles fort vekk en 16-20 flere non-schengen avganger i døgnet. Så selv om det ikke er imponerende størrelse, så tror jeg dette vil ha mye å si :)

    Eneste jeg har funnet om nåværende størrelse er at hele terminalen er på 148.000 kvm.
     
  15. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Godt nytt! Da er det vel håp for en lounge der ;)
     
  16. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Alt for langt å gå fra gullstua. Hadde vært noe å sitte i loungen helt til boarding.
     
  17. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Står vel her ;)
     
    Travellingalf and Larata like this.
  18. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    The expansion includes seating areas, lounges, retail and possibly immigration control for travellers going to USA

    Juhu :D
     
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant om SAS kunne fått flere USA rotasjoner til USA og vekslet mellom pre immigration i Oslo og "vanlige" flights fra CPH.
    Flere avganger ville også åpner for flere SAS lounger på andre siden av dammen, og det er i alle fall en forbedring fra United club..
     
  20. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg hater å lande på EWR å gå igjennom imigrasjonen der. Stått der for lenge et par ganger for mye. Så selv om det tar meg 2-3 timer ekstra, og koster en 2-500 kr mer, så ruter jeg meg fast OSL-ARN-ORD-XXX
     

Del denne siden