Nordic office of Architecture har fått oppdraget med å prosjektere utvidelsen av Non-Schengen og starter arbeidet umiddelbart. Sårt tiltrengt ... Jeg gleder meg til å se skissene! Kilde: http://news.nordicarch.com/
Her snakker vi vel om den nye piren som skal stikke rett ut av den gamle? I så fall er vel den tegnet allerede? Ja sågar langt på vei bygd?
Mulig jeg er tett i pappen, men nå har jeg lest både artikkel og sett på linken uten å bli særlig klokere. Men du som har skjønt det kan kanskje opplyse oss andre som ikke skjønner det?
Erling / Bizflyer, Dette er altså Non-Schengen området vårt som nå skal utbygges......Taxebane F som går rett bak stand 53 blir borte, og piren blir forlenget lengre ut, og flere stands/gater for store maskiner som B777 & B787 skal bygges....Jeg tror vi kan forvente av piren IKKE blir direkte forlenget og blir lik den eksisterende piren, men at den får en annen form for å få nok plasser til alle passasjerene der ute...
Det var sånn jeg og forsto det. Det har vel vært snakk en stund om at OSL skal forlenges østover, og at dette skal komme non-schengen til gode. I tillegg skal vel en gate bygges for å kunne ta imot A380. Jeg tar forbehold mot at jeg a) Har syke arkitektdrømmer om nettene b) Har lest en ønskeliste til noen et eller annet sted c) Har lest løse rykter d) En god blanding av alle tre overstående
Kanskje det er måten det er skrevet på, men jeg tolker det dit hen at det skal bygges "ytterligere" 15000m2" Skisser skal være ferdig innen utgangen av 2015, og tegningsgrunnlaget skal være ferdig innen mars 2016 og de ser fram til å utvide porteføljen med arbeid de har ved OSL. Slik det er skrevet tolker jeg dette som tillegg/ytterligere utvidelser med 15000m2 av terminalen.
Det er helt på det rene at dette ikke har noe med Pir Nord (som er under utbygging) å gjøre. Jeg syntes dette fremgår ganske klart av teksten, men vi leser tydeligvis ting på forskjellig måte. Det står jo at de går i gang med prosjekteringen nå, og at tegningene skal foreligge til jul og beslutnignen til neste år. Tegningene for Pir Nord har jo eksistert en god stund nå ...
Dette er jo kjempenytt. Og vil forhåpentligvis styrke Dirrekte rute tilbudet fra OSL betraktelig når det står klart
Hvor stort er dagens non-Schengen-område? Min erfaring er at tall som høres imponerende ut ofte ser mindre imponerende ut når et bygg står ferdig.
15.000 kvm er ikke mye. Det tilsvarer ca 2,5 fotball baner. Så ikke akkurat mye så skryte av. Men vis det betyr f.eks 4 nye gater, med 1 flight hver tredje time bare, så er det fremdeles fort vekk en 16-20 flere non-schengen avganger i døgnet. Så selv om det ikke er imponerende størrelse, så tror jeg dette vil ha mye å si Eneste jeg har funnet om nåværende størrelse er at hele terminalen er på 148.000 kvm.
The expansion includes seating areas, lounges, retail and possibly immigration control for travellers going to USA Juhu
Interessant om SAS kunne fått flere USA rotasjoner til USA og vekslet mellom pre immigration i Oslo og "vanlige" flights fra CPH. Flere avganger ville også åpner for flere SAS lounger på andre siden av dammen, og det er i alle fall en forbedring fra United club..
Jeg hater å lande på EWR å gå igjennom imigrasjonen der. Stått der for lenge et par ganger for mye. Så selv om det tar meg 2-3 timer ekstra, og koster en 2-500 kr mer, så ruter jeg meg fast OSL-ARN-ORD-XXX